شما می‌توانید خودرویی را تصور کنید که فاقد لاستیک است؟ مسلما خیر. اصلا تصور وجود خودرو بدون لاستیک عجیب و خنده‌دار است. واقعیت این است که لاستیک ماشین از ملزومات اساسی خودرو و تنها مرکز اتصال خودرو به سطح زمین است. به همین دلیل اهمیت زیادی در ایمنی خودرو دارد. در حال حاضر بسته به برند و مدل خودرو، تایر در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به اهمیت لاستیک خودرو، در این مطلب ما به معرفی انواع مختلف آن پرداخته و نکاتی که برای خرید لاستیک مورد نیاز است را ذکر می‌کنیم. اگر برای خرید دچار سردرگمی هستید، اگر می‌خواهید بدانید عمر مفید لاستیک چقدر است؟ زمان تعویض لاستیک خودرو را نمی‌دانید و… در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی انواع عمومی لاستیک ماشین:

لاستیک‌های خودرو به چند نوع تقسیم می‌شوند. دسته‌بندی عمومی انواع لاستیک شامل لاستیک‌های تابستانه، زمستانه و تمام فصل می‌شود. هر کدام از این تایرها برای شرایط خاصی بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند.

لاستیک تابستانی:

اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که دارای آب و هوای گرم و خشک است، این دسته از تایرها مناسب شماست. همانطور که از نام این لاستیک‌ها مشخص است، برای شرایط آب و هوای سرد و مرطوب مناسب نیستند. نکته قابل توجه این است که نمونه‌هایی که مجهز به عاج‌های جهت‌دار هستند از بهترین‌های این نوع لاستیک‌ها به حساب می‌آیند.

لاستیک زمستانی:

همانطور که از نامشان پیداست، تایرهای زمستانی یا یخ‌شکن، تنها برای شرایط آب و هوایی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه اصلی این تایرها، حفظ چسبندگی و کنترل خودرو در شرایط آب‌وهوایی وخیم، یخبندان و برفی است.

لاستیک‌های زمستانی در تمام فصول کاربرد ندارند و خرید آن‌ها برای کسانی به‌صرفه است که در مناطقی همواره سرد زندگی می‌کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع تایرها این است که لاستیک زمستانی حتما باید علامت دانه برف یا کوه را در کنار خود داشته باشد وگرنه لاستیک یخ‌شکن یا زمستانی محسوب نمی‌شود.

لاستیک چهارفصل:

لاستیک چهار فصل یکی از محبوب‌ترین انواع در بازار ایران و جهانی است. این دسته از لاستیک‌ها به‌ صورتی طراحی شده‌اند که بتوانند نیازهای کاربر را در فصول متفاوت، از هوا گرم تا سرد و حتی شرایط برفی سبک را برطرف کنند. نکته مهم این است که چسبندگی این لاستیک در شرایط آب‌وهوایی گوناگون مناسب است و سرعت خوبی هم دارد. البته چهار فصل بودن تایرهای خودرو به معنی برترین بودن آنها نیست. زیرا سازندگان لاستیک برای حفظ چندمنظورگی این محصولات باید برخی فاکتورها را فدا کنند. تایرهای چهارفصل نیز به ۲ دسته شامل موارد زیر تقسیم می‌شوند:

لاستیک چهارفصل عملکرد بالا:

برای رانندگانی که اهل سرعت و حرکات نمایشی هستند، لاستیک‌های عملکرد بالا گزینه مناسبی است. زیرا این نوع لاستیک‌ها چسبندگی بیشتری به سطح زمین دارند و به‌طور کلی در سرعت‌های بالاتر راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. معمولا خودروهای اسپرت از این دسته از لاستیک‌ها استفاده می‌کنند.

لاستیک چهارفصل گرند تورینگ:

اگر به آرامش در رانندگی اهمیت می‌دهید و اهل سرعت و حرکات نمایشی نیستید، توصیه ما به شما این دسته از لاستیک‌هاست. ایجاد صدای کم و چندمنظوره بودن از مزایای این لاستیک‌ها به شمار می‌رود. نکته قابل توجه این است که لاستیک‌های این دسته از عمر بیشتری نسبت به سایر نمونه‌ها برخوردارند.

معرفی انواع لاستیک خودرو بر اساس ساختار

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، تایرهای خودرو انواع مختلفی دارند که بر اساس کاربرد و ساختار با هم متفاوت هستند. در ادامه با انواع تایر خودرو از نظر ساختار آشنا می‌شوید:

لاستیک‌های بایاس:

ساختار داخلی این لاستیک‌ها از لایه‌های کارکاس (یا کورد) بافته شده‌اند که به صورت متقاطع و میله‌ای قرار دارند. این لایه‌های کارکاس معمولاً از پلی‌استر، نایلون یا گلس فایبر ساخته می‌شوند. این تایرها دارای ویژپی‌هایی چون، عمر طولانی، قابلیت تحمل بالا، عملکرد خوب در شرایط دشوار و… است.

لاستیک‌های رادیکال:

لاستیک رادیال (Radial Tire) نوعی تایر خودرو است که ساختار داخلی آن از لایه‌های تنه رادیال بافته شده‌اند. در این نوع تایر، لایه‌های کارکاس (یا کورد) به صورت عمودی به سمت مرکز تایر جاری می‌شوند و در زاویه ۹۰ درجه نسبت به محور تایر قرار دارند. این ساختار به تایر‌ها انعطاف پذیری و عمر طولانی می‌دهد. ویژگی‌های تایر رادیال عبارتند از، عمر طولانی، کمترین سایش، عملکرد بالا، صرفه‌جویی در سوخت، کاربرد گسترده، استهلاک یکنواخت، ترمیم‌پذیری و…

لاستیک‌های رادیال در بسیاری از نوع‌ها و برندها موجود هستند و برای مصارف معمولی، رانندگی روزمره و سفرهای طولانی مسافرتی مناسب هستند. انتخاب تایر مناسب بستگی به نوع و شرایط رانندگی خودرو و نیازهای شما دارد.

عمر لاستیک خودرو چقدر است؟

میزان سایش لاستیک‌های ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان به صورت دقیق تعیین کرد که چقدر زمان طول می‌کشد تا یک لاستیک به حداقل عمق سایش برسد. اما برخی از عواملی که بر میزان سایش لاستیک‌ها تأثیر می‌گذارند که عبارتند از:

  • شرایط رانندگی: شرایط جاده و هوا (مانند آب و هوای سرد، گرم، باران، برف و …) می‌توانند به سرعت سایش لاستیک‌ها را افزایش دهند.
  • فشار هوا: حفظ فشار هوا در محدوده توصیه شده توسط سازنده لاستیک می‌تواند عمر لاستیک‌ها را افزایش دهد.
  • نوع رانندگی: رانندگی تندتر و سرعت بالا می‌تواند باعث سایش سریع‌تر لاستیک‌ها شود.
  • کیفیت و نوع لاستیک: لاستیک‌های با کیفیت بالا معمولاً سایش کمتری دارند.
  • نحوه نگهداری و نظارت: نظارت منظم و حفظ وضعیت لاستیک‌ها از جمله عمق خطوط سایش و معاینه تاریخ ساخت لاستیک‌ها نیز مهم است.

به طور معمول، لاستیک‌ها به ازای هر ۴۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ کیلومتر سایش باید تعویض شوند، اما این مقدار ممکن است متغیر باشد و نیاز به تعویض زودتری داشته باشند. برای اطمینان از وضعیت لاستیک‌ها و ایمنی در رانندگی، توصیه می‌شود به صورت دوره‌ای وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کرده و از تعویض به موقع آنها اطمینان حاصل کنید.

زیر و بم‌ خرید لاستیک خودرو:

اینکه چه تایری برای خودرو مناسب است نیاز به بررسی و توجه به نکاتی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

اندازه و نوع لاستیک: ابتدا باید اندازه و نوع لاستیک مورد نیاز برای خودروی خود را بدانید. این اطلاعات معمولاً در کتابچه راهنمایی خودرو یا روی تایرهای فعلی قرار دارد.

شرایط رانندگی: بسته به شرایط رانندگی و همچنین متناسب با منطقه زندگی خود، تایر مناسب را برای خودروی خود انتخاب کنید. برای شرایط برفی و یخی، لاستیک‌های زمستانی و برای رانندگی در خشکی و باران، لاستیک‌های تابستانی یا تمام فصل مناسب هستند.

کیفیت و برند: انتخاب یک برند معتبر و لاستیک با کیفیت مهم است. برندهای معروف معمولاً تا حدودی ضمانت کیفیت دارند.

مقایسه قیمت: مقایسه قیمت و ارائه‌های مختلف از فروشندگان مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تخفیف را دریافت کنید.

شرایط جاده: شرایط جاده‌هایی که عمدتاً در آنها رانندگی می‌کنید را در نظر بگیرید. اگر در مسیرهای خارج از شهر یا آفرود رانندگی می‌کنید، به تایرهای مناسبی فکر کنید.

نصب و تعویض: لازم است که لاستیک‌ها به صورت منظم تعویض شوند. باید تاریخ تولید لاستیک را بررسی کنید و با توجه به کیلومترهایی که طی کرده‌اند، زمان تعویض را مشخص کنید.

تعداد لاستیک‌ها: تعداد لاستیک‌ها باید مشابه و یکسان باشد. ترجیحاً همه چهار یا همه دو عدد لاستیک جلو یا عقب خودرو تعویض شوند.

نصب صحیح: اگر لاستیک‌ها تعویض می‌شوند، از نصب صحیح و تعادل دینامیکی آنها توسط مکانیک ماهر اطمینان حاصل کنید.

پیشگیری و نگهداری: پس از نصب، لازم است که لاستیک‌ها را با دقت برای فشار هوا، سایش، و وضعیت عمومی بررسی کنید و نگهداری منظم را انجام دهید.

استفاده از لاستیک ضد سرقت: در شهرهایی با خطر سرقت لاستیک‌ها، استفاده از لاستیک‌های ضد سرقت به تأمین امنیت لاستیک‌ها کمک می‌کند.

تایر خودرو ایرانی یا خارجی؟

انتخاب بین لاستیک خودرو ایرانی و لاستیک خارجی بستگی به ترجیحات شما، نیازهای رانندگی، شرایط جاده‌ای، و بودجه شما دارد. هر دو نوع لاستیک دارای مزایا و معایب خود هستند. به عنوان مثال، تایرهای ایرانی دارای قیمت مناسب، دسترسی آسان، خدمات پس از فروش مناسب، تطابق با جاده‌های ایران هستند.

تایرهای خارجی نیز دارای کیفیت بسیار خوب، عمر مفید طولانی‌تر و عملکرد بهتر هستند. در مقابل تایرهای خارجی قیمت بالایی دارند و معمولا خدمات پشتیبانی مطلوبی در ایران ندارند. نداشتن انطباق با جاده‌های ایران نیز موضوعی است که در مورد برخی از تایرهای خارجی صدق می‌کند. بنابراین، انتخاب لاستیک بین لاستیک خودرو ایرانی و لاستیک خارجی وابسته به عوامل مختلفی است. مهمترین امر این است که لاستیک‌ها به نوع خودرو، شرایط رانندگی و نیازهای شما برای ایمنی و عملکرد مناسب منطقه شما منطبق باشند. همچنین به کیفیت و اصول نصب و تعویض لاستیک‌ها نیز توجه داشته باشید.

برندهای مطرح لاستیک ایرانی کدامند؟

بارز، کویر تایر و یزد تایر از جمله برندهای شناخته شده تایر خودرو در ایران هستند. این برندها لاستیک‌های خودرو را منطبق بر جدیدترین تکنولوژی‌های روز تولید می‌کنند و تایرهای این برندها دارای طول عمر بالا، کیفیت و استحکام زیاد هستند. از لحاظ تنوع هم برندهای مورد نظر بیشترین تنوع را دارند. با این حال در این بین بارز برندی است که بیشترین تقاضا را در بازار ایران دارد. در ادامه با توجه به اقبال بلند این برند در بازار تایر ایران به برخی از سوالاتی که ممکن است در رابطه با تایرهای این برند وجود داشته باشد پاسخ می‌دهیم.

عمر مفید لاستیک بارز چند سال است؟

بارز که عنوان اولین تولیدکننده تایر در کشورمان را نیز از آن خود کرده است، طی ۳۰ سال فعالیت خود موفق شده است به کشورهای همسایه نیز صادرات محصولاتش را محقق کند و از این طریق برای اقتصاد کشور ارز آوری داشته باشد. چنانچه خودرو شما مجهز به تایری از این شرکت است یا قصد دارید از محصولات بارز برای ماشینتان خریداری کنید، خوب است بدانید که زمان تعویض لاستیک بارز بین ۴ تا ۶ سال است. البته تعیین زمان تعویض دقیق تایرها به جز اطلاعات سازنده به عوامل دیگری که در ادامه خواهیم گفت هم بستگی دارد.

عمر مفید لاستیک بارز چند کیلومتر است؟

همانطور که گفتیم عمر مفید لاستیک و به صورت خاص عمر مفید لاستیک ایرانی در حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر است. این موضوع در مورد تایر بارز نیز صدق می‌کند. در برخی از گزارش‌ها نیز عمر مفید لاستیک بارز در شرایط استفاده مطلوب به ۸۰ هزار کیلومتر نیز رسیده است. البته این مورد را در نظر داشته باشید که عمر مفید تایر خودرو به عوامل مختلفی چون شرایط و نوع رانندگی، وضعیت جاده‌هایی که خودرو در ان تردد می‌کند و… بستگی دارد.

لاستیک دولتی از کجا بخریم؟

‌لاستیک‌های دولتی توسط دولت یا تولیدکنندگان متعلق به دولت تولید و توزیع می‌شوند. این لاستیک‌ها معمولاً تحت نظر و کنترل دولت یا سازمان‌های دولتی تولید می‌شوند و به عنوان یک محصول ملی تولید می‌گردند.

مزیت اصلی لاستیک‌های دولتی این است که معمولاً به قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری ارائه می‌شوند تا رانندگان بتوانند از آنها بهره‌مند شوند. این اقدام ممکن است به کاهش هزینه‌های رانندگی برای مردم کمک کند.

لاستیک‌های دولتی معمولاً در شبکه‌های فروش دولتی یا از طریق نمایندگی‌های دولتی قابل دسترسی هستند. اگر شما هم قصد ثبت نام لاستیک دولتی دارید، می‌توانید از طریق سامانه‌های مربوطه برای ثبت نام اقدام کنید. همچنین می‌توانید از طریق سامانه یکپارچه خدمات خودرویی آیتول، نسبت به خرید لاستیک با نرخ مصوب دولتی اقدام کنید.