آیتول

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

سقف خلافی خودرو در نوروز ۱۴۰۳ چقدر است؟

میزان سقف خلافی
مقالات

قطعا دیدن پیامک یا قبض جریمه‌ی خودرو هر راننده‌ای را ناراحت و کلافه می‌کند اما از آن بدتر زمانی است که به‌خاطر غفلت در پرداخت به‌موقع این جریمه‌ها ماشین توسط پلیس راهور توقیف می‌شود! بسیاری از رانندگان به‌دلیل عدم توجه به نوع جریمه و عدم آگاهی از میزان سقف خلافی خودرو دائما زمان تسویه بدهی‌های رانندگی خود را به تعویق می‌اندازند. بدیهی است که طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اینکار تبعات قانونی و مالی را برای راننده در پی خواهد داشت. اگر شما هم جزو آن دسته از رانندگانی هستید که خواسته یا ناخواسته برگه جریمه برایتان صادر شده‌است و نمی‌دانید در چه شرایطی خودرویتان توقیف می‌شود ، بهتر است تا پایان این مطلب همراه آیتول باشید.

جدیدترین خبر: توقیف خودروهای با خلافی بالا بعد از تعطیلات نوروز

رئیس پلیس راهور:

ابلاغ شده است در طول طرح نوروزی هیچ خودرویی را به دلیل داشتن خلافی بالا به پارکینگ‌ها منتقل نمی‌کنند، این کار تا ۱۴ فروردین انجام می‌شود و بعد از این تاریخ اگر خودرویی خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد توقیف می‌شود.

به چه دلایلی خودرو توسط پلیس توقیف می‌شود؟

جرایم رانندگی نوعی مجازات قانونی است که قانون‌گذار به امید اصلاح راننده متخلف و عدم تکرار جرم وضع کرده‌است. این جریمه‌ها به‌ دو شکل نقدی و غیر نقدی اعمال می‌شوند‌. همه جریمه‌ها یکسان نیستند و بسته به نوع تخلف در دسته‌های؛ الصاقی، تسلیمی، خودداری و دو برگی قرار می‌گیرند. برخی از جریمه‌ها مانند جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری قابلیت دو برابر شوندگی دارند. مبلغ جریمه‌های دوبرابر شونده پس از سر رسیدن موعد پرداخت، دو برابر می‌شوند.

برای آموزش روش‌های استعلام، مقاله چگونه خلافی خودرو بگیریم را مطالعه کنید.

برخی رانندگان با وجود جریمه‌های مختلف همچنان مرتکب تخلفات رانندگی گوناگون می‌شوند، از این‌رو قانون‌گذار برای این دسته از افراد سطح مجازات‌ها را تا مرحله توقیف خودرو افزایش داده‌است بلکه بتواند از طریق این اهرم فشار از تخلفات و تصادفات بیشتر توسط راننده‌های بی‌احتیاط و خاطی  جلوگیری نماید.

خلافی ماشین چقدر باشه میخوابونن

مهم‌ترین دلایل توقیف خودرو

به‌طور کلی مهم‌ترین دلایل توقیف خودرو توسط پلیس راهور به شرح زیر است؛

  • رسیدن جرایم به حداکثر میزان سقف خلافی خودرو
  • تصادف منجر به فوت یا جراحت
  • عدم داشتن بیمه شخص ثالث
  • شرب مشروبات الکلی و یا استعمال مواد روان گردان
  • همراه نداشتن گواهینامه و مدارک خودرو
  • مخدوش کردن پلاک خودرو
  • تردد با پلاک غیر مجاز
  • رانندگی بدون داشتن گواهینامه معتبر
  • انجام دو تخلف رانندگی همزمان باهم
  • شکایت از پلاک خودرو
  • دستور خاص مقام قضایی در مواردی مانند آتش سوزی عمدی و …
  • حمل مواد مخدر
  • انجام حرکات نمایشی و …

انواع توقیف خودرو را بشناسید!

همانطور که اشاره کردیم رسیدن به میزان سقف خلافی خودرو و عدم تسویه به‌موقع آن منجر به توقیف خودرو خواهد شد‌. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور توقیف تمامی خودروها به سه شکل؛ توقیف قانونی، توقیف فیزیکی و توقیف سیستمی صورت می‌گیرد.

  • توقیف قانونی خودرو: این نوع توقیف زمانی انجام می‌شود که مالک خودرو دارای دین قانونی اعم از؛ مهریه، چک، سفته و مواردی از این دست باشد. در این حالت فرد شاکی می‌تواند از طلبکار جهت دریافت مال خود به دادگاه شکایت نماید، قانون‌گذار نیز مجری را مکلف می‌کند خودرو فرد مدیون را توقیف نماید تا وی مجبور به تسویه دیون خود گردد. در این نوع توقیف، مالک خودرو حق نقل و انتقال ماشین به غیر را ندارد.
  • توقیف فیزیکی خودرو: توقیف فیزیکی خودرو مستقیما توسط دادگاه صورت می‌گیرد. در این حالت کارشناس قوه قضاییه خودرو را ارزش گذاری کرده و آن را ضبط می‌نماید تا مالک مجبور به تسویه دیون خود شود. در صورت امتناع مالک خودرو کارشناس دادگاه این اجازه را دارد که خودرو فرد طلبکار را مصادره نموده و پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، مبلغ مانده را صرف تسویه طلب و بدهی به مالباختگان کند. در توقیف فیزیکی خودرو نه‌تنها مالک خودرو اجازه انتقال خودرو به غیر را ندارد بلکه خودرو وی به پارکینگ راهنمایی و رانندگی ارجاع داده‌شده و حق تردد با آن را نیز نخواهد داشت.
  • توقیف سیستمی خودرو: توقیف سیستمی خودرو دیگر شکل مجازات متخلفین است که در مواردی مانند کشف حجاب در خودرو و … از نقل و انتقال خودرو برای مدتی مشخص به‌طور سیستماتیک ممانعت به عمل می‌آید

میزان سقف خلافی خودرو در سال ۱۴۰۲

در گذشته میزان سقف خلافی خودرو یک میلیون تومان بود اما طبق گفته رئیس پلیس راهور ناجا به دلیل شرایط کرونا و باتوجه به افزایش نرخ جریمه‌ها این مبلغ به عدد سه میلیون تومان افزایش یافت. سقف جریمه برای توقیف خودرو در سال ۱۴۰۲ تغییری پیدا نکرده‌است و طبق روال قبل محاسبه می‌شود، بنابراین اگر مبلغ کل جریمه‌های خودرو شما به عددی بیش از سه میلیون تومان برسد در صورت تردد خودرو، پلیس می‌تواند آن را توقیف کند.

شاید رسیدن به حداکثر سقف مجاز خلافی خودرو بنظرتان کمی دور بیاید اما با نگاهی اجمالی به نرخ جریمه‌های رانندگی متوجه خواهید شد که در این مورد سخت در اشتباه هستید، به‌خصوص که برخی جریمه‌ها دوبرابری بوده و در صورت عدم پرداخت به‌موقع در مدت معین مجبور به پرداخت مبلغی دوبرابر قبل خواهید بود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در اسرع وقت به پنجره اصلی آیتول مراجعه کرده و از طریق درگاه پرداخت آنلاین خلافی خودرو و عوارض سالیانه خودرو  نسبت به تسویه آنی تمامی جریمه‌های رانندگی خود به‌صورت اقساط و یا یکجا اقدام نمائید.

خلافی بالای چقدر شکایتی میشود

از کجا بفهمیم که خلافی خودرو به حداکثر سقف مجاز رسیده‌است؟

امروزه باتوجه به دسترسی آسان اکثر مردم به اینترنت و تلفن همراه فهمیدن این مسئله چندان سخت نیست. تمامی رانندگان محترم و مالکان خودرو می‌توانند از طریق وبسایت‌های اینترنتی نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه، جریمه‌های رانندگی، برگه معاینه فنی و … اقدام نمایند.

اگر جریمه‌های رانندگی به میزان سقف خلافی خودرو برسد ابلاغیه‌ای از طرف پلیس برای مالک خودرو ارسال می‌شود که در آن ضمن اعلام رسیدن جرایم رانندگی به حداکثر سقف سه میلیون تومان، از راننده خواسته می‌شود که ظرف مدت یک ماه نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کند.  اگر مالک خودرو به ابلاغیه ارسال شده ترتیب اثر ندهد مأمور راهنمایی و رانندگی مختار است که خودرو مذکور را توقیف نماید.

در صورتیکه دلتان نمی‌خواهد کار به دریافت ابلاغیه پلیس برسد بهتر است از سامانه یکپارچه و برخط آیتول جهت استعلام جریمه طرح ترافیک در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده کنید. بدین منظور همین حالا اپلیکیشن آیتول را نصب کرده و با ورود به بخش پرداخت خلافی خودرو یکی از گزینه‌های؛ پرداخت خلافی با شناسه قبض، خلافی تجمیعی و یا خلافی با جزئیات را انتخاب و قبل از دریافت پیامک پلیس راهور نسبت به تسویه فوری جریمه‌های خودرو خود اقدام کنید. اگر تمایلی به نصب اپلیکیشن ندارید می‌توانید با ورود به پنجره اصلی آیتول علاوه بر پرداخت آنی خلافی خودرو از دیگر خدمات این سامانه نیز بهره‌مند شوید.

جمع بندی مقاله

پرداخت جرائم رانندگی از جمله دغدغه‌های اکثر رانندگان است که عدم توجه به آن منجر به رسیدن این مبلغ به حداکثر میزان سقف خلافی خودرو (سه میلیون تومان) شده و تبعاتی هم‌چون توقیف خودرو را در پی خواهد داشت. باتوجه به این مهم، ما در این مطلب ضمن پاسخ به این سؤال که؛ میزان جریمه خودرو چقدر باشد باعث توقیف ماشین می شود؟ نحوه پرداخت آنی جرایم رانندگی را نیز معرفی کردیم.

01خلافی بالای چقدر شکایتی میشود؟

سقف جریمه برای توقیف خودرو در سال ۱۴۰۲ تغییری پیدا نکرده‌است و طبق روال قبل محاسبه می‌شود، بنابراین اگر مبلغ کل جریمه‌های خودرو شما به عددی بیش از سه میلیون تومان برسد در صورت تردد خودرو، پلیس می‌تواند آن را توقیف کند.

02از کجا بفهمیم که خلافی خودرو به حداکثر سقف مجاز رسیده‌است؟

امروزه باتوجه به دسترسی آسان اکثر مردم به اینترنت و تلفن همراه فهمیدن این مسئله چندان سخت نیست. تمامی رانندگان محترم و مالکان خودرو می‌توانند از طریق وبسایت‌های اینترنتی نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه، جریمه‌های رانندگی، برگه معاینه فنی و … اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.