نداشتن بیمه شخص ثالث موجب جریمه‌های سنگین از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی خواهد شد. از‌این‌رو، خرید بیمه شخص ثالث برای همه خودرو‌ها و موتور‌سیکلت‌ها الزامی است. این موضوع شامل خودرو‌های باری، کامیون و کامیونت‌ها نیز می‌شود. هر سال بیمه مرکزی هزینه بیمه شخص ثالث موتورسیکلت و خودرو با کاربری‌های مختلف را اعلام می‌کند. در این مقاله به فاکتور‌های مهم در قیمت بیمه شخص ثالث کامیون می‌پردازیم. اگر شما نیز به‌عنوان راننده خودرو سنگین قصد تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث را دارید، این مقاله را مطالعه کنید تا صفر تا صد نحوه قیمت‌گذاری این بیمه اجباری را متوجه شوید.

اعلام حق بیمه شخص ثالث پایه از سوی بیمه مرکزی

ابتدای هر سال شمسی، بیمه مرکزی با استناد به نرخ دیه انسان کامل که توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود، نرخ حداقل و حداکثر بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کند. در سال ۱۴۰۲ نرخ دیه انسان کامل در ماه‌های عادی ۹۰۰ میلیون و در ماه‌های حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بر این اساس، شرکت بیمه مرکزی حداقل نرخ بیمه شخص ثالث را معادل ۳۰ میلیون تومان و حداکثر آن را برابر با ۶۰۰ میلیون تومان در نظر می‌گیرد. البته نرخ پایه بیمه شخص ثالث تنها فاکتور تاثیرگذار بر قیمت بیمه ماشین سنگین نیست. فاکتورهای دیگری بر تعیین قیمت اثرگذار هستند که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم.

تعیین حق بیمه شخص ثالث کامیون در بیمه مرکزی ایران

محاسبه بیمه شخص ثالث کامیون و فاکتور‌های تاثیرگذار در قیمت

قیمت بیمه شخص ثالث، از سوی بانک مرکزی و وابسته به نرخ دیه تعیین می‌شود. در‌نتیجه، حق بیمه شخص ثالث در همه شرکت‌ها یکسان است. ولی عوامل مختلفی مانند، کاربری خودرو، تعداد سیلندر و سال ساخت بر قیمت نهایی بیمه تاثیر‌گذار خواهد بود. از این بابت، بیمه شخص ثالث با بیمه بدنه یکسان است. در ادامه این موارد را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم.

مشخصات خودرو؛ ظرفیت بار و سال ساخت کامیون

مشخصات خودروهای سنگین، یکی از عوامل تاثیرگذار بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است. فاکتورهایی مانند نوع خودرو، مدل، سال ساخت و ظرفیت بار کامیون می‌تواند مبلغ نهایی بیمه شخص ثالث را تحت تاثیر قرار دهد. هر‌چقدر ظرفیت بار کامیون بالاتر باشد، هزینه پوشش‌های بیمه نیز افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این، خودرو‌های باری قدیمی، به‌دلیل افزایش ریسک و خطر تصادفات، باید هزینه بیشتری را برای پوشش‌های بیمه پرداخت کنند.

برای آگاهی بیشتر از هزینه نهایی بیمه شخص ثالث، می‌توانید وارد سامانه آیتول شوید. در این سامانه با وارد کردن پلاک خودرو و سایر مشخصات درخواستی، لیستی از شرکت‌های بیمه نمایش‌داده می‌شود. علاوه‌بر استعلام قیمت بیمه، می‌توانید خدماتی مانند، پرداخت عوارض آزاد‌راهی، پیگیری کارت سوخت المثنی و پرداخت مالیات نقل‌و‌انتقال خودرو را انجام دهید.

حجم و ظرفیت بار، مهم‌ترین فاکتور تعیین قیمت بیمه شخص ثالث کامیون

نوع کاربری کامیون یا کامیونت؛ برآورد میزان ریسک‌پذیری

نوع کاربری کامیون یا نوع باری که حمل می‌کند یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین نرخ بیمه شخص ثالث کامیون و ماشین‌های سنگین است. شرکت‌های بیمه با توجه به میزان ریسکی که نوع کاربری کامیون برای آن‌ها ایجاد می‌کنند، نرخ بیمه شخص ثالث را افزایش یا کاهش می‌دهند.

برای مثال، کامیون‌هایی که بار آن‌ها مواد منفجره است، موظف به پرداخت ۵۰% حق بیمه اضافه‌تر هستند. خودروهای حمل سوخت نیز ۲۵% حق بیمه اضافه می‌پردازند. ماشین‌آلات نیز شامل این قانون می‌شوند و ماشین‌های راه‌سازی باید ۳۰% حق بیمه بیشتر نسبت به ماشین‌های کشاورزی پرداخت کنند. برای پیگیری و استعلام قیمت بیمه، می‌توانید از سامانه آیتول اقدام کنید. در این سامانه علاوه‌بر استعلام قیمت بیمه، برای پیگیری کارت سوخت با پلاک خودرو نیز اقدام کرد.

تخفیف خوش‌حسابی و دریافت نکردن جریمه

شرکت‌های بیمه، برای مناسبت‌های مختلف، برای کاربران خود، تخفیف‌هایی را در‌نظر می‌گیرند. علاوه‌بر این، افرادی که با رانندگی ایمن باعث حادثه‌آفرینی نشده باشند، شامل تخفیف‌هایی مختلفی می‌شوند. هر سال با استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث، ۵‌درصد تخفیف برای تمدید قرارداد لحاظ خواهد شد. یعنی، اگر شخصی در یک سال بیمه‌نامه، برای جبران خسارت از شخص ثالث استفاده نکند، برای سال بعد شامل ۵ درصد تخفیف می‌شود. در سال دوم این مقدار به ۱۰ درصد می‌رسد. در نهایت بیشترین تخفیف بیمه، در سال چهاردهم و با ۷۰ درصد تخفیف محاسبه می‌شود.

برخی از افراد با فروش خودرو خود به‌صورت وکالتی، انتقال پلاک خودرو را به تاخیر می‌اندازند. هر خلافی که مالک جدید خودرو با پلاک ثبت‌شده به نام شما انجام دهد، به پای شما نوشته خواهد شد. این مورد، شامل تصادفات عمد و غیر‌عمد نیز می‌شود. از‌این‌رو، باید با استعلام پلاک فعال، از صحت پلاک‌های ثبتی خود اطمینان حاصل کنید.

تخفیف‌های شرکت‌های بیمه مختلف؛ کاهش هزینه تمدید قرارداد

جریمه تمدید نکردن بیمه؛ افزایش هزینه‌ها با پرداخت نکردن به‌موقع

راننده خودروهایی که به‌موقع نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام نکنند، شامل جریمه دیرکرد به‌صورت روزشمار می‌شوند. کامیون‌ها نیز از این قانون مستثنی نیستند. میزان این جریمه برای همه کامیون‌ها یکسان نیست و مبلغ جریمه با توجه به ظرفیت بار کامیون تعیین می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نرخ جریمه دیرکرد خودروهای سنگین را با توجه به ظرفیت بار خودرو مشاهده کنید:

ظرفیت بار کامیون

جریمه دیرکرد پرداخت بیمه

بارکش تا ۱ تن

۷۸۶۸

بین ۱ تن و ۳ تن

۹۴۷۴

بین ۳ تن تا ۵ تن

۱۱۹۹۲

بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن

۱۵۳۶۴

بین ۱۰ تا ۲۰ تن

۱۷۸۷۹

بارکش بیش از ۲۰ تن

۱۸۹۴۸

پرداخت نکردن به‌موقع بیمه، باعث می‌شود تا هزینه تمدید قرارداد افزایش یابد. یعنی، در‌صورتی که بیمه شخص ثالث کامیون شما به تاریخ انقضا رسیده باشد، به‌صورت روزانه جریمه دیرکرد برای شما صادر می‌شود.

آیا می‌توان برای خرید بیمه شخص ثالث کامیون از آیتول اقدام کرد؟

در این مقاله راهنمای کاملی از بیمه شخص ثالث کامیون و هزینه‌های آن ارائه کردیم. هزینه بیمه شخص ثالث کامیون‌، به میزان ظرفیت بار آن‌ها بستگی دارد. با استعلام بیمه شخص ثالث در آیتول می‌توانید بیمه‌نامه خود را تمدید یا بیمه‌نامه جدیدی برای خودروی خود خریداری کنید. در‌صورتی‌که در‌خصوص خرید بیمه شخص ثالث کامیون سوالی دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان آیتول در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.