متأسفانه برخی از رانندگان و مالکان وسایل نقلیه با وجود قوانین بازدارنده راهنمایی و رانندگی مانند؛ جریمه ورود به طرح ترافیک، همچنان بدون مجوز و رزرو قبلی این طرح از طریق سامانه تهران من، از قانون تخطی کرده و وارد محدوده‌های طرح ترافیکی شهر تهران می‌شوند. بدین منظور مسئولین امر همواره در تلاش هستند تا با ارائه راهکارهای ترافیکی و وضع قوانین مناسب میزان این نوع تخلفات را به حداقل آن برسانند.

در سال ۱۴۰۲ نیز پیرو قانونی که در سال ۱۳۹۸مبنی بر جایگزینی طرح ترافیک به جای طرح زوج و فرد به تصویب رسیده‌ بود، مالکین وسایل نقلیه موظف هستند که برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، هزینه‌ای را پرداخت نمایند. عدم خرید طرح و پرداخت آن در زمان مقرر، منجر به پرداخت جریمه خواهد شد. مبلغ این جریمه در ابتدای هر سال توسط مجریان قانون اعلام می‌گردد. در سال ۱۴۰۲ نیز به‌منظور الزام بیشتر رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه به تمکین از قانون، جریمه ورود به طرح ترافیک با افزایش ۱۰ درصدی اعلام شد. این مقاله راهنمایی جامع برای اطلاع شما عزیزان از مبلغ جریمه طرح ترافیک و طرح آلودگی هوای تهران است. برای استعلام و پرداخت می‌توانید از سامانه آیتول استفاده کنید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

هزینه ورود به طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که گفتیم سازمان شهرداری، راهنمایی و رانندگی و دیگر مراجع زیربط برای کاهش بار ترافیکی در مناطق پر تردد، افزایش سرعت نقل‌و‌انتقال، کاهش آلودگی هوا و … در شهر تهران قانون طرح ترافیک را تصویب کردند. طی این قانون؛ مالکان انواع وسایل نقلیه برای ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت باید هزینه طرح را پرداخت کنند. این مبلغ شناور بوده و باتوجه به ساعت ورود و خروج، نوع معاینه فنی، نوع وسیله نقلیه و … متفاوت است.

با توجه به نرخ جدید طرح ترافیک اعلام شده از سوی قانون‌گذار در ابتدای سال ۱۴۰۲ ، این مبلغ با ۲۰ درصد افزایش، به عدد پایه ۵۲ هزار و ۵۶۰ تومان رسیده‌است. مالکان خودرو و رانندگان محترم می‌توانند جزئیات خرید طرح ترافیک یک روزه ۱۴۰۲ را در سایت تهران من دنبال کنند. همچنین این امکان برای تمامی رانندگان فراهم شده‌است که با خرید و رزرو بسته‌های طرح ترافیک اعم از؛ یک ماهه، سه ماهه و شش ماهه از سامانه تهران من، خیال خود را از بابت خرید هر روزه طرح ترافیک راحت نمایند.

افزایش قیمت طرح ترافیک تهران شامل بسته‌های ترافیکی نیز شده‌است، بنابراین اکنون خودروهای دارای معاینه فنی عادی می‌توانند پس از ثبت نام در سامانه ذکرشده بسته‌های؛ یک ماهه با نرخ ۱ میلیون ۳۳۲ هزار تومان، بسته‌های سه ماهه با نرخ ۳ میلیون ۷۶۸هزار تومان و بسته‌های شش ماهه با نرخ ۷ میلیون و ۹۷ هزار تومان را خریداری نمایند.

مبلغ ورود به طرح ترافیک  ۱۴۰۲ با توجه به چه معیارهایی تعیین می‌شود؟

عوامل متعددی هم‌چون؛ محدوده و ساعت طرح ترافیک، محل سکونت، ساعت ورود و خروج به طرح، نوع معاینه فنی و … در تعیین نرخ نهایی طرح ترافیک تهران مؤثر است اما آنچه میزان جریمه ورود به طرح ترافیک را مشخص می‌کند؛ نوع معاینه فنی (عادی یا برتر) و ساعت ورود و خروج به طرح است.

بدین ترتیب به محض ورود غیر مجاز خودرو به محدوده اصلی طرح ترافیک، نمره پلاک ماشین توسط دوربین‌های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده و مبلغ جریمه برای مالک خودرو پیامک می‌شود و وی یک ماه فرصت دارد که بدهی خود را تسویه نماید، پس از این مدت مشمول جریمه دیرکرد طرح ترافیک خواهد شد. ورود به طرح ترافیک روزانه در سال ۱۴۰۲ بدون رزرو قبلی این طرح، جریمه‌ ۱۰۹ هزار تومانی را در پی خواهد داشت. همانطور که گفتیم نوع معاینه فنی و مدت اعتبار آن، از جمله فاکتورهای مؤثر در خرید طرح ترافیک است، بنابراین همواره از طریق استعلام تاریخ اعتبار معاینه فنی خودرو از مدت زمان برگه معاینه فنی خودرو خود مطمئن شوید.

شهرداری تهران با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، طرح‌های تخفیفی متعددی را جهت تردد در محدوده طرح ترافیک برای مالکان خودرو در نظر گرفته‌است. از این‌رو جانبازان، آژانس‌ها و مؤسسات اتومبیل کرایه، سرویس‌های مجاز مدرسه و خودروهای آموزش رانندگی، پلاک‌های ویلچر، خبرنگاران و افرادی از این دست می‌توانند با اطلاع از این امتیازها در محدوده طرح ترافیک رفت‌وآمد کنند. آن دسته از افرادی که در محدوده‌های طرح ترافیک تهران سکونت دارند نیز از تخفیف ۵۰ درصدی خرید طرح ترافیک و یکبار ورود و خروج رایگان در دو ساعت ابتدایی و پایانی طرح ترافیک تهران برخوردار هستند. این دسته از افراد جهت استفاده از امتیاز پنجاه درصد تخفیف طرح، ابتدا باید در سامانه تهران من اطلاعات خود را ثبت کنند سپس با در دست داشتن مدارکی چون؛ سند یا اجاره‌نامه معتبر و  فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران مراجعه نمایند.

نحوه پرداخت آنلاین ورود به طرح ترافیک ۱۴۰۲ چگونه است؟

بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که در صورت ورود غیر مجاز به محدوده طرح، علاوه بر پرداخت جریمه ورود به طرح ترافیک ۱۴۰۲ ملزم به پرداخت جریمه راهنمایی‌ و رانندگی نیز خواهند بود، بنابراین اگر به‌طور غیر مجاز در محدوده طرح ترافیک پایتخت تردد کردید و هنگام استعلام جرائم خودرویی خود با مبلغی بیشتر از آنچه تصور می‌کردید روبه‌رو شدید تعجب نکنید! تنها پیشنهاد ما در این مواقع  پرداخت فوری خلافی خودرو با آیتول به‌شکل آنی و آنلاین است، چرا که با افزایش مبلغ جرائم ماشین به بیش از سقف ۱ میلیون تومان، خودرو توسط پلیس توقیف خواهد شد.

برای تسویه جریمه ورود به طرح ترافیک ۱۴۰۲ با آیتول پس از ورود به سامانه، گزینه طرح ترافیک را انتخاب کرده و در پنجره جدید تنها با وارد کردن پلاک خودرو و شماره همراه خود علاوه بر دسترسی به جزئیات جریمه، می‌توانید بدهی‌تان را در کمترین زمان پرداخت کنید. همچنین از طریق سامانه جامع خودرویی  آیتول علاوه بر پرداخت جریمه معاینه فنی، جریمه دیرکرد ورود به طرح ترافیک، تسویه عوارض سالیانه خودرو و … امکان استفاده از خدمات کارپرداز این سامانه مانند؛ ترخیص خودروی توقیف شده از پارکینگ راهنمایی و رانندگی، دریافت برگه معاینه فنی و انجام مراحل تعویض پلاک به‌صورت غیر حضوری را نیز خواهید داشت‌.