آیتول

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

ساعت طرح ترافیک ۱۴۰۳ (روزهای عادی هفته و پنج‌شنبه‌ها)

ساعت طرح ترافیک 1402 (روزهای عادی هفته و پنج‌شنبه‌ها)
اخبار عوارض خودرو

جمعیت زیاد خودروهای سواری در حال تردد در خیابان‌های تهران و میزان آلودگی هوا و شلوغی شهر، باعث شد تا پدیده طرح ترافیک، سر از پایتخت و پس از آن دیگر شهرهای بزرگ کشور دربیاورد. البته ساعت طرح ترافیک، طی سال‌های گذشته تغییرات اندکی داشته، اگر چه ماهیت آن، ثابت مانده است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به ساعت طرح ترافیک امسال بیندازیم و ببینیم شروع و پایان آن در روزهای مختلف هفته و ایام سال، چگونه است.

از آن جایی که هر یک از ما به نوعی با موضوع ساعت طرح ترافیک امروز سر و کار داریم، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب، با ما همراه باشید.

ساعت طرح ترافیک ۱۴۰۲

طرح ترافیک تا ساعت چنده؟ احتمالا این پرسش شما نیز باشد. مطابق چیزی که برای امسال اعلام شده است، ساعت طرح ترافیک ۱۴۰۲ در روزهای عادی هفته یعنی از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ است. خودروهای سواری که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، باید از قبل نسبت به خرید و رزرو مجوز طرح ترافیک در سامانه تهران من اقدام کنند. در غیر این صورت جریمه دوربینی، برای پلاک خودروی آن‌ها، ثبت خواهد شد.

ساعت طرح ترافیک در پنجشنبه

ساعت طرح ترافیک در پنجشنبه

مطابق با قانون طرح ترافیک سال قبل، امسال نیز در روزهای پنج شنبه، خبری از طرح ترافیک نیست. اما خودروهای سواری، مشمول طرح کنترل آلودگی هوا می‌شوند که از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۳ بعدازظهر برقرار خواهد بود. لازم به یادآوری است که این طرح کنترل آلودگی هوا که حلقه بزرگتری را روی نقشه تهران به خود اختصاص می‌دهد، همان طرح زوج و فرد است. با این تفاوت که دیگر زوج و فرد بودن پلاک خودرو، تاثیر نداشته و هر پلاک خودرو تهران، مجاز است که در طول یک فصل (یعنی ۳ ماه کامل)، به اندازه ۲۰ روز، تردد رایگان در محدوده طرح زوج و فرد یا همان کنترل آلودگی هوا، داشته باشد.

عوارض طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا سال ۱۴۰۲

پیش از هر چیزی لازم است بگوییم که میزان جریمه طرح ترافیک و همینطور طرح کنترل آلودگی هوا، به ساعت تردد خودرو و داشتن معاینه فنی برتر یا عادی، مربوط است. مطابق چیزی که انتظار می‌رود، برای آن دسته از خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، عوارض ورود به طرح کنترل آلودگی هوا و همینطور خود طرح ترافیک اصلی، کمتر در نظر گرفته خواهد شد.

در زیر نگاهی به جدول عوارض طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲، خواهیم داشت. با مشاهده این جدول و مقادیر آن، بهتر می‌توانید برای رزرو طرح ترافیک و هماهنگی زمان تردد خود در محدوده، برنامه‌ریزی کنید.

ساعت ورود و خروج نوع معاینه فنی خودرو عوارض طرح ترافیک عوارض طرح کنترل آلودگی هوا
ورود پس از ساعت ۱۰ و خروج پیش از ساعت ۱۶ دارد ۳۸۶.۳۱۶ ریال ۱۹۳.۱۵۸ ریال
ورود پس از ساعت ۱۰ و خروج پیش از ساعت ۱۶ ندارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
ورود پیش از ساعت ۱۰ و خروج پیش از ساعت ۱۶ دارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
ورود پیش از ساعت ۱۰ و خروج پیش از ساعت ۱۶ ندارد ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
ورود پیش از ساعت ۱۰ و خروج پس از ساعت ۱۶ دارد ۸۷۲.۸۲۰ ریال ۴۱۳.۹۱۰ ریال
ورود پیش از ساعت ۱۰ و خروج پس از ساعت ۱۶ ندارد ۱.۱۸۲.۶۰۰ ریال ۵۹۱.۳۰۰ ریال
ورود پس از ساعت ۱۰ و خروج پس از ساعت ۱۶ دارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
ورود پس از ساعت ۱۰ و خروج پس از ساعت ۱۶ ندارد ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
پیش از ساعت ۱۰ دارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
پیش از ساعت ۱۰ ندارد ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
پس از ساعت ۱۶ دارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال
پس از ساعت ۱۶ ندارد ۷۸۸.۴۰۰ ریال ۳۹۴.۲۰۰ ریال
ورود پس از ساعت ۱۰ و پیش از ساعت ۱۶ دارد ۳۸۶.۳۱۶ ریال ۱۹۳.۱۵۸ ریال
ورود پس از ساعت ۱۰ و پیش از ساعت ۱۶ ندارد ۵۵۱.۸۸۰ ریال ۲۷۵.۹۴۰ ریال

 

نکته ۱: لازم به توضیح است که اگر خودروی شما، چندین نوبت در طول یک روز، از مقابل دوربین‌های طرح ترافیک عبور داشته باشد، برای محاسبه نرخ عوارض، نخستین ورود و آخرین خروج پلاک، ثبت و در نظر گرفته خواهد شد.

نکته ۲: ساعاتی که با تغییرات ریالی در عوارض تردد در محدوده همراه هستند، به دلیل میزان ترافیک شهری و همینطور ساعات پیک رفت و آمد، در نظر گرفته شده‌اند. بدیهی است که تردد در ساعاتی که شلوغی بیشتری در خیابان‌ها داریم، با هزینه بیشتری بابت عوارض طرح ترافیک، همراه خواهد بود.

نکته ۳: همانطور که مشاهده کردید؛ داشتن معاینه فنی برتر، باعث می‌شود تا هزینه طرح ترافیک، کمتر از شرایطی باشد که خودرو معاینه فنی عادی دارد. داشتن معاینه فنی برتر، به این معنا است که خودرو به لحاظ فنی و میزان آلایندگی، در وضعیت خوبی قرار دارد. از این روی، خاصیت آلایندگی هوای کمتری داشته و معقول به نظر می‌رسد که مبلغ کمتری برای عوارض طرح ترافیک پرداخت کند. به علاوه این موضوع، مشوقی است تا مالکان خودرو، وضعیت خودروی خود را برای دریافت معاینه فنی برتر، بهینه‌سازی کنند.

ساعات طرح

کلام آخر

همانطور که در این مطلب مشاهده کردیم، ساعات طرح ترافیک در تهران سال ۱۴۰۲، از ۶:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ عصر برای روزهای شنبه تا چهارشنبه، تعیین شده است. همچنین ساعت طرح ترافیک تهران پنجشنبه ۱۴۰۲، تنها شامل طرح کنترل آلودگی هوا بوده و از ۶:۳۰ صبح تا ۱۳:۰۰ بعد از ظهر است. با این حساب برای تردد در ساعات طرح ترافیک و در روزهای آن، باید از پیش مجوز طرح را از طریق سایت تهران من یا اپلیکیشن آن، خریداری کرده باشید. در غیر این صورت مشمول جریمه طرح ترافیک، مطابق تعرفه سال ۱۴۰۲، خواهید شد.

01طرح ترافیک تهران تا چه ساعتی است؟

ساعت طرح ترافیک 1402 تهران، تا ساعت 18:00 عصر است.

02در روزهای تعطیل، طرح ترافیک تا چه ساعتیه؟

در روزهای تعطیل، به طور کلی طرح ترافیک نخواهیم داشت.

03از کجا بفهمیم طرح ترافیک تا ساعت چنده؟

هر سال، ساعات طرح ترافیک، مشخص و از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، اعلام خواهد شد.

04در روزهای آلودگی هوا، طرح ترافیک تا چه ساعتی است؟

به طور معمول ساعت طرح ترافیک در روزهای آلودگی، تغییری نداشته، اما ممکن است فروش مجوز طرح ترافیک لغو شده یا این طرح ترافیک از درب منزل، اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.