ایستادن پشت چراغ قرمز، تقریبا برای همه ناخوشایند است؛ به ویژه زمانی که برای رسیدن به مقصد خود عجله داشته باشیم. اما عبور از چراغ قرمز، داستان دیگری است که هم با خطرات زیادی همراه بوده و هم موجب ثبت جریمه رد کردن چراغ قرمز برای پلاک خودروی متخلف خواهد شد. در این مطلب با ما همراه باشید تا ببنییم جریمه عبور از چراغ قرمز چقدر است و چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

جریمه رد کردن چراغ قرمز ۱۴۰۲

عواقب رد شدن از چراغ قرمز

رد کردن چراغ قرمز، نه تنها برای راننده متخلف و سرنشینان همراه او، بلکه برای خودروهایی که از مسیر متقاطع می‌آیند و همین طور موتورها، عابرین پیاده و… ریسک بالایی به همراه دارد. معمولا خودروهایی که در مسیر متقاطع منتظر سبز شدن چراغ بوده‌اند، با باز شدن راه و سبز شدن چراغ با سرعت بالاتری شروع به حرکت کرده و انتظار ندارند که از مسیر متقاطع با چراغ قرمز، خودرو یا موتور سیکلتی حرکت کند. این در حالی است که اگر خودرو یا موتورسیکلتی با تخلف، چراغ قرمز را رد کند؛ یک موقعیت ناگهانی و پیش‌بینی نشده رخ داده و ریسک تصادف بالایی وجود دارد.

جریمه رد کردن چراغ قرمز

جریمه عبور از چراغ قرمز، در شمار جرایم رانندگی گران قیمت در نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲، قرار گرفته است، زیرا این تخلف رانندگی می‌تواند با حوادث سنگین و جبران‌ناپذیری همراه باشد.

کد تخلف

عنوان تخلف

کلان شهرها، استان‌ها، مناطق آزاد تجاری

شهرستان‌ها

روستاها

۲۰۰۴

عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۲۱۰.۰۰۰ تومان

۱۸۹.۰۰۰ تومان

۱۰۵.۰۰۰ تومان

همان طور که مشاهده می‌کنید جریمه عبور از چراغ قرمز و جریمه سرعت غیر مجاز در مقایسه با بسیاری از جرایم، مبلغ بیشتری را به خود اختصاص داده است. دلیل این امر هم مشخص است؛ زمانی که شما از چراغ قرمز عبور می‌کنید، در واقع خودروهای مسیر متقاطع را در موقعیت ناگهانی و حادثه‌ساز قرار داده‌اید. به این ترتیب هم امکان برخورد با عابر پیاده‌ای وجود دارد که انتظار ایست کامل خودروهای سمت شما را دارد و هم اینکه ریسک بالایی از برخورد و تصادف مرگبار با خودروهایی شکل می‌گیرد که از جهت عمود مسیر خودروی شما، در حال حرکت هستند.

جریمه چراغ قرمز

نمره منفی رد کردن چراغ قرمز

همان طور که اشاره کردیم عبور از چراغ قرمز، یکی از تخلفات حادثه‌ساز و سنگین رانندگی است. از این روی مطابق چیزی که انتظار می‌رود، برای این تخلف هم جریمه ریالی سنگینی در نظر گرفته شده است و هم اینکه نمره منفی به شماره گواهینامه راننده تعلق خواهد گرفت. در حال حاضر نمره منفی برای خودروهای سواری که چراغ قرمز را رد می‌کنند، ۵ بوده و در صورتی که خودروی متخلف، از نوع عمومی یا خودروهای سنگین باشد، ۱۰ نمره منفی دریافت خواهد کرد. برای اطلاع از سقف جریمه برای توقیف خودرو سال ۱۴۰۲ مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

برای استعلام نمره منفی گواهینامه  و پرداخت خلافی خودرو خود می‌توانید از سامانه آیتول استفاده کنید.

 

نرخ جریمه رد کردن چراغ قرمز

در صورتی که میزان تخلفات حادثه‌ساز خودروی شخصی یا عمومی و سنگین زیاد شده و نمره منفی بالایی گرفته باشد، گواهینامه برای دفعه اول، در مدتی مشخص توقیف شده و پس از آن نیز فرد با ابطال گواهینامه خویش، روبرو خواهد شد.

جریمه چراغ قرمز موتورسیکلت

یک باور اشتباه در جامعه وجود دارد که موتورسیکلت‌ها مجاز هستند از چراغ قرمز عبور کنند و اگر نگاهی به چهارراه‌های شلوغ بیندازید؛ متوجه چنین چیزی خواهید شد. اما در واقع اصلا این‌طور نیست و تمام موتورسیکلت‌هایی که چراغ قرمز را با بی توجهی رد می‌کنند، مشمول همین جریمه رد کردن چراغ قرمز خواهند شد. در حقیقت همان ریسک‌هایی که در عبور خودرو از چراغ قرمز وجود دارد، برای موتورسیکلتی که چراغ قرمز را پشت سر گذاشته نیز وجود خواهد داشت. به این صورت راننده موتورسیکلت، هم جان خود و هم جان و مال سایر افراد را به خطر انداخته و مستحق جریمه است.

سخن پایانی

جریمه عبور از چراغ قرمز در مقایسه با بسیاری دیگر از جرایم رانندگی، بالاتر در نظر گرفته شده است و مطابق چیزی که گفته شده، احتمالا به زودی شاهد افزایش نرخ این جریمه رانندگی در سطحی بالاتر نیز خواهیم بود. علت این موضوع، تلاش برای جلوگیری از رد کردن چراغ قرمز است تا حوادث ناشی از آن، به حداقل برسند.

برای پرداخت انواع جرایم می‌توانید از سامانه آیتول استفاده کنید. برای این کار به صفحه اصلی آیتول بروید، سپس به بخش پرداخت جریمه رانندگی مراجعه نمایید.

شما چه نظری در این باره دارید؟ آیا افزایش میزان جریمه عبور از چراغ قرمز، لازم است یا خیر؟ چطور می‌توان راننده‌های ماشین و موتور، اتوبوس و… را ملزم کرد تا به قوانین راهنمایی و رانندگی؛ به ویژه عدم عبور از چراغ قرمز در چهارراه‌ها پایبند باشند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران، به بحث و اشتراک بگذارید.