در دنیای امروز همگام با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و دسترسی آسان به اینترنت، بسیاری از خدمات اجتماعی به‌شکل الکترونیک، ارائه می‌شوند. قوه قضائیه نیز با علم به شیوه‌های نوین خدمت‌رسانی، سامانه‌ «ابلاغ الکترونیک قضائی» را راه‌اندازی کرده‌است تا کلیه افراد جامعه بتوانند از مزایای بی‌شمار خدمات اینترنتی این سامانه بهره‌مند شوند و امور قضایی خود را راحت‌تر انجام دهند.

بنابراین، دریافت و پیگیری هر نوع ابلاغیه، اخطاریه، احضاریه و … در باب امور قضائی‌ای مانند؛ وکالت تعویض پلاک، ابطال شناسنامه، طلاق و… مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا است، اما از آنجائیکه برخی از افراد احاطه چندانی به روش‌های ثبت نام‌ اینترنتی ندارند ما در این مقاله به زبانی ساده چگونگی ثبت نام سامانه ثنا برای وکالت تعویض پلاک را آموزش خواهیم داد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

سامانه ثنا چیست و چه کاربردی دارد؟

قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به‌منظور حفظ حقوق فردی مراجعین، کاهش هزینه‌ها، سهولت در انجام کارها و جلوگیری از اتلاف زمان، اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «ثنا» کرده‌است. کاربران از طریق این افزونه دولتی می‌توانند به‌شکل آنلاین و اینترنتی به کلیه؛ ابلاغ‌های قضایی، اوراق، دادخواست‌ها و شکوائیه‌های خود دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب؛ برخلاف روش‌های سنتی گذشته، با ثبت ثنا، مشکلات عدم دریافت به‌موقع احضاریه یا اخطاریه به فرد و … به کلی رفع شده‌است‌.

کد ثنا برای تعویض پلاک

منظور از وکالت تعویض پلاک خودرو چیست؟

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور، همه خودروها دارای شماره پلاک مختص به خود هستند، چرا که؛ تمامی اعمال‌های قانونی مانند؛ جریمه‌‌ طرح ترافیک، عدم پرداخت عوارض سالیانه ماشین و … از طریق همین شماره پلاک خودرو قابل انجام، بررسی و پیگیری است، بنابراین؛ مادامی‌که شماره پلاک به‌نام مالک خودرو است، وی مسئول تمام پیامدهای قضائی، انتظامی و … ماشین خود است.

بدین ترتیب؛ فک پلاک خودرو یکی از مهم‌ترین کارها هنگام فروش و واگذاری اتومبیل به خریدار است. فرآیند انتقال باید از طریق مجراهای قانونی انجام شده و به‌صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد، بنابراین، فروشنده و خریدار ملزم هستند در زمان تعیین‌شده به یکی از مراکز معتبر تعویض پلاک مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که فروشنده موظف است تمامی هزینه‌های مربوط به مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک، حق ثبت، عوارض سالیانه خودرو را پرداخت نماید.

اما سؤال اینجا است که؛ آن دسته از مالکین خودرو که به هر دلیل امکان حضور هم‌زمان با خریدار، در مرکز تعویض پلاک ماشین را ندارند چه باید بکنند؟ اینجاست که قانون راهکار « تنظیم وکالت‌نامه» را پیش روی متقاضیان قرار داده‌است. بدین شکل؛ خریدار می‌تواند بدون نیاز به حضور شخص فروشنده در مرکز تعویض پلاک، پروسه فک و تعویض پلاک خودرو خریداری‌شده را انجام داده و به اتمام برساند.

دریافت وکالت تعویض پلاک غیر حضوری، نیاز به ثبت نام در سامانه احراز هویت ثنا دارد. شما می‌توانید پس از ثبت نام در سامانه ثنا، به‌ کمک کارپردازان حرفه‌ای آیتول، فارغ از هر دغدغه‌، تمامی کارهای مربوط به تعویض پلاک خودرو خود را به سفیران این مجموعه بسپارید و پس از اتمام این پروسه، جهت ثبت قطعی معامله و انتقال سند، مجددا همراه با خریدار در دفترخانه اسناد رسمی حضور به‌هم برسانید.

 چگونه برای انجام مراحل تعویض پلاک با وکالت در سامانه ثنا ثبت نام کنم؟

ثبت نام ثنا کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، به‌خصوص که اکنون امکان ثبت نام الکترونیک و برخط نیز مهیا شده‌است. در گذشته مراجعین و متقاضیان، تنها یک‌ راه برای استفاده از خدمات ابلاغ ثنا داشتند و آن؛ مراجعه حضوری به دفاتر الکترونیک قضائی بود اما طی چند سال اخیر قابلیت ثبت نام ثنا غیر حضوری نیز به دیگر خدمات آنلاین قوه قضائیه افزوده شده‌است، بنابراین شما می‌توانید با خیالی آسوده در منزل یا محل کار خود نشسته و از طریق تلفن همراه‌تان، علاوه بر آشنایی با سامانه مالیات و عوارض خودرو و خدمات کارپرداز آیتول، در پنجره‌ای دیگر از جستجوگر خود، به آدرس اینترنتی ثنا مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را به آسانی انجام دهید.

آموزش مراحل ثبت نام در سامانه ثنا

روش ثبت نام ثنا حضوری

برای انجام مراحل اعتبار سنجی، احراز هویت و ثبت نام در سامانه ثنا به‌شکل حضوری، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکز استان‌ و یا شعبه‌های دادگستری شهرستان محل سکونت‌تان مراجعه کنید، بنابراین لازم است از قبل مدارکی چون؛ کارت ملی، شناسنامه و یکی از قبوض آب،برق یا گاز خود را همراه داشته باشید. از آنجائیکه بعضی از دفاتر خدمات الکترونیک شلوغ هستند، استفاده از این روش را تنها به کسانیکه امکان ثبت نام ثنا با گوشی را ندارند پیشنهاد می‌کنیم.

روش ثبت نام در سامانه ثنا با تلفن همراه

ما در ابتدای متن اشاره کردیم؛ همانطور که از نظر قانون، همراه داشتن بیمه نامه خودرو در زمان رانندگی امری اجباری است، ثبت نام در سامانه ثنا به‌منظور انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک خودرو با وکالت در هنگام فروش ماشین نیز، امری الزامی و اجباری است، بنابراین؛ هرگونه غفلت در این مورد می‌تواند شما را با چالش‌های جدی قانونی مواجه کند. ثبت نام در سامانه ثنا از طریق تلفن همراه طی مراحل زیر انجام می‌شود؛

مرحله اول ثبت نام در سامانه ثنا

ابتدا از طریق نشانی اینترنتی sana.adliran.ir  وارد صفحه اصلی سامانه ثنا شوید. گزینه «ثبت نام برخط، ثبت نام شخص حقیقی» را انتخاب کنید.

سامانه ثنا

مرحله دوم ثبت نام در سامانه ثنا

اطلاعات شناسنامه‌ای خود اعم از؛ شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و کد ملی را وارد کرده، سپس کد امنیتی ارسال شده را نیز در کادر مربوطه تایپ کنید و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید.

دریافت کد ثنا

مرحله سوم ثبت نام در سامانه ثنا

اکنون وارد پنجره جدیدی خواهید شد که در آن باید تمامی اطلاعات مربوط به؛ هویت شناسنامه‌ای، محل سکونت یا اقامتگاه، شماره تماس، شغل و میزان تحصیلات خود را به‌درستی در کادرهای تعیین‌شده وارد نمائید.

مرحله چهارم ثبت نام در سامانه ثنا

با پر کردن این اطلاعات، کدی برای تلفن همراه شما ارسال می‌شود. پس از وارد کردن کد دریافتی، وارد قسمت پرداخت هزینه احراز هویت ثنا خواهید شد. نرخ ثبت نام در سامانه ثنا همانند؛ هزینه دریافت سریع خلافی خودرو در آیتول، از سوی قانون‌گذار تعیین گردیده و دفاتر خدمات الکترونیک یا اشخاص حقیقی، هیچگونه دخل و تصرفی در تعیین این تعرفه ندارند.

 مرحله پنجم ثبت نام در سامانه ثنا

اکنون نوبت آن است که مراحل احراز هویت را با ارسال عکس و ویدئو تکمیل نمائید. ابتدا باید صفحه سفید پیش‌رویتان را امضا کرده و گزینه ادامه را لمس کنید.

برای گرفتن سلفی، صورت خود را مطابق با چارچوب‌های تعیین‌شده توسط سیستم مقابل دوربین موبایل تنظیم کرده، عکس را گرفته و ادامه دهید.

حال وقت این است که یک ویدیو ۱۵ ثانیه‌ای از خود را ارسال کنید برای اینکار می‌توانید از بین؛ خواندن متن مشخص یا اجرای حرکات اشاره دست، یکی را انتخاب و دستورات را اجرا کرده و فیلم ضبط شده را در این قسمت بارگزاری کنید.

مرحله ششم ثبت نام در سامانه ثنا

با بارگزاری تمامی اطلاعات خواسته‌شده در قسمت قبل، پیام  « اطلاعات شما با موفقیت ارسال شد» را مشاهده خواهید کرد سپس به صفحه اصلی سایت ثنا باز خواهید گشت تا نتیجه ثبت و بررسی اطلاعات، از طریق  پیامک به شما اطلاع داده شود.

مرحله هفتم ثبت نام در سامانه ثنا

اگر مراحل احراز هویت شما به‌درستی انجام شده‌باشد پیامکی حاوی «یک کد یا رمز اختصاصی» دریافت خواهید کرد و از آن پس می‌توانید کلیه کارهای مربوط به امور قضائی خود مانند؛ وکالت تعویض پلاک، احضاریه دادگاه، پیگیری روند پرونده و … را از طریق وارد کردن این کد در سامانه ثنا، مشاهده و پیگیری نمائید، اما اگر مراحل احراز هویت را به‌شکلی نادرست انجام داده‌باشید پیامک دریافتی حاوی موارد مربوط به اطلاعات غیر صحیح واردشده در پروسه ثبت نام بوده و به شما سه بار فرصت داده‌می‌شود تا بدون پرداخت هزینه مجدد، موارد نادرست را اصلاح نمائید.

نکات مهم که هنگام ثبت نام در سامانه ثنا باید بدانید

برای اینکه فرآیند ثبت نام ثنا با گوشی را راحت‌تر انجام دهید نیاز به اینترنت پر سرعت خواهید داشت، ضمنا توجه به موارد  زیر می‌تواند به شما در انجام صحیح این پروسه کمک کند.

  • قبل از آغاز کار، حتما مرورگر ( ترجیحا Google Chrome) خود را بروز رسانی نمائید.‌
  • در طی مراحل ثبت نام به‌هیچ عنوان از دکمه بازگشت «مرورگر» خود استفاده نکنید.
  • افراد کمتر از ۱۸ سال اجازه ثبت نام آنلاین در سامانه ثنا را نخواهند داشت و حتما باید به‌صورت حضوری مدارک هویتی خود را ارائه دهند.
  • پس از پرداخت اینترنتی هزینه ثبت نام و احراز هویت ثنا، حداکثر ۲۴ ساعت وقت دارید تا سایر مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
  • برای پرداخت اینترنتی هزینه ثبت ثنا، نیاز به رمز دوم کارت بانکی خود خواهید داشت، بنابراین از قبل اقدامات لازم جهت فعالسازی این رمز را انجام دهید.
  • برای تکمیل فرآیند ثبت نام، در مرحله وارد کردن اطلاعات محل سکونت، نیاز به کدپستی خواهید داشت. این کد معمولا روی قبض تلفن محل اقامت‌تان درج شده‌است.
  • کاربران می‌توانند رمز سامانه ثبت ثنا خود را از طریق گزینه «تغییر رمز» عوض کنند.
  • گرفتن عکس و ویدئو باید مطابق با شئونات اسلامی باشد.

جمع بندی مقاله

هرگونه فروش یا نقل و انتقال خودرو مستلزم انجام مراحل فک و تعویض شماره پلاک است. بدین ترتیب؛ حضور خریدار و فروشنده به‌طور همزمان در مرکز تعویض پلاک اجباری است اما اگر فروشنده قادر به مراجعه حضوری نباشد می‌تواند فرد دیگری را به‌عنوان وکیل خود معرفی کرده و انجام پروسه تعویض پلاک را به او بسپارد. تنظیم وکالت نامه نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا دارد. ثبت نام سامانه ثنا به دو صورت حضوری و یا از طریق گوشی همراه قابل انجام است که ما در این مقاله به هر دو شیوه اشاره کردیم.