بیمه شخص ثالث نوعی بیمه اجباری است که کلیه دارندگان وسایل نقلیه باید آن را خریداری کنند. اگر صاحب یک خودرو هستید، حتما می‌دانید که درصورت استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث، در سال‌های آینده تخفیف شامل حالتان خواهد شد. حالا شاید بپرسید: اگر قصد خرید یک خودروی جدید داشته باشم، آیا انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک جدید امکان‌پذیر است؟ همچنین آیا از تخفیف‌های بیمه شخص ثالث بهره‌مند خواهم شد؟ در این مقاله نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از ماشین قبلی به ماشین جدید را به شما آموزش می‌دهیم. با خواندن این مقاله هیچ سوالی پیرامون این موضوع ذهنتان را درگیر نخواهد کرد.

تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟ قانون جدید انتقال بیمه

بیمه شخص ثالث بر خلاف بیمه بدنه خودرو یک بیمه اجباری محسوب می‌شود. بیمه ثالث برای جبران خسارت جانی و مالی واردشده به راننده مقصر یا سایر سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده است. اگر صاحب خودرو از این بیمه استفاده نکند، در سال‌های بعدی از تخفیف برخوردار می‌شود. تا قبل از سال ۱۴۰۰، صاحب خودرو هنگام فروش وسیله نقلیه‌اش باید ثمره سال‌ها رانندگی ایمن خود (تخفیف بیمه شخص ثالث) را به خریدار منتقل می‌کرد؛ اما در حال حاضر صاحب خودرو می‌تواند قبل از انقضای اعتبار بیمه، آن را به خودروی جدید خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده‌اش انتقال دهد.

مطابق با قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، همه دارندگان وسایل نقلیه می‌توانند هنگام فروش خودرو، تخفیف بیمه را به خودروی جدید خود یا حتی همسر، پدر، مادر و فرزندانشان انتقال دهند.
انتقال بیمه شخص ثالث

مزایای قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه شخص ثالث نوعی تشویق برای رانندگان محتاط و مطیع قانون است که هزینه‌های ناشی از این تخفیف اجباری را در طولانی‌مدت به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. حالا تصور کنید یک راننده متخلف و با سابقه بد یک خودروی جدید با تخفیفات بیمه شخص ثالث را خریداری کند. در این صورت عملا حق راننده محتاط ضایع شده و حتی شوق افراد را برای رعایت قانون و رانندگی ایمن از بین می‌برد.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تصویب شد تا افراد خودشان از مزایای رانندگی ایمن و استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث بهره‌مند شوند. حتی مطابق با این قانون، انتقال بیمه به فردی خارج از اعضای درجه یک خانواده، نوعی جرم محسوب می‌شود. به یاد داشته باشید که در صورت فوت صاحب خودرو، تخفیف بیمه به وارث یا نماینده قانونی آن شخص قابل‌انتقال است.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به ماشین جدید کارکرده

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا یکی از بستگان درجه یک، تاحدودی مشابه انتقال بیمه به خریدار ماشین است. از جمله این شرایط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هر دو خودرو باید در یک دسته‌بندی کاربری قرار بگیرند؛ مثلا هردو سواری یا هردو کامیون باشند.
  • انتقال قطعی سند مالکیت باید انجام شده باشد و معامله در قالب وکالت‌نامه مانند کاری، بلاعزل یا تعویض پلاک و همچنین قول‌نامه نباشد.
  • انتقال تخفیف بیمه باید طی فرایندهای قانونی صدور سند قطعی جدید انجام شود.

توجه کنید که موارد بالا برای انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودروی کارکرده جدید مالک است. هنگام خرید خودروی دست دوم توصیه می‌کنیم حتما مواردی مانند خلافی و جریمه‌ها را استعلام بگیرید؛ اما استعلام نمره منفی گواهینامه در چنین مواقعی ضرورتی ندارد.
سه شرط مهم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث 

مدارک لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

برای انتقال بیمه شخص ثالث باید به‌صورت حضوری به یکی از نمایندگی‌های صدور بیمه‌نامه قبلی خود مراجعه کرده و مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کپی کارت خودروی قبلی
  • کپی بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی قبلی

اصل و کپی کارت خودروی جدید

  • بیمه‌نامه خودروی جدید

درصورتی‌که خودروی قبلی شما اسقاطی باشد و بخواهید تخفیف بیمه ثالث با خودروی جدیدتان انتقال دهید، باید اصل و کپی برگه اسقاط خودرو را هم به شرکت بیمه‌گر یا یکی از نمایندگی‌های آن تحویل بدهید. اگر نیاز به استعلام گواهینامه باشد، به‌راحتی می‌توانید در همان لحظه استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی را از سامانه آیتول انجام دهید.

تهیه مدارک؛ گام اول انتقال بیمه شخص ثالث

آموزش انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید

در حال حاضر خودروهای نو و صفر بر اساس قانون کارخانه، از بیمه شخص ثالث برخوردار هستند. ازهمین‌رو، حداقل تا زمان سررسید تمدید بیمه از سال دوم به بعد، انتقال تخفیف بیمه به ماشین صفر و کارخانه‌ای امکان‌پذیر نیست. چنانچه یک خودروی جدید خریده‌اید، اما هنوز منتظر کارت آن هستید، حتما پیگیری کارت خودرو را در اولویت قرار دهید.

درصورت انتقال ندادن تخفیف بیمه ثالث، چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد؟

از دیدگاه قانون، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث کاملا به عهده مالک خودرو است و هیچ اجباری برای انجام این کار وجود ندارد؛‌ بنابراین درصورتی‌که یک خودروی جدید بخرید، اما تخفیف بیمه خود را انتقال ندهید، هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد. در این صورت باز هم شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت‌های احتمالی به اشخاص ثالث است؛ اما دیگر تخفیف‌های بیمه ثالث هنگام تمدید سالانه شامل حالتان نخواهد شد و از نظر مادی متضرر خواهید شد.
ضرورت انتقال بیمه ثالث به خودروی جدید

آیتول، بهترین ابزار آنلاین برای خرید و تمدید سریع بیمه ثالث

در این مقاله به بررسی تخفیف بیمه شخص ثالث هنگام خرید خودروی جدید (صفر و کارکرده) پرداختیم. همان‌طورکه متوجه شدید، در حال حاضر امکان انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودروی صفر وجود ندارد؛ زیرا بر اساس قانون کارخانه کلیه ماشین‌های جدید با بیمه ثالث به دست خریدار می‌رسند. بااین‌حال، شما می‌توانید هنگام فروش ماشین فعلی خود، تخفیف‌های بیمه آن را به یک ماشین جدید کارکرده یا خودروی یکی از بستگان درجه یکتان انتقال دهید.

برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث همین حالا می‌توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید تا کارشناسان ما به‌صورت تخصصی و رایگان شما را راهنمایی کنند.