آیا در سال ۱۴۰۲ قانون جدیدی برای معاینه فنی لحاظ شده است؟ از زمانی که معاینه فنی برای تمامی خودروها اجباری شد، قوانین مختلفی نیز برای دریافت برگه معاینه اعمال گردید. همین قوانین باعث شدند؛ تا اتومبیل‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند؛ به همین دلیل در شروع سال ۱۴۰۲ بسیاری از رانندگان به دنبال کسب اطلاع درباره قانون جدید معاینه فنی خودرو هستند؛ تا مبادا جریمه‌ای برای آن‌ها ثبت شود.

امسال قانون خاصی برای دریافت برگه معاینه اتومبیل‌ها صادر نشده و فقط قیمت‌ها نسبت به سال‌های پیش تغییر کرده است.

ما در این مقاله نگاه کلی به موضوع معاینه فنی و اجباری شدن آن خواهیم داشت؛ همچنین خودروهایی که بایستی در سال ۱۴۰۲ معاینه فنی شوند را نیز به همراه قیمت‌های جدید ذکر کردیم. تا آخر این مقاله همراه “آیتول” باشید.

استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو چیست؟ آیا ارزش اقدام کردن دارد؟

در معاینه فنی اتومبیل، تمامی قطعات اصلی خودرو مورد بازبینی قرار می‌گیرند؛ تا در صورت وجود مشکل، از ایجاد حادثه‌های جبران‌ناپذیر مانند تصادف، مرگ سرنشینان یا دیگر موارد جلوگیری شود. همچنین آلایندگی خودروها نیز تست می‌شود؛ تا از ورود گازهای سمی به هوا جلوگیری شده و مردم دچار بیماری‌های تنفسی نشوند.

کامپیوتر و نرم‌افزار مخصوص معاینه فنی خودرو

به‌صورت کلی زمانی که اتومبیلی وارد مراکز معاینه فنی می‌شود؛ بایستی چند مرحله را پشت سر بگذراند که در هر مرحله نیز قسمت‌هایی از خودرو که شامل موارد زیر هستند تست می‌شود.

  • بررسی وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو
  • تست آلاینده‌های اتومبیل
  • آزمایش هم‌راستا بودن چرخ‌های جلو و عقب
  • تست عملکرد و کارایی کمک‌فنرها
  • سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی
  • بازبینی زیربندی اتومبیل
  • بررسی ترمزهای عقب و جلو

درصورتی‌که اتومبیلی در هر یک از این بررسی‌ها رد شده و دچار نقص باشد، رانندگان می‌توانند درخواست رفع عیب کرده و در مراکز مجاز مشکل اتومبیل خود را حل کنند. بعد از رفع نقص خودرو نیز رانندگان می‌توانند؛ دوباره به مراکز مراجعه کرده و گواهی معاینه فنی خودروی خود را بگیرند.

در بحث معاینه فنی خودرو می‌توان تمامی عیب‌های اتومبیل را شناسایی کرد و در صورت وجود مشکل از خسارات مالی و جانی جلوگیری کرد. قطعاً این موضوع از نظر اقتصادی و ارزش مالی نیز با صرفه است. شما می‌توانید همین‌الان با مراجعه به صفحه تمدید معاینه فنی خودرو با مراحل این کار آشنا شوید.

اگر برگه معاینه فنی خودروی خود را دریافت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

معاینه فنی چند سالی است که اجباری شده و پلیس راهور قوانین سخت‌گیرانه‌ای را نیز برای این موضوع اعمال کرده است. اگر راننده‌ای، اتومبیل خود را معاینه فنی نکرده باشد در قدم اول برای خود و جامعه ارزشی قائل نشده است. درصورتی‌که موتور اتومبیلی دچار خرابی یا نقص شده باشد؛ باعث ایجاد گازهای سمی زیادی می‌شود، که سلامت مردم را در طولانی به مدت به خطر می‌اندازد.

مبلغ معاینه فنی به ازای هر روز 52 هزار تومان

همچنین ممکن است که قطعه‌ای از خودرو مانند کمک‌فنرها دچار مشکل شده و اتومبیل در هنگام پیچیدن چپ کند. با معاینه فنی می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

دولت برای جلوگیری از مشکلات جانی و مالی، این موضوع را اجباری کرده و درصورتی‌که خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، روزانه ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان جریمه برای صاحب اتومبیل ثبت خواهد شد.

باید در نظر داشت که اگر اتومبیلی ۲۰ روز معاینه فنی نداشته باشد و در خیابان‌ها تردد کند؛ جریمه‌های راننده به ۱ میلیون تومان می‌رسد. در صورت بی‌توجهی و پرداخت نکردن این مبلغ، پلیس پس از صدور ابلاغیه، می‌تواند خودرو را توقیف کند. اگر شما نیز تا امروز نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام نکردید؛ می‌توانید به صفحه دریافت سریع خلافی خودرو مراجعه کرده و جرایم خود را پرداخت کنید.

معاینه فنی ۱۴۰۲ چه قوانین و شرایطی دارد؟

طبق گفته مدیرعامل ستاد مراکز معاینه فنی شهر تهران؛ تمامی خودروهای شخصی داخلی تولید ۱۳۹۷ و خودروهای خارجی تولید ۲۰۱۸ باید معاینه فنی شوند. همچنین صاحبان خودروهای عمومی مانند تاکسی‌های اینترنتی و خطی که تولید سال ۱۳۹۹ و ماقبل آن هستند نیز بایستی نسبت به معاینه فنی اتومبیل‌های خود اقدام کنند.

این موضوع همانند خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و امسال درصورتی‌که خودرویی برگه معاینه فنی نداشته باشد، روزانه ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان جریمه خواهد شد. جریمه دودزا بودن نیز ۶۳ هزار تومان است. این جرایم در شب‌ها نیز انجام می‌شود و توسط دوربین‌ها ثبت خواهد شد.

معاینه فنی خودروهای داخلی و خارجی

قیمت معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۲ چه‌قدر است؟

براساس آخرین مصوبه‌ای که در رابطه با هزینه معاینه فنی خودروها اعلام شده است، رانندگان اتومبیل‌های سبک در مراجعه اول باید مبلغ ۹۲ هزار تومان و در مراجعه دوم مبلغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنند.

استفاده از خدمات معاینه فنی غیرحضوری خودرو آیتول

درصورتی‌که هنوز نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام نکردید یا وقت کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید از خدمات کارپرداز آیتول بهره ببرید. در این سرویس، کارشناسان آیتول با دریافت یک وکالت‌نامه، مراحل اخذ برگه معاینه فنی خودروی شما را طی می‌کنند. پس از دریافت برچسب نیز اتومبیل را جلوی درب منزل به شما تحویل خواهند داد.

کارپرداز جزوی از خدمات حضوری آیتول است؛ که در کنار سرویس‌های دیگری مانند تعویض و خرید روغن سیار، و ترخیص خودرو از پارکینگ ارائه می‌شود.

آزمایش فنی خودرو در سال ۱۴۰۲ واجب‌تر از سال‌های پیش است

با توجه به گرانی قطعات خودرو در سال ۱۴۰۲ و وضعیت اقتصادی کشور، شما می‌توانید با انجام معاینه فنی خودروی خود از خرابی و آسیب‌دیدن اتومبیل جلوگیری کنید. همچنین اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید؛ امسال می‌توانید با انجام معاینه فنی بر روی آلایندگی خودروی خود کنترل داشته باشید؛ تا گازهای سمی اتومبیل شما باعث ایجاد بیماری نشود.

امسال هیچ قانون جدیدی برای معاینه فنی خودرو صادر نشده و فقط نسبت به سال‌های پیش کمی مبلغ مراجعات اول بیشتر شده است. به نظر شما بیشتر شدن مبالغ معاینه فنی از ارزش انجام‌دادن این کار کم خواهد کرد؟ حتماً نظرات خود را زیر همین مطلب درج کنید.