استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

صف‌های طولانی، تلاش برای پیدا کردن پول خرد و … این‌‌ها خاطراتی است که اغلب ما از رسیدن به ایستگاه‌های پرداخت عوارض آزادراهی به یاد داریم! اکنون اما، مانند بسیاری دیگر از ابعاد زندگی ما که با تکنولوژی و فناوری آمیخته شده‌است، پرداخت عوارض آزادراهی نیز شکل و فرم الکترونیک به خود گرفته‌ و تسویه این بدهی بدون لحظه‌ای توقف و بی‌دردسر، به صورت آنلاین و‌ برخط انجام می‌گیرد.

با عبور از گیت‌های عوارضی، پیامکی حاوی مبلغ و مهلت پرداخت عوارض آزادراهی برای مالکین خودرو ارسال می‌شود. برخی از رانندگان با سهل انگاری در تسویه به‌موقع این عوارض، ناچار به پرداخت جریمه عوارض آزادراهی می‌شوند که بهترین راهکار برای این دسته از افراد تسویه آنلاین عوارض آزادراه از طریق سامانه جامع خدمات خودرویی آیتول است، برخی دیگر نیز به جریمه عوارض خود اعتراض دارند که این دسته می‌توانند از طریق روش‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد درخواست بازبینی خود را ثبت نمایند.

در هر صورت نحوه پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی، مبلغ جریمه عوارض آزادراه و چگونگی اعتراض به این جریمه، همواره دغدغه بسیاری از رانندگان بوده‌است، بنابراین اگر شما نیز به دنبال پاسخی درست برای این دست ابهامات هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

تا چه زمانی برای پرداخت عوارض آزادراهی مهلت دارید؟

تا چندی قبل، بعد از عبور خودرو از باجه‌های عوارض آزادراهی و پس از دریافت پیامک پرداخت عوارض آزادراه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، اگر راننده بدهی خود را تا ۲۴ ساعت بعد از تردد تسویه نمی‌کرد، پیامک‌های یادآوری مجددا طی سه نوبت برای وی ارسال می‌شد که در نهایت با عدم توجه فرد، مبلغ جریمه نیز به بدهی عوارض آزادراهی اضافه می‌گردید.

در واقع قبلا مهلت پرداخت عوارض آزادراهی کمتر از چند روز بود، چرا که وقتی شما از گیت آزادراه عبور می‌کردید، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی پیامک اول که حاوی مبلغ مصوب عوارض آزادراه مربوطه بود ارسال می‌شد که در صورت عدم پرداخت، به منظور یادآوری مجدد، پیامک دوم ۲۴ ساعت بعد از پیام اول برای راننده فرستاده می‌شد. با نادیده گرفتن این هشدار، پیامک سوم ۴۸ ساعت پس از پیامک دوم به شماره تماس وی ارسال می‌گردید. در آخر نیز با عدم توجه راننده به هشدارهای داده شده جریمه ۳۰ هزار تومانی ( با توجه به نوع وسیله نقلیه) برای او صادر می‌شد.

اما به درخواست‌های مکرر مردم و با در نظر گرفتن عدم آشنایی برخی رانندگان با شیوه‌های الکترونیکی پرداخت عوارض آزادراهی، طی قوانین اصلاح شده بعدی، مسئولین امر، این مهلت زمانی را به ۱۵ روز افزایش دادند. بنابراین ترددکنندگان تا پانزده روز پس از عبور از محل عوارض آزادراهی فرصت دارند تا نسبت به تسویه آنلاین و برخط مبلغ عوارض خودرو خود اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم تسویه در زمان مقرر، مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد عوارض اتوبان خواهند شد.

پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی

در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی مبلغ جریمه چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که می‌دانید مبلغ عوارض آزادراهی به‌منظور تأمین هزینه‌های ساخت، نگه‌داری و ارتقای سطح کیفی آزادراه‌ها از رانندگان انواع وسیله نقلیه اعم از؛ خودرو سواری، اتوبوس، موتورسیکلت و … (بر اساس طول مسیر و نوع کاربری خودرو) دریافت می‌شود، بنابراین هرگونه غفلت در پرداخت به موقع این عوارض، موجب اختلال در تأمین این هزینه‌ها شده و عواقب آن در درازمدت شهروندان و رانندگان را متضرر خواهد کرد.

طبق قانون راهنمایی و رانندگی، مهلت پرداخت عوارض آزادراهی تا ۱۵ روز پس از تردد از گیت‌های عوارضی است که در صورت عدم تسویه به موقع طی این مدت، رانندگان ملزم به پرداخت جریمه دیرکرد عوارض آزادراه خواهند شد. برخلاف سال‌های قبل که نرخ جریمه عوارض آزادراهی در هر سال تنها درصد ناچیزی بود و اغلب رانندگان انتظار جریمه نهایتا ۴۰ هزار تومانی را برای سال ۱۴۰۲ داشتند، با تصویب مراجع زیربط نحوه محاسبه این جریمه به‌ صورت پلکانی در نظر گرفته شد.

طبق محاسبه جریمه عوارض آزادراهی به روش پلکانی، پس از مهلت زمانی ۱۵ روزه جهت پرداخت و تسویه عوارض آزادراهی، به میزان ۲۰ درصد نرخ جریمه دیرکرد به مبلغ عوارضی اضافه خواهد شد. این جریمه پس از یکماه به میزان ۲۲ درصد افزایش خواهد داشت و به همین طریق در هر ماه درصدی به جریمه عوارض اتوبان افزوده خواهد شد. از آنجائیکه عوارض آزادراهی برخلاف جریمه پرداخت خلافی ماشین مشمول طرح بخشودگی نخواهد بود، توصیه می‌کنیم پرداخت و تسویه به موقع آن را جدی بگیرید.

چطور می‌توان به پیامک اشتباه عوارض آزادراهی اعتراض کرد؟

به محض عبور هر وسیله نقلیه از گیت عوارض آزادراه، دوربین‌های هوشمند عوارضی، شماره پلاک وسیله نقلیه را ثبت کرده و با تحلیل داده‌ها از طریق پایگاه مرکزی پلیس راهور، پیامک پرداخت عوارض به صورت آنی برای مالکین خودرو ارسال می‌شود. اما همانطور که احتمال خطا در هر سیستمی وجود دارد گاهی پیامک‌های اشتباهی ناشی از عبور از عوارضی آزادراه‌ها برای برخی مالکین وسایل نقلیه ارسال می‌گردد که موجبات اعتراض آن‌ها را فراهم می‌کند. بدین منظور؛ برای هرگونه اعتراض و پیگیری اشتباهات رخ داده در این زمینه سه راه زیر پیش روی رانندگان قرار داده شده‌است.‌

  • در خواست بازبینی مجدد و پیگیری اعتراضات از طریق ارسال پیامک متنی یا شماره پلاک به سرشماره ۱۰۰۰۰۱۵۳۱
  • در خواست بازبینی مجدد و پیگیری اعتراضات از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۰۲۱۶۳۴۶۸۵۳۱ یا ۰۲۱۵۴۵۴۷۰۰۰ سامانه اینترنتی «پرداخت بدون توقف»
  • در خواست بازبینی مجدد و پیگیری اعتراضات از طریق تماس با شماره تلفن ۱۵۳۱ سامانه اینترنتی

آیتول سامانه هوشمند پرداخت عوارض آزادراهی خودرو
سریع‌ترین راه پرداخت عوارض آزادراهی چیست؟

با توجه به محدود بودن مهلت پرداخت عوارض آزادراهی و جریمه‌های ناشی از عدم تسویه به موقع آن، بهترین و سریع‌ترین روش برای خلاصی از هرگونه دردسر و هزینه‌های اضافی جریمه و … استفاده از خدمات آنلاین آیتول است. بدین منظور؛ تنها کافی است از میان سرویس‌های متعدد این سامانه اینترنتی، گزینه «استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی» را انتخاب کنید. در پنجره بازشده با وارد کردن شماره پلاک خودرو علاوه بر استعلام جزئیات عوارض اتوبان، آزادراه و جاده‌ها، امکان پرداخت آنی مبلغ عوارض نیز برای شما کاربران عزیز فراهم شده‌است. برای اطلاع از نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو نیز می‌توانید به قسمت «عوارض سالیانه» همین سامانه مراجعه نمائید.

جمع بندی مقاله

با الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، مالکین وسایل نقلیه می‌توانند لذت پرداخت بدون توقف را تجربه کنند. البته همچنان بسیاری از رانندگان، بدون در نظر گرفتن عواقب عدم تسویه به‌موقع این عوارض، نسبت به پرداخت آن کوتاهی می‌کنند، به همین علت ما در این مطلب اطلاعات کاملی را راجع به مهلت پرداخت عوارض آزادراهی و نحوه اعتراض و جلوگیری از جریمه عدم پرداخت این عوارض در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.