تعویض روغن یکی از نیازهای مهم و ضروری هر خودرو محسوب می‌شود، بنابراین آشنایی با نکات مهمی که در این خصوص وجود دارد، می‌تواند کمک کند تا شما راننده بهتری باشید و همچنین موتور خودروی شما عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری داشته باشد. در این مقاله کوتاه به بیان نکات مهمی درباره تعویض روغن می‌پردازیم.

اهمیت روغن خودرو

مهمترین علت استفاده از روغن در موتور خودروها روان شدن عملکرد موتور و جلوگیری از اصطکاک قطعات آن و همچنین جلوگیری از فرسودگی قطعات است. اما این که چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن موتور کرده و یا از چه روغن موتورهایی استفاده کنیم سوالاتی است که در بخش‌های بعدی به آنها پاسخ می‌دهیم.

خرید آنلاین روغن موتور

چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کرد

مدت زمان استفاده از یک روغن موتور در فواصل تعویض به موارد زیادی بستگی دارد، اگرچه اکثر خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که خودروهای بنزینی باید هر ده هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنند، معمولا این اتفاق سالی دوبار رخ می‌دهد. اما مسائلی مثل میزان کارکرد خودرو، نوع روغن مصرفی و شرایط موتور از جمله مواردی است که این زمان را کوتاه یا بلندتر می کند.

وجود روغن در موتور خودرو عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد، بنابراین تعویض روغن و فیلتر آن در مدت زمان مشخص یک ضرورت است که به عمر مفید موتور خودرو می‌افزاید.

با پاکسازی دوده‌های حاصل از احتراق موتور، روغن موتور آلوده شده و به مرور خاصیت خود را از دست می‌دهد. در این زمان مواد افزودنی که در روغن موتور وجود دارد اکسید و تجزیه شده و رنگ روغن موتور تیره می‌شود. به این ترتیب روند جذب ذرات معلق و روانکاری توسط روغن کاهش پیدا می‌کند و خودرو نیاز به تعویض روغن خواهد داشت.

یک تصور غلط وجود دارد که هر زمان روغن موتور تیره شد باید آن را تعویض کرد، در واقع تیره شدن رنگ روغن موتور به این معنا است که روغن کارایی درستی داشته است و ربطی به زمان تعویض روغن ندارد، اما بهتر است برای تعویض روغن یک دوره مشخص تعیین کنید و در مدت زمان‌های تعیین شده روغن موتور را تعویض کنید.

چگونه روغن موتور مناسب انتخاب کنیم

هنگام استفاده از روغن موتور گزینه‌های بسیاری پیش روی شما قرار دارند، این که چه روغنی برای خودروی شما مناسب خواهد بود، در این مورد باید بگوییم انتخاب روغن موتور به عوامل متعددی از جمله نوع خودرو، شرایط آب و هوایی و میزان کارکرد خودرو بستگی دارد، به طور مثال برخی افراد تصور می‌کنند که روغن‌های ترکیبی از روغن‌های عادی بهتر هستند و یا به دنبال روغن هایی هستند که با نام روغن نسوز در بازار عرضه می‌شود اما باید بگوییم که این مسئله بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و عملکرد همه روغن موتورها در اکثر موارد یکسان است.

انتخاب روغن موتورهایی که علامت اختصاری W روی آنها قرار دارد به معنای این است که روغن موتور یاد شده دارای ویسکوزیته بالا است و این روغن برای استفاده در زمستان مناسب است.

تعویض روغن غیرحضوری

انواع روغن موتور و ارتباط آن با مدت زمان تعویض

روغن موتورها انواع گوناگونی دارند که بیشتر تفاوت آنها در عملکرد و مواد اولیه تشکیل دهنده آنها است. این روغن‌ها شامل موارد زیر است:

روغن معدنی

ارزان‌ترین نوع روغن موتور است و مقاومت کمتری نسبت به گرما دارد به همین دلیل نیز زود اکسید شده و اصطلاحات فاسد می‌شود.

روغن‌های ترکیبی

این روغن‌ها از ترکیب روغن معدنی و مصنوعی تولید می‌شوند. معمولا پیشنهاد می‌شود برای خوروهای سنگین و خودروهایی که بیشتر با سرعت بالا حرکت می‌کنند از این روغن استفاده شود.

روغن مصنوعی

روغن های مصنوعی گران‌ترین و با کیفیت‌ترین نوع روغن موتور هستند، مقاومت این روغن در برابر گرما و آلودگی بالا است و به همین دلیل نیاز به تعویض زود به زود ندارد، معمولا برای خودروهای اسپرت از این روغن استفاده می‌شود.

چگونگی چک کردن روغن موتور

برای چک کردن روغن موتور کافی است درپوش روغن را بردارید و کمی از انگشت خود را به روغن آغشته کنید، در صورتی که روغن چسبندگی بالایی داشته و رنگ آن کهربایی باشد، به این معنا خواهد بود که روغن تازه است، هرچه چسبندگی روغن کمتر بوده و رنگ آن تیره‌تر باشد معلوم است که روغن کار کرده و باید به فکر تعویض آن باشید.

نکات مهم تعویض روغن که باید بدانیم

بهتر است بعد از هر دو بار تعویض روغن یک‌بار نیز فیلتر روغن را تعویض کنید و همچنین در موتورهای با تکنولوژی بالا نباید از روغن‌های سطح پایین استفاده شود.

بهتر است هرگز زمان تعویض روغن را به حداکثر زمان تعیین شده از سوی خودروساز موکول نکنید، شرایطی مثل میزان کارکرد اتومبیل، شرایط جوی و آب و هوایی، کیفیت روغن مصرفی، کیفیت سوخت، ترافیک و نوع رانندگی از جمله عواملی است که در زمان تعویض روغن تاثیرگذار است بنابراین بهتر است قبل از رسیدن موعد تعویض آن را عوض کنید.

از ترکیب کردن روغن موتورهای غیر همنام یا با دو سطح متفاوت بپرهیزید، چرا که در برخی موارد ترکیب کردن روغن ها باعث تاثیرگذاری مواد افزودنی بر هم و در نتیجه آسیب به موتور می‌شود.

کلام آخر

روغن موتور یک فاکتور بسیار مهم در کارکرد صحیح و روان موتور خودرو است، بنابراین باید نسبت به انتخاب و تعویض به موقع آن بسیار حساس بوده و در زمان مناسب اقدام به تعویض آن کرد.

هم اکنون می‌توانید خدمات تعویض روغن خودروی خود را با قیمت مناسب و به صرفه در آیتول سفارش دهید. سفیران ما در زمان انتخابی به شما مراجعه کرده و سرویس را در محل انتخابی شما انجام می‌دهند.