اگرچه مصرف شراب و الکل در کشور ما ممنوع است، اما برخی افراد به دلایل گوناگون از قانون تخطی کرده و اقدام به شرب آن می‌کنند. این امر در هنگام رانندگی بسیار پر ریسک بوده و سلامت جان و مال راننده و سایر افراد را به‌خطر می‌اندازد. از آنجائیکه خوردن مشروب و مستی در رانندگی از نظر قانونی جرم است، رانندگانی که اقدام به نوشیدن آن می‌کنند و دچار حادثه می‌شوند گاهی به‌دلیل ترس از عواقب قضائی این عمل با فرار از صحنه تصادف و یا با این تصور غلط که بیمه حمایتی از تصادفات راننده مست نمی‌کند، به تبعات کار دامن می‌زنند.

بنابراین؛ اگر شما نیز به‌دنبال پاسخ این سؤال هستید که؛ آیا بیمه خسارت تصادف ناشی از مستی راننده را پرداخت می کند؟ در یک کلام باید بگوئیم؛ «بله» طبق قوانین کلی بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه‌گر موظف است خسارت‌های ناشی از تصادف با راننده مست را تقبل کند، اما مسئله اساسی این است که اینکار طی چه ضوابطی انجام می‌شود؟ برای دریافت پاسخ این دست سؤالات خود با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

 قانون بیمه شخص ثالث در مورد رانندگی در حالت مستی

همانطور که می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث در ایران امری اجباری و الزامی است که طی آن شرکت بیمه‌گر مکلف می‌گردد مطابق با قوانین بیمه مرکزی خسارات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی را به رانندگان و مالکین خودرو پرداخت نماید، اما در این میان، شیوه پرداخت و قوانین وضع شده برای راننده مست یا کسیکه مواد مخدر و روانگردان مصرف کرده‌باشد کمی متفاوت است.

در ماده ۱۶ قانون بیمه، قانونگذار لحاظ کرده‌است که در صورت بروز هرگونه حادثه ناشی از مستی راننده، از آنجائیکه بیمه ثالث متعلق به وسیله نقلیه است، بیمه‌گر موظف است که تمامی خسارت‌های وارده به شخص ثالث را بدون هیچ شرط و دریافت ضمانتی پرداخت نماید که  بعدا می‌تواند شکوائیه‌ای مبنی بر استرداد تمام یا بخشی از مبلغ از راننده مست را تقدیم قاضی نماید.

پرداخت خسارت بیمه به راننده مست طی چه ضوابطی انجام می‌شود؟

در بخش قبل اشاره کردیم که بیمه‌گر مطابق با قوانین بیمه، ملزم به پرداخت تمام و کمال خسارت‌های ناشی از رانندگی فرد مست است، بنابراین در صورت بروز حوادثی که شخص راننده مست بوده‌ و هوشیاری کامل نداشته‌است، شرکت بیمه نمی‌تواند از پرداخت بدهی و خسارت به فرد یا خودرو آسیب‌دیده سر باز بزند!

در این شرایط اگر نیروی انتظامی، دادگاه و یا پزشکی قانونی مستی راننده را تأیید کرده‌باشند، بیمه‌گر در ابتدا بدون هیچ شرط خسارت‌های وارده را جبران نموده و پرداخت می‌نماید اما پس از آن، این حق را دارد که با مراجعه به مراجع قضائی، از راننده مست شکایت کرده و بخش یا تمامی خسارت را باز پس گیرد.

آیا پوشش بیمه شخص ثالث، شامل خود راننده مست نیز می‌شود؟

اکنون که پاسخ سؤال: « آیا بیمه خسارت تصادف ناشی از مستی راننده را پرداخت می کند؟» را به‌روشنی دریافت کردید وقت آن است که دیگر سؤال پر تکرار؛ «آیا بیمه به خود راننده مست نیز تعلق می‌گیرد؟ » را نیز پاسخ بدهیم. طبق تعریف بیمه شخص ثالث، در حوادث و سوانح رانندگی، پوشش‌های بیمه‌ای تنها شامل؛ سرنشینان ماشین آسیب‌دیده و یا سرنشینان اتومبیل مقصر می‌شود.

بدین ترتیب؛ پاسخ سؤال قبل کاملا روشن است؛ «خیر»، چیزی تحت عنوان «بیمه راننده مست» وجود ندارد و بیمه شخص ثالث هیچگونه مسئولیتی در قبال حمایت از شخص راننده مست ندارد و مکلف به پرداخت هیچگونه خسارتی به شخص وی نیست. بیمه تنها در صورتی خسارات وارده به راننده مست را پرداخت می‌کند که وی دارای بیمه حوادث راننده نیز باشد.

باتوجه به عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث و عدم تمدید به‌موقع آن توصیه می‌کنیم که حتی برای یک روز نیز وسیله نقلیه خود را بدون بیمه نگذارید! چرا که هنگام بروز هر حادثه‌‌ای؛ چه در صورت مقصر بودن، چه در صورت تصادف با راننده مست و یا بسیاری دیگر از سوانح رانندگی می‌توانید به حمایت‌های بیمه‌ای خود دلگرم باشید.

اگر برای خرید یا تمدید بیمه ثالث خود دارای معذورات مالی، زمانی و… هستید می‌توانید از طریق آیتول بدون کمترین اتلاف وقت، به‌شکل آنلاین و برخط، بیمه‌نامه خود را سفارش داده و از خدمات پرداخت اقساطی بیمه شخص ثالث این سامانه جامع بهره‌مند شوید. همچنین امکان؛ استعلام خلافی ماشین، پرداخت عوارض آزادراهی، تعویض پلاک غیر حضوری و … از دیگر خدمات بی‌شماری است که آیتول برای کلیه رانندگان وسایل نقلیه در نظر گرفته‌است، پس همین حالا با نصب اپ آیتول از امکانات متعدد آن به‌صورت آنلاین و اینترنتی بهره ببرید.

آیا بیمه بدنه نیز خسارت‌های ناشی از رانندگی در مستی را تقبل می‌کند؟

ما در بخش‌های قبل راجع به بیمه شخص ثالث و این موضوع که؛ آیا بیمه خسارت تصادف ناشی از مستی راننده را پرداخت می کند یا خیر؟ صحبت کردیم، اما از آنجائیکه بسیاری از رانندگان وسائل نقلیه، علاوه بر بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، دارای بیمه بدنه نیز به‌عنوان بیمه مکمل هستند ممکن است این چالش برایشان به‌وجود بیاید که؛ آیا بیمه بدنه نیز خسارت‌های ناشی از رانندگی در حالت مستی را پرداخت خواهد کرد؟ پاسخ یک کلمه است، «خیر». اگر نمی‌دانید که بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی می شود، بهتر است موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

  • پوشش ناشی از حوادثی مانند برخورد یک جسم ثابت یا متحرک و یا سقوط آن روی ماشین
  • خسارات ناشی از آتش سوزی، انفجار و یا صاعقه
  • سرقت کلی یا جزئی خودرو
  • آسیب به خودرو هنگام سرقت خود ماشین و یا قطعات آن

پوشش‌های جانبی بیمه بدنه

  • بلایای طبیعی؛ سیل، زلزله، آتشفشان
  • سرقت درجا لوازم خودرو
  • پرداخت هزینه ایاب و ذهاب ماشین سواری
  • پرداخت هزینه ایست و توقف ماشین‌های اتوکار و باری
  • پوشش نوسانات قیمت، ترانزیت، حذف استهلاک و حذف فرانشیز
  • پوشش ایجاد هر نوع خط‌ و خش و …
  • پوشش ناشی از حوادث و سوانح شخصی
  • خطرات ناشی از مواد شیمیایی، اسید پاشی و رنگ
  • و…

با توجه به موارد بالا بیمه بدنه هیچگونه مسئولیتی در برابر حوادث زیر نخواهد داشت؛

  • خسارات ناشی از مصاده یا توقیف خودرو
  • رانندگی در مستی
  • رانندگی بدون‌ گواهینامه
  • خسارات ناشی از حمل مواد اشتعال‌زا
  • خسارات ناشی از آموزش حین رانندگی، شرکت در قمار و یا مسابقات اتومبیل‌رانی
  • خسارات ناشی از بارگیری اضافه
  • خساراتی که خود شخص مسبب آن بوده
  • جنگ، اغتشاش، شورش انقلاب، اعتصاب و...

توصیه می‌کنیم که علاوه بر بیمه شخص ثالث که خرید آن برای تمام وسایل نقلیه اجباری است حتما بیمه بدنه خودرو را نیز تهیه نمائید، زیرا این بیمه هزینه‌های سوانح و حوادث احتمالی وارد به بدنه و سایر قطعات ماشین را پوشش می‌دهد. آیتول بهترین همراه و همیار خدمات خودرویی آنلاین برای خرید و استعلام بیمه بدنه خودرو است، پس هم اکنون وارد سامانه اینترنتی itoll.com  شوید.

جمع بندی مقاله

رانندگی در مستی به‌صورت بالقوه عواقب بسیاری دارد که می‌تواند توأمان شخص راننده، فرد و یا خودرو آسیب‌دیده را حسابی گرفتار کند، از این‌رو ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ شبهاتی هم‌چون؛ آیا بیمه خسارت تصادف ناشی از مستی راننده را پرداخت می کند؟ آیا پوشش بیمه شخص ثالث، شامل خود راننده مست نیز می‌شود؟ و … را به زبانی ساده شرح دهیم.