با افزایش روزافزون قیمت کالاها، خودرو هم نیز از این قاعده مستثنی نیست و خیلی از افراد نمی‌توانند خودرو بخرند، چه برسد به اینکه خودروی مورد علاقه خود را سوار بشوند. در این میان برخی ترجیح خواهند داد تا خودروهای مورد علاقه خود را اجاره کنند، ولی از آن جهت که ممکن است بسیار گران باشند و حادثه نیز در کمین است، به همین دلیل داشتن بیمه بسیار مهم است. پس درصورتی که قصد دارید خودرویی را اجاره کنید، بیمه کردن آن به شما کمک خواهد کرد تا اگر خدایی نکرده حادثه‌ای پیش بیاید، بتوانید خسارات وارده را توسط بیمه جبران کنید. اگر می‌خواهید در مورد بیمه ماشین اجاره ای و پوشش‌های مربوط به آن بیشتر بدانید، این مقاله را مطالعه کنید.

از چه جاهایی میتوان خودرو اجاره کرد؟

در کشورهای مختلف، شرکت‌های زیادی برای اجاره خودرو وجود دارند. در ایران نیز شرکت‌های متعددی هستند که خودرو اجاره می‌دهند. با سرچ کردن اجاره خودرو در گوگل می‌توانید بهترین شرکت‌ها را پیدا کنید، فقط باید حواستان باشد که شرکتی که انتخاب می‌کنید مجوز رسمی و شرکتی داشته باشد و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای اجاره خودرو چه مدارکی نیاز است؟

برای اجاره‏ی خودرو دو روش داریم؛ یکی اجاره خودرو با راننده و دیگری اجاره خودرو بدون راننده. به هر شیوه‌ای که بخواهید اجاره خودرو را انجام دهید، مدارک متفاوتی نیاز است.

مدارک لازم برای اجاره خودرو بدون راننده

اگر قصد اجاره خودرو بدون راننده دارید، ارائه مدارک زیر نیاز است:

  • سند ملکی
  • کارت شناسایی و گواهینامه معتبر
  • چک بانکی یا سفته با مبلغی معادل ۲۰% بیشتر از قیمت ماشین
  • پرداخت ۵ میلیون تومان پول نقد بابت خسارت و ۲۰۰ هزار تومان برای جریمه‌های احتمالی

اگر می‌خواهید خودرو با راننده اجاره کنید، مدارک زیر الزمی است:

  • کارت شناسایی معتبر
  • پرداخت مبلغ اجاره ماشین

این نکته را نیز توجه داشته باشید، شرایطی که گفته شد بیمه م اشین اجاره ای برای ایرانیان است و اگر اتباع خارجی هستید و می‌خواهید خودرو اجاره کنید، غیر از مدارک ذکر شده، ارائه پاسپورت نیز الزامی است.

مدراک لازم برای اجاره خودرو

در ایران چه خودروهایی را و با چه قیمتی میتوان اجاره کرد؟

قیمت اجاره خودرو با توجه به مدل و سال تولید و اینکه در داخل و یا خارج تهیه شده باشد، متفاوت است. مطمئنا یک ماشین تولید داخل مثل پژو در مقایسه با خودروی بنز اجاره خیلی کمتری دارد. همچنین برای خودروی صفر نسبت به خودرویی با سن حتی دو سه سال باید مبلغ بیشتری را برای اجاره بپردازید.

خودروهایی که در ایران قابل اجاره هستند، شامل موارد زیر است:

  • پراید
  • پژو ۴۰۵
  • هیوندای
  • اپتیما
  • کیا
  • بنز
  • مازراتی
  • بی ام و
  • بوگاتی
  • پورشه
  • کروک
  • کوپه
  • خودروهای شاسی بلند
  • خودروهای ارزان قیمت و معمولی

قیمت اجاره‌ی خودروها به صورت روزانه از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است. همچنین با توجه به متغیر بودن اجاره خودرو، بیمه آن نیز نسبت به مواردی که گفته شده متغیر است، که با استعلام بیمه بدنه خودرو می‌توانید از هزینه دقیق آن مطلع شوید.

تحویل خودرو چه قوانینی دارد؟

بعد از ارائه مدارکی که گفته شد، با وجود داشتن شرایط زیر می‌توانید خودرو اجاره کنید:

  • تخلف نکنید.
  • با سرعت مجاز رانندگی کنید.
  • قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید.
  • در زمان رانندگی، همراه خود گواهینامه معتبر داشته باشید.
  • در محدوده‌ی مجازی که برای خودرو مشخص شده از آن استفاده کنید.
  • خودرو را با همان مقدار بنزینی که در باک آن موجود است، تحویل دهید.
  • درصورت خراب شدن ماشین قبل از این‌ که آن را به تعمیرگاه ببرید، باید شرکت را مطلع کنید، در غیر این صورت باید تمام هزینه‌ را خودتان بپردازید.
انواع بیمه ماشین اجاره ای

بیمه ماشین اجاره ای چیست؟

خودروهایی که اجاره داده می‌شوند، اکثرا قیمت زیادی دارند. به همین دلیل شرکت موردنظر اقدام به بیمه کردن آنها می‌کند. برای همه این خودروهایی که در شرکت مجد هستند، خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه انجام می‌شود، پس در زمان اجاره ماشین از وجود بیمه خودرو مطمئن شوید. همچنین اطمینان حاصل کنید که بیمه خودرویی که اجاره می‌کنید، بیمه ماشین اجاره ای باشد، به این خاطر که پوشش‌ها و خدمات بیمه اجاره ای متفاوت است و در صورتی که خودروی اجاره ای هر دوی بیمه‌های بدنه و ثالث را داشته باشد، بیمه تمامی خسارات را به صورت کامل پرداخت می‌کند.

انواع پوشش بیمه ماشین اجاره ای  شامل چه مواردی می شود؟

انواع بیمه‌های پوشش دهنده خودروهای اجاره‌ای شامل بیمه کامل، بیمه معمولی، بیمه‌نامه بدنه و ثالث، بیمه‌ سرقت، بیمه نامه حوادث شخصی و بیمه‌نامه بین‌المللی  cdwمی‌شود. معمولا بیمه‌ معمولی برای خودروهای اجاره‌ای را همه شرکت‌های اجاره‌ خودرو، برای ماشین‌های خود می‌خرند. این بیمه شامل هر دو بیمه بدنه و ثالث است.

بیمه کامل نیز کامل‌ترین بیمه ماشین اجاره‌ ا‌ی است، به این خاطر که میزان قابل توجهی از خسارات را کاهش می‌دهد. اگر زمان اجاره خودرو می‌خواهید تحت پوشش بیمه کامل قرار بگیرید، باید در زمان اجاره خودرو، بیمه کامل را درخواست کنید.

مزایایی که این بیمه دارد این است که محدودیت کیلومتر نداشته و شما برای پیمودن کیلومتر بیشتر هزینه اضافی نخواهید داد. همچنین هزینه این بیمه خیلی کم است و به ازای پرداخت مبلغ روزانه اجاره خودرو باید هزینه خیلی کمی را بپردازید.

بیمه بدنه و بیمه ثالث خودرو اجاره ای

بیمه سرقت و حوادث برای ماشین اجاره ای

این بیمه برای زمانی است که خدایی نکرده خودرو اجاره‌ای را بدزدند! در این صورت اگر بیمه‌ سرقت خودرو را خریده باشید، می‌توانید از شرکت بیمه خسارت وارده را دریافت کنید. این بیمه زیر مجمومه بیمه بدنه است. بیمه حوادث نیز برای زمانی است که اگر آن را خریداری کرده باشید و خودتان یا عزیرانتان در اثر سانحه‌ای آسیب ببینند، می‌توانید از طریق اینه بیمه خسارت وارده را جبران کنید.

بیمه بدنه و ثالث برای خودرو اجاره ‌ای

بیمه بدنه خودرو، خسارت‌هایی مثل آتش سوزی، انفجار، تصادف، سرقت، سقوط و برخورد ماشین با هر جسم دیگری را می‌پردازد. نکته‌ای که باید حتما به آن توجه کنید، این است که بیمه بدنه حتما باید با ارزش ماشینی که اجاره کردید برابر باشد که درصورت تصادف بتوانید مقدار خسارتی که حق شماست را دریافت کنید. کارت طلایی نیز مانند بیمه بدنه پوشش‌هایی دارد که درصورتی که نیاز داشته باشید می‌توانید اقدام به خرید آن کنید.

بیمه‌ شخص ثالث نیز بیمه‌ای است که برای تمام خودروها اجباری و ضروری بوده و درصورت خرید خودرو حتما باید تهیه کرد. این بیمه خسارات جانی و مالی را  که به زیان دیده وارد شده، جبران می‌کند و در خودروهای اجاره‌ای زمانی به کار می‌آید که وقتی سوار خودرو هستید با ماشین دیگیری تصادف کرده و به آن خسارت وارد کنید.

جبران خسارت در خودرو اجاره ای

بیمه بین المللی CWD برای ماشین اجاره ای چیست؟

یکی دیگر از بیمه‌هایی که برای ماشین‌های اجاره‌ای استفاده می‌شود، بیمه بین المللی است. این بیمه با توجه به توافقی که بین شرکت و مشتریان او صورت می‌گیرد، پوشش‌های مختلفی را در نظر خواهد گرفت و فقط برای بدنه‌ی ماشین است. بعضی شرکت‌ها شیشه، لاستیک، آینه و… را با این بیمه پوشش نمی‌دهند و شما با پرداخت حق بیمه اگر دچار سانحه رانندگی شوید یا ماشین اجاره‌ای شما به دزدیده شود، برایتان مشکلی پیش نمی‌آید.

در اثر بروز سانحه پس از اجاره‌ی خودرو خسارت آن چگونه محاسبه میشود؟

اگر در زمان اجاره ماشین برای شما سانحه‌ای پیش بیاید و بیمه نباشید، همه هزینه‌ها به گردن خودتان است، ولی درصورت داشتن بیمه در چنین شرایطی خسارات پرداخت خواهد شد که شامل خسارات بالای یک میلیون تومان و پایین تر از یک میلیون تومان است.

اگر ماشین اجاره‌ای دچار سانحه‌ای با خسارت بیشتر از یک میلیون تومان شود، با توجه به نوع بیمه‌‌ای که دارید، معمولی یا کامل، خسارت شما پرداخت خواهد شد.

همانطور که در بالاتر گفتیم، در زمان عقد قرارداد با مشتری، شرکت اجاره‌ی خودرو مبلغی را برای خسارت‌های احتمالی از مشتری دریافت خواهد کرد. این مبلغ برای زمانی است که ماشین خسارت زیر یک میلیون تومان وارد کرده باشد. شخص اجاره کننده در این شرایط باید یک میلیون تومان بابت خسارت پرداخت کند.

برای پرداخت جریمه ماشین و عوارض و بدهی‌های خود می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. در ادامه به دیگر خدمات آیتول می‌پردازیم.

انواع بیمه را از آیتول بخرید

برای خرید بیمه ثالث و بدنه خود می‌توانید شرکت‌های مختلف بیمه را در سامانه آیتول مشاهده کرده و با مقایسه آنها با هم بهترین خرید را انجام دهید. همچنی می‌توانید بیمه موتورسیکلت را نیز از طریق آیتول تهیه کنید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به وبسایت و با اپلیکیشن ما سر بزنید.