همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است که باید پس از خرید خودرو حتما تهیه شود. از آن جهت که شرکت‎های مختلفی این بیمه را ارائه می‌دهند، مطمئنا در هنگام خرید این بیمه با نرخ‌های مختلفی مواجه خواهید شد. علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اولین و مهمترین بیمه‌ه‎ای که باید هر وسیله نقلیه داشته باشد، بیمه شخص ثالث است. این بیمه در هنگام تصادف، در ازای دریافت حق بیمه، جبران خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی به شخص ثالث را پرداخت می‌کند. این خسارت‌ها هر گونه خسارت جانی و مالی تا سقف قرارداد بیمه را شامل می‌شود.

پوشش‌ها شامل جبران خسارت‌های مالی اشخاص ثالث در سوانح رانندگی و همچنین جبران خسارت‌های جانی اعم از نقص عضو و فوت اشخاص ثالث در سوانح رانندگی می‌شود.

۸ دلیل اصلی اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌ها

در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث، عوامل زیادی تاثیرگذارند. بعضی از آنها به صورت عمومی از سمت سازمان بیمه مرکزی ابلاغ شده و برخی دیگر به سیاست‌های داخلی آن شرکت و فروش شرکت‎های بیمه‌گر مربوط است.

این عوامل عبارتند از:

  • تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث
  • اعتبار بیمه‌نامه
  • حق‌بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی
  • جریمه دریافت خسارت
  • جریمه دیرکرد در بیمه شخص ثالث
  • تخفیفات شرکت بیمه
  • کاربری خودرو
  • مشخصات خودرودلایل تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث

جدول درصد میزان تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۲

تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث برای رانندگانی است که در طول زمان اعتبار قرارداد بیمه خود از آن استفاده نکنند. در جدول زیر به‌طور کامل تخفیف عدم خسارت توضیح داده شده است:

جدول تخفیف عدم خسارت سال

۱

سال

۲

سال

۳

سال

۴

سال

۵

سال

۶

سال

۷

سال

۸

سال

۹

سال

۱۰

سال

۱۱

سال

۱۲

سال

۱۳

سال

۱۴

درصد تخفیف %۵ %۱۰ %۱۵ %۲۰ %۲۵ %۳۰ %۳۵ %۴۰ %۴۵ %۵۰ %۵۵ %۶۰ %۶۵ %۷۰

استعلام وضعیت بیمه نامه شخص ثالث

فروش بیمه‌نامه‌ها در شرکت‌های بیمه به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت است. اگر بیمه‌نامه کوتاه مدت باشد، تعیین قیمت آن به‌صورت روزشمار و درصدی از مبلغ سالانه آن است. این درصد بستگی به سیاست‌های داخلی شرکت موردنظر دارد و می‌تواند علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث باشد. بیمه شخص ثالث ایران یکی از بهترین و کاربردی‌ترین شرکت‎ها در زمینه بیمه ثالث است.

مبلغ حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

مبلغ پایه حق‌بیمه هر ساله از سمت سازمان بیمه مرکزی به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود. ملاک محاسبه بیمه شخص ثالث براساس دیه یک انسان کامل است که هر سال قوه قضاییه آن را به اطلاع عموم می‌رساند.

شرکت‎ها می‌توانند در سال ۱۴۰۲، بیمه ثالث را حداقل ۳۰ میلیون تومان به فروش رسانده و سقف تعیین قرارداد این بیمه نیز حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان است.

محاسبه بیمه شخص ثالث

جریمه دریافت خسارت مالی و جانی بیمه ثالث

در طول اعتبار بیمه‌نامه، بیمه‌گذارانی که از بیمه‌گر خسارت دریافت کنند، باید جریمه بپردازند. درصد این جریمه‌ها به نوع خسارت مالی و جانی بستگی دارد و علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث بوده که در جدول زیر میزان دریافت خسارت نسبت به هر سال را توضیح دادیم:

دریافت خسارت در سال قبل جریمه خسارت مالی جریمه خسارت جانی
یکبار خسارت %۱۰ %۲۰
دوبار خسارت %۲۰ %۴۰
سه‌بار خسارت %۴۰ %۶۰
چهار بار خسارت %۸۰ %۱۰۰

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث روزی چقدر است ؟

اگر بیمه‌گذار در زمان مشخص برای تمدید بیمه نامه خود اقدام نکند، جریمه خواهد شد. تعیین جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بر اساس نوع خودرو و کاربری آن به صورت روزشمار است. مطابق با آخرین آپدیت، مقدار این جریمه‌ها به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیه جریمه دیرکرد ( به تومان)
سواری کمتر از ۴ سیلندر ۶۴۲۲
سواری پیکان، پراید و سمند ۷۶۰۵
سواری سایر، چهار سیلندر ۸۹۴۰
سواری بیش از چهار سیلندر ۱۰۰۰۵
موتورسیکلت گازی ۱۵۹۵
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۱۹۴۸
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۲۱۴۰
موتورسیکلت سه چرخ ۲۳۰۱
بارکش تا ۱ تن ۷۸۶۸
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۹۴۷۴
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۱۹۹۲
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۵۳۶۴
بارکش بیش از ۱۰ تا ۲۰ تن ۱۷۸۷۹
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۸۹۴۸

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو را کدام شرکت پرداخت می کند؟

تخفیفات شرکت بیمه یکی از مهمترین دلایل اختلاف قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‎های مختلف است. این تخفیف در هر شرکت بر اساس سیاست‌های داخلی آن شرکت لحاظ می‌شود. این را نیز باید گفت که براساس توافقی که شرکت‎های بیمه در سال ۱۳۹۵ داشتند، پرداخت نقدی مبلغ بیمه‌نامه معمولا شامل ۲.۵ درصد تخفیف می‌شود. همچنین شرکت‌ها به بهانه‌های مختلفی ممکن است برای بیمه‌گذاران خود تخفیف‌هایی را درنظر بگیرند. همچنین اگر شرکتی بخواهد علاوه بر ۲.۵ درصد به مشتریان خود تخفیف بدهد، حتما باید دریافت مجوز را از سازمان بیمه مرکزی انجام دهد.

بیشترین میزان تخفیف بیمه شخص ثالث ماشین

میزان تاثیر کاربری خودرو بر قیمت بیمه شخص ثالث ماشین

در بعضی از کاربری‌ها مثل وسایل نقلیه عمومی، به این دلیل که کاربری با میزان ریسک دریافت خسارت رابطه نزدیک دارد، مبلغ بیمه شخص ثالث بیشتر تعیین می‌شود. مثلا خودروهای آموزشی و یا تاکسی‌ها به این علت که بیشتر در معرض تصادف قرار دارند، حق بیمه بیشتری برای آنها درنظر گرفته شده است. بر اساس قانون بیمه، مالکان تاکسی باید ۲۰% حق بیمه بیشتر و خودروهای آموزش رانندگی ۱۵% حق بیمه بیشتر پرداخت کنند.

مشخصات اصلی خودرو؛ تعیین کننده نرخ بیمه شخص ثالث

مواردی مثل مدل خودرو، نوع آن، سال ساخت و تعداد سیلندر در تعیین مبلغ بیمه‌نامه نقش مهمی دارند. همچنین دسته‌بندی خودرو نیز یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت در شرکت‎های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین است.

همانطور که در بالا هم خواندید، قیمت بیمه شخص ثالث برای هر خودرویی متفاوت است. شما می‌توانید با وارد کردن مشخصات وسیله نقلیه موتوری خود در سایت آیتول، قیمت انواع شرکت‌های مختلف بیمه را استعلام بگیرید.

سریع‌ترین روش خرید بیمه شخص ثالث در آیتول

آیتول، بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث را یکجا جمع کرده و شما با مقایسه خدمات هر شرکت می‌توانید بهترین بیمه شخص ثالث را برای خودروی خود تهیه کنید. برای شروع کافی‌ست تا شماره پلاک و شماره یکتای بیمه‌نامه خود را وارد کرده تا اطلاعات اتومبیل شما نمایش داده شود، سپس می‌توانید نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه خود اقدام کنید. علاوه بر خرید بیمه ثالث، می‌توانید بیمه بدنه را نیز از طریق آیتول دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس باشید.