مالیات نقل و انتقال خودرو

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

نحوه وکالتی کردن حساب برای ثبت نام خودرو

افتتاح حساب وکالتی
ثبت نام خودرو

حساب وکالتی نوعی حساب بانکی است که به جز افراد حقیقی، سازمان یا نهاد حقوقی دیگری مانند شرکت‌های خودروسازی نیز امکان برداشت از حساب و موجودی آن را خواهند داشت. اخیرا باز کردن حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو لازم است و راه‌حلی برای جلوگیری از بازار سیاه خودرو و در نتیجه رسیدن محصولات به دست مشتری حقیقی به‌شمار می‌آید. در این مطلب قصد داریم به نحوه وکالتی کردن حساب برای ثبت نام خودرو بپردازیم. اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حساب وکالتی چیست؟

نحوه افتتاح حساب وکالتی

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، حساب وکالتی به نوعی حساب بانکی گفته می‌شود که به دو طرف اجازه برداشت می‌دهد. یک طرف شخص بازکننده حساب است که موجودی ریالی او در حساب جریان دارد و طرف دیگر، سازمان یا نهادی خاص (در اینجا شرکت‌های خودروسازی) است که اجازه برداشت از حساب وکالتی را خواهد داشت. در حال حاضر افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام ایران خودرو و سایپا، رواج زیادی دارد و چندین دوره ثبت نام خودرو از این طریق صورت گرفته است.

از جمله مزایای استفاده از حساب وکالتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت: با استفاده از روش ثبت‌نام خودرو از طریق بلوکه شدن پول در حساب وکالتی، واریز وجه به حساب خودروساز با امنیت کامل صورت می‌گیرد و ریسک سوءاستفاده و مشکل واریز وجه به کمترین مقدار خود می‌رسد و تقریبا صفر خواهد بود.
  • سهولت: پس از افتتاح حساب وکالتی، واریز وجه به حساب خودروساز و در واقع برداشت آن از مقدار پول بلوکه‌شده، به سادگی از طریق تراکنش‌های بین بانکی انجام می‌گیرد و متقاضی خرید خودرو از این بابت متحمل مشکلی نخواهد شد.
  • سرعت: سرعت انتقال وجه در این روش بسیار بالاست و دیگر نیازی نخواهد بود که متقاضی ثبت‌نام خودرو به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کند یا اینکه بخواهد برای واریز پول به حساب خودروساز اقدامی انجام دهد.

به‌علاوه این فرایند به شرکت‌ها و کمپانی‌های خودروسازی برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر تولید و مدیریت عرضه خودرو با توجه به تقاضای واقعی بازار کمک می‌کند. البته مشکلی نیز در این میان برای افراد کم‌بضاعت پیش می‌آید که برای واریز مبلغ پیش‌پرداخت و بلوکه کردن آن در حساب وکالتی ممکن است دچار اشکال شوند. با این همه به نظر می‌رسد که سیاست بلوکه کردن مبلغی از وجه مورد نیاز برای خرید و ثبت‌نام خودرو، راه‌حلی اثربخش برای جلوگیری از بازار سیاه است و کمک کند تا خودروهای ثبت‌نامی به دست مصرف‌کننده و مشتری واقعی برسند.

نحوه افتتاح حساب وکالتی

ساخت حساب وکالتی

برای افتتاح حساب وکالتی در یک بانک، پیش از هر کاری باید حساب کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه در آن بانک افتتاح کنید یا اینکه از قبل این حساب بانکی را داشته باشید. پس از آن شما می‌توانید با مراجعه حضوری به بانک مورد نظر یا از طریق سامانه اینترنتی آن، حساب خود را وکالتی کنید. بانک‌هایی که می‌توان حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو در آن‌ها باز کرد، شاملذبانک مهر ایران، قرض‌الحسنه رسالت،  صادارت، سپه، رفاه، ملی، پارسیان، توسعه تعاون، دی، موسسه اعتباری ملل، پست بانک، بانک ایران زمین، بانک کشاورزی، بانک اقتصاد نوین، بانک آینده، بانک ملت، بانک تجارت و بانک پاسارگاد هستند.

با اضافه شدن تعداد بانک‌هایی که امکان افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو در آن‌ها وجود دارد، سهولت و سرعت بیشتری در این زمینه فراهم شده است. البته این امکان نیز وجود دارد که در آینده بانک‌های دولتی یا خصوصی دیگری به این فهرست اضافه شوند.

نکته ۱: به‌طور کلی در اختیار داشتن کارت ملی برای باز کردن حساب وکالتی کفایت می‌کند؛ اما بعضی از بانک‌های کشور برای باز کردن حساب وکالتی، از کارگزاری بورس معرفی‌نامه می‌خواهند.

نکته ۲: افرادی که دارای چک برگشتی باشند، نمی‌توانند حساب وکالتی باز کنند. از این روی لازم است که افراد متقاضی وضعیت سفید بودن چک برگشتی خود را بررسی کنند و مطمئن شوند که چک برگشتی در سیستم بانکی ندارند. در غیر این صورت موقع باز کردن حساب وکالتی با مشکل روبه‌رو می‌شوند و نمی‌توانند از این طریق برای ثبت‌نام خودرو اقدام کنند.

بیشتر بدانید: نحوه برداشت، لغو و آزادسازی پول حساب وکالتی

نحوه وکالتی کردن حساب بانکی برای ثبت نام خودرو

برای وکالتی کردن حساب بانکی خود جهت ثبت نام خودرو باید ابتدا از کارگزاری بورس معرفی‌نامه دریافت کنید و سپس به یکی از بانک‌های اعلام‌شده برای حساب وکالتی خرید و ثبت نام خودرو مراجعه کنید. به این ترتیب شما با ارائه کارت ملی و معرفی‌نامه کارگزاری می‌توانید وکالتی کردن حساب خود را در آن بانک انجام دهید. سپس مبلغ لازم برای ثبت سفارش را در حساب خود واریز کنید تا در روز عرضه خودرو، امکان ثبت‌نام در طرح فروش برای شما وجود داشته باشد. بدیهی است که با عدم ثبت‌نام متقاضی یا هر شکلی از انصراف، پول بلوکه‌شده در حساب وکالتی آزاد خواهد شد. از این روی بابت آزاد کردن حساب وکالتی یا اینکه میزان پول بلوکه‌شده در حساب وکالتی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، هیچ نگرانی به خود راه ندهید.

در پایان باید گفت حساب بانکی وکالتی راه‌حلی مناسب برای ثبت‌نام خودرو و رسیدن خودروهای ثبت‌نامی با قیمت کارخانه به‌دست مصرف‌کننده و مشتری واقعی محسوب می‌شود. با این همه این شرایط و راه‌حل نیز با چالش‌های خاص خود همراه است. شما درباره افتتاح حساب وکالتی برای ثبت نام سایپا یا ایران خودرو چه تجربه‌ای داشته‌اید و در این باره چه چالش‌ها و مشکلاتی را پیش‌بینی می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

01حساب وکالتی ایران خودرو تا چه زمانی مهلت دارد؟

مهلت افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو در هر دوره ثبت‌نام اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است که معمولا این مهلت تمدید نمی‌شود.

02در کدام بانک‌ها می‌توان حساب وکالتی باز کرد؟

به‌طور کلی در تمام بانک‌ها می‌توان حساب وکالتی باز کرد؛ اما بانک‌های ملی، سپه، پاسارگاد، رفاه، صادرات، سینا، ملت، ملل، پست بانک، بانک ایران زمین، بانک شهر، پارسیان، توسعه تعاون و دی، آینده، کارآفرین و بانک تجارت جهت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو در نظر گرفته شده‌اند.

03چند روز بعد از حساب وکالتی می توان ثبت نام کرد؟

مهلت ثبت نام خودرو بعد از افتتاح حساب وکالتی در هر برنامه فروش، مشخص و تعیین خواهد شد.

04برای خرید خودرو چقدر پول باید در حساب وکالتی باشد؟

با توجه به برنامه فروش خودرو، مقدار پول لازم برای بلوکه شدن در حساب وکالتی متفاوت خواهد بود.

  • فاطمه محبتی ۱۴۰۳٫۰۵٫۲۴

    ایا میشود حساب بلوکه شده را قبل ثبت نام تغییر داد ؟

    پاسخ دهید
    • پشتیبان آیتول ۱۴۰۳٫۰۵٫۲۸

      سلام و ارادت
      سامانه ایتول ارائه دهنده خدمات خودرو شامل پرداخت خلافی ، مالیات ، عوارض ازادراهی ، بیمه و ….. می باشد.لطفا برای پیگیری این مورد به سامانه های مربوط تماس بگیرید
      سپاس

      پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.