مفاصا حساب خودرو چیست؟ آیا تا به‌حال هنگام معامله خودرو یا تعویض پلاک آن، واژه‌ی مفاصا حساب به گوشتان خورده‌است؟ مفاصا حساب به معنای تسویه حساب کردن است. این مفهوم در حوزه مسائل اداری، شهرداری، مالیاتی و حقوقی کاربرد فراوانی دارد. در حیطه امور راهنمایی و رانندگی، گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی اشاره به برگه‌ای دارد که پس از تسویه کردن کلیه تخلفات رانندگی راننده، برای خودرو یا سایر وسیله نقلیه زمینی وی صادر می‌شود.

استعلام و دریافت گواهی مفاصا حساب روش‌های مختلفی دارد که در این مطلب علاوه بر معرفی تمامی آنها، به سریع‌ترین راه دریافت گواهی مفاصا حساب خودرو نیز اشاره خواهیم کرد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی چه کاربردی دارد؟

حتما می‌دانید که فروش وسیله نقلیه مستلزم انجام یکسری کارها مانند: نوشتن قرارداد، انجام مراحل تعویض پلاک غیرحضوری یا حضوری، مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و … است. علاوه بر این، ارائه مدارکی هم‌چون؛ اصل شناسنامه یا کارت ملی، سند وسیله نقلیه، کارت وسیله نقلیه، بیمه شخص ثالث،  کارت معاینه فنی، برگ استعلام خلافی و برگ مفاصا حساب عوارض شهرداری و تخلفات رانندگی نیز الزامی است، بنابراین در صورت نداشتن هر یک از این مدارک، به هیچ عنوان نمی‌توانید وسیله نقلیه خود را به غیر منتقل کنید.

همانطور که در لیست مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه عنوان کردیم، داشتن برگه مفاصا حساب یکی از شروط لازم برای فروش هر وسیله نقلیه و انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک آن است، بدین ترتیب در اولین گام، شما باید با پرداخت کلیه جریمه‌های وسیله نقلیه خود، بدهی‌های ناشی از تخلفات رانندگی‌تان را تسویه نمائید تا بتوانید سایر مراحل انتقال خودرو یا موتورسیکلت خود را انجام دهید. مفاصا حساب عوارض خودرو شامل موارد زیر می‌شود؛

مفاصا حساب عوارض خودرو

روش‌های گوناگون دریافت گواهی مفاصا حساب عوارض خودرو

راه‌های دریافت برگه مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسایل نقلیه، مشابه همان شیوه‌های پرداخت جریمه خودرو است بنابراین به یکی از روش‌های زیر می‌توانید گواهی مفاصا حساب تخلفات را دریافت نمائید.

نحوه دریافت گواهی مفاصا حساب از سایت پلیس راهور

این وبسایت به نشانی rahvar120  سامانه‌ای دولتی است که با ثبت نام در آن می‌توانید جرائم و تخلفات رانندگی خود را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنید و در آخر برگه مفاصا حساب را دریافت نمائید. توجه داشته باشید که معمولا پروسه تسویه و صفر کردن پیشینه تخلفات رانندگی در این وبسایت  ۱۰ روز کاری زمان می‌برد و شما پس از حداکثر ده روز می‌توانید برای گرفتن برگه عدم خلافی و مفاصا حساب اقدام کنید.

۱- استعلام میزان خلافی خودرو با تلفن ثابت

مالکین خودرو و موتورسیکلت برای دریافت و استعلام تخلفات رانندگی خود می‌توانند با خط تلفن ثابت ۸۸۲۸۸۸۸۸ از داخل تهران و ۸۸۲۸۸۸۸۸ ۰۲۱ از شهرستان تماس بگیرند.

۲- استعلام مبلغ خلافی ماشین از طریق پیامک

ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ دیگر روش استعلام خلافی خودرو است. در این شیوه شما می‌توانید با ارسال کد VIN که پشت کارت وسیله نقلیه‌تان درج شده‌است با اندکی صبر به لیست جرائم رانندگی خود دسترسی پیدا کنید. در پیامک ارسالی اطلاعاتی مانند مبلغ خلافی خودرو، شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده‌است که برای پرداخت و تسویه جریمه لازم است از سامانه‌های پرداخت آنلاین و یا دستگاه‌های عابر بانک استفاده نمائید. (هزینه ارسال پیامک از حساب شما کسر خواهد شد)

۳- استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای دریافت خلافی خودرو

برنامه‌های موبایلی متعددی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید به لیست جرائم و تخلفات رانندگی وسیله نقلیه خود دسترسی داشته و به‌صورت آنی و لحظه‌ای خلافی آن را تسویه نمائید. دقت داشته‌باشید که برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از اطلاعات هویتی، کارت بانکی و … از اپلیکیشن‌های معتبر مانند «آیتول» استفاده نمائید.

مفاصا حساب خودرو

آیتول؛ سریع‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی

اکنون وقت آن است که  مطمئن‌ترین و سریع‌ترین سامانه الکترونیکی صدور گواهی مفاصا حساب را به شما معرفی کنیم. آیتول سامانه‌ای جامع، یکپارچه و برخط است که از طریق آن می‌توانید به خدمات خودرویی متعدد و متنوعی دسترسی داشته‌باشید.

در این سامانه چندمنظوره شما می‌توانید با توجه به سبد خدماتی مد نظر خود، از سرویس‌های متنوع این وبسایت که شامل؛ پرداخت بدهی‌های خودرو، دریافت خدمات بیمه‌ای، استعلام مدارک، استفاده از خدمات غیرحضوری و خدمات تعمیر و نگهداری خودرو است در کمترین زمان، به‌شکلی امن و راحت بهره‌مند گردید، بنابراین دیگر دغدغه‌ای برای چگونگی پرداخت جریمه ورود به طرح ترافیک، خرید بیمه شخص ثالث، استعلام نمره منفی گواهینامه و مواردی از این دست نخواهید داشت.

استعلام و پرداخت مبالغ تخلفات رانندگی از طریق آیتول، تنها با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است. بدین منظور؛ ابتدا باید به نشانی اینترنتی itoll.com مراجعه کنید. در این وبسایت روش‌های گوناگون استعلام و پرداخت خلافی خودرو مانند؛ خلافی تجمیعی، استعلام خلافی با جزئیات و پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض را مشاهده خواهید کرد که بنا به روش انتخابی نیاز به وارد کردن اطلاعاتی هم‌چون؛ کد ملی مالک، موبایل، شماره پلاک و یا شناسه قبض خواهید داشت.

برای استفاده از خدمات آیتول احتیاجی به احراز هویت و ثبت نام در این سامانه نخواهید داشت. شما می‌توانید به تمامی سوابق جرائم رانندگی خود در کمترین زمان دسترسی داشته و از طریق درگاه‌های امن آیتول با حفظ حریم شخصی و امنیت اطلاعات وارد شده، مبالغ خلافی ماشین را به‌صورت آنی و لحظه‌ای پرداخت کرده و برگه گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی خود را بدون اتلاف وقت دریافت نمائید.

گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه

جالب است بدانید؛ جرائم رانندگی‌ای که به تازگی در سیستم راهور ثبت شده‌اند در کمتر از ۲۴ ساعت بر روی سامانه یا اپ آیتول قابل مشاهده و استعلام هستند. استفاده از سامانه مالیات و عوارض خودرو آیتول دیگر خدمتی است که این سامانه باتوجه به نیاز رانندگان راه‌اندازی کرده‌است. بدین ترتیب؛ کلیه رانندگان و مالکین خودرو می‌توانند قبل از انجام پروسه تعویض پلاک و یا نقل ‌و انتقال خودرو، با توجه به نوع، سال تولید و … وسیله نقلیه خود، از ریز جزئیات مالیاتی آن آگاه شده و نسبت به پرداخت آنی این نوع عوارض  اقدام نمایند.
با توجه به امکان مشاهده جزئیات تردد از ایستگاههای عوارض الکترونیک آزادراهی و همچنین جزئیات سوابق پرداخت مربوط به عوارضی ها، سامانه آیتول در جهت تکمیل نمودن سبد خدمات خود، نسبت به صدور مفاصاحساب و رسید پرداخت‌های گذشته به صورت آنی و آنلاین اقدام نموده است.

بر این اساس کلیه کاربران گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت www.iToll.com یا کلیک بر روی لینک زیر، پس از تسویه‌ی بدهی عوارض سالیانه، جهت هر گونه خدمات تعویض پلاک و انتقال سند و یا هر گونه اقدام دیگر با وارد کردن شماره پلاک خودرو و شناسه یکتا ( VIN) درج شده بر روی کارت خودرو، نسبت به صدور مفاصاحساب خودروی خود اقدام نمایند.

جمع بندی

برگه یا سند مفاصا حساب از جمله مهم‌ترین مدارک لازم هنگام فروش خودرو و انجام مراحل تعویض پلاک است. روش‌های مختلفی برای استعلام و دریافت این گواهی وجود دارد که ما در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. اما از آنجائیکه که به لطف پیشرفت علم و فناوری، راهکارهای نوین و ساده‌تری جهت استعلام خلافی و دریافت گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی به وجود آمده‌است، ما به شما سریع‌ترین روش یعنی؛ استفاده از اپ یا وبسایت آیتول را پیشنهاد می‌کنیم.