رانندگی در مناطق مختلف شهری و جاده‌ای، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، در یک محدوده سرعتی مجاز است و راننده هر وسیله نقلیه، به منظور حفظ جان خوی سایر سرنشینان، باید این محدوده سرعت مجاز را رعایت کند. مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی از سرعت غیرمجاز در مسیرهای مختلف، مشمول جرایمی خواهد شد و در صورتی که تصادف منجر به جرح و فوت به دلیل عدم رعایت سرعت مجاز صورت بگیرد، راننده مقصر در بیشتر مواقع، به مجازات سنگین‌تری محکوم می‌شود. در این مطلب قصد داریم نگاهی به موضوع جریمه سرعت غیر مجاز و مبالغ آن در شرایط مختلف داشته باشیم.

جریمه سرعت غیر مجاز با دوربین چقدر است

سرعت‌ مجاز در معابر مختلف

پیش از وارد شدن به جرایم مربوط به سرعت بالاتر از حد مجاز در فهرست نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲ ، بد نیست نگاهی به میزان سرعت مجاز تعریف شده در معابر مختلف، داشته باشیم:

معابر سرعت مجاز
آزادراه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
بزرگراه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
خیابان اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر
خیابان فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر
معابر محلی و میادین حداکثر ۳۰ کیلومتر

 

البته لازم به ذکر است که این مقادیر، برای خودروهای سواری بوده و ماشین‌های سنگین، باید تابع سرعت‌های به مراتب کمتری باشند.

جریمه سرعت غیر مجاز چند است؟

جریمه سرعت تا ۳۰ کیلومتر

اما ببینیم رانندگی کردن با سرعت غیرمجاز، چه جرایمی در پی دارد. شما باید دو حالت را در نظر بگیرید. یک این که میزان سرعت غیرمجاز شما، تا ۳۰ کیلومتر بیش از حد تعریف شده باشد یا این که میزان سرعت غیرمجازی که با آن رانندگی می‌کنید، بیش از ۳۰ کیلومتر باشد.

مبلغ جریمه سرعت غیر مجاز

جریمه سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر

کد تخلف ۲۰۰۲

در صورتی که میزان تجاوز راننده از سرعت مجاز، بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد؛ سه حالت داریم:

تخلف جریمه
سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۱۵۷.۵۰۰ تومان
سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در شهرهای کوچک ۱۳۷.۷۰۰ تومان
سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در روستاها ۷۶.۵۰۰ تومان

 

کد تخلف ۲۰۵۶

اما اگر تجاوز از سرعت مجاز، تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد؛ مبلغ کمتری برای جریمه در نظر گرفته شده است:

تخلف جریمه
سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۶۳.۰۰۰ تومان
سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در شهرهای کوچک ۴۵.۹۰۰ تومان

 

سرعت غیرمجاز موقع رانندگی در روستاها: ۳۱.۵۰۰ تومان

 

جریمه سرعت غیر مجاز و حرکت مارپیچ

در صورتی که راننده به جز سرعت غیرمجاز، حرکات مارپیچی نیز داشته باشد، جریمه بیشتری برای او در نظر گرفته خواهد شد. در واقع به این شکل راننده هم مشمول جریمه سرعت غیر مجاز به شرح بالا شده و هم این که بابت حرکات مارپیچ، جریمه دیگری با کد تخلف ۲۰۰۵، به اضافه مورد قبلی خواهد شد که به شرح زیر است:

تخلف جریمه
حرکت مارپیچ موقع رانندگی در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۱۵۰.۰۰۰ تومان
حرکت مارپیچ موقع رانندگی در شهرهای کوچک ۱۳۵.۰۰۰ تومان
حرکت مارپیچ موقع رانندگی در روستاها ۷۵.۰۰۰ تومان

 

مبلغ جریمه سرعت غیر مجاز

جریمه سرعت غیر مجاز و عدم توجه به ایست پلیس

گاهی مواقع، به ویژه در جاده‌های برون شهری، پلیس به خودروهایی که با سرعت غیرمجاز در حال حرکت هستند، ایست داده و اعلام توقف خودرو را می‌کند. (البته ثبت جریمه با دوربین نیز مانند جریمه طرح ترافیک، در مسیرهای شهری و برون شهری به جای خود باقی است.) در این صورت؛ اگر راننده خودرو، به فرمان ایست پلیس توجهی نکرده و به مسیر خود ادامه دهد؛ به جز جریمه مربوط به سرعت غیر مجاز، حال هر چه قدر که باشد، جریمه دیگری بابت عدم توجه به ایست پلیس، برای او منظور خواهد شد که با کد ۲۰۶۰ تخلف رانندگی، شناسایی می‌شود.

تخلف میزان جریمه
عدم توجه به فرمان ایست پلیس موقع رانندگی در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۴۲.۰۰۰ تومان
عدم توجه به فرمان ایست پلیس موقع رانندگی در شهرهای کوچک ۴۲.۰۰۰ تومان
عدم توجه به فرمان ایست موقع رانندگی در روستاها ۴۲.۰۰۰ تومان

 

ثبت نمره منفی برای سرعت غیرمجاز

لازم به توضیح است که اگر سرعت غیرمجاز راننده متخلف، بیش از ۵۰ کیلومتر اختلاف در ساعت باشد؛ نمره منفی نیز برای گواهینامه او ثبت خواهد شد. این نمره منفی، عددی بین ۵ تا ۱۰ برای خودروهای شخصی خواهد بود. بدیهی است که برای خودروهای عمومی و سنگین، عدد نمره منفی بالاتری ثبت خواهد شد که چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ است.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید، سرعت غیرمجاز در مسیرهای داخلی شهری یا برون شهری، چه به تنهایی و چه با حرکات مارپیچ و عدم توجه به فرمان ایست پلیس، مشمول جرایم با اعداد مختلفی خواهد شد. به جز این جرایم، موضوع سرعت غیرمجاز با ریسک بالایی از تصادفات سخت و جبران ناپذیر همراه است. از این روی ضرورت دارد که هر راننده، پایبندی کامل به میزان سرعت مجاز، موقع رانندگی داشته و هیچ گونه ریسکی را در این بابت نه برای خود و نه برای سایر افراد، نپذیرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما چه نظر و تجربه‌ای در این باره دارید؟ لطفا با ما در بخش نظرات سایت به اشتراک بگذارید.