اگرچه «بیمه بدنه خودرو» بیمه اجباری به حساب نمی‌آید، اما با توجه به خسارات محتمل مالی برای خودرو، تهیه آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به این شکل در صورتی که خودرو شما دچار آسیبی شود که در قالب پوشش‌های بیمه بدنه قرار داشته باشد، می‌توانید غرامت مربوط به آن را از محل بیمه‌نامه بدنه دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه استفاده از بیمه بدنه خودرو و مراحل دریافت خسارت از این طریق را مرور کنیم.

اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات مفیدی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از بیمه بدنه در تصادفات رانندگی

یکی از شرایطی که شما می‌توانید از بیمه بدنه خودرو خود استفاده کنید، در زمان بروز تصادف رانندگی است. چند حالت مختلف را می‌توانیم برای وقوع تصادف رانندگی در نظر بگیریم که در زیر تک‌تک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

بیمه گذار در تصادف بی تقصیر باشد

در صورتی که بیمه‌گذار در تصادف بی‌تقصیر باشد، اگر خودرو بیمه‌گذار آسیب دیده باشد، می‌تواند از محل بیمه شخص ثالث خودرو مقابل و راننده مقصر، میزان خسارت واردآمده به خودرو خود را تامین کند.

بیمه گذار در تصادف مقصر باشد

در صورتی که خود بیمه‌گذار در تصادف رانندگی مقصر باشد، نمی‌تواند از محل بیمه شخص ثالث، برای جبران خسارات مادی واردآمده به خودرو خود مبلغی دریافت کند. در این صورت جبران غرامات مادی خودرو بیمه‌گذار، از محل بیمه بدنه قابل تامین است.

بیمه گذار در تصادف مقصر نبوده و راننده مقصر، متواری است

در شرایطی نیز اگرچه بیمه‌گذار در صحنه تصادف مقصر نیست، اما متواری شدن راننده خودرو مقصر باعث می‌شود تا بیمه‌گذار به دلیل عدم دسترسی به او، نتواند میزان خسارت واردآمده بر خودرو خود را از محل بیمه شخص ثالث خودرو مقابل دریافت کند. در این صورت بیمه‌گذار می‌تواند خسارت خودرو خود را از محل بیمه بدنه تامین کند.

تصادف با جسم ثابت

نوع دیگری از پرداخت خسارت بیمه بدنه در شرایطی رخ می‌دهد که خودرو بیمه‌گذار با جسمی ثابت، تصادف و برخورد کرده باشد. در این صورت شخص ثالثی در میان نیست و بیمه‌گذار باید با مراجعه به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه بدنه، مراحل کارشناسی را انجام دهد و میزان غرامت خسارت واردآمده بر خودرو خود را مطابق با میزان تعهدات، دریافت کند.

در صورتی که خودرو به جای برخورد با جسم ثابت، با افتادن جسم سخت و ثابت روی آن خسارت ببیند، باز هم مشمول دریافت غرامت از محل بیمه بدنه خودرو خواهد بود. به این ترتیب اگر شما خودرو خود را کنار خیابان پارک کرده باشید، دیگر بابت آسیب و خسارتی که ممکن است به آن وارد شود، نگرانی نخواهید داشت.

بیمه بدنه چند درصد خسارت را می‌دهد؟

بیمه بدنه چند درصد خسارت را می‌دهد؟

در نظر داشته باشید که قرار نیست بیمه بدنه تمام خسارت واردآمده بر خودرو را پرداخت کند؛ بلکه درصدی از مبلغ خسارت، به عنوان فرانشیز، از خسارت کلی و مبلغ پرداختی کسر می‌شود و برعهده خود بیمه‌گذار قرار می‌گیرد. با این حساب باید گفت که بیمه بدنه تمام مبلغ خسارت را پرداخت نمی‌کند و بسته به این‌که میزان فرانشیز تعریف‌شده بیمه بدنه از سوی شرکت‌های بیمه مختلف چقدر باشد، میزان پرداخت خسارت و غرامات مشخص خواهد شد.

به‌علاوه لازم به ذکر است که با اضافه شدن تعداد مراتب پرداخت خسارت بیمه بدنه، درصد فرانشیز آن افزایش پیدا خواهد کرد. در زیر جدول فرانشیز بیمه بدنه در هر مرتبه دریافت خسارت را مشاهده می‌کنید:

مرتبه دریافت خسارت از محل بیمه بدنه میزان فرانشیز
مرتبه اول ۱۰ درصد
مرتبه دوم ۲۰ درصد
مرتبه سوم ۳۰ درصد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید با اضافه شدن مرتبه دریافت خسارت از محل بیمه بدنه، میزان فرانشیز افزایش پیدا خواهد کرد و سهم بیشتری برعهده بیمه‌گذار قرار خواهد گرفت. درست به همین دلیل است که گاهی بیمه‌گذار، در صورتی که میزان خسارت وارد آمده بر خودرو کم باشد، به جای مراجعه به مرکز پرداخت خسارت شرکت بیمه بدنه، تصمیم می‌گیرد که خود عهده‌دار این مبلغ باشد و استفاده از بیمه بدنه را به دفعه‌ای موکول کند که مبلغ خسارت، بالاتر و وضعیت جدی‌تر باشد.

آیا گرفتن خسارت نیاز به کروکی پلیس دارد؟

گاهی اوقات و نه همیشه، برای گرفتن خسارت از محل بیمه بدنه، نیاز به گزارش پلیس یا همان کروکی خواهید داشت. درواقع در برخی از حوادث رانندگی، حتما باید پلیس حضور پیدا کند و از صحنه تصادف کروکی بکشد تا بتوان از پرداخت خسارت بیمه بدنه استفاده کرد. به‌طور مثال در صورتی که تصادف به علت رد شدن از چراغ قرمز اتفاق افتاده باشد، برای آن‌که بتوان از بیمه بدنه استفاده کرد، لازم است که حتما پلیس راهنمایی و رانندگی کروکی بکشد تا به کارشناس شرکت بیمه تحویل داده شود.

همین‌طور در صورتی که یکی از طرفین تصادف، فاقد گواهینامه معتبر باشد، حتما به کروکی پلیس برای استفاده از بیمه بدنه خودرو نیاز خواهد بود. تصادف با ماشین‌های سنگین مثل کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس نیز مستلزم داشتن کروکی افسر راهنمایی و رانندگی است.

ضمن این‌که اگر بیمه‌گذار با وسیله نقلیه شخصی تصادف کرده باشد که ساکن شهر دیگری است، حتما باید کروکی پلیس را برای مراجعه به مرکز خسارت شرکت بیمه بدنه همراه داشته باشد.

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

مراحل دریافت خسارت بیمه بدنه خودرو در زمانی که تصادفی رخ داده باشد، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا در نظر داشته باشید که پس از وقوع حادثه رانندگی، شما تنها ۵ روز مهلت دارید که به مرکز خسارت شرکت بیمه مراجعه کنید و وقوع تصادف را اطلاع دهید. لازم است که حتما موضوع تصادف را به پلیس راهنمایی و رانندگی گزارش دهید و در صورت نیاز کروکی بگیرید.
  • مرحله دوم: به مرکز خسارت شرکت بیمه مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید.
  • مرحله سوم: خودرو خود را به پارکینگ شرکت بیمه یا تعمیرگاه مجاز ببرید.
  • مرحله چهارم: وسیله نقلیه شما از سوی کارشناس بیمه، بررسی و میزان خسارت واردآمده، ارزیابی خواهد شد.
  • مرحله پنجم: تعمیر خودرو انجام می‌گیرد و آسیب‌های ناشی از تصادف در آن، برطرف می‌شود.
  • مرحله ششم: پس از اتمام تعمیرات، خودرو مجددا از سوی کارشناس بیمه بررسی خواهد شد.
  • مرحله هفتم: شرکت بیمه چک خسارت و غرامت را صادر می‌کند و در اختیار بیمه‌گذار قرار می‌دهد.

در نظر داشته باشید که ممکن است در برخی از شرکت‌های بیمه، چک غرامت و خسارت پیش از انجام تعمیرات صادر شود؛ اما بعضی از شرکت‌های بیمه، پرداخت مبلغ خسارت را به انجام تعمیرات خودرو منوط می‌کنند.

آیا گرفتن خسارت نیاز به کروکی پلیس دارد؟

مدارک لازم دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف، به شرح زیر هستند:

  • یک نسخه اصل و کپی بیمه‌ بدنه به اضافه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • یک نسخه اصل و کپی بیمه‌ شخص ثالث
  • یک نسخه اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • یک نسخه اصل و کپی کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • یک نسخه اصل و کپی سند سبز و سند کمپانی خودرو
  • یک نسخه اصل  و کپی کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه گزارش‌ مقامات انتظامی (سازشی یا غیر سازشی بودن)​

نحوه دریافت خسارت بدون کروکی بیمه بدنه

در صورتی که تصادف رخ‌داده به شکلی باشد که نیاز به کروکی پلیس پیدا نکند، نحوه دریافت خسارت منوط به این است که در حادثه رانندگی، هیچ خسارت جانی وجود نداشته باشد و طرفین نیز در مقصر بودن راننده، دچار اختلاف نباشند.

در این صورت هر دو راننده باید گواهینامه دارای اعتبار داشته باشند و بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه آن‌ها نیز معتبر باشد. در این صورت راننده بیمه‌گذار می‌تواند با مراجعه به مرکز پرداخت خسارت شرکت بیمه، نسبت به ارزیابی خسارت واردآمده بر خودرو خود و دریافت مبلغ غرامت، مطابق با سقف تعهدات، اقدام کند.

کلام آخر

در این مطلب چند و چون استفاده از بیمه بدنه را دیدیم و مراحل و مدارک لازم برای دریافت خسارت از محل این بیمه‌نامه خودرو را مرور کردیم. شما چه تجربه‌ای از استفاده بیمه بدنه وسیله نقلیه خود دارید و داشتن این بیمه‌نامه را تا چه اندازه برای خودرو و تامین خسارات احتمالی آن ضروری می‌دانید؟ نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران وب سایت، به بحث و اشتراک بگذارید.