همه ما ممکن است خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی، در زمان ترمز گرفتن و حتی در ترافیک را تجربه کرده باشیم. هر چند که در برخی از موارد این خاموش شدن‌ها امری عادی است و خراب‌شدن خودرو و نیاز به تعمیر آن امری اجتناب ناپذیر است اما خاموش شدن موتور خودرو در حین رانندگی ممکن است خطرآفرین باشد. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت می‌پردازیم که با شناسایی این عوامل بتوان مشکل را برطرف کرد و از بروز حوادث جانی و مالی جلوگیری کرد. در واقع  یکی از دردسرسازترین ایراداتی که ممکن است در حین رانندگی برای رانندگان رخ دهد خاموش شدن موتور خودرو است که باید به این مسئله صورت جدی توجه کرد و در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

 

مهم‌ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو

خودرو هم همانند بسیاری از وسایل مکانیکی دیگر به مرور به تعمیر و بررسی نیاز پیدا می‌‌کند از آنجایی‌که از موتور خودرو به عنوان  یک قطعه حیاتی یاد می‌شود باید همیشه مورد بررسی قرار گیرد به‌گونه‌ای که کوچکترین اختلال در این قطعه توقف خودرو را به دنبال دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای خودرو در حال حرکت رخ دهد خاموش‌شدن موتور آن است که دلایل بسیار زیادی برای این مشکل مطرح شده که در این محتوا سعی شده به مهم‌ترین این دلایل پرداخته شود.

  • در هنگام خاموش‌شدن موتور خودرو در حال حرکت اصلی‌ترین عامل را می‌توان به تمام‌ شدن سوخت خودرو نسبت داد که با شارژ مجدد باک خودرو  این مشکل حل می‌گردد.
  • نرسیدن هوا به موتور خودرو از دیگر عواملی است که سبب خاموش‌شدن خودرو می‌شود. پیشرانه اتومبیل به کمک هوا می‌سوزد و همین امر حرکت ماشین را امکان‌پذیر می‌کند.
  • مشکل در مسیر انتقال انرژی الکتریکی و قطع مسیر برق
  •  قطعی برق در کوئل و خرابی آن در نتیجه استفاده زیاد، شل‌شدن سوکت برق سبب مشکل در تأمین برق و سوخت بنزین خودرو می‌شود و در نتیجه سبب خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت می‌شود.
  • خرابی و ایجاد نوسان و اتصال در مدار رله دوبل
  • نقص و خرابی  در استپر موتور (قطعه تنظیم کننده دور آرام موتور خودرو)
  • خرابی و نقص در  پمپ بنزین یا سوختن فیوز آن
  • خرابی و آسیب دیدن  دینام خودرو یا آلترناتور
  • خرابی  سنسور موقعیت میل لنگ
  • خرابی در باتری ماشین و نیاز به تعویض باتری ماشین
  • خراب شدن سوئیچ جرقه‌زن محفظه احتراق و… از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت است که در بسیاری از موارد جهت رفع این مشکلات باید به تعمیرکار متخصص مراجعه شود.
خاموش شدن خودرو

در مطالبی که تا الان مطالعه کردید مهم‌ترین دلایل خاموشی خودرو در حال حرکت اشاره شد. اما باید دقت داشت که این گونه اتفاقات ممکن است برای هر فردی رخ دهد و در صورت خاموش شدن خودرو در حال حرکت در مرحله اول باید خونسردی خود را حفظ کرد و علت را جستجو کرد. اگر خودروی شما در جاده خراب شده باشد بدون متخصص نمی‌توانید آن را تعمیر کنید. پس دست دست نکنید و کار را به کاردان بسپارید. چرا که ابزار شما برای تشخیص، تعویض و یا تعمیر باتری کم است.  بخاطر داشته باشید که به‌طورکلی اگر بخواهید خودتان باتری را تعویض کنید، مقدار کمی پولی توسط خودتان صرفه جویی می‌کنید. اما این در شرایطی اعمال می‌شود که در این فرآیند سیستم الکتریکی خودروی خود را خراب نکنید! این روزها، باوجود افراد خبره در هر زمینه‌ای بهتر است که اجازه دهید حرفه‌ای‌ها آن را مدیریت کنند. اگر خودتان بخواهید باتری را عوض کنید، ممکن است گارانتی خود را باطل کنید.

از آنجایی که باتری‌ها سنگین، بسیار خورنده و بالقوه قابل‌اشتعال هستند، بسیاری از رانندگان از رویکرد DIY صرف نظر می‌کنند و از یک متخصص برای تعویض باتری مرده خود استفاده می‌کنند. DIY مخفف عبارت Do it yourself به این معنا است که به‌جای استخدام یک فرد متخصص برای انجام کارهای فنی مانند تعمیر، اصلاح و بازسازی منزل، خودتان این کارها را انجام دهید. کاربرد DIY از این جهت مهم است که روی اعتمادبه‌نفس افراد تأثیری مثبت می‌گذارد. انجام پروژه‌های DIY باعث می‌شود افراد به توانایی‌های خود بیشتر باور داشته باشند. حالا باید متذکر شویم که اگر در جاده هستید و باتری ماشین شما تمام شده، احتمالاً به کمک کنار جاده‌ای نیاز خواهید داشت. پیمانکاران کنار جاده‌ای می‌توانند در حوزه عیب‌یابی و تعمیر و تعویض قطعه خراب خودروی شما سرعت بیشتری داشته باشند.

اما اگر باتری در خانه شما خالی شده یا «تاریخ استفاده» آن گذشته است و می‌خواهید خودتان آن را تعویض کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که شما به یک آچار قابل تنظیم، دستکش لاستیکی یکبار مصرف، پارچه‌های تمیز بدون پرز، مقدار کمی جوش‌شیرین و آب، یک برس باتری یا ابزار تمیز کردن پس از تمیز کردن و تعدادی عینک ایمنی نیاز دارید.

این اولین قدم یا همان قدم ایمنی کار است.

سپس موتور خود را خاموش کرده و خودرو را در پارک قرار دهید. ترمزدستی را تنظیم کنید. یک حوله را روی گلگیر خود پهن کنید تا رنگ را از هر گونه اسید خورنده محافظت کنید. همیشه ابتدا دفترچه راهنمای ماشین خود را بخوانید و همچنین اجزای باتری را بشناسید. اجزای باتری عبارت‌اند از: ترمینال/بوشینگ باتری، اسید باتری، تسمه، صفحه منفی باتری، جداساز، صفحه مثبت باتری، درپوش روی باتری، محفظه باتری، صفحات باتری، خمیر باتری

سپس باتری ماشین خود را مرحله‌به‌مرحله طبق این دستورات تعویض کنید:

مرحله اول: کابل‌ها را از پایانه های باتری جدا کنید

مرحله ۲. پیچ‌ها یا بست‌های نگهدارنده باتری را در جای خود بردارید. سپس باتری را بردارید

به یاد داشته باشید که پیچ های باتری را کجا قرار داده‌اید و اجازه ندهید که زیر ماشین غلت بزنند. در حالی که باتری را با دقت بیرون می‌آورید، دستکش بپوشید.

مرحله ۳. سینی که باتری قدیمی روی آن قرار داشت را بررسی کنید

اگر سینی زیر زنگ زده است یا رسوبات خورنده نشان می‌دهد، کمی جوش‌شیرین را در مقداری آب حل کنید و از این محلول برای تمیزکردن سینی استفاده کنید. این کار را بدون دستکش انجام ندهید. پایانه‌های باتری را نیز به همین شکل تمیز کنید.

مرحله ۴. باتری ماشین جدید خود را روی سینی قرار دهید

دوباره بررسی کنید که رو به همان جهت قبلی خود باشد و محکم بنشیند.

مرحله ۵. پیچ و مهره‌ها را روی باتری جدید قرار دهید تا در جای خود محکم شود

باتری اکنون باید عاری از هرگونه «تکان» احتمالی باشد.

مرحله ۶. کابل‌های باتری خود را به ترتیب معکوس که آنها را جدا کرده‌اید، دوباره وصل کنید

مرحله ۷. باتری قدیمی خود را به درستی دور بیندازید

از آنجایی که باتری‌ها سمی و خورنده هستند، باید به طور قانونی و مسئولانه دور ریخته شوند. برخی از مراکز بازیافت ویژه، باتری‌های قدیمی را می‌پذیرند و با دریافت مبلغ مشخصی، آن باتری را بازیافت می‌کنند. باتری‌های ماشین قدیمی در سطل زباله یا بازیافت شما جایی ندارند؛ بنابراین در دورانداختن باتری‌تان دقت کنید.

حالا که باتری شما تعویض شده باید به یک سری نکات دقت کنید:

اولین نکته این که همیشه به طور خودکار تصور نکنید که مشکل وسیله نقلیه شما به دلیل گردوغبار است. مشکل اصلی شما ممکن است چیز دیگری باشد: برای مثال، دینام یا موتور استارت معیوب. یک تست تشخیصی حرفه‌ای می‌تواند علت واقعی مشکل را مشخص کند.

خودروهای امروزی از نظر فناوری پیچیده‌تر از همیشه هستند و اتصال قطعاتشان به یکدیگر به‌سادگی خودروهای قدیمی نیست و تشخیص و عیب یابی و برطرف کردن آن عیوب، دستان توانمند و همچنین ذهن متخصص و مجرب می‌طلبد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که متخصصان هنگام تعویض باتری شما انجام می‌دهند، اطمینان از دردسترس‌بودن منبع تغذیه دوم است تا تنظیمات کامپیوتر و کد امنیتی مورد نیاز برای کار با رادیو را از دست ندهید.

کد امنیتی رادیویی شما ممکن است جایی در دفترچه راهنمای خودروی شما نوشته شده باشد، اما اگر سابقه‌ای از آن ندارید، معمولاً باید با فروشنده خودرو خود تماس بگیرید تا دوباره کد را دریافت کنید تا بتوانید از رادیو استفاده کنید. برخی از فروشندگان برای این کار هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

پس از نصب باتری جدید، موتور خود را روشن کنید و از کارکرد درست تمام اجزا مطمئن شوید. این اجزا شامل چراغ‌ها، رادیو، تهویه مطبوع و سایر وسایل الکترونیکی شما می‌شود. اگر متوجه مشکلاتی مانند کم نور شدن چراغ‌ها یا استارت ضعیف شدید، ممکن است نشانه‌ای از معیوب‌بودن دینام یا موتور استارت باشد.

در پایان باید اشاره کرد که عمر باتری خودرو محدود است و برای سپری کردن این عمر به سلامت، لازم است تا رانندگان نکات ساده‌ای را رعایت کنند. با رعایت این نکات می‌توانید از خرابی زودرس و تعویض باتری خودروی خود جلوگیری کنید. از استحکام و بی حرکت بودن باتری خود مطمئن شوید، هنگام خاموش کردن خودرو، تمام چراغ‌ها را خاموش کنید، خوردگی ترمینال‌های باتری را چک کنید و در صورت خوردگی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید، به‌وسیله تستر باتری سطح ولتاژ خروجی باتری را بسنجید، هنگام بیکاری از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید چرا که عملکردهایی مانند رادیو یا تهویه‌مطبوع هنگامی که موتور شما کار نمی‌کند ساییدگی بیشتری بر باتری شما وارد می‌کند. دوره‌های طولانی مدت بیکار نیز می‌تواند باتری را فرسوده کند.

و باید دوباره اعلام کنیم که مهم نیست چقدر باتری ماشین خود را به‌خوبی نگهداری می‌کنید، همیشه نمی‌توانید زمان خاموش‌شدن آن را پیش‌بینی کنید. درباره کمک‌های کنار جاده‌ای و نحوه کمک آن تحقیق کنید.