سهمیه بنزین، مقدار مشخصی بنزین است که به هر خودرو در هر ماه، تعلق می‌گیرد. این سهمیه با قیمت یارانه‌ای و به منظور مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق بنزین، ارائه می‌شود و مالک خودروها می‌توانند با در اختیار داشتن کارت سوخت اصلی یا کارت سوخت المثنی، از این سهمیه بنزین ماهیانه خود، استفاده کنند. در این مطلب با ما همراه شوید تا ببینیم سهمیه بندی بنزین ۱۴۰۲ به چه شکلی بوده و برای هر نوع از وسایل نقلیه موتوری، چه مقدار بنزین یارانه‌ای در ماه، در نظر گرفته شده است.

آخرین واریزی بنزین: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آخرین واریز سهمیه بنزین برای همه وسایل نقلیه در اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت صفر بامداد بود. این سهمیه برای سواری ۶۰ لیتر و برای موتور سیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر است. سهمیه بنزین سایر وسایل نقلیه در ادامه گفته شده است. این سهمیه نسبت به قبل تغییری نکرده است. برای اطلاع از تاریخ دقیق و میزان سهمیه هر خودرو، می‌توانید از سامانه سماس یا سایت بنزین من استفاده کنید.

جدیدترین اخبار سهمیه بنزین: کاهش سهمیه آزاد از بهمن ۱۴۰۲

سهمیه بنزین آزاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ ماهانه ۱۵۰ لیتر بود. این سهمیه اکنون از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است. این تغییر از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۲ اعمال شد.

پیش از این، تمامی خودروهای سواری شخصی ماهانه ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین آزاد داشتند که می‌توانستند با قیمت ۳۰۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت آزاد دریافت کنند. با این تغییر، سهمیه بنزین آزاد خودروهای سواری شخصی به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است.

این تغییر در راستای اصلاح نظام یارانه‌ها و کاهش قاچاق بنزین انجام شده است. طبق اعلام دولت، سهمیه بنزین آزاد در آینده نیز ممکن است کاهش یابد.

واکنش‌ها به کاهش سهمیه بنزین آزاد

این تغییر با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم و کارشناسان مواجه شده است. برخی از مردم معتقدند که این تغییر باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای آنها خواهد شد. برخی دیگر نیز معتقدند که این تغییر ضروری بوده و می‌تواند به کاهش قاچاق بنزین کمک کند.
کارشناسان نیز معتقدند که این تغییر می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش مصرف بنزین و بهبود وضعیت منابع مالی دولت داشته باشد. با این حال، آنها هشدار می‌دهند که باید به گونه‌ای عمل شود که این تغییر باعث افزایش مشکلات مردم نشود.

آینده سهمیه بنزین آزاد

دولت هنوز تصمیم قطعی در مورد آینده سهمیه بنزین آزاد نگرفته است. با این حال، برخی از مقامات دولتی احتمال کاهش بیشتر این سهمیه را در آینده مطرح کرده‌اند.
استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

سهمیه سوخت برای چه خودروهایی قطع می‌شود؟

در دی ۱۴۰۲، سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد که با اجرای کامل طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه در بخش ناوگان نفت گازسوز، این طرح در بخش خودروهای بنزین‌سوز با اولویت ناوگان تاکسیرانی اجرا می‌شود.

وی توضیح داد مطابق تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه جلوگیری به عمل آورد. این ماده قانونی طی شش ماه اخیر در بخش خودروهای سنگین با موفقیت اجرایی شد و مراجعه نیمی از مشمولین این طرح جهت تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث را در پی داشته است. برنامه‌ریزی برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزین‌سوز طی ماههای اخیر آغاز شده است.

وی افزود:

ناوگان تاکسیرانی به دلیل دارا بودن اهمیت خاص در اولویت اجرا قرار گرفته است و در همین راستا بیش از ۲۵ هزار تاکسی درون شهری و برون شهری فاقد بیمه شناسایی شده که با همکاری اتحادیه‌های مربوطه، فرآیند اطلاع‌رسانی به دارندگان این تاکسی‌ها در حال انجام است. از این پس صرفاً تاکسی‌های دارای بیمه‌نامه شخص ثالث از سهمیه سوخت برخوردار خواهند شد، لذا در صورتی که دارندگان تاکسی‌های فاقد بیمه طی یک ماه آینده اقدام به دریافت بیمه‌نامه نکنند، مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، خواهند شد.

سهمیه بندی بنزین ۱۴۰۳ برای انواع وسیله نقلیه

سهمیه بنزین بهمن ۱۴۰۲ برای نوع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، مطابق با ماه‌های قبلی در سال ۱۴۰۲ بوده و هنوز تغییر خاصی از بابت مقدار لیتر بنزین تخصیص یافته به انواع وسایل نقلیه، صورت نگرفته است. اما میزان سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی، به اندازه ۵۰ لیتر نسبت به ماه‌های گذشته تغییر داشته و از ابتدای بهمن ۱۴۰۲، بنزین ۳۰۰۰ تومانی تخصیص یافته به هر خودروی شخصی سواری از ۱۵۰ لیتر در ماه به ۱۰۰ لیتر در ماه، کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب دارندگان کارت سوخت می‌توانند با مراجعه به جایگاه‌ها، از سهمیه بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی به اندازه‌ای که به کارت سوخت آن‌ها واریز شده است، برای سوخت زدن به وسیله نقلیه خود، استفاده کنند.

آخرین واریز سهمیه بنزین اسنپ

در ادامه سهمیه بندی بنزین ۱۴۰۲ انواع وسیله نقلیه را مرور خواهیم کرد. لازم به توضیح است که بنزین سوپر، در این گروه بنزین تخصیص یافته در کارت سوخت خودرو، جایی نداشته و در صورت تمایل برای استفاده از بنزین سوپر، باید از جایگاه به طور مجزا، این بنزین را تهیه کنید.

سهمیه بنزین سواری

سهمیه بنزین سواری شخصی، به شرح زیر است:

نوع بنزین میزان تخصیص یافته (در ماه)
بنزین ۱۵۰۰ تومانی ۶۰ لیتر
بنزین ۳۰۰۰ تومانی ۱۰۰ لیتر

 

نکته: خودروهای سواری که در سامانه مسافربری اینترنتی اسنپ، فعالیت دارند، با ثبت نام سهمیه بنزین اسنپ در سامانه سماس، از میزان هزینه کمکی بنزین نیز برخوردار خواهند شد.

سهمیه کارت سوخت موتور

سهمیه بنزین موتور، به قرار زیر است:

نوع بنزین میزان تخصیص یافته (در ماه)
بنزین ۱۵۰۰ تومانی ۲۵ لیتر

نکته: در حال حاضر چیزی به عنوان سهمیه بنزین آزاد موتورسیکلت در نظر گرفته نشده است.

سهمیه بنزین وانت و نیسان

سهمیه بنزین نیسان و سهمیه کارت سوخت وانت  را مطابق چیزی که در زیر آمده، داریم:

نوع وانت میزان بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص یافته (در ماه)
وانت کم مصرف ۱۵۰ لیتر
وانت پرمصرف ۳۰۰ لیتر
وانت دوگانه سوز کم مصرف ۶۰ لیتر
وانت دوگانه سوز پرمصرف ۱۲۰ لیتر

 

سهمیه کارت سوخت تاکسی

سهمیه کارت سوخت تاکسی‌ها نیز با تفاوت درون شهری و برون شهری، به شرح زیر است:

نوع تاکسی میزان سهمیه بنزین (در ماه)
تاکسی درون شهری (بنزین ۱۵۰۰ تومانی) ۴۰۰ لیتر
تاکسی برون شهری (بنزین ۱۵۰۰ تومانی) ۶۰۰ لیتر
تاکسی درون شهری (بنزین ۳۰۰۰ تومانی) ۲۰۰ لیتر
تاکسی برون شهری (بنزین ۳۰۰۰ تومانی) ۳۰۰ لیتر

 

در نظر داشته باشید که تاکسی‌ها باید دارای پروانه فعالیت معتبر بوده و حتما بیمه شخص ثالث داشته و در سامانه مدیریت سوخت، ثبت نام کرده باشند تا از این مقدار سهمیه بنزین تخصیص یافته در ماه، برخوردار شوند.

سهمیه بنزین اسنپ

تفاوت بنزین آزاد و سهمیه‌ای چیست؟

تفاوت بنزین آزاد و سهمیه‌ای، در میزان هزینه خرید آن‌ها است و همان طور که در بالا مشاهده کردید، مبلغ بنزین آزاد، به ازای هر لیتر، دو برابر بنزین سهمیه‌ای، در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید برای اطلاعا از میزان سهمیه باقی مانده در کارت سوخت خود، از طریق جایگاه سوخت یا اپلیکیشن دولت همراه، استفاده کنید.

نکته ۱: لازم به ذکر است که سهمیه بنزین خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها، تا ۹ ماه در کارت سوخت آن‌ها ذخیره شده و پس از این مدت، لغو خواهد شد.

نکته ۲: سهمیه بنزین هر ماه، در ساعت ۲۴ آخرین روز ماه قبل، یعنی ساعت ابتدایی ماه جدید، در کارت‌های سوخت، شارژ می‌شود.

کلام آخر

با توجه به تفاوت قیمت بین سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی، پیگیری کارت سوخت، اهمیت بسیار زیادی داشته و مالک خودرو با در اختیار داشتن کارت سوخت، می‌تواند به راحتی از بنزین با هزینه کمتر، استفاده کند. شما چه نظری درباره تفاوت قیمت بین بنزین آزاد و سهمیه‌ای و میزان تخصیص آن‌ها به هر کارت سوخت خودرو دارید؟ آیا این مقدار بنزین، برای تردد ماهیانه شما، کفایت می‌کند یا خیر؟

با نصب اپلیکیشن آیتول می‌توانید نزدیک‌ترین پمپ بنزین‌هایی که بنزین سوپر ارائه می‌دهند، را پیدا کنید. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.