آیا با اصطلاح خسارت خواب خودرو آشنا هستید؟ آیا می‌دانید قانون خواب خودرو در چه صورتی به شما تعلق می‌گیرد؟ برای اکثر رانندگان این اتفاق پیش آمده است که بر اثر خرابی یکی از قطعات خودرو، اتومبیل آن‌ها چند روز در پارکینگ تعمیرگاه نمایندگی مورد نظر نگهداری شده است. طبق قانون زمان استاندارد برای تعمیر خودرو در تعمیرگاه نمایندگی معمولا بین ۲ روز الی ۱ هفته کاری است. این زمان ‌طبق استاندارد تعمیرات تایید شده، متغیر است. در صورتی که خودرو زمان بیشتری در پارکینگ نگهداری شود و تعمیر آن به تعویق بیفتد، نمایندگی مشمول پرداخت خسارت خواب خودرو می‌شود. اما هزینه پرداخت شده توسط نمایندگی برای خواب خودرو چقدر است؟ نحوه محاسبه خواب خودرو در تصادف چگونه انجام می‌شود؟ برای یافتن پاسخ سوال‌های خود در این زمینه در ادامه مطلب همراه ما باشید. در این مقاله شما را با قوانین خسارت خواب خودرو به‌طور کامل آشنا می‌کنیم.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

خسارت خواب خودرو به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که خودروی خود را در دوران گارانتی برای تعمیر به تعمیرگاه نمایندگی خودروسازان و واردکنندگان خودرو برده‌اید و به دلیل نبود قطعه مورد نیاز یا عدم توانایی در تعمیر خودرو، اتومبیل شما زمان زیادی در تعمیرگاه متوقف شده است، همین حالا برای دریافت خسارت خواب خودرو اقدام کنید. اگرچه در این شرایط راهی جز صبر کردن برای یافتن قطعه مورد نظر و تعمیر خودرو وجود ندارد؛ اما طبق قانون در صورت بروز چنین مشکلاتی نمایندگان خودرو موظف هستند پس از ترخیص خودرو، خسارت خواب ماشین را به رانندگان پرداخت کنند.

آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، تولید کنندگان خودرو را موظف می‌کند. به‌صورت روزشمار تمامی خسارت‌های خواب خودرو را به طور کامل به مالک خودرو بپردازند. در غیر این صورت مالک می‌تواند به وزارت صنعت و معدن یا سازمان‌های معدن و تجارت استانی مراجعه و شکایت کند. برای انجام این شکایات نیازی به پرداخت خلافی خودرو و صفر کردن جریمه‌های خودرو نخواهید داشت.

پرداخت خسارت خواب خودرو از سوی نمایندگی

هزینه پرداخت خسارت خواب خودرو به چه صورت محاسبه می‌شود؟

در قانون تعیین شده میزان جریمه خواب خودرو برای خودروهای سواری معادل روزانه ۱۵ هزارم قیمت خودرو تعیین شده است. جریمه خودروهای عمومی مانند تاکسی و ون روزانه ۲ هزارم و خودروهای سنگین شامل مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کامیونت معادل یک هزارم تعیین شده‌ است. توجه داشته باشید که اگر خودرو مدت زمان طولانی در پارکینگ نمایندگی قرار داشت، هزینه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه او را به طور کامل پرداخت کنید تا در صورت تعمیر خودرو و استفاده از آن دچار مشکل نشوید. برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید از خدمات آیتول استفاده کنید.

نحوه محاسبه خواب خودرو در تصادف

قوانین نحوه محاسبه خواب خودرو در تصادف، آیا به خودرو تصادفی خسارت خواب خودرو تعلق می‌گیرد؟

متاسفانه طبق قوانین ثبت‌شده به‌هیچ‌عنوان به خودروهای تصادفی که برای تعمیر در تعمیرگاه نمایندگی‌ها قرار دارند، خسارت خواب خودرو تعلق نمی‌گیرد. این خسارت تنها به خودروهایی داده می‌شود که به دلیل نقص فنی در زمان گارانتی خودرو به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی مراجعه می‌کنند.

البته در شرایطی که خودرو وسیله امرار معاش شما باشد و در تصادف شما مقصر نباشید با مراجعه به دادگاه و درخواست دریافت خسارت خواب خودرو از مقصر تصادف، می‌توانید خسارت خواب خودرو را از طرف مقابل دریافت کنید. اما در این شرایط نیز تعمیرگاه نمایندگی خودرو هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت خواب خودروی شما نخواهد داشت.

 اگر در تصادف خودروی شما به تعمیرگاه یا پارکینگ برده شود، در حالی که شما مقصر تصادف باشید، هیچ‌گونه پرداخت غرامتی به شما تعلق نمی‌گیرد. توجه داشته باشید که هنگام ترخیص خودرو از پارکینگ باید کلیه ریز خلافی خودرو و برگه بیمه شخص ثالث را به همراه داشته باشید. برای تمدید بیمه شخص ثالث ایران و سایر شرکت‌های بیمه می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید.

چگونه خسارت خواب خودرو را از نمایندگی دریافت کنیم؟

برای دریافت خسارت خواب خودرو چه باید کرد؟

پس از ترخیص خودرو از تعمیرگاه نمایندگی موردنظر با ارائه مدارکی مبنی بر دیرکرد تعمیرگاه می‌توانید به نمایندگی مراجعه کنید و درخواست پرداخت خواب خودروی خود را به آنها تحویل دهید. البته نمایندگی موظف است پیش از درخواست مالک خودرو، هزینه خواب خودرو را از فاکتور تعمیرات کسر کند. همان‌طور که گفته شد میزان خسارت خواب خودرو روزانه پانزده هزارم قیمت خودرو است. اگر به هر دلیلی نمایندگی هزینه خواب خودرو را پرداخت نکرد، با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت خود را ثبت کنید.

انجام این مراحل بسیار آسان‌تر از انجام مراحل تعویض پلاک یا ترخیص خودرو از پارکینگ خواهد بود. بنابراین نگران زمان دریافت حق و حقوق خود نباشید. وزارت صنعت، معدن و تجارت حامی حقوق مشتریان عزیز است. در صورت مشاهده هر گونه خلافی و سرپیچی از قوانین سریعاً به مسئول مربوطه مراجعه کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودرو به وبلاگ آیتول مراجعه کرده و مقالات تخصصی این مجموعه را مطالعه کنید. همچنین برای انجام امور تخصصی مثل استعلام بیمه شخص ثالث و تمدید و خرید آن می‌توانید روی خدمات آیتول حساب کنید.

انجام امور مربوط به خودرو در کمترین زمان با آیتول

در این مقاله شما را با قوانین پرداخت خسارت خواب خودرو و نحوه محاسبه خواب خودرو در تصادف به طور کامل آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید در صورت سرپیچی تعمیرات نمایندگی موردنظر می‌توانید با مراجعه به مراجع قضایی خسارت خود را در کمترین زمان دریافت کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت خودروی خود از خدمات آیتول استفاده کنید. استعلام خلافی خودرو و پرداخت جریمه‌های آن از جمله خدمات آیتول است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.