از آن‌جایی که بیمه شخص ثالث، یک بیمه اجباری برای انواع خودرو‌های سواری، باری و حتی موتور‌سیکلت محسوب می‌شود، اغلب افراد به‌دنبال خرید ارزانترین بیمه شخص ثالث می‌گردند. برای یافتن ارزان‌ترین بیمه، ابتدا باید در‌مورد نحوه قیمت‌گذاری بیمه شخص ثالث و عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت آن آگاه باشید. در این مقاله ابتدا این عوامل بررسی شده و به مقایسه ۵ شرکت ارائه‌دهنده ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث می‌پردازیم. پس اگر قصد دارید با کمترین هزینه، قانون را رعایت کنید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث چقدر است؟

قیمت پایه بیمه شخص ثالث، برعکس بیمه بدنه، هر ساله از سوی بیمه مرکزی ایران با توجه به قیمت دیه در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. در نتیجه، هزینه بیمه شخص ثالث برای همه شرکت‌ها به یک اندازه است. پس آیا خرید ارزانترین بیمه شخص ثالث معنایی ندارد؟ خیر؛ زیرا هنوز هم عواملی هستند که روی قیمت نهایی بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارند. از‌این‌رو، با آگاهی از عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت بیمه شخص ثالث، می‌توانید ارزان‌ترین شرکت را پیدا کنید. معمولاً می‌توانید در سایت‌های آنلاین خدمات خودرویی، مانند آیتول که پیگیری کارت خودرو، پرداخت عوارض سالانه و سایر خدمات مربوط به بیمه را انجام می‌دهند، لیست کاملی از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه را مشاهده کرده و قیمت آن‌های را با یکدیگر مقایسه کنید. در ادامه نیز می‌توانید شرایط و چگونگی کاهش قیمت بیمه را متوجه شوید.

قیمت بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

پس از تعیین قیمت مصوب بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی ایران و ابلاغ آن به شرکت‌های بیمه سراسر کشور، زمان مشخص کردن قیمت نهایی بیمه شخص ثالث فرا می‌رسد. کاربری خودرو، پوشش‌های مالی، جریمه دیرکرد یا تخفیف‌های بیمه، از عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت نهایی هستند. برای مثال، ممکن است شخصی بیشترین پوشش بیمه را درخواست کند. قطعاً حق بیمه پرداختی آن نسبت به فردی که قصد تهیه بیمه شخص ثالث با کمترین پوشش را دارد، بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید برای بررسی هزینه نهایی به شعبه شرکت بیمه مورد‌نظر مراجعه کرده یا با تکنولوژی همراه باشید. دقیقاً مانند گرفتن خلافی خودرو با موبایل که به‌جای ایستادن در صف‌های طولانی، فقط کافی است وارد سایت آیتول شوید.

کمترین پوشش بیمه شخص ثالث، قیمت متفاوتی با بیشتری پوشش دارد

کاربری خودرو؛ خودرو‌های پر‌خطر ملزم به پرداخت هزینه بیشتر هستند

هر خودرو کاربری متفاوتی دارد. ماشین‌های سنگین، باربری، شخصی و موتور‌سیکلت‌ها از انواع دسته‌بندی کاربری ماشین‌های هستند. خودرو‌های پر‌ریسک و موتور‌سیکلت‌ها موظف به پرداخت هزینه بیشتری برای حق بیمه خود خواهند بود. برای مثال، بیمه شخص ثالث خودرو‌هایی که برای تعلیم رانندگی استفاده می‌شوند یا جزو ماشین‌های خاص هستند (آمبولانس، سازمانی، آتش‌نشانی) هزینه بیشتری خواهد داشت. شما می‌توانید در آیتول، علاوه‌بر استعلام کارت سوخت، نسبت به تعیین کاربری و نوع پوشش بیمه خود اقدام کنید.

سال تولید و قیمت خودرو؛ مهم‌ترین فاکتور تعیین قیمت بیمه

هر‌چقدر از سال تولید خودرو‌ها بگذرد، ریسک خطر این ماشین‌ها افزایش می‌یابد. در نتیجه، شرکت بیمه ضریبی با عنوان کهنگی به قیمت بیمه شخص ثالث اضافه می‌کنند. اگر خودرو شما بیش از ۱۵ سال سن داشته باشد، به ازاء هر سالی که بگذرد ۲ درصد به حق بیمه آن‌ها اضافه می‌شود. یعنی، برای خودرویی با ۱۰ سال کهنگی حدود ۲۰ درصد حق بیمه بیشتری باید پرداخت شود.

البته، قدرت موتور یا تعداد سیلندر نیز در قیمت بیمه تاثیر دارد. هر‌چه ریسک و احتمال تصادف در یک ماشین بیشتر باشد، هزینه بیمه شخص ثالث بیشتری نیز باید پرداخت کند.

تخفیف شرکت‌ها؛ بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه برای افرادی اعمال می‌شود که با رانندگی ایمن و بدون تخلف، حادثه‌ای را تجربه نکرده و از بیمه شخص ثالث استفاده نکنند. هر سال استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث، مقدار معینی تخفیف را شامل می‌شود. در ادامه میزان تخفیف بیمه تا ۵ سال را بررسی می‌کنیم.

  • سال اول: ۵٪
  • سال دوم: ۱۰٪
  • سال سوم: ۱۵٪
  • سال چهارم: ۲۰٪
  • سال پنجم: ۲۵٪

همان‌طور که مشخص است، هر سال ۵ درصد به میزان تخفیف بیمه شخص ثالث افزوده می‌شود. بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث نیز در سال چهاردهم با ۷۰‌درصد تخفیف است. معمولاً افراد با تهیه بیمه بدنه یا کارت طلایی ایران خودرو، آسیب‌های احتمالی وارد‌شده به خودرو خود را جبران می‌کنند تا در صورت امکان از بیمه شخص ثالث استفاده نشود.

۷۰ درصد تخفیف؛ بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث است

معرفی شرکت‌های بیمه با ارزانترین بیمه شخص ثالث

با بررسی عوامل تاثیر‌گذار در قیمت نهایی بیمه، زمان آن فرا‌رسیده تا ۵ شرکت بیمه ارزان‌قیمت را معرفی کنیم. این مقایسه بر‌اساس خرید بیشترین پوشش بیمه انجام شده است. یعنی، اگر شما بیشترین میزان پوشش خسارات بیمه پاسارگاد را تهیه کنید، مبلغ کمتری نسبت به بیمه نوین پرداخت خواهید کرد.

  • بیمه پاسارگاد
  • بیمه نوین
  • پارسیان
  • کارآفرین
  • دانا

البته، همان‌طور که گفته شد، نوع کاربری خودرو و سال ساخت آن نیز روی قیمت بیمه تاثیر‌گذار است. این مقایسه برای خودرو‌هایی با شرایط یکسان انجام شده. با‌این‌حال، امکان دارد که بیمه خریداری‌شده از شرکت بیمه نوین برای یک خودرو صفر ارزان‌تر از بیمه پاسارگاد باشد. شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خودرو خود، لیست مناسب‌ترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث را در سایت آیتول مشاهده کنید.

بازرسی فنی خودرو؛ تعیین ارزش ماشین‌ها برای قیمت بیمه شخص ثالث

خرید و تمدید بیمه شخص ثالث از هر شرکتی که بخواهید

در این مقاله با بررسی عوامل تاثیر‌گذار در قیمت بیمه، ارزانترین بیمه شخص ثالث و ۵ شرکت بیمه را معرفی کردیم. به‌طور‌کل، قیمت پایه بیمه شخص ثالث بستگی به دیه تعیین‌شده در هر سال دارد. سایر موارد، مانند میزان پوشش، کاربری خودرو، میزان جریمه و تخفیف شرکت نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد. در سامانه آیتول می‌توانید با وارد کردن مشخصات خودرو خود، محبوب‌ترین شرکت‌های بیمه را با یکدیگر مقایسه کرده و برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث اقدام کنید. اگر سوالی در‌خصوص خرید و تمدید قرارداد بیمه شخص ثالث دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند.