آیتول

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

هزینه تعویض پلاک ۱۴۰۳ +(معرفی تمام هزینه‌های نقل و انتقال خودرو)

هزینه نقل و انتقال خودرو | هزینه انتقال سند خودرو
نقل و انتقال خودرو

خرید و فروش خودرو شامل برخی از هزینه‌های جانبی است که یکی از مهم‌ترین این موارد، هزینه نقل و انتقال خودرو یا انتقال مالکیت آن از فروشنده به خریدار است. ما در این محتوا در این مورد که هزینه نقل ‌و انتقال خودرو چقدر است و هر قسمت بر عهده خریدار است یا فروشنده، با شما صحبت خواهیم کرد. همچنین در ادامه درباره هزینه نقل‌ و انتقال خودروهای صفر و خارجی توضیحاتی خواهیم داد. در پایان نیز به این موضوع  می‌پردازیم که هزینه نقل ‌و انتقال برعهده کیست و نحوه محاسبه آن چگونه است. پس اگر شما هم در حال خرید یا فروش خودوری خود هستید تا انتهای این مطلب همراه بلاگ آیتول باشید. همچنین برای تسویه تمام بدهی‌های پیش از نقل و انتقال خودرو به صورت آنلاین می‌توانید روی بنر زیر کلیک کنید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

هزینه نقل و انتقال خودرو شامل چه مواردی است؟

بعد از معامله خودرو باید مالکیت خودرو از فروشنده به خریدار منتقل شود که این نقل‌ و انتقال شامل هزینه‌ تعویض پلاک، دفترخانه، عوارض سالانه شهرداری، مالیات نقل و انتقال خودرو و برخی از هزینه‌های راهنمایی و رانندگی است که در ادامه این بخش در مورد هریک از این موارد صحبت خواهیم کرد.

۱- هزینه‌های مراکز تعویض پلاک

پلاک انتظامی خودرو مهم‌ترین سند مالکیت خودرو است که مالک وسیله نقلیه را تعیین می‌کند؛ بنابراین در هنگام معامله ماشین باید برای تعویض پلاک به نام شخص خریدار اقدام کرد.

برای تعویض پلاک خودرو باید مبلغی را هزینه کرد که بر اساس قانون هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۲، این مقدار برابر با ۳۷۵.۰۰۰ تومان است. البته اگر فرد خریدار از قبل دارای پلاک انتظامی نباشد، برای صدور پلاک برای بار اول باید هزینه دیگری را هم پرداخت کند.

۲- هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس قانون، خرید و فروش هر کالایی از جمله خودرو مشمول مالیات است. از اوایل فروردین سال ۱۴۰۱ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برای فروش آن الزامی است و بدون پرداخت آن امکان تعویض پلاک خودرو وجود ندارد.

میزان مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای مختلف یکسان نیست. مقدار این مالیات برای خودروهای داخلی یک درصد ارزش خودرو و برای خودروهای خارجی ۲درصد ارزش آن است.

به‌طور کلی مبلغ این مالیات به نوع و مدل خودرو و سال تولید آن بستگی دارد؛ هرچه ارزش خودرو بیشتر باشد، میزان مالیات نقل و انتقال آن هم بیشتر خواهد بود.

۳- هزینه عوارض شهرداری

خودروها برای تردد در معابر شهری ملزم هستند که مبلغی را به‌صورت سالیانه برای عوارض شهرداری پرداخت کنند. این مبلغ باید قبل از تعویض پلاک پرداخت شود و بدون پرداخت آن، امکان تعویض پلاک برای وسیله نقلیه وجود ندارد.

میزان عوارض شهرداری برای خودروهای مختلف متفاوت است و مبلغ آن برای خودروهای داخلی یک‌هزارم و برای خودروهای خارجی برابر ۱.۵هزارم ارزش آن است.

۴- هزینه دفترخانه

در گذشته افراد برای انتقال مالکیت خودرو ملزم به انتقال سند آن به نام شخص خریدار بودند؛ ولی با تغییر قانون از سال ۹۹ نیازی به انتقال سند مالکیت خودرو نیست و تعویض پلاک به تنهایی به منزله انتقال مالکیت وسیله نقلیه است.

با این حال در مواقعی ممکن است امکان مراجعه هم‌زمان خریدار و فروشنده در محل تعویض پلاک وجود نداشته باشد. به‌طور مثال ممکن است خریدار بخواهد پلاک خودرو را در شهر دیگری تعویض کند. در این صورت فروشنده می‌تواند در دفترخانه اسناد رسمی، وکالتی بابت تعویض پلاک به خریدار بدهد.

بر اساس قانون، نرخ وکالت تعویض پلاک خودرو هر چهار سال یک‌بار تغییر می‌کند. هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو از سال ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۴۰.۰۰۰ تومان است که این مبلغ برای خودروهای مختلف داخلی یا خارجی تفاوتی ندارد.

۵- هزینه‌های راهنمایی و رانندگی

یکی از ابزارهای پلیس راهنمایی و رانندگی برای اِعمال نظم و قانون در معابر شهری و برون‌شهری، جرائم رانندگی است. بدین‌ترتیب یکی از مواردی که در هنگام انتقال مالکیت خودرو باید تسویه شود، همین خلافی و جرائم رانندگی آن است.

بدون تسویه جرایم رانندگی به هیچ وجه امکان انتقال مالکیت خودرو وجود ندارد؛ بنابراین قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک حتما برای پرداخت کل جرائم رانندگی خودرو خود اقدام کنید.

هزینه انتقال سند

هزینه نقل و انتقال خودرو صفر چقدر است؟

هزینه ثبت سند مالکیت خودرو به نام شخص خریدار قبل از تحویل آن از سوی کارخانه محاسبه و از خریدار دریافت می‌شود. با این حال اگر مالک خودرو قصد فروش خودرو صفر را داشته باشد، باید کلیه هزینه‌های انتقال مالکیت مثل مالیات نقل و انتقال، دفترخانه و تعویض پلاک را مجددا پرداخت کند.

هزینه نقل و انتقال خودرو خارجی چقدر است؟

فروش و انتقال مالکیت خودروهای خارجی هم مثل خودروهای داخلی شامل برخی از هزینه‌هاست که پرداخت این هزینه‌ها در هنگام فروش خودرو، برای تعویض پلاک آن الزامی است.

با توجه به سیاست‌های حمایتی، میزان مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای خارجی ۲ درصد ارزش کل خودرو در نظر گرفته شده که نسبت به یک‌درصد مالیات خودروهای داخلی، بیشتر است. میزان عوارض شهرداری خودروهای خارجی نیز برابر با ۱.۵هزارم ارزش آن در نظر گرفته شده که این مبلغ نیز بیشتر از عوارض خودروهای داخلی است. با این حال سایر هزینه‌های انتقال خودروهای خارجی با خودروهای داخلی تفاوتی ندارد.

هزینه نقل و انتقال خودرو با کیست؟

انتقال مالکیت خودرو از فروشنده به خریدار شامل هزینه‌هایی است که پرداخت آن برعهده یکی از طرفین معامله است. این هزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه تعویض پلاک خودروهای داخلی که مبلغ آن در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۷۵.۰۰۰ تومان است. با توجه به این‌که خریدار پلاک را به‌نام خود ثبت می‌کند، پرداخت این هزینه برعهده خریدار است.
  • هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو معمولا برعهده فروشنده است. با این حال پرداخت این مورد به توافق طرفین بستگی دارد و ممکن است بر اساس توافقی که بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد، پرداخت آن به خریدار محول شود.
  • هزینه خلافی خودرو تا زمان تحویل آن به خریدار، برعهده فروشنده است. البته هر جریمه دیگری که بعد از تحویل خودرو به خریدار انجام گیرد، برعهده خریدار خواهد بود.
  • عوارض سالیانه شهرداری برعهده شخص فروشنده است که قبل از تعویض پلاک باید این هزینه‌ها را تسویه کند.
  • در مواردی بر اساس توافق طرفین، فروشنده به خریدار وکالت تعویض پلاک می‌دهد که پرداخت هزینه این وکالت بر اساس توافق می‌تواند برعهده هریک از دو طرف باشد.
هزینه نقل و انتقال خودرو

نحوه محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

انتقال مالکیت خودرو شامل برخی از هزینه‌ها شامل هزینه مالیات نقل و انتقال، تعویض پلاک، عوارض سالیانه شهرداری و وکالت تعویض پلاک است. نحوه محاسبه هریک از این موارد به‌صورت زیر است:

  • هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی برابر با یک درصد ارزش خودرو و میزان آن برای خودروهای خارجی برابر با ۲ درصد ارزش آن است.
  • میزان عوارض سالانه شهرداری برای خودروهای داخلی برابر یک‌هزارم ارزش خودرو و این میزان برای خودروهای خارجی برابر ۱.۵ هزارم ارزش کل آن است.
  • هزینه تعویض پلاک برای همه خودروهای داخلی و خارجی یکسان در نظر گرفته شده که مبلغ آن برابر با ۳۷۵.۰۰۰ تومان است.
  • هزینه وکالت تعویض پلاک برای خودروهای داخلی و خارجی یکسان است که نرخ آن تا پایان سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۴۰.۰۰۰ تومان خواهد بود.

 

سخن آخر

انتقال مالکیت خودرو از خریدار به فروشنده شامل برخی از هزینه‌‌ها شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک، عوارض سالیانه شهرداری، تسویه جرائم رانندگی و در برخی از مواقع وکالت تعویض پلاک خودرو است.

ما در این محتوا در مورد هریک از این هزینه‌ها، نحوه محاسبه آنها و طرفی از معامله که باید آن هزینه را پرداخت کند، با شما صحبت کردیم.

شما برای اطلاع از مبلغ هریک از این هزینه‌ها می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن آیتول مراجعه کنید و با وارد کردن پلاک خودرو و اطلاعات مالک آن در این سامانه کاربردی، مبلغ هریک از این موارد را مشاهده کنید.

آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی معاینه فنی، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، استعلام گواهینامه و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد. همچنین با استفاده از سامانه آیتول می‌توانید به راحتی و فقط با چند کلیک قولنامه خودرو بنویسید.

01برای انتقال مالکیت خودرو به خریدار، چه هزینه‌هایی باید پرداخت شود؟

برای انتقال مالکیت خودرو باید ابتدا هزینه مالیات نقل و انتقال، تعویض پلاک، عوارض شهرداری و جرائم رانندگی را پرداخت کنید و سپس تعویض پلاک را انجام دهید.

02آیا میزان مالیات نقل و انتقال خودرو برای وسایل نقلیه مختلف متفاوت است؟

بله؛ مالیات نقل و انتقال با توجه به نوع خودرو، سال تولید و ارزش آن متفاوت است.

03آیا هزینه نقل و انتقال خودروهای خارجی با خودروهای داخلی متفاوت است؟

بله؛ میزان مالیات نقل و انتقال و عوارض شهرداری خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی است؛ ولی سایر هزینه‌ها مثل هزینه تعویض پلاک آنها یکسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.