چندی پیش رئیس پلیس راهور استان اصفهان از ادامه‌دار شدن اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در شهر اصفهان خبر داد. به این ترتیب طرح زوج و فرد در کلان‌شهر اصفهان، در دو بازه زمانی از ۸ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر و پس از آن از ۱۶ بعد از ظهر تا ۲۱ شب برقرار خواهد بود.  این طرح برای کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از تجمع خودروها در مناطق مرکزی شهر در زمان آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

مطابق با قانون برای وارد شدن به محدوده طرح زوج و فرد اصفهان (با پلاک مخالف)، ۱۰۰.۰۰۰ تومان جریمه در نظر گرفته شده است و درصورتی‌که خودرو دودزا باشد، ۵۰.۰۰۰ تومن دیگر نیز جریمه برای پلاک منظور خواهد شد.

محدوده طرح ترافیک در اصفهان

محدوده طرح ترافیک در اصفهان از بخش شمال به خیابان مسجد سید و خیابان عبدالرزاق می‌رسد. از بخش شرق نیز خیابان هاتف، خیابان نشاط و خیابان چهارباغ خواجو را داریم. در جنوب به خیابان کمال‌الدین اسماعیل و خیابان مطهری می‌رسیم؛ طرح ترافیک در غرب اصفهان نیز به خیابان دکتر بهشتی و خیابان کاشانی محدود شده است.

طرح ترافیک اصفهان امروز

به این ترتیب از جمله خیابان‌هایی که در محدوده طرح ترافیک اصفهان قرار دارند، خیابان منوچهری، خیابان شهید موحدیان، خیابان فلسطین، خیابان فرشادی، خیابان بهشتی‌خواه، بلوار استانداری، خیابان هشت‌بهشت، خیابان فردوسی، میدان فلسطین، خیابان سیدعلی خان، خیابان آمادگاه، خیابان باغ گلدسته، خیابان سپاه، میدان امام حسین، چهار راه قصر، خیابان شیخ بهایی، خیابان آیت‌الله شمس‌آبادی، خیابان عباس‌آباد، خیابان ابوذر، خیابان خاجا، خیابان اردیبهشت، خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان میرداماد، خیابان آیت‌الله زاهد، خیابان آیت‌الله طیب، چهارباغ پایین، خیابان مسجد حکیم و خیابان حافظ هستند.

ساعات طرح ترافیک اصفهان

همان‌طور که اشاره کردیم، ساعت طرح ترافیک اصفهان از ۸ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر و از ۱۶ بعد از ظهر تا ۲۱ شب است. البته پیش از این اجرای طرح ترافیک اصفهان تا ساعت ۲۰ شب بود؛ اما با توجه به خبر منتشرشده در وب‌سایت ایمنا که در ابتدای مقاله بیان کردیم، به‌طور مثال طرح ترافیک اصفهان امروز تا همان ساعت ۲۱ شب خواهد بود.

لازم به ذکر است که گاهی با شدت گرفتن میزان آلودگی هوا، به‌طور کلی مجوزهای طرح زوج و فرد در اصفهان لغو می‌شود. این فارغ از ساعات زوج و فرد اصفهان است و از درب منزل اجرا خواهد شد.

طرح ترافیک اصفهان برای مسافران

طرح ترافیک اصفهان برای مسافران نیز برقرار است و معمولا تنها در ایام تعطیلات مانند عید نوروز (در ۱۳ روز) طرح ترافیک و طرح زوج و فرد اصفهان به‌طور کامل برداشته می‌شود تا مسافران بتوانند آزادانه و به راحتی در شهر تردد داشته باشند.

طرح ترافیک اصفهان برای مسافران

طرح ترافیک اصفهان پنج شنبه

طرح ترافیک اصفهان پنج شنبه نیز اجرا می‌شود؛ مگر این‌که پنج شنبه تعطیل اعلام شده یا به هر علت دیگری شرایط ویژه ترافیکی جدیدی برای آن در نظر گرفته شده باشد. درواقع خودروهایی که عدد آخر پلاک آن‌ها زوج باشد، در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه تردد مجاز در محدوده طرح زوج و فرد اصفهان خواهند داشت و خودروهایی که رقم آخر پلاک آن‌ها فرد باشد، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه، مجاز به تردد هستند.

کلام آخر

با توجه به آلودگی هوا و شلوغی شهر اصفهان، طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در این شهر به‌صورت مستمر برقرار است. آمار و گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندان اصفهانی، موضوع طرح ترافیک اصفهان را به خوبی رعایت می‌کنند و برای کاهش شلوغی در خیابان‌های مرکزی شهر و کاهش آلودگی هوا، همکاری لازم را دارند. شما چه اطلاعات دیگری در این باره دارید؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید.