مالیات مبلغی هست که همه باید آن را بپردازیم. عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند که مالیات فقط برای کسب و کارها هست، در صورتی که این تفکر اشتباه بوده و مالیات علاوه‌بر حقوق کارمندان، به هر نوع کالایی که خرید و فروش می‌شود،حتی خودرو تعلق می‌گیرد.

بر اساس ابلاغیه سازمان امور مالیاتی در تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۱، پیش از فرایند انتقال و تعویض پلاک، فروشنده باید مالیات خودروی خود را پرداخت کند. در غیر اینصورت امکان انتقال و تعویض پلاک نیست. در صورتی که فروشنده مالیات خودروی خود را پرداخت نکرده باشد بر عهده او باقی می‌ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی محسوب می‌شود. اگر شما مالک چند خودرو هستید و مجموع قیمت آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، باز هم مشمول مالیات خواهید شد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها به جز خودروهای: راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.

مالیات فروش خودرو صفر

مالیات فروش خودرو صفر

نرخ مالیات پرداختی به نوع خودرو، مدل و اینکه تولید داخل است یا وارداتی، بستگی دارد. نرخ مالیات بر خودروهای صفر کیلومتر نسبت به خودروهای کارکرده بیشتر است. مالیات ماشین‌های صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژ کننده یا شرکت واردکننده خودرو است. خریدار در زمانی که قصد فروش خودروی صفر خود را داشته باشد، باید مالیات آن را به صورت جداگانه پرداخت کند.

مالیات خودرو صفر لوکس

خودروهای خارجی بیش از یک و نیم میلیارد تومان، خودروهای لوکس محسوب می‌شوند و مالکین تمام خودروهای خارجی باید مالیات بر خودرو خارجی را پرداخت کنند.

محاسبه میزان مالیات خودرو لوکس بر اساس قیمت و کلاس آن‌ها متفاوت است، اما درصد بالاتری دارند و میزان مالیات در نظر گرفته شده جهت انتقال خودروهای خارجی در حدود ۲ درصد ارزش روز خودرو می‌باشد.

  • خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد.
  • تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان: یک درصد
  • تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان: ۲ درصد
  • تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد
  • نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان: ۴ درصد
مالیات بر ارزش افزوده ماشین

مالیات ارزش افزوده فروش خودرو

طبق ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب شد، از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به دریافت مالیات در زمان نقل و انتقال خودرو شد. در این ماده به موارد زیر اشاره شده است:

  • تمامی خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.
  • مالیات خودروهای تولید داخل یک درصد و مالیات بر خودرو خارجی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا ۶ سال پس از سال تولید خودرو، ۱۰% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ۶ به بعد، ۴۰ درصد مأخذ می‌شود.
  • مالیات ماشین‌های صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژ کننده یا شرکت واردکننده خودرو است. خریدار در زمانی که قصد فروش خودروی صفر خود را داشته باشد، باید مالیات آن را به صورت جداگانه پرداخت کند.
  • خودروها و موتورسیکلت‌های با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمی‌شوند.
مالیات خودرو صفر کارخانه

هزینه مالیات خودرو صفر چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات نقل و انتقال برای همه خودروها یکسان نبوده و این میزان برای هر خودرو به عوامل گوناگونی بستگی دارد. همه این عوامل مورد بررسی قرار گرفته و پس از تاثیر نهایی، نرخ مالیات مشخص برای وسیله نقلیه می شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین مقدار این نوع مالیات،‌ نوع خودرو است و هر چه کلاس خودرو بالاتر بوده و قیمت بیشتری داشته باشد،‌ مالیات بیشتری نیز به آن تعلق می‌گیرد. عامل تاثیرگذار مهم بعدی در این رابطه سال تولید خودرو می‌باشد و هر چه سال تولید خودرو به تاریخ جاری نزدیک‌تر باشد، مالیات خرید و فروش آن هم بیشتر خواهد بود.

نحوه محاسبه خودرو به این صورت هست که هر چه خودرو جدیدتر باشد، مالیات آن بیشتر پرداخت می‌شود. به عبارتی دیگر با گذشت زمان و قدیمی شدن خودرو، مالیات پرداختی کاهش پیدا می‌کند.

میزان مالیات خودروهای تولید داخل یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال ۶ ام پس از سال تولید خودرو، ۱۰% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ۶ ام به بعد، ۴۰ درصد مأخذ می‌شود.

چگونه مالیات خودرو صفر کارخانه را استعلام بگیریم؟

در مقاله مالیات خرید و فروش خودرو، تلاش کردیم تا به کلیه سوالات رایج در این زمینه بپردازیم. آیتول، سامانه خودروی من، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به کلیه سرویس‌های مرتبط با عوارض، مالیات خودرو و بیمه دسترسی داشته باشند. از طریق سایت یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید از انواع خدمات از جمله استعلام و پرداخت خلافی خودرو، بیمه بدنه خودرو، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی غیر حضوری، عوارض سالیانه و بسیاری امکانات دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت آیتول شده یا با شماره تلفن ۸۹۵۱۸۰۱۰ –۰۲۱ تماس بگیرید.