هر وسیله نقلیه باید دارای پوشش بیمه شخص ثالث باشد تا در هنگام وقوع حوادث و سوانح، خسارت وارده به دیگران(شخص ثالث) از این طریق پرداخت شود؛ ولی بسیاری از مردم اطلاع زیادی در مورد قوانین و مقررات مربوط به آن ندارند.

هر فرد بعد از وقوع حادثه باید برای درخواست دریافت خسارت، ظرف مدت پنج روز به شرکت بیمه مراجعه کند. در صورت اتمام مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف، خسارتی از طرف شرکت بیمه پرداخت نمی‌شود. ما در این محتوا برخی از مهم‌ترین قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف را به شما معرفی خواهیم کرد.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

بخشنامه جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳

با توجه به اینکه میزان دیه کامل در سال ۱۴۰۳ با افزایشی ۳۳درصدی از ۹۰۰ میلیون به یک میلیارد و دویست میلیون افزایش یافت، سقف خسارت پرداختی به آسیب‌دیدگان هم مطابق موارد زیر تغییر کرد:

  • سقف خسارت جانی پرداختی برابر با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.
  • سقف پوشش خسارت راننده برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون خواهد بود.
  • حداقل پوشش مالی برابر با ۴۰ میلیون و حداکثر آن برابر با ۸۰۰ میلیون است.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

چگونه تخفیف بیمه شخص ثالث را انتقال دهیم؟ بر اساس قانون جدید بیمه شخص ثالث، در هنگام معامله خودرو تخفیف بیمه آن با وسیله نقلیه منتقل نمی‌‎شود، بلکه تخفیف بیمه روی پلاک خودرو باقی می‌ماند؛ بنابراین فروشنده می‌تواند این تخفیف را به خودرو جدید خود منتقل کند. البته برای این کار باید پلاکی را که تخفیف بیمه دارد، روی خودرو جدید خود نصب کند.

بعد از فک پلاک، بیمه شخص ثالث تا یک سال بر روی آن پلاک باقی خواهد ماند و فرد می‌تواند با نصب آن روی وسیله نقلیه جدید خود از تخفیف بیمه شخص ثالث آن بهره‌مند شود. البته امکان انتقال تخفیف بیمه به بستگان درجه یک هم وجود دارد.

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه نامه شخص ثالث

یکی از قوانین جدید بیمه شخص ثالث ثبت اطلاعات گواهینامه فردی است که بیشترین استفاده را از وسیله نقلیه مورد نظر می‌کند. البته الزامی به ثبت اطلاعات همه افرادی که از آن خودرو استفاده کنند، وجود ندارد و فقط ثبت اطلاعات گواهینامه مالک آن خودرو کافی خواهد بود.

قوانین بیمه شخص ثالث

آیا بیمه شخص ثالث باید به نام مالک باشد؟

آیا بیمه شخص ثالث باید بنام صاحب ماشین باشد؟ بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو الزامی برای اینکه بیمه شخص ثالث به نام مالک وسیله نقلیه باشد، وجود ندارد؛ بنابراین حتی اگر بیمه‌نامه به نام مالک خودرو هم نباشد، می‌توان در هنگام وقوع حوادث رانندگی از شرکت بیمه خسارت دریافت کرد.

خودرو نامتعارف

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث میزان خسارتی که به برخی خودروهای لوکس یا اصطلاحا نامتعارف پرداخت می‌شود، کمتر از سایر خودروها خواهد بود. بر این اساس خودروهایی که ارزش آن‌ها معادل نصف دیه در ماه‌های حرام است، از خودروهای نامتعارف محسوب می‌شوند.

بر اساس قانون خودروهای نامتعارف، میزان پرداختی به این نوع وسایل نقلیه کمتر از کل خسارت وارده به آن‌هاست و مابقی خسارت را باید خود مالک وسیله نقلیه نامتعارف پرداخت کند. البته در صورتی‌که این خودرو دارای بیمه بدنه باشد، می‌تواند خسارت را از بیمه بدنه دریافت کند.

تاثیر جنسیت فرد آسیب دیده در میزان خسارات جانی وارده

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث با وجود اینکه میزان دیه زنان کمتر از مردان است، میزان خسارت جانی وارده به افراد یکسان است و جنسیت آن‌ها نقشی در این مورد ندارد.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث خودرو برای تصادف‌هایی که میزان خسارت تعیین‌شده در آن‌ها کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، نیازی به کروکی نیست. در صورتی که دو طرف بیمه شخص ثالث معتبر و گواهینامه داشته باشند و با یکدیگر به توافق برسند، خسارت بدون کروکی از سوی شرکت بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

فرانشیز بیمه شخص ثالث برای شرکت‌های بیمه

رانندگان متخلفی که به دلیل انجام تخلفات حادثه‌ساز، سبب تحمیل خسارت به دیگران می‌شوند، باید بخشی از هزینه‌ها را خود پرداخت کنند؛ زیرا شرکت بیمه‌گذار فقط بخشی از آن را پرداخت خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر مقاله فرانشیز بیمه چیست را مطالعه کنید.

جریمه دیرکرد پرداخت بیمه شخص ثالث

بعد از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی، شرکت بیمه مکلف است که در بازه زمانی مشخص خسارت آسیب‌دیدگان را پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت این خسارت در بازه زمانی تعیین‌شده، شرکت بیمه‌گذار باید جریمه دیرکرد هم بپردازد.

میزان تخفیف بیمه شخص ثالث

بر اساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو در صورتی‌که فرد بیمه‌گذار از خسارت بیمه استفاده نکند، به ازاء هر سال مشمول ۵ درصد تخفیف بیمه خواهد بود که حداکثر میزان این تخفیف برابر با ۷۰ درصد است.

تخفیف پلکانی بیمه شخص ثالث

بر اساس قوانین جدید بیمه شخص ثالث با تصادف خفیف و استفاده جزیی از بیمه شخص ثالث، کل تخفیف آن از بین نمی‌رود. در این موارد برای یک بار خسارت جانی ۳۰درصد، برای دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار خسارت جانی یا بیشتر از آن ۱۰۰ درصد تخفیف بیمه شخص ثالث از بین خواهد رفت.

مبلغ بیمه شخص ثالث برای تاکسی

با توجه به اینکه میزان تردد تاکسی‌ها بیشتر از سایر وسایل نقلیه است، احتمال بروز تصادف و درنتیجه ریسک بیمه‌گذاری روی آن‌ها بیشتر است. با توجه به همین موارد هم مبلغ بیمه شخص ثالث برای این نوع وسایل نقلیه بیشتر خواهد بود.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث مبلغ این نوع پوشش بیمه‌ای برای تاکسی‌های درون‌شهری ۱۰ درصد و برای تاکسی‌های برون‌شهری ۲۰ درصد بیشتر از وسایل نقلیه معمولی در نظر گرفته شده است.

وقوع تصادف در صورت مستی راننده

در صورتی‌که فردی با حالت مستی رانندگی کند و در این وضعیت با شخص دیگری تصادف کرده و به وی آسیب مالی یا جانی بزند، شرکت بیمه‌گذار هیچ مبلغی را به‌عنوان خسارت پرداخت نمی‌کند و تمامی این هزینه‌ها بر عهده خود فرد خواهد بود.

وقوع تصادف در صورتی که مقصر، گواهینامه رانندگی نداشته باشد

در صورتی‌که مقصر تصادف، گواهینامه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه هیچ‌گونه هزینه‌ای را بابت خسارت به دیگران پرداخت نمی‌کند و خود فرد باید کل مبلغ خسارت را بپردازد. البته امکان قسط‌بندی این هزینه وجود دارد.

بیمه شخص ثالث در مناطق آزاد تجاری

با توجه به اینکه خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند، از خودروهای لوکس و نامتعارف محسوب می‌شوند و در صورت وقوع تصادف باید هزینه بیشتری بابت خسارت پرداخت شود، بنابراین هزینه بیمه شخص ثالث در این مناطق ۳۰ درصد بیشتر است.

سخن آخر

بیمه شخص ثالث پوشش بیمه‌ای الزامی است که هر وسیله نقلیه باید آن را داشته باشد تا در صورت بروز تصادف، خسارت وارده به دیگران از سوی شرکت بیمه‌گذار پرداخت شود. با این وجود بسیاری از مالکین وسایل نقلیه از قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف و سایر موارد آن مطلع نیستند که ما در این محتوا در مورد برخی از مهم‌ترین قوانین جدید بیمه شخص ثالث با شما صحبت کردیم.