آیا شما تا به حال برای انجام خدمات مربوط به خودرو، از سامانه سخا پلیس استفاده کرده‌اید؟ یکی از کاربردی‌ترین سامانه‌ها که بعد از شیوع کرونا برای انجام خدمات اینترنتی راه‌اندازی شد، سامانه سخا پلیس است. این سامانه زیر نظر سازمان انتظامی جمهوری اسلامی ایران، خدمات متفاوت و گوناگونی را به کاربران ارائه می‌دهد. سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir سامانه‌ای الکترونیکی مربوط به خدمات انتظامی است که سرویس خدمات مختلف را به شکل اینترنتی ارائه می‌کند و سهولت بیشتری برای دریافت این خدمات فراهم کرده است. با ورود به سامانه سخا و ایجاد حساب کاربری، می‌توانید از سرویس خدمات انتظامی آنلاین این سامانه برخوردار شوید. در این مطلب با ما همراه باشید تا سامانه سخا پلیس و امکانات آن را با هم مرور کنیم.  در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد امکانات این سامانه، نحوه ثبت‌نام و ورود به سامانه سخا ذکر کرده‌ایم. مطالعه این موارد به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید از خدمات این سایت کاربردی بهره‌مند شوید.

سامانه سخا چیست؟

سخا مخففی از عبارت «سامانه خدمات الکترونیک انتظامی» است. همان‌طور که اشاره کردیم، سامانه خدمات الکترونیکی سخا به آدرس اینترنتی sakha.epolice.ir پلتفرمی جامع برای خدمات اینترنتی انتظامی است. در واقع سامانه خدمات الکترونیک انتظامی با هدف ارائه خدمات غیر‌حضوری به افراد متقاضی راه‌اندازی شد. هر شهروندی می‌تواند در این سامانه حساب کاربری مخصوص به خود را ایجاد کند و منتسب به همان حساب کاربری، به‌صورت الکترونیکی از خدمات انتظامی برخوردار شود.

سخا

با استفاده از سامانه سخا می‌توانید، از امکانات مختلفی هم‌چون خدمات مربوط به مشمولان خدمت سربازی، گواهینامه رانندگی و نقل‌وانتقال ماشین برخوردار شوید. البته برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که برای استعلام بیمه شخص ثالث نیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؛ در‌صورتی‌که امکانات سامانه خدمات الکترونیک انتظامی فقط مربوط برخی موارد مرتبط با خودرو خواهد شد. در واقع شما می‌توانید با مراجعه به سایت سنهاب استعلام بیمه شخص ثالث خودروی خود را انجام دهید و از خدمات دیگر سامانه سنهاب نیز بهره‌مند شوید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

نحوه ورود به سامانه sakha.epolice.ir (سایت سخا پلیس)

اولین قدم برای استفاده از خدمات ارائه شده در سامانه سخا، وارد کردن آدرس اینترنتی این سامانه در فضای موتور جستجوی گوگل است. با وارد کردن آدرس اینترنتی Sakha.epolice.ir در مرورگرهای اینترنتی، لینک ورود به این سایت در اولین گزینه نمایش داده می‌شود. با انتخاب این گزینه، می‌توان به صفحه اصلی سامانه سخا جدید وارد شد. سپس با ثبت اطلاعات نام کاربری و رمز عبور به کارتابل شخصی خود وارد شوید.

نام کاربری برای استفاده از خدمات سامانه سخا همان شماره ملی افراد است و رمز عبور نیز توسط خود فرد هنگام ثبت نام انتخاب می‌شود. متقاضیان جدید برای استفاده از خدمات این سامانه باید مراحل دریافت نام کاربری و رمز عبور خود را از طریق مراحل ثبت‌نام انجام دهند؛ چرا که بدون داشتن نام کاربری و رمز عبور، ورود به سایت سخا و استفاده از خدمات آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

نحوه ثبت نام سامانه سخا

استفاده از امکانات سایت خدمات اینترنتی انتظامی نیازمند ثبت‌نام و احراز هویت در این سامانه است. در‌صورتی‌که پیش از این، برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام نکرده‌اید، در مرحله اول عبارت sakha.epolice.ir در مرورگر خود جستجو کرده و پس از وارد شدن به لینک مورد‌نظر، گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سخا پلیس، افراد نام کاربری و رمز عبور جدیدی دریافت می‌کنند. از طریق این دو کد می‌توانند به صفحه شخصی خود وارد شده و از خدمات آن استفاده کنند.

اگر برای خدماتی مانند محاسبه بیمه شخص ثالث، می‌خواهید در سایت سخا ثبت‌نام کنید، باید گفت که سامانه سخا در این مورد خدماتی به کاربران ارائه نمی‌دهد. محاسبه بیمه شخص ثالث اغلب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در سامانه آیتول این خدمات به‌طور کاملا تخصصی به کاربران ارائه خواهد شد. چنانچه می‌خواهید برای محاسبه قیمت این بیمه اقداماتی انجام دهید، به‌راحتی می‌توانید از سامانه آیتول استفاده کنید.

ورود به سامانه سخا
  • مرحله اول: ابتدا به آدرس سامانه یعنی sakha.epolice.ir وارد شوید.
    راهنمای ورود به سامانه سخا
  • مرحله دوم: با وارد شدن به آدرس این سامانه، صفحه‌ای مطابق تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود که باید در آن روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  • مرحله سوم: اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید و کد ملی را با دقت ثبت کنید. سپس یک عبارت امنیتی مشخص می‌شود که باید آن را نیز در بخش مربوطه وارد کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله رمز عبور خود را وارد و آن را مجدد ثبت کنید تا مورد تائید سامانه قرار بگیرد. برای تائید شماره همراه، کد احراز هویت به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که باید آن را در بخش خواسته‌شده وارد کنید و روی گزینه تائید بزنید.

به این ترتیب ثبت‌نام شما در سامانه سخا تکمیل می‌شود و می‌توانید دوباره با وارد شدن به صفحه اول، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید و گزینه «ورود» را بزنید.

کاربردهای سامانه سخا؛ کامل‌ترین سامانه خدمات الکترونیکی

سامانه سخا پلیس، با ارائه انواع خدمات، سبب شده است که دیگر نیاز به مراجعه حضوری در مراکز مختلف نداشته باشیم و فعالیت خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهیم. از انواع خدمات و مربوط به سامانه sakha.epolice می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات مربوط به گواهینامه؛ بهترین امکانات سامانه سخا خودرو

یکی از خدمات مورد توجه سامانه سخا، سرویس خدمات مربوط به پیگیری گواهینامه است. در صورتی که قصد دریافت گواهینامه را دارید، می‌توانید درخواست خود را به‌صورت اینترنتی در این سامانه ثبت کنید. به این ترتیب دیگر برای ثبت‌نام و درخواست گواهینامه نیازی به مراجعه حضوری نیست.

با کلیک کردن روی گزینه «گواهینامه رانندگی» در سایت sakha.epolice.ir، لیست دیگری برای شما نمایش داده می‌شود. این لیست شامل عناوین «درخواست گواهینامه پایه سوم»، «دانلود کتابچه» و «راهنما» است. در‌صورتی‌که قصد ثبت درخواست اینترنتی برای گواهینامه پایه سوم داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید این کار را از طریق انتخاب اولین عنوان انجام دهید.

استعلام گواهینامه رانندگی در سامانه سخا خودرو

هم‌چنین امکان‌ پیگیری گواهینامه از طریق سامانه sakha.epolice.ir نیز وجود دارد. البته در‌صورتی‌که می‌خواهید از خدمات دیگر این سایت، هم‌چون استعلام خلافی خودرو نیز برخوردار شوید، در ابتدا باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

شماره‌گذاری وسایل نقلیه در سامانه سخا؛ امکان نقل‌وانتقال خودرو به‌صورت وکالتی

در سامانه سخا خودرو دو سرویس خدمات مربوط به شماره گذاری پلاک وجود دارد. بخش اول مربوط به نقل‌وانتقال خودرو و قسمت دوم مربوط به نقل‌وانتقال وکالتی است. به این ترتیب بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توانید به‌صورت اینترنتی، نقل‌وانتقال وسیله نقلیه را با ثبت مشخصات خریدار و فروشنده در سامانه سخا پیگیری کنید.

یکی از امکانات سامانه خدمات الکترونیک انتظامی، شماره‌گذاری وسایل نقلیه است. این بخش از خدمات سامانه سخا، شامل دو گروه نقل‌و‌انتقال وسیله نقلیه (خریدار و فروشنده) و امکان نقل و انتقال وسیله نقلیه (وکالتی) می‌شود. وجود کد ملی برای شخص متقاضی در این سامانه، مانند استفاده از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک خودرو، الزامی است.

با انتخاب هر کدام از روش‌های اول و دوم، امکان نقل و انتقال وسیله نقلیه، به‌صورت آنلاین و از طریق سایت sakha.epolice.ir برای‌تان وجود دارد.

ثبت نام سامانه سخا ایران خودرو

خدمات مربوط به سربازی؛ از امکانات سامانه سخا نظام وظیفه

علاوه‌بر خدماتی هم‌چون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو یا پیگیری گواهینامه، سامانه سخا امکانات دیگری نیز ارائه می‌دهد که ارتباطی با خودرو ندارد. در واقع سازمان نظام وظیفه برای راحت‌تر کردن امور مربوط به خدمت سربازی، خدمات مختلفی را به مشمولان ارائه می‌دهد که یکی از آن‎ها سامانه سخا سربازی است. سایت سخا پلیس، بسیاری از امور مربوط به مشمولان را در خود جای داده و باعث کاهش مراجعه حضوری سربازان به دفاتر پلیس +۱۰ شده است. به‌طور مثال مشمولان سربازی که قصد خروج از کشور را داشته باشند، می‌توانند امور مربوط به سپردن وثیقه برای خروج از کشور را از طریق سخا دنبال کنند.

سامانه سخا احراز محل سکونت

یکی از مهم‌ترین خدمات در سامانه سخا، احرا هویت از طریق محل سکونت است. اگر توجه کرده باشید، موقع ثبت نام در سامانه سخا باید آدرس محل سکونت خود را به‌طور دقیق وارد و ثبت کنید. این آدرس ابتدا در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد؛ اما پس از آن‌که مامور پست برای تائید محل سکونت و احراز هویت به‌صورت حضوری مراجعه کرد، وضعیت به حالت تائیدشده درخواهد آمد.

در زیر مراحل احراز محل سکونت در سامانه سخا را بیان خواهیم کرد:

  • مرحله اول: در حساب کاربری خود به بخش احراز اطلاعات فردی و آدرس بروید و روی گزینه «ویرایش آدرس» کلیک کنید. به این ترتیب صفحه زیر برای شما باز خواهد شد.
    سامانه سخا احراز محل سکونت
  • مرحله دوم: روی گزینه ویرایش (در قسمت سمت چپ پایین صفحه) کلیک کنید.
  • مرحله سوم: حالا در صفحه جدیدی که باز می‌شود، کدپستی محل سکونت خود را وارد کنید تا پس از آن آدرس نمایش داده شود. دقت کنید که آدرس درست مطابق با محل سکونت شما باشد.
    احراز محل سکونت برای sakha.epolice
  • مرحله چهارم: در صورتی که آدرس به رنگ قرمز بود، باید روی گزینه احراز نشانی از طریق پست کلیک کنید تا احراز محل سکونت از طریق مامور پست به‌صورت حضوری انجام شود. این تائید احراز محل سکونت برای نوبت دهی تعویض پلاک ضرورت دارد و پیش از به قطعیت رسیدن آن، امکان تعویض پلاک وجود نخواهد داشت.
  • مرحله پنجم: بعد از آن‌که روی احراز نشانی از طریق پست کلیک کردید، باید وارد وب‌سایت پست شوید و روی بخش احراز نشانی مشتریان کلیک کنید.
    ثبت نام سایت سخا احراز محل سکونت
  • مرحله ششم: در این مرحله صفحه‌ای مطابق آن‌چه در زیر آمده است، باز خواهد شد که باید روی گزینه «اینجا» کلیک کنید.
    سامانه سخا
  • مرحله هفتم: پس از ورود به این مرحله، تیک «متقاضی استفاده از سرویس احراز نشانی می‌باشم» را بزنید و مراحل را پشت هم طی کنید تا کد رهگیری به شماره موبایل شما فرستاده شود. این کد رهگیری را داشته باشید تا زمانی که مامور پست به محل آدرس شما مراجعه کرد، آن را به مامور پست بدهید.
  • مرحله هشتم: پس از مراجعه مامور پست و تائید آدرس، می‌توانید دوباره به سامانه سخا وارد شوید و به بخش ویرایش آدرس بروید. حالا باید رنگ آدرس، سبز شده باشد.

به این ترتیب احراز هویت محل سکونت شما با موفقیت به پایان می‌رسد.

استفاده از سامانه آیتول؛ سریع‌ترین روش برای انجام خدمات خودرو

در این مقاله در مورد سامانه سخا (سایت خدمات الکترونیک انتظامی) صحبت کردیم. sakha.epolice.ir برای ارائه آنلاین برخی از خدمات انتظامی است. کاربران با ثبت‌نام در این سامانه به کمک شماره موبایل و کد ملی، می‌توانند برای استفاده از خدماتی مانند استعلام وضعیت نظام وظیفه، دریافت نوبت تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو اقدام کنند.

با‌توجه‌به تخصصی بودن خدمات ارائه شده در این سامانه، بدون داشتن نام کاربری و رمز عبور امکان ورود به سایت سخا پلیس و بهره‌مندی از خدمات تخصصی وجود نخواهد داشت. از این رو شما می‌توانید به‌راحتی و در کمترین زمان با استفاده سامانه آیتول، خدمات مربوط به خودرو، از جمله پرداخت خلافی، نوبت تعویض پلاک و معاینه فنی و حتی استعلام بیمه شخص ثالث را انجام دهید. در‌صورتی‌که در این زمینه نیز نیاز به راهنمایی داشته باشید، کارشناسان و پشتیبانان سایت آیتول در خدمت شما عزیزان هستند؛ فقط کافی است برای ارتباط، با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید.