هر زمان که قصد فروش ماشین خود را داشته باشید، باید کارهایی مثل تنظیم کردن قرارداد، مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو و دفتر اسناد رسمی را برای انتقال سند انجام دهید. تعویض پلاک بعد از تنظیم قرارداد صورت می‌گیرد و در آنجا پلاک جدید جایگزین پلاک قبلی خواهد شد. درصورتی که خریدار یا فروشنده، نتوانند در یک روز و ساعت مشخص به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند، باید برای تنظیم وکالت نامه به دفترخانه بروند و با داشتن وکالت نامه، دیگر نیاز نیست تا فروشنده در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد وکالت تعویض پلاک خودرو و شرایط آن بیشتر بدانید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

وکالت تعویض پلاک خودرو، وکالتی است که در آن فروشنده می‌تواند به خریدار وکالت بدهد که بدون نیاز به حضور او، فرایند تعویض پلاک را به نمایندگی از فروشنده انجام دهد. تعویض پلاک موتور هم به این صورت انجام می‌شود. این نکته را نیز باید درنظر داشته باشید که فروشنده برای وکالت تعویض پلاک به خریدار باید دو بار به محضر برود. راه دیگری نیز وجود دارد که فروشنده نیازمند به مراجعه دوباره به دفترخانه ندارد. این نوع وکالت را وکالت فروش می‌نامند. با داشتن این وکالت، بعد از نوبت دهی تعویض پلاک، خریدار بقیه مسیر را به تنهایی پیش می‌برد. این را نیز بدانید که هزینه وکالت فروش از وکالت تعویض پلاک ماشین بیشتر است. این دو وکالت نامه، از نظر زمانی نیز محدودیت دارد. همچنین بهتر است تا در فرایند تنظیم وکالت ماشین، فروشنده از اعطای حق توکیل به خریدار نیز خودداری کند.

ضرورت وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

ضرورت وکالت تعویض پلاک چیست؟

وکالت تعویض پلاک خودرو زمانی ضرورت پیدا می‌کند که فروشنده در زمان تعویض پلاک حضور نداشته باشد یا به هر دلیل، نتواند حاضر شود. اگر بخواهیم به طور کلی نکاتی را درمورد ضرورت تعویض پلاک بگوییم؛ این است که پلیس می‌تواند به اطلاعات هویتی و همچنین داده‌های مرتبط با مالکان وسایل نقلیه دسترسی داشته باشد، سابقه جرایم رانندگان در سیستمی مشخص به ثبت می‌رسد و اینکه تعویض پلاک باعث کم شدن هزینه‌های ثبت معامله برای افراد خواهد شد. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که قبل از تعویض پلاک حتما باید به سامانه پرداخت مالیات خودرو مراجعه کنید، به این علت که قبل از پرداخت مالیات، تعویض پلاک امکان‌پذیر نخواهد بود.

نمونه وکالت نامه تعویض پلاک خودرو

مورد وکالت : مراجعه به نیروی انتظامی و ادارات راهنمایی و رانندگی و دوائر نقل و انتقال خودرو در نیروی انتظامی به منظور تعویض و فک پلاک موجود  بر روی خودرو ………… مدل …………….. رنگ ……………. به شماره شاسی ………………………….. و شماره موتور ……………………. و شماره انتظامی ………………………. و انجام کلیه تشریفات قانونی از جمله ارائه خودرو و مدارک مربوط به آن جهت بازدید فنی و کارشناسی نیروی انتظامی و پرداخت حقوق و عوارض و هزینه های مربوطه و دادن هرگونه تعهد از سوی موکل در مراجع فوق‌الذکر نسبت به خودرو مذکور و عند الاقتضا اخذ پلاک فک شده و یا تحویل آن به انبار راهنمایی و رانندگی و اخذ هرگونه رسید و یا گواهی جهت تحویل به موکل با حق امضا ذیل کلیه اوراق و اسناد و مدارک و اداره راهنمایی و رانندگی و دوائر فوق‌الذکر و با حق تعویض و اخذ شناسنامه مالکیت خودرو فوق الذکر و اخذ هر نوع گواهی و مدارک صادره از طرف دوایر نقل و انتقال خودرو در نیروی انتظامی و دادن رسید و تحویل آن به موکل. همچنین موکل این وکالت‌نامه به وکیل اجازه و اختیار داد تا پلاک جدید را بنام خود یا هر شخص حقیق و یا حقوقی دیگر درخواست و بر روی خودو فوق نصب نماید .

حدود اختیارات : وکیل مرقوم در انجام مورد وکالت با حق توکیل به غیر دارای کلیه اختیارات تامه و لازمه قانونی از جانب موکل می‌باشد و هرگونه عمل و اقدام و امضاء در زمینه مورد وکالت به‌منزله عمل و اقدام و امضا موکل محسوب و نافذ و معتبر و دارای آثار قانونی است .

این سند در دو برگ اوراق نیم برگی به‌شماره‌های سری ……………… و …………………… تنظیم  مبلغ ……………… ریال بابت تنظیم سند و به‌موجب فیش شماره …………………. به بانک ملی ایران شعبه …………….. واریز و قبض رسید شماره ……………… صادر و تسلیم گردید.

به تاریخ     یک‌هزار و چهارصد و ………………             محل امضاء

مدارک موردنیاز برای وکالت تعویض پلاک خودرو

مدارک موردنیاز برای وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

در فرایند وکالت تعویض پلاک، فروشنده مدارک لازم برای دادن وکالت به خریدار را به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده و به نام خریدار وکالتی را تنظیم می‌کند، که به موجب آن خریدار می‌تواند فقط در زمینه تعویض پلاک از اختیاری که فروشنده به او می‌دهد، بهره‌مند شود.

مدارکی که برای دادن وکالت و همچنین تنظیم سند آن برای تعویض پلاک موردنیاز است، شامل فاکتور کارخانه/برگه گمرکی، شناسنامه و کارت ملی، بنچاق‌های ابتیاعی، شناسنامه مالکیت (برگه سبز)، تعیین مدت اعتبار وکالت‌نامه، نشانی، کدپستی و شماره‌ تلفن وکیل یعنی خریدار می‌شود.

این نکته را نیز بدانید که امکان وکالت تعویض پلاک با برگه سبز هم وجود دارد. پس از اینکه خریدار به کمک این وکالت‌نامه، پلاک را تعویض کرد، فروشنده و خریدار باید به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند مراجعه کنند. همچنین یکی از موارد مهمی که در خرید و فروش خودرو باید به آن توجه کنید، استعلام و پیگیری کارت خودروست، به این خاطر که بدون آن نمی‌توانید ثابت کنید که ماشین متعلق به شماست. پس استعلام و پیگیری کارت خودرو را نیز در لیست کارهایی که باید قبل از نقل و انتقال خودرو انجام شود، قرار دهید.

مدارک موردنیاز برای تنظیم سند قطعی نیز شامل موارد زیر است:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین
  • اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  • اصل کارت هوشمند سوخت
  • اسناد مالکیت خودرو
  • شناسنامه خودرو (برگه سبزی که مراکز تعویض پلاک صادر می‌کنند)
  • برگه تاییدیه نقل‌وانتقال خودرو که توسط یکی از مراکز تعویض پلاک صادر می‌شود.
  • برگه عوارض خودرو که از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری صادر شده و فروشنده باید مبلغ آن را پرداخت کند.
هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

هزینه وکالت‌ تعویض پلاک در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

وکالت تعویض پلاک در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰ هزار تومان است. این هزینه هر سال تغییر نمی‌کند و تقریبا سه چهار سال یک بار افزایش می‌یابد. این هزینه به عهده شخص فروشنده است، به این خاطر که فروشنده به هر دلیلی به مرکز تعویض پلاک مراجعه نکرده، پس خود او هم باید هزینه را متقبل شود.

مواردی نیز درمورد وکالت تعویض پلاک وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • میان هزینه وکالت تعویض پلاک خودروهای داخلی و خارجی تفاوتی وجود ندارد.
  • هزینه تمدید وکالت در هر بار به یک اندازه است و تفاوتی در مبلغ ایجاد نمی‌شود.
  • دریافت هزینه‌ای بیش از نرخ تصویب شده برای وکالت تعویض پلاک جرم محسوب می‌شود.
  • مبلغ قابل پرداخت برای وکالت تعویض پلاک در انتهای سند وکالت کاری ثبت و چاپ می‌شود.

این نکته را نیز درنظر داشته باشید، زمانی که برای تعویض پلاک مراجعه کردید، استعلام خلافی و پرداخت آن را  انجام داده و پس از آن اقدام به ثبت سند کنید.

وکالت‌نامه تعویض پلاک چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار وکالت‌ نامه تعویض پلاک متغیر است و فروشنده می‌تواند هیچ محدودیتی برای آن درنظر نگیرد. درصورت تمایل نیز می‌تواند زمانی را برای آن تعیین کند، اما طبق نظر کارشناسان بهتر است تا زمانی برای آن درنظر گرفته نشود، چون به هر دلیلی ممکن است روند کار به مشکل بخورد و در این میان تاریخ وکالت هم تمام شود، امکان تمدیدی هم از سمت فروشنده نیست. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، در صورتی که وکالت نامه تعویض پلاک به‌طور رسمی در دفترخانه‌ها انجام نشده باشد و فقط معامله با نوشتن قولنامه پیگیری شود، احتمال اینکه فروشنده وکالت را تنظیم نکند و خریدار به دردسر بیافتد نیز وجود دارد. همچنین وکالت تعویض بدون حق عزل وکیل که همان خریدار است، فایده‌ای ندارد و موکل می‌تواند هر لحظه وکالت‌نامه‌ را باطل کند. یک حالت خاص هم وجود دارد و فوت موکل است که باعث ابطال وکالت تعویض پلاک خواهد شد.

مدت اعتبار وکالت تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

انواع روش گرفتن استعلام وکالت برای تعویض پلاک

استعلام وکالت‌نامه به دو روش حضوری و آنلاین انجام می‌شود.

استعلام وکالت‌ تعویض پلاک حضوری به این صورت است که فرد می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی تنظیم‌ کننده سند، با ارائه یکی از اطلاعات مربوط به کد ملی طرفین، شناسه سند یا رمز تصدیق، برای استعلام وکالت‌نامه موردنظر خود اقدام کند.

در استعلام وکالت تعویض پلاک به روش آنلاین و الکترونیکی نیز باید به سامانه استعلام وکالت‌نامه یا همان سامانه ثبت من، به آدرس اینترنتی my.ssaa.ir  مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات شناسه سند و رمز تصدیق، برای استعلام وکالت‌نامه اقدام کنید.

همچنین شما می‌توانید تعویض پلاک خودرو را نیز به صورت آنلاین انجام دهید. برای تعویض پلاک غیرحضوری یا استعلام پلاک فعال خودرو می‌توانید از طریق وبسایت و اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. در ادامه به آن می‌پردازیم.

تعویض پلاک غیرحضوری با آیتول

فرایند تعویض پلاک به دلیل شلوغی مراکز، کاری زمان‌بر است. برای رفع این دغدغه شما می‌توانید از روش تعویض پلاک غیرحضوری آیتول استفاده کنید. نمایندگان آیتول به جای شما به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و این فرایند را انجام می‌دهند. در کل این فرایند، پروسه تعویض پلاک تحت پوشش کامل بیمه بدنه، شخص ثالث و مسئولیت راننده و افت قیمت قرار دارد.