در سال ۱۴۰۲، باتوجه به حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها، میزان ترافیک در تهران ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به‌همین دلیل، افراد بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک درخواست می‌دهند. تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک می‌تواند موجب جریمه خودرو شود. در سال ۱۴۰۲ نیز تا الان تغییری نسبت به سال قبل نداشتیم. اطلاع از ساعت و نحوه خرید طرح ترافیک به شما کمک می‌کند تا در این مورد با پرداخت جریمه روبه‌رو نشوید. در این مطلب، خیابان های طرح ترافیک تهران، ساعات و نحوه خرید آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

نقشه محدوده طرح ترافیک

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

معرفی محدوده طرح ترافیک در چهار جهت تهران

محدوده طرح ترافیک در ساعات اعلام شده، در خیابان‌های شمال، جنوب، شرق و غرب تهران اجرا می‌شود. درصورتی‌که شغلتان طوری است که نیاز به چندبار ورود و خروج به محدوده طرح دارید، باخرید طرح ترافیک مشکلی برای عبورومرور نخواهید داشت. برخی از افراد به‌صورت روزانه از آزادراه‌های خارج از تهران برای رفتن به محل کار خود عبور می‌کنند. برای عبور از آزادراه‌های تهران، نیاز است که نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنید. توقف و پرداخت نقدی عوارض آزاد‌راهی، نیازمند صرف زمان طولانی دارد. با‌این‌حال به‌راحتی می‌توان پرداخت هزینه عوارض آزاد‌راه را از طریق سامانه آیتول انجام داد. در ادامه، مرز طرح ترافیک در هر جهت را بررسی خواهیم کرد.

پرداخت عوارض برای تردد در آزادراه

محدوده طرح ترافیک در شمال و جنوب تهران؛ از خیابان فاطمی تا میدان راه‌آهن

مرز این طرح در شمال تهران قسمتی‌ از خیابان‌های فاطمی، ولیعصر و مطهری را به‌صورت زیر در برمی‌گیرد:

  • تقاطع خیابان کارگر و فاطمی تا تقاطع خیابان ولیعصر
  • تقاطع خیابان فاطمی تا تقاطع خیابان مطهری
  • ابتدای خیابان مطهری تا تقاطع ترکمنستان

محدوده طرح ترافیک در جنوب تهران، از ابتدای خیابان شوش آغاز شده و تا میدان راه‌آهن ادامه دارد. درصورت نداشتن طرح ترافیک و تردد در ساعات اجرای طرح در این محدوده، جریمه خواهید شد.

محدوده طرح ترافیک در شمال تهران

محدوده طرح ترافیک در شرق تهران؛ از خیابان مطهری تا هفده شهریور

در شرق تهران، محدوده ترافیک، شامل خیابان‌های ترکمنستان، ملک، شریعتی، خواجه نصیر، سپاه، مازندران و خیابان هفده شهریور به‌‌صورت زیر است:

  • از تقاطع خیابان مطهری تا انتهای خیابان ترکمنستان
  • از تقاطع ترکمنستان تا تقاطع خیابان شریعتی
  • از تقاطع ملک در خیابان شریعتی تا تقاطع طالقانی
  • از تقاطع شریعتی تا میدان سپاه در خیابان خواجه نصیر
  • از خیابان مازندران تا میدان امام حسین
  • از میدان امام حسین تا تقاطع شو در خیابان هفده شهریور

درنظر داشته باشید حتی درصورت خریداری طرح، تردد در ساعات پیک ترافیک تهران، چندان راحت نیست. چراکه ترافیک شدیدی در این مناطق وجود دارد که عبورومرور را آزاردهنده می‌کند.

محدوده طرح ترافیک در غرب تهران؛ از کارگر شمالی تا کارگر جنوبی

محدوده طرح ترافیک در غرب تهران، بخشی از خیابان‌های کارگر جنوبی، انقلاب، ۱۶ آذر و کارگر شمالی را به‌صورت زیر دربرمی‌گیرد:

  • از میدان راه‌آهن تا میدان انقلاب در خیابان کارگر جنوبی
  • از میدان انقلاب تا تقاطع خیابان ۱۶ آذر در خیابان انقلاب
  • از تقاطع انقلاب تا تقاطع کشاورز در خیابان ۱۶ آذر
  • از تقاطع کشاورز تا تقاطع فاطمی در خیابان کارگر شمالی

درصورتی‌که ساکن محدوده طرح ترافیک باشید، فقط یکبار امکان خروج رایگان از طرح پیش از ساعت ۹ صبح و ورود رایگان به طرح پس از ساعت ۱۶ خواهید داشت. این بازه زمانی متناسب با فصل تغییر می‌کند؛ بنابراین باتوجه‌به فصل، نیاز است که از ساعت مجاز تردد رایگان مطمئن شوید. برای چندبار ورود و خروج در محدوده طرح ترافیک، نیاز است که نسبت به خرید طرح اقدام کنید.

قیمت طرح ترافیک روزانه در تهران ۱۴۰۲

تعرفه طرح ترافیک برای افرادی که محل زندگیشان در طرح قرار دارد، با ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود. علاوه‌براین، اگر خودرو معاینه فنی برتر داشته باشد، شامل ۲۵ درصد تخفیف خواهد شد. برای دریافت معاینه فنی به‌صورت آنلاین می‌توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. همچنین خدمات دیگری از جمله بیمه بدنه خودرو، تعویض پلاک و پرداخت خلافی نیز در سامانه آیتول امکان‌پذیر است.

درصورتی‌که به تردد بیشتر از یک‌بار در محدوده ترافیک نیاز دارید، با خرید روزانه یا هفتگی طرح، می‌توانید بدون محدودیت در این محدوده عبورومرور داشته باشید. مبلغ طرح در سال ۱۴۰۲ برای هر روز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شده است. همچنین افرادی که بدون رزرو قبلی وارد محدوده طرح ترافیک شوند، باید هزینه ۱۰۹ هزار تومانی را به‌عنوان جریمه روزانه پرداخت کنند.

سامانه تهران من؛ ساده‌ترین راه خرید طرح ترافیک

خرید طرح ترافیک، به‌عنوان یکی از انواع عوارض شهرداری خودرو از طریق سامانه تهران من امکان‌پذیر است. فراموش نکنید که بدون ثبت‌نام در این سامانه، امکان استفاده از سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک وجود ندارد. برای دریافت طرح ترافیک و استفاده از سهمیه، وارد سامانه تهران من شوید. پس از ثبت اطلاعات هویتی خود در سایت، باید اطلاعات مربوط‌ به خودرو وارد شود. درنهایت طبق پلاک خودرو می‌توانید از سهمیه خریداری شده استفاده کنید.

ساعات طرح ترافیک از روز شنبه تا چهارشنبه

در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت طرح ترافیک خودرو از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح آغاز شده و تا ساعت ۶ بعدازظهر ادامه دارد. ساعت رفت‌وآمد خودرو در طرح کاهش آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۳ ظهر است. طبق آمار پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی، چهار زمان مختلف در طی روز به‌عنوان ساعات پیک ترافیک اعلام شده که پیک اول از ساعت ۷ صبح، همزمان با شروع کار موسسات آموزشی و ادارات آغاز می‌شود. پیک دوم در ساعت ۱۰ صبح، زمان آغاز کار بازار اتفاق می‌افتد. هنگام تعطیل شدن مدارس و برخی ادارات در ساعت ۲ بعدازظهر، پیک سوم رخ می‌دهد. درنهایت، پیک چهارم حوالی ساعت ۵ تا ۶ غروب باتعطیلی شرکت‌ها و بازار به‌پایان می‌رسد. پس از پیک چهارم ترافیک، تردد در محدوده طرح بدون مشکل انجام خواهد شد.

ساعت طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه

ساعات طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه و جمعه

در روزهای پنجشنبه طرح ترافیک وجود ندارد. اما همچنان طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود. طرح قبلی کنترل آلودگی هوا براساس زوج و فرد بودن پلاک خودرو اجرا می‌شد. در طرح جدید کنترل آلودگی هوا، خودروهایی با پلاک تهران به‌مدت ۲۰ روز و خودروهای پلاک شهرستان به‌مدت ۱۵ روز برای تردد در هر فصل مجاز هستند. درنظر داشته باشید تردد غیرمجاز در محدوده طرح کاهش آلودگی، جریمه و خلافی خودرو را به‌همراه دارد. بااین‌حال، با پرداخت نصف مبلغ طرح ترافیک، می‌توانید تردد اضافه‌تر از این تعداد داشته باشید.

راحت‌ترین راه استعلام طرح ترافیک در سامانه آیتول

در این مطلب، ساعات و محدوده طرح ترافیک را بررسی کردیم. ساعت طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح الی ۱۸ عصر و در در روز پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ دقیقه تا ۱۳ ظهر است. درصورتی‌که به‌علت تردد غیرمجاز در محدوده طرح ترافیک جریمه شدید، به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه آیتول، می‌توانید نسبت‌به استعلام و پرداخت طرح ترافیک اقدام کنید. علاوه‌براین، امکان استعلام خلافی، پرداخت عوارض، پرداخت بیمه و ترخیص خودرو نیز در این سامانه امکان‌پذیر است. برای آشنایی بیشتر می‌توانید با شماره داخل سایت تماس بگیرید.