تردد با ماشین در سطح شهر یا جاده‌ها بدون داشتن برگه معاینه فنی، عواقب قانونی و مالی سنگینی را برای دارندگان وسایل نقلیه در پی خواهد داشت! در واقع قانون‌گذاران و مسئولین امر برای اینکه بتوانند مشکلات مربوط به آلودگی هوا و سلامت خودروهای در حال تردد را سروسامان بدهند لزوم داشتن برگه معاینه فنی را از حالت اختیاری به قانونی اجباری تبدیل کردند.

برای دریافت برگه معاینه فنی لازم است که دارنده خودرو به یکی از مراکز معاینه فنی شهر خود مراجعه نماید اما ساکنین تهرانی پیش از رجوع به این مراکز، ابتدا باید نوبت خود را در سامانه «تهران من» رزرو کنند. بسیاری از رانندگان با نحوه نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی آشنا نیستند و به‌دلیل همین عدم آگاهی، دائما زمان دریافت این برگه مهم را به تعویض می‌اندازند، به همین علت ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از آیتول، صفر تا صد مراحل اخذ نوبت اینترنتی معاینه فنی را به زبانی ساده شرح دهیم تا کلیه مالکان و رانندگان محترم بتوانند در اسرع وقت برای دریافت این برگه اقدام نمایند.

برای نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی خودرو به کجا مراجعه کنم؟

این سؤالی است که ذهن بسیاری از دارندگان خودرو را به خود مشغول کرده‌است. طی سال‌های اخیر به لطف پیشرفت تکنولوژی و حضور پررنگ اینترنت و تلفن همراه در زندگی روزمره افراد، بسیاری از شیوه‌های سنتی جای خود را به روش‌های نوین داده‌اند، بنابراین برای دریافت نوبت معاینه فنی دیگر لازم نیست که مانند گذشته زمان خود را با ایستادن در صرف‌های طولانی معاینه فنی تلف کنید.

سایت تهران من به‌عنوان وبسایتی دولتی که زیر نظر شهرداری تهران راه‌اندازی و تأسیس شده‌است جایی است که شهروندان تهرانی می‌توانند برای ثبت نوبت اینترنتی معاینه فنی خودروی خود بدون هیچ معطلی و دردسر به آن مراجعه کنند. در این سامانه علاوه بر رزرو نوبت اینترنتی معاینه فنی امکان خرید یا رزرو طرح ترافیک تهران نیز برای کلیه دارندگان خودرو فراهم شده‌است.

گام به گام تا رزرو اینترنتی نوبت معاینه فنی

اگر نمی‌دانید که؛ چگونه باید نوبت معاینه فنی خودروی خود را به‌صورت اینترنتی رزرو کنید؟ تنها کافی است مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید.

گام اول: برای نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی ابتدا باید وارد سامانه تهران من به نشانی  myservices.tehran.ir بشوید. پس از ورود طبق تصویر دو حالت وجود دارد؛

  • اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده‌اید تنها کافی است با وارد کردن نام کاربری و رمز عبورتان به پنل کاربری‌ خود دسترسی پیدا کنید.
  • اگر برای اولین بار است که قصد استفاده از این سامانه را دارید حتما باید ابتدا مراحل ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید که در گام‌های بعدی به آن اشاره خواهیم کرد (این ثبت نام تنها یکبار انجام خواهد شد و نیاز به تکرار مجدد نیست).

گام دوم: برای ثبت اطلاعات خود در سایت تهران من، گزینه «ثبت نام» را لمس کنید، سپس در پنجره باز شده مشخص کنید که؛ شخصی حقیقی یا حقوقی و یا تبعه خارجی هستید. سایر اطلاعات هویتی خود را نیز در کادرهای مربوطه وارد کنید. در نهایت شماره موبایل‌تان را وارد کرده و گزینه دریافت کد تأیید را بفشارید تا کد اختصاصی برای تلفن همراهتان ارسال شود. پس از وارد کردن این کد، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

گام سوم: اکنون که در وبسایت تهران من ثبت نام کرده‌اید مجاز به استفاده از سرویس‌های مختلف این سامانه هستید. برای رزرو نوبت اینترنتی معاینه فنی باید از منو سمت راست تصویر، گزینه «حمل و نقل» را انتخاب نمائید. با لمس این گزینه و از میان خدمات مختلف این بخش، روی سرویس نوبت دهی معاینه فنی کلیک کنید.

گام چهارم: در پنجره نوبت دهی معاینه فنی، قانون نامه‌ای پیش رویتان قرار خواهد گرفت که در آن کلیه ضوابط و شرایط رزرو نوبت معاینه فنی ذکر گردیده‌است. بعد از خواندن آن باید روی گزینه «شرایط فوق را خوانده و می‌پذیرم» کلیک کنید.

گام پنجم: پس از اعلام موافقت با قوانین نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی، در پنجره جدید باید تمامی اطلاعات مربوط به نوع خودرو و نوع سوخت مورد نیاز آن را وارد کنید، سپس با لمس گزینه «انتخاب مرکز معاینه فنی»، از میان مراکز متعدد لیست نزدیک‌ترین مرکز معاینه فنی به محل سکونت خود را انتخاب نمائید (انتخاب مرکز معاینه فنی منتخب شما کاملا به اختیار خودتان است). با انتخاب مرکز مورد نظر لازم است تاریخ و ساعت مراجعه را مطابق با ساعات و تاریخ‌های رزرو، تعیین کنید.

گام ششم: در این مرحله از نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی خودرو باید هزینه معاینه فنی را بسته به نوع وسیله نقلیه پرداخت نمائید. هزینه معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ برای خودروهای سبک مبلغ ۹۲ هزار تومان و برای موتورسیکلیت مبلغ ۲۲ هزار تومان است که این هزینه از کیف پول شما در سامانه تهران من کسر خواهد شد. توجه داشته‌باشید که بدون پرداخت هزینه معاینه فنی مراحل ثبت نام شما تکمیل نخواهد شد. اگر این مبلغ در حسابتان وجود ندارد می‌توانید با انتخاب گزینه افزایش موجودی کیف پول، آن را شارژ نمائید.

بعد از پرداخت هزینه معاینه فنی، روی گزینه رزرو نوبت کلیک کنید تا ثبت نهایی انجام گردد. در پنجره جدید کلیه اطلاعات هویتی شما و خودروتان، نام مرکز معاینه فنی، تاریخ و ساعت رزرو نوبت شما درج گردیده‌است.

چگونه نوبت اینترنتی معاینه فنی خودروی خود را کنسل کنم؟

پس از انجام مراحل نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی و قطعی کردن تاریخ آن در سایت تهران من، اگر به هر دلیل پشیمان شدید و خواستید که نوبت رزرو شده را لغو نمائید تنها کافی است از قسمت «سوابق رزرو معاینه فنی» با انتخاب گزینه «لغو نوبت» تایم رزرو شده را کنسل کنید. لازم به ذکر است که در صورت لغو نوبت، مبلغ معاینه فنی واریزشده به کیف پولتان باز خواهد گشت.

در صورت عدم مراجعه به مرکز معاینه فنی در تاریخ رزروشده چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که اشاره کردیم هنگام نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی، کاربر موظف است تاریخ و ساعت مراجعه خود به مرکز معاینه فنی مورد نظرش را انتخاب و قطعی نماید، اما اگر وی نتواند در زمان مقرر به این مرکز مراجعه کند تنها ۱۴ روز پس از تاریخ ثبت‌شده فرصت دارد تا در زمان مقتضی جهت انجام مراحل معاینه فنی به مرکز منتخب خود رجوع نماید. در طی این ۱۴ روز هزینه معاینه فنی پرداخت‌شده برای مالک خودرو محفوظ خواهد ماند.

سریع‌ترین روش استعلام گواهی معاینه فنی چیست؟

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، کلیه خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی ملزم به پرداخت جریمه معاینه فنی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۲ هستند. از آنجائیکه این جریمه به‌صورت روزانه محاسبه می‌گردد هرگونه غفلت در تمدید به‌موقع و یا دریافت برگه معاینه فنی منجر به پرداخت هزینه‌ سنگین و حتی توقیف خودرو توسط پلیس راهور خواهد شد.

آیتول به‌عنوان یکی از جامع‌ترین سامانه‌های آنلاین خدمات خودرویی کشور به کمک سرویس‌های متنوع خود اعم از: پرداخت خلافی خودرو، خرید بیمه شخص ثالث، استعلام نمره منفی گواهینامه و مواردی از این دست می‌تواند بهترین همراه شما جهت انجام امور خودرویی‌تان باشد. بدین منظور جهت استعلام و پیگیری معاینه فنی ماشین خود می‌توانید از سرویس «استعلام معاینه فنی خودرو» به‌صورت آنی و فوری بهره‌مند گردید، پس همین حالا خدمت مورد نظر خود را از پنجره اصلی همین وبسایت انتخاب نموده و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

آیا خدمات واحدهای سیار معاینه فنی با مراکز ثابت معاینه فنی تفاوت دارد؟

با توجه به اجباری شدن قانون داشتن برگه معاینه فنی برای خودروهای بالای ۴ سال عمر، میزان تقاضا جهت مراجعه به مراکز متعدد معاینه فنی به‌شدت افزایش یافت. به همین علت مسئولین مربوطه جهت رفع این دست مشکلات و با در نظر گرفتن هزینه‌های سنگین راه‌اندازی مراکز معاینه فنی ثابت، اقدام به تأسیس واحدهای سیار کردند.  خدمات مراکز سیار معاینه فنی هیچ تفاوتی با مراکز ثابت آن ندارد.  واحدهای سیار، زیرمجموعه واحدهای ثابت هستند که در صورت غیرفعال شدن هر یک از این واحدها، رانندگان محترم می‌توانند به مراکز ثابت معاینه فنی مادر مراجعه نمایند.

فرآیند دریافت برگه معاینه فنی در مراکز معاینه فنی چگونه است؟

مالکان خودرو پس از انجام مراحل نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی موظف هستند که در تاریخ و ساعت رزروشده به یکی از مراکز ثابت و یا سیار معاینه فنی مراجعه نمایند. جهت انجام فرآیند معاینه فنی نیاز به مدارکی هم‌چون؛ شناسنامه یا کارت ملی مالک خودرو، اصل کارت یا سند ماشین و فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو دارید. با حضور در مرکز معاینه فنی منتخب، مراحل زیر به‌ترتیب انجام خواهد شد.

  • پذیرش خودرو: پذیرش و تحویل خودرو اولین مرحله از مجموعه مراحل معاینه فنی است. در این مرحله اطلاعات شما و ماشین‌تان در سیستم ثبت می‌گردد. بهتر است قبل از مراجعه به مرکز معاینه فنی وسایل ضروری و شخصی خود را از خودرو خارج کنید.
  • بررسی ظاهری: در این مرحله، کارشناسان و تکنسین‌های مجرب حاضر در مرکز معاینه فنی شرایط ظاهری خودرو مانند: سالم بودن شیشه‌ها و لاستیک‌ها، داشتن کمربند ایمنی، بوق، صدای اگزوز، آئینه‌ها، میزان پوسیدگی بدنه و … را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • بررسی آلایندگی: بحث آلایندگی و تولید گازهای سمی خودروها، از جمله موارد مهمی است که طی چند سال اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌است. بدین منظور تکنسین‌های مجموعه در این مرحله سعی دارند تا با بررسی دقیق و اصولی خودرو و با در نظر گرفتن پارامترهای استاندارد، میزان آلایندگی اتومبیل مراجعین را چک نمایند.
  • تست چراغ‌ها: چراغ‌های خودرو نقش مهمی در دید شب و اعلام علائم هشداردهنده به سایر خودروها دارند، بنابراین بررسی چراغ‌ها و اطمینان از سالم بودن آن‌ها دیگر موردی است که به‌شکل مکانیزه توسط کارشناسان مرکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • بررسی میزان انحراف خودرو: عدم انحراف خودرو در حرکت، یکی از فاکتورهای نشان‌دهنده سلامت خودرو است. در این مرحله از فرآیند معاینه فنی، میزان انحراف ماشین در طی مسافت یک کیلومتر تست می‌شود.
  • تست کمک فنر: کمک فنر به‌عنوان قطعه‌ای که وظیفه جذب نوسانات ناشی از تحرک فنرهای خودرو را دارد نقش مهمی را در حرکت و کنترل بهتر خودرو توسط راننده ایفا می‌کند، بنابراین بررسی سلامت این قطعه جزو مراحل مهم معاینه فنی ماشین است.
  • تست ترمز: اطمینان از عملکرد درست و به‌موقع ترمز اصلی و دستی در حفظ امنیت خودرو و سرنشینان آن بسیار مهم و ضروری است، به همین علت در این مرحله از معاینه فنی، کارشناسان حاضر در مجموعه تمام دقت و تمرکز خود را جهت بررسی دقیق ترمزهای ماشین به‌کار می‌گیرند.
  • بررسی سیستم تعلیق خودرو: مجموعه‌ای از اجزای؛ فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق، میل موجگیر و استرات کمک می‌کنند تا خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌های سطح جاده‌ها دچار آسیب و ضربه نشود. علاوه بر این، سیستم تعلیق خودرو وظیفه؛ هدایت صحیح ماشین، شتاب گرفتن و نحوه توقف آن را نیز برعهده دارد که همگی این موارد در این مرحله از معاینه فنی خودرو مورد بازبینی تکنسین‌ها قرار می‌گیرد.
  • صدور برگه: پس از طی تمامی مراحل معاینه فنی و اطمینان از سلامت ظاهری، فنی خودرو، در نهایت با تأیید کارشناسان مجموعه، گواهی معاینه فنی با اعتبار یکساله برای خودرو صادر می‌شود. در صورت مردود شدن ماشین در فرآیند معاینه فنی، مالک خودرو تنها ۱۵ روز فرصت دارد تا عیب یا عیوب لیست شده را رفع نموده و مجددا به مرکز معاینه فنی مربوطه مراجعه نماید.

نکات مهم قبل از نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی

قبل از هر اقدام جهت رزرو نوبت اینترنتی معاینه فنی حتما موارد زیر را مد نظر داشته‌باشید تا دچار دردسر نشوید.

  • قبل از نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی حتما باید جریمه طرح ترافیک و آلودگی هوای خودرو خود را تسویه نمائید، در غیر اینصورت مجاز به دریافت نوبت اینترنتی نخواهید بود. جهت تسویه فوری این عوارض می‌توانید از طریق سرویس طرح ترافیک آیتول نسبت به استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک خودروی‌تان اقدام کنید.
  • در حال حاضر دارندگان خودروهای گازسوز نمی‌توانند از خدمات نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی استفاده کنند، مگر اینکه دارای گواهی معتبر بازدید چشمی CNG و هیدرواستاتیک باشند.
  • خودروهای فاقد پلاک و یا تک پلاک مجاز به استفاده از خدمات نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی نیستند.
  • مرکز معاینه فنی شقایق تنها مرکز ارائه دهنده نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی به خودروهای سواری دیزلی است.
  • مدت زمان اعتبار معاینه فنی خودروهای تاکسی با خودروهای معمولی متفاوت است (به دلیل تردد بالای تاکسی‌ها در سطح شهر، معمولا این مدت کمتر از مدت زمان اعتبار معاینه فنی خودروهای عادی است).
  • با نصب اپلیکیشن تهران من نیز می‌توانید تمامی مراحل نوبت گیری اینترنتی معاینه فنی را به‌راحتی انجام دهید.
  • در صورت داشتن هرگونه سؤال درباره مراکز معاینه فنی، چگونگی دریافت نوبت و .. می‌توانید با شماره تلفن گویای ۰۲۱۹۶۰۰۶۰۰۰ ستاد معاینه فنی تماس بگیرید.