با توجه به افزایش سالیانه قیمت خودرو در ایران و مقایسه ارزش آن با کشورهای دیگر، برای بسیاری از افراد خرید خودرو نوعی سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید. بحث مالیات خودرو لوکس از اواخر سال ۱۳۹۹ مطرح شد. پیش‌ از این مالیات خودرو شامل مالیات نقل‌وانتقال خودرو، مالیات سالانه خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات آلایندگی خودرو بود. در سال ۱۴۰۰ شرایط مالیات به این‌گونه بود که اگر مجموع ارزش خودروهای فردی بیشتر از یک میلیارد تومان باشد، باید درصدی از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کند که این درصد متناسب با افزایش قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کرد.

اگر صاحب خودروی لوکسی هستید که ارزش آن بیش از ۱ میلیارد تومان است، حتماً میدانید که خودروی شما مشمول پرداخت مالیات می‌شود؛ اما شرایط و نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۳ تغییراتی کرده که در این مقاله صفر تا صد آن‌ را به اطلاع شما می‌رسانیم. همچنین در مورد مالیات نقل‌وانتقال خودرو در سال ۱۴۰۳ و خرید انواع بیمه خودرو نیز اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس چگونه است؟

تفاوت اصلی نحوه محاسبه مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ با سال ۱۴۰۰، در این است که دیگر مهم نیست صاحبان خودرو چه تعداد خودرویی دارند و مجموع ارزش آن‌ها چه قدر است. فقط هر خودرویی که قیمت آن بیشتر از یک میلیارد تومان باشد شامل مالیات می‌شود. برای مثال اگر فردی چند خودرو داشته باشد که ارزش هیچ‌کدام بیشتر از این مقدار نباشد، خودروی وی شامل مالیات خودرو لوکس نمی‌شود.

جدول محاسبه مالیات خودرو‌های لوکس ۱۴۰۳

در جدول زیر مالیات خودرو صفر که به وسیله سازمان امور مالیاتی ارائه شده، نحوه محاسبه این مالیات به شکل زیر است:

بازه قیمت خودرو درصد مالیات خودرو
خودروهای با قیمت کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان معاف از مالیات
خودروهای با قیمت حداقل ۱.۵ میلیارد تومان سالانه ۱ درصد: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
خودروهای با قیمت بین ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان سالانه ۲ درصد: ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان
خودروهای با قیمت ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان سالانه ۳ درصد: ۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان
خودروهای با قیمت بیش از ۴.۵ میلیارد تومان سالانه ۴ درصد: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان
مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲

مالیات نقل و انتقال خودرو در ۱۴۰۳ چقدر است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مالیات نقل‌وانتقال خودرو یکی از انواع مالیات است که برای تمام خودروها وضع می‌شود. همانند مالیات خودرو لوکس، شرایط و نحوه پرداخت با سال‌های گذشته تفاوت کرده است. مهم‌ترین تغییر این است که در زمان خرید و فروش خودرو، تا زمانی که مالیات نقل‌وانتقال آن پرداخت ‌نشده باشد، تعویض پلاک صورت نمی‌گیرد. همچنین در تعیین درصد مالیات نقل‌وانتقال خودرو، سال ساخت خودرو، نوع و مدل آن تأثیرگذار هستند.

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲

مهم‌ترین مزایای نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو

اگر قصد خرید و فروش خودرو را دارید، تفاوتی ندارد که صاحب خودروی لوکس باشید یا خودرویی با ارزش پایین‌تر. باید مراحل مشخصی را طی کنید. یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید و فروش خودرو، تعویض پلاک است. خیلی از افراد تصمیم می‌گیرند در همین مرحله و با مراجعه حضوری، بخش‌های دیگری از مراحل انتقال خودرو مانند پرداخت خلافی را نیز انجام دهند؛ اما باید بگوییم تعویض پلاک خودرو مرحله زمان بری است. پیشنهاد ما به شما این است مانند اکثر کارهای دیگری که این روزها از طریق اینترنت انجام می‌شود، این کار را نیز به‌صورت آنلاین و از طریق نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک انجام دهید. بعد از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو و مالیات خودرو لوکس، امور اداری خرید و فروش خودرو با سرعت بیشتری طی می‌شود.

روش‌های استعلام خلافی خودرو چیست؟

اهمیت استعلام خلافی خودرو تنها به زمان خرید و فروش خودرو محدود نمی‌شود. اگر خودروی شما به دلایل متفاوتی به پارکینگ منتقل شده باشد، یا اگر بخواهید از جریمه‌های تأخیر در پرداخت خلافی جلوگیری کنید، بهتر است هرچند وقت یک‌بار از میزان خلافی خودروی خود باخبر شوید. برای استعلام خلافی خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد و دیگر نیاز نیست حتماً با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰ از آن مطلع شوید. از انواع روش‌های استعلام خلافی خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

با استعلام خلافی خودرو از جریمه‌های تأخیر در پرداخت جلوگیری کنید

خرید بیمه شخص ثالث چه تأثیری در مالیات خودرو لوکس دارد؟

تنها بیمه ضروری و اجباری برای خودروها بیمه شخص ثالث است. این بیمه خسارت‌های وارد شده به خودرو و سرنشینان در حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد. صاحبان خودروهای گران‌قیمت، علاوه بر نگرانی بابت مالیات خودرو لوکس در مورد پوشش بیمه شخص ثالث، در مورد خودروی خود نیز نگرانی‌هایی دارند. طبق قانون جدید با خرید بیمه شخص ثالث برای خودروی لوکس، خودروی شما با توجه به نوع و کلاس آن تحت پوشش این بیمه با سقف بالاتری قرار می‌گیرد.

آیا بیمه بدنه برای خودروهای لوکس اجباری است؟

از لحاظ قانونی خرید بیمه بدنه برای خودروهای لوکس ضروری نیست اما به علت ارزش بالای این دسته خودروها، خرید بیمه بدنه خودرو یکی از اولین اقدامات مالکین خودروهای گران‌قیمت است. اکثر آن‌ها تصمیم می‌گیرند علاوه بر استفاده از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو از پوشش‌های اضافی آن نیز استفاده کنند. اگرچه توصیه ما به شما این است که حتی اگر خودروی لوکسی ندارید، برای آن بیمه بدنه تهیه کرده تا بتوانید در صورت بروز حوادث ناگوار از پوشش‌های آن استفاده کنید.

جدول محاسبه مالیات خودرو لوکس

با سامانه آیتول، امور اداری خودروی خود را آنلاین انجام دهید!

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم با توجه به افزایش قیمت خودرو، خرید و فروش آن در کشور ما نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته برای خرید و فروش خودرو، باید برای طی کردن هر یک از مراحل اداری به مراکز مربوطه مراجعه می‌کردید، در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندید و چند روزی را به انجام ساده‌ترین کارها اختصاص می‌دادید؛ اما در حال حاضر به‌راحتی می‌توانید بسیاری از این مراحل اداری را از طریق سامانه آیتول انجام دهید. درگاهی مطمئن که به شما کمک می‌کند در امور مربوط به خودرو مانند استعلام خلافی، خرید و تمدید بیمه بدنه و شخص ثالث، استعلام معاینه فنی خودرو و سایر موارد چندین قدم از دیگران جلو باشید.