قوانین ایران براساس دین اسلام تدوین و اجرا می شود. بنابراین می توانیم با آگاهی ازجرائم و قوانین روز توقیف خودرو کشف حجاب، از توقیف آن جلوگیری کنید. در ایران با توجه به قوانین اسلامی، کشف حجاب در خودرو به عنوان جرم شناخته شده و پس از اخطار اولیه و عدم توجه به هشدارهای بعدی، خودرو برای مدتی در پارکینگ توقیف می‌شود. توقیف ماشین برای کشف حجاب و ترخیص آن از پارکینگ، قوانین و مقرارت خاصی دارد. بدین منظور؛ جهت آشنایی با قوانین مقابله با کشف حجاب در خودرو و اطلاع از مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ امنیت اخلاقی و مدت زمان توقیف خودرو برای کشف حجاب با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید. با استفاده از سرویس استعلام اصالت خودرو سامانه آیتول می‌توانید به راحتی استعلام توقیف خودرو خود را انجام دهید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

چه زمانی توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب اتفاق می‌افتد؟

با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی مردم ایران، رعایت حجاب در قوانین اسلامی و تبع مردم رسوخ کرده است. که در صورت عدم رعایت حجاب ضمانت اجرایی پیش بینی شده است. قبل از هر چیز ابتدا باید تعریف قانون از پوشش کامل و حجاب اسلامی را بیان کنیم. از منظر قوانین اسلامی و فقهی حجاب به معنای؛ پوشاندن سر و گردن به جز گردی صورت است. بنا به این تعریف؛ تفاوتی ندارد که راننده یا یکی از سرنشینان خودرو مرتکب جرم کشف حجاب در خودرو شوند، پس از مشاهده اولین کشف حجاب یا عدم رعایت پوشش در خودرو بلافاصله برای مالک اتومبیل پیامکی ارسال می‌شود‌. این پیامک جهت عدم ‌تکرار جرم برای راننده ارسال شده است. در صورت عدم توجه به تذکر داده شده و ارتکاب مجدد جرم کشف حجاب در خودرو، خودروی مذکور توسط نیروی انتظامی به صورت الکترونیک توقیف می‌شود‌ و راننده برای دریافت خودرو باید کلیه مراحل ترخیص ماشین از پارکینگ را طی کند.

پیامک کشف حجاب

پیامک کشف حجاب چه زمانی و چگونه ارسال می‌شود؟

کشف حجاب در خودرو توسط مأمورین نامحسوس پلیس فراجا و یا سامانه‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد. این سامانه‌ها یا مأمورین پس از مشاهده کشف حجاب یا بدحجابی، شماره پلاک خودروی مذکور را به پلیس راهنمایی رانندگی و پلیس امنیت گزارش داده و پس از آن پیامک کشف حجاب در خودرو برای راننده ارسال می‌شود. راننده پس از دریافت این پیامک بلافاصله باید به پلیس امنیت مراجعه کند و تعهد کتبی دهد. پس از ارسال پیامک و دریافت آن توسط راننده، فرد مجرم به هیچ عنوان نمی‌تواند منکر عدم دریافت پیامک یا ابلاغیه از سمت پلیس امنیت شود.

آیا توقیف خودرو به دلیل کشف حجاب قانونی است؟

طبق قانون صیانت از عفاف و حجاب، خودرو حریم شخصی محسوب نمی‌شود و لازم است کلیه شئونات اسلامی در آن رعایت شود. به تبع فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه، امر حجاب در قوانین هم رسوخ کرده و در قانون مجازات برای کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده‌است، بنابراین راننده موظف است کلیه قوانین تعیین شده در راهنمایی و رانندگی و قوانین اسلامی را به درستی اجرا کند.

مدت زمان توقیف خودرو برای کشف حجاب

 جریمه کشف حجاب در خودرو برای بار اول

زمانی که برای اولین بار راننده پیامک کشف حجاب در خودرو با سرشماره police  را دریافت می‌کند، هیچ جریمه و مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی‌شود. این پیامک تنها جنبه تذکر و رعایت قوانین را دارد. متن این پیامک به این شرح است؛ “ سلام، مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین / راننده خودروی شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است؛ لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می‌شود. پلیس امنیت اخلاقی “

جریمه کشف حجاب در خودرو  برای بار دوم

با ارسال پیامک دوم کشف حجاب در خودرو، از طریق همان پیامک به مالک اتومبیل اطلاع داده می‌شود که به‌دلیل نادیده‌گرفتن قانون و ارتکاب مجدد جرم، خودرو وی به صورت الکترونیک و به مدت ۱۵ روز توقیف می‌شود.

اگر با مفهوم توقیف سیستمی یا الکترونیک خودرو ناآشنا هستید باید بدانید که؛ در این نوع توقیف، مالک خودرو منع تردد داشته و اجازه نقل و انتقال و یا انجام سایر امور اداری مربوط به خودرو تا مدت مقرر از وی سلب خواهد شد، پس از طی این مدت، در صورت عدم ارتکاب مجدد جرم کشف حجاب در ماشین، خودرو رفع توقیف می‌شود.

توجه داشته باشید که پس از دریافت پیامک دوم کلیه جریمه‌های خودرو را پرداخت و در صورت نیاز بیمه ماشین را تمدید کنید چرا که، رفع توقیف خودرو بدون  انجام این امور امکان‌پذیر نیست.

جریمه کشف حجاب در خودرو  برای بار سوم

بر اساس آخرین اخبار رسیده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، در صورت عدم توجه فرد خاطی به پیامک‌های قبلی کشف حجاب در خودرو، پیامک سوم نیز برای مالک ماشین ارسال می‌شود. در این پیامک ضمن اخطار مجدد جهت عدم رعایت قانون حفظ حجاب در خودرو و توقیف خودرو (منع تردد) به مدت حداکثر ۷ روز (حدود یک هفته) ، از وی خواسته می‌شود که منتظر تماس مأمورین پلیس بماند.

پیامک کشف حجاب برای بار چهارم

در حال حاضر، اطلاعات دقیقی درباره پیامدهای دریافت پیامک کشف حجاب برای بار چهارم به طور عمومی منتشر نشده است. با این حال، به نظر می‌رسد که در صورت دریافت این پیامک، اقداماتی مانند جریمه نقدی، توقیف خودرو و یا معرفی به مراجع قضایی ممکن است انجام شود.

مبلغ جریمه نقدی، احتمال توقیف خودرو و نوع مجازات در مراجع قضایی هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد به تشخیص مأموران، شرایط خاص هر مورد و قوانین و مقررات محلی بستگی داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز، می‌توانید به مراجع رسمی مانند پلیس یا قوه قضائیه مراجعه کنید. همچنین، به دلیل حساسیت موضوع و احتمال تغییر قوانین و مقررات، توصیه می‌شود برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز به مراجع رسمی مراجعه کنید.

توقیف خودرو در پارکینگ منزل

در تماس تلفنی مأمورین پلیس با مالک خودرو، از شخص او درخواست می‌شود که یکی از دو مورد؛ توقیف خودرو در پارکینگ راهنمایی رانندگی و یا توقیف خودرو در پارکینگ منزل با قفل چرخ هوشمند را انتخاب نماید.‌ در صورت انتخاب گزینه اول، خودرو به پارکینگ پلیس تحویل داده می‌شود که برای رفع توقیف آن پس از حدود یک هفته، باید با در دست داشتن قبض مربوطه، مطابق با ضوابط قانونی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد عمل کنید.

توقیف خودرو کشف حجاب

کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی

اگر در پیام دریافتی از سمت پلیس امنیت خلاقی، کد تخلف برای شما ارسال شده باشد، باید در اولین فرصت به مراکز امنیت اخلاقی کشور مراجعه کنید. کدهای تخلف پلیس امنیت اخلاقی به شرح زیر هستند:

  • کد تخلف ۱۴ و ۱۵: پلیس امنیت اخلاقی، برای بدحجابی و بی‌حجابی داخل خودرو
  • کد تخلف ۱۶: پلیس امنیت اخلاقی، برای پوشش نامناسب و روابط نامشروع داخل خودرو
  • کد تخلف ۱۷: پلیس امنیت اخلاقی، مربوط به داشتن حیوانات خانگی (سگ) داخل ماشین یا ایجاد آلودگی صوتی
  • کد تخلف ۱۸: پلیس امنیت اخلاقی، مربوط به دور دور کردن است
  • کد تخلف ۳۳ و ۳۵: پلیس امنیت اخلاقی، مربوط به روزه خواری در ماشین یا استعمال دخانیات می باشد.

مجازات کلی کشف حجاب در خودرو در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

همانطور که گفتیم هرگونه کشف حجاب و یا عدم پوشش مناسب در خودرو از سوی قانون جرم شناخته شده و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی با راننده متخلف برخورد قانونی خواهد شد. بدین ترتیب؛ اگر مالک خودرو به پیامک‌های متعدد ارسال شده از سوی پلیس امنیت ترتیب اثر ندهد باید عواقبی چون؛ حضور در مرکز پلیس امنیت و امضای تعهدنامه کتبی وتوقیف خودرو به مدت ۷ تا ۱۵ روز را به جان بخرد

توجه نکردن به پیامک‌های کشف حجاب و عدم مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی چه عواقبی را برای راننده در پی خواهد داشت؟

در گذشته پس از ارسال پیامک‌هایکشف حجابتوسط پلیس، در صورت عدم مراجعه حضوری مالک خودرو به دفتر پلیس امنیت اخلاقی، آدرس فردخاطی را از طریق اطلاعات خودروییاو، مورد بررسی قرار داده و مأمورین امنیت اخلاقی به نشانی درج شده در پرتابل راننده جهت توقیف خودرو مراجعه می‌کردند در صورتیکه این آدرس تغییر کرده‌بود سابقه جرائم وی محفوظ مانده و در زمان نقل و انتقال یا فروش خودرو با توجه به استعلامات سیستمی با فرد خاطی برخورد قانونی لازم انجاممی‌شد. اما اکنون به لطف هوشمند شدن سیستم‌های ثبت و بررسی انواع تخلفات راهنمایی و رانندگی این توقیف به صورت الکترونیک انجام می‌گیرد. بدین ترتیب توصیه ما این است که در صورت دریافت پیامک کشف حجاب در خودرو، از قانون سرپیچی نکرده و در اسرعوقت علاوه بر پرداخت جریمه خودرو به دفتر امنیت اخلاقی مربوطه مراجعه نمائید.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ به دلیل بی حجابی

باارتکاب چندبارهجرم کشف حجاب در خودرو اتومبیل مذکور توقیف می‌شود. اگر راننده پس از دریافت پیامک دوم که حاوی کد تخلف پلیس امنیت اخلاقی است، برای ثبت تعهد به مراکز پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکند،پیامک سوم نیز ارسال می‌شود که در صورت نادیده گرفته شدن،خودرو به مدت ۷ روز توقیف می‌شود. پس از توقیفخودرو معمولاً ماشین در پارکینگ راهنمایی و رانندگی می‌ماند (بنا به انتخاب مالک خودرو)
پس از پایان مدت تاریخ مشخص شده، راننده باید با به همراه داشتن مدارک شخصی و مدارک خودرو مانند پرداخت خلافی خودرو، بیمه و معاینه فنی خودرو به  پلیس امنیت مراجعه کند و پس از پرداخت هزینه پارکینگ، خودروی خود را تحویل بگیرد.

نکات مهم در ترخیص خودروی توقیفی به دلیل کشف حجاب در سال ۱۴۰۳

توجه داشته باشید که هنگام ترخیص خودرو تمامی مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید. پرداخت خلافی خودرو و تمدید بیمه را می‌توانید در کمترین زمان با استفاده از خدمات آیتول انجام دهید. کلیه بیمه‌های شرکت‌های مختلف، بیمه معلم شخص ثالث، بیمه ایران و شرکت‌های مورد نظرتان را می‌توانید تنها با چند کلیک در آیتول تمدید کنید. به همراه نداشتن مدارک شخصی مانند گواهینامه، کارت شناسایی، کارت خودرو و برگه پرداخت جریمه باعث می‌شود تا دریافت خودروی شما به تعویق بیفتد. در ضمن فرد متخلف ملزم به امضای تعهد کتبی مبنی بر عدم ارتکاب مجدد جرم است.

نحوه اعتراض به پیامک کشف حجاب

اگر به هر دلیلی به پیامک کشف حجاب اعتراض دارید باید بدانید که در سال ۱۴۰۳ امکان اعتراض به پیامک کشف حجاب در خودرو به‌صورت اینترنتی و از طریق لینکی که در زیر پیامک ارسالی لحاظ شده‌است قابل انجام و پیگیری است. طبق گفته فرمانده فراجا در بیشتر موارد اعتراض به پیامک اول مورد قبول واقع می‌شود اما در صورت تکرار مجدد کشف حجاب در اتومبیل و دریافت پیام دوم، خودرو به‌طور سیستمی توقیف خواهد شد. برای پیگیری و بررسی حضوری پیامک کشف حجاب خودرو نیز می‌توانید به کلانتری یا مرکز پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه کرده و فرم اعتراض را تکمیل نمائید

نکات لازم در خصوص قوانین کشف حجاب خودرو در سال ۱۴۰۳

قوانین کشف حجاب در ایران همواره دستخوش ابهاماتی بوده‌است که همین مسئله موجب سردرگمی و ارتکاب تخلف از سوی شهروندان می‌‌گردد. بدین منظور؛ باتوجه به سخت‌گیری‌های اخیر در زمینه رعایت شئونات و حدود اسلامی حجاب، علاوه بر آنچه در قسمت‌های قبل همین متن شرح دادیم موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید.

  • طبق قوانین اسلامی، کشف حجاب در خودرو علاوه بر اینکه جرم است، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز تخلف محسوب می‌شود.
  • اگر به شغل شریف تاکسی سرویس و … مشغول هستید باید بدانید که مسئولیت عدم رعایت حجاب سرنشینان متوجه شما بوده و در صورت رویت کشف حجاب در خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و یا دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی، پیامک عدم رعایت حجاب برای تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.
  • شماره تلفن اشخاصی که جرائم‌ کشف حجاب را گزارش می‌دهند به هیچ عنوان قابل پیگیری و شناسایی نیست.
  • شخص متخلفی که مرتکب جرم کشف حجاب در خودرو شده‌است می‌تواند وکیل قانونی خود را جهت پیگیری امور و تعهد کتبی به مرکز پلیس امنیت بفرستد.
  • در صورت دریافت کد کشف حجاب در خودرو حتی الامکان از مسافرت‌های بین شهری بپرهیزید چرا که امکان توقیف خودرو در شهرستان مربوطه وجود داشته و دچار دردسر خواهید شد.
  • هنگام ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی حتما به زوج و فرد بودن پلاک ماشین و مطابقت آن با روز مراجعه خود توجه نمائید.
  • دقت کنید که اگر خودرو خود را بدون انجام مراحل تعویض پلاک منتقل کنید و مالک جدید یا سرنشینان وی مرتکب تخلف کشف حجاب در خودرو شوند عواقب آن متوجه شخص شما به عنوان مالک اصلی خودرو خواهد بود.
  • توجه داشته‌باشید که موارد یاد شده در این مقاله مطابق با آخرین قوانین راهنمایی و رانندگی در سال ۱۴۰۳ نگارش شده‌است که در صورت هرگونه تغییر جدید متعاقبا اصلاح خواهد شد.

انجام کلیه خدمات مربوط به خودرو در سایت آیتول

در این مطلب شما را با قوانین توقیف خودرو برای کشف حجاب و نحوه ترخیص خودرو از پارکینگ به طور کامل آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید، برای ترخیص خودرو از پارکینگ، شما نیازمند پرداخت کلیه جرایم خودرو، تمدید بیمه و انجام امور مربوط به آن هستید.

با مراجعه به سایت آیتول می‌توانید تمامی این کارها را در کمترین زمان و تنها با چند کلیک انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید.