عضو هیئت مدیره هلدینگ کیان افق هیربد (آیتول) گفت: «عدم حمایت رگولاتور از استارتاپ‌ها و نگاه رقابتی این نهاد نظارتی به کسب و کارهای نوپا، از مهمترین چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها در مسیر توسعه است.»

شاهین شاهمیر، عضو هیئت مدیره هلدینگ کیان افق هیربد در نشست تخصصی استراتژی و چالش های رشد کسب و کارها که در خلال هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی برگزار شد، گفت: «اکوسیستم استارتاپی کشور طی چهارسال اخیر، نقاط روشن اندکی را در کارنامه خود داشته و در این بین نهاد رگولاتوری با تصمیم‌های غیرقابل پیش‌بینی خود، بیشترین لطمه را به کسب و کارهای نوپا وارد کرده است.»

شاهمیر افزود: «پذیرش یک استارتاپ به عنوان یک کسب و کار نوپا، دو سوی متفاوت دارد که هم از منظر درون سازمانی و هم از نظر نهاد رگولاتوری قابل بررسی است. موضوع این است که متاسفانه پذیرش یک استارتاپ به عنوان یک کسب و کار نوپا و تفاوت‌های آن با یک کسب و کار کوچک، متوسط و یا بزرگ از منظر نهاد قانون‌گذار مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در واقع، نهاد رگولاتوری همان نگاه و برخوردی را که با یک کسب و کار متوسط یا بزرگ دارد، با یک استارتاپ که هنوز در مراحل اولیه رشد و کشف کاربر و کشف محصول است، داشته است. به عنوان مثال، در حوزه بیمه، دریافت مجوز از رگولاتوری اولین مانع برای استارتاپ هاست، اما آیا نهاد قانون گذار در این مسیر امکان شکست یا عقب گرد را در مراحل اولیه رشد یک استارتاپ مدنظر قرار می­ دهد؟ »

به اعتقاد وی، متاسفانه امروزه نهاد قانون‌گذار، استارتاپ‌ها را به عنوان یک رقیب بالقوه می‌بیند و در شرایطی که نهادهای دولتی، با پشتوانه‌های مالی قوی فعالیت می‌کنند، یک استارتاپ باید در تک تک مراحل رشد خود، در مقابل رانت‌های اطلاعاتی، رسانه ای و… تاب آوری داشته باشد.

 

عدم حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا

شاهمیر ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا، گفت: «چرا باید نهادهای حاکمیتی تبلیغات گسترده‌ای را برای ارایه یک سرویس یا محصول انجام دهد، در حالیکه این با ماهیت قانون گذار در تعارض است. و حتی نمونه با کیفیت این خدمت پیشتر توسط اکوسیستم استارتاپی توسعه پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره هلدینگ کیان افق هیربد با اشاره به اجرای سرویسی با عنوان پردازش در مجموعه تحت مدیریت خود گفت: وجود خطا در ثبت تخلف توسط دوربین‌های پلاک خوان منجر به استفاده از اپراتورهای انسانی برای تضمین دقت پلاک خوانی خودروهای متخلف شد و ما در سال ۹۸ پیشنهاد جمع سپاری این پروژه را در بین عامه مردم مطرح کردیم که با تایید سازمان های مربوطه این پلتفرم در کنار اپراتور سنتی جمع سپاری شد. وی به اجرای این پروژه را با تکیه بر توان مردمی و با یک ششم هزینه اجرای سازمانی اشاره کرد و گفت: این طرح در کمتر از ۴۰ روز (به جای ۶ ماه) با دقت نزدیک به صد درصدی به پایان رسید؛ و برای بیش از ۲۶ هزار نفر شغل ایجاد شد که عموما این اپراتورها از بین افراد معلول، کم توان و سرپرست خانوار به منبع درآمد رسیده بودند.

عضو هیئت مدیره هلدینگ کیان افق هیربد ضمن ابراز تاسف از سرنوشت این طرح کارآفرینی بیان کرد: «پروژه ای که لایق دریافت جایزه سال کارآفرینی از ریاست جمهوری بود، به دلیل کج سلیقه ای مدیران وقت مورد حمایت قرار نگرفت»

شاهمیر با اشاره به چالش های استارتاپ‌ها با رگولاتوری گفت: هلدینگ کیان در طول فعالیت خود، در حدود ۲۶ خدمت متفاوت را ارائه داده است؛ اما اکنون با توجه به تجارب گذشته، سعی داریم در ارائه خدمات، تا آنجا که می توانیم کمترین اصطکاک را با نهاد رگولاتوری به عنوان نهاد ناظر داشته باشیم.

هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با هدف حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در راستای حل مسائل و چالش های اساسی کشور توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار شد. این جشنواره برترین رویداد فناوری و فن آفرینی کشور است که هر سال با حمایت وزارت علوم و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار می‌شود. «فناوری های نوظهور و آینده نگر»، «فناوری های صنعت‌ساز»، «رفع نیاز صنعت در دوران تحریم»، «صنایع نفت، گاز و پتروشیمی»، «محیط زیست، آلودگی هوا، آب و انرژی، مدیریت منابع آب»، «نیازهای صنعت دارو، مهندسی پزشکی»، «فناوری های نرم، هویت‌ساز و صنایع خلاق»، «زیست فناوری، نانو، کشاورزی و صنایع غذایی» و «صنایع IT، ICT و هوش مصنوعی» از محورهای هفدهمین دوره این جشنواره ملی بودند.