اگر به هر دلیلی از سایر شهرهای ایران عزیز به پایتخت آمده و با خودروی خود مجبور به تردد در خیابان‌های کلان شهر تهران هستید حتما با این چالش مواجه شده‌اید که آیا با پلاک شهرستان نیز اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را دارید یا خیر؟ در پاسخ به این دغدغه شما، حرف آخر را اول زده و خیالتان را راحت خواهیم کرد؛ «بله» شما می‌توانید با پلاک شهرستان نیز طرح ترافیک بخرید.

بدین ترتیب؛ خرید طرح ترافیک تهران برای پلاک شهرستان و طرح زوج و فرد برای پلاک شهرستان نیز امری الزامی و ضروری است. برای دریافت جزئیات بیشتر در این مورد با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید تا به‌طور شفاف با قوانین ورود به محدوده طرح و نحوه خرید طرح ترافیک پلاک شهرستان آشنا شوید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

طرح ترافیک به چه معنا است و چه تفاوتی با طرح زوج و فرد دارد؟

همه ما می‌دانیم که تهران به‌عنوان پایتخت ایران با هجمه زیادی از مهاجرت‌ مردم سایر شهرها مواجه شده‌است‌، به‌طوری که جمعیت قابل زیست در پایتخت به سقف خود رسیده‌ و این مسئله چالش‌های متعددی هم‌چون: افزایش تعداد وسایل نقلیه، تشدید بی‌نظمی‌های اجتماعی، آلودگی هوا، صدمات زیست محیطی و … را ایجاد کرده‌است. بدین منظور، مسئولین امر بر آن شدند تا از طریق اجرای طرح‌های اجتنابی، میزان رفت‌وآمد خودروها به محدوده‌های پر تردد شهر را کنترل و مدیریت نمایند.

طرح زوج و فرد به نیت کاهش بار ترافیک شهری و کاهش آلودگی هوا و … راه‌اندازی شد که این طرح در سال ۱۳۹۸ به «طرح ترافیک» تغییر نام داد، بنابراین، کلیات «طرح ترافیک» تفاوت خاصی با « طرح زوج و فرد» ندارد. طبق قانون طرح ترافیک؛ تردد تمامی خودروها اعم از؛ پلاک ماشین شهرستان، تهران و … در بعضی مناطق شهر تهران که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد طبق ساعاتی مشخص، با محدودیت مواجه شده و متقاضیان برای رفتن به این محدوده‌ها ملزم به خرید طرح ترافیک پلاک شهرستان یا تهران هستند، در غیر اینصورت مجبور به پرداخت جریمه ورود به طرح ترافیک خواهند شد.

خودروهای مجاز ورود به طرح ترافیک

خودروهای مجاز ورود به طرح ترافیک

قوانین طرح ترافیک و نحوه خرید آن برای تمامی خودروهای پلاک تهران و شهرستان به یک صورت است. طبق قانون و بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران؛ خودروهای پلاک تهران مدت ۲۰ روز و ماشین‌های پلاک شهرستان (حتی با داشتن معاینه فنی برتر) مدت ۱۵ روز در هر فصل را می‌توانند به‌طور رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند، پس از اتمام زمان سهمیه رایگان فصلی، در صورت تردد مجدد، تعرفه طرح، نصف نرخ عادی آن محاسبه می‌شود.

برای خرید طرح ترافیک ماشین شهرستان یا تهران، ابتدا باید در سامانه اینترنتی «تهران من» ثبت نام کنید، سپس مراحل خرید طرح را انجام دهید. هزینه طرح ترافیک پلاک شهرستان و تهران بر اساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات طرح متفاوت است. در صورت عدم ثبت نام و خرید طرح ترافیک حتی برای یک روز تردد در این محدوده، مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.

اگر بدون مجوز ورود به طرح، به‌صورت سهوی یا عمدی در محدوده طرح ترافیک تهران تردد کردید و پیامک جریمه آن برایتان ارسال شد، بهترین و سریع‌ترین راه برای پرداخت آنی و لحظه‌ای این جریمه، استفاده از اپ یا وبسایت آیتول است. با آیتول به‌راحتی می‌توانید بدهی طرح ترافیک خودرو خود را تسویه کرده و علاوه بر استفاده از خدمات آنلاین سایت مانند؛ خرید قسطی بیمه شخص ثالث،  پرداخت عوارض و جریمه طرح ترافیک، تسویه عوارض آزادراهی، تعویض پلاک غیر حضوری و … با نحوه مشاهده عوارض سالیانه خودرو نیز آشنا شوید‌.

طرح ترافیک شهر تهران در سال ۱۴۰۲ طی چه ساعت‌هایی اجرا می‌شود؟

در بخش قبل اشاره کردیم که؛ همانگونه که برای انجام سایر امور خودرویی مانند؛ استعلام خلافی خودرو با شماره پلاک ماشین، پرداخت عوارض سالیانه خودرو و … تفاوتی بین نمره پلاک تهران و شهرستان وجود ندارد خرید طرح ترافیک پلاک شهرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مالکین خودروهای پلاک شهرستان هم موظف هستند که برای ورود به محدوده طرح ترافیک شهری، طرح را خریده و بهای مصوب آن را بپردازند.

ساعت طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۲، تنها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶.۳۰ صبح تا ساعت ۱۸ عصر اجرا می‌شود، بنابراین ورود و خروج به محدوده طرح در روزهای پنجشنبه و جمعه محدودیتی نخواهد داشت. توجه داشته باشید که در روزهای پنجشنبه، طرح آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳ بعدازظهر همچنان برقرار است.

طرح ترافیک شامل چه محدوده‌هایی می‌شود؟

به‌عنوان مالک خودروی پلاک تهران یا شهرستان لازم است بدانید که از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از غرب به بزرگراه چمران و از جنوب به بزرگراه بعثت جزو محدوده طرح ترافیک محسوب می‌شوند، بنابراین برای تردد در تمامی کوچه‌ها و خیابان‌های متصل به محدوده‌های؛ خیابان انقلاب، فردوسی، کارگر، بهار، خانی آباد، مولوی، امام خمینی، امیربهادر، بازار تهران، پانزده خرداد، پامنار، آبمنگل، آبشار، منیریه، حسن آباد، لاله‌زار، دروازه شمیران، آذربایجان، شریعتی، مفتح، مطهری، دروازه دولت، بهجت آباد، سازمان آب، میدان ولیعصر، کریمخان زند، باغ صبا، ایران شهر، پارک لاله، بلوار کشاورز و بخشی از بزرگراه مدرس مجبور به خرید طرح ترافیک برای پلاک شهرستان یا تهران هستید. در غیر این صورت مشمول جریمه طرح ترافیک می شوید.

محدوده طرح ترافیک تهران

نحوه استعلام جریمه طرح ترافیک پلاک شهرستان

نحوه استعلام بدهی طرح ترافیک پلاک تهران یا شهرستان همانند استعلام نمره منفی گواهینامه کاری ساده و آسان است، برای اینکار کافی است به حساب کاربری خود در وبسایت اینترنتی تهران من مراجعه کنید. استعلام از طریق کد دستوری #۳*۳*۱۳۷*دیگر روشی است که از طریق آن می‌توانید به جزئیات جریمه طرح ترافیکی ماشین خود دسترسی داشته‌باشید. البته در این شیوه، برای تسویه جریمه، مجبور به استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین و یا مراجعه به دستگاه‌های عابربانک خواهید شد، به همین علت است که توصیه می‌کنیم با نصب اپ آیتول لذت پرداخت آنی و بی‌دردسر بدهی طرح ترافیک و کلیه جریمه‌های خودرو خود را تجربه کنید.

جمع بندی مقاله

از هر کجای ایران عزیز که به شهر تهران تشریف می‌آورید باید بدانید که برای تردد با خودرو در بعضی از مناطق این کلان شهر، ملزم به خرید طرح ترافیک هستید. عدم خرید طرح ترافیک برای تمامی پلاک‌ها، منجر به صدور جریمه توسط دوربین‌های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد شد، بدین ترتیب؛ ما در این مقاله راجع به الزام خرید طرح ترافیک پلاک شهرستان، چگونگی پرداخت آن، ساعات و روزهای طرح و اطلاعاتی از این دست به‌طور روشن و شفاف صحبت کردیم.