معاینه فنی خودرو یکی از الزامات مهم برای حفظ ایمنی جاده‌ها و کاهش آلودگی هواست. این فرایند شامل بررسی خودرو برای اطمینان از سلامت فنی، عملکرد صحیح سیستم‌های مختلف و تطابق با استانداردهای زیست‌محیطی است. البته تعیین سن معاینه فنی خودرو، یکی از پرسش‌های رایج در این زمینه محسوب می‌شود. از این رو در این مطلب از آیتول قصد داریم تا به بررسی مهلت قانونی برای دریافت معاینه فنی خودرو در ایران بپردازیم و نکات مهمی را که باید در این زمینه بدانید، به شما ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید.

سرویس قولنامه خودرو آیتول

سن معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳

اگر بخواهیم شما را با سن معاینه فنی خودرو آشنا کنیم، باید بگوییم که مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، تمامی خودروهای سبک و سنگین موظف به انجام معاینه فنی دوره‌ای هستند. این الزام قانونی با هدف ارتقاء ایمنی ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان وضع شده است.

بر اساس آخرین تغییرات در قوانین مرتبط، خودروهایی که چهار سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته باشد، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند. بنابراین، در سال ۱۴۰۳ خودروهای داخلی با مدل ۱۳۹۹ و قبل از آن و همچنین خودروهای وارداتی با مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن باید نسبت به انجام معاینه فنی اقدام کنند. لازم به ذکر است که در صورت عدم دریافت معاینه فنی پس از اتمام زمان آن جریمه خواهید شد و نیاز است تا پس از استعلام جریمه معاینه فنی برای پرداخت آن اقدام کنید.

احتمال کاهش سن معافیت فنی خودرو

سن معاینه فنی خودرو

سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در مصاحبه‌ای در بهمن ۱۴۰۲ بیان کرد که در حال حاضر شاهد به استاندارد رسیدن مراکز معاینه فنی و پیشرفت در تجهیزات این مراکز هستیم. بر اساس اعلام سردار حسینی نیاز است تا صاحبان خودروها برای تعویض دوره‌ای کاتالیست و کنیستر اقدام کنند تا از این طریق ایمنی خودرو افزایش یابد و آلایندگی ماشین نیز کم شود. همچنین، سردار حسینی درباره احتمال کاهش سن معافیت فنی خودرو گفت که معافیت چهارساله معاینه فنی خودرو پس از تولید باید لغو شود و نیاز است تا سن معافیت فنی خودروها از ۴ سال به ۲ سال کاهش پیدا کند. حال باید دید که آیا شاهد تغییر این قانون خواهیم بود یا خیر.

مدت اعتبار معاینه فنی خودروها

یکی از نکات مهمی که پیش از دریافت نوبت معاینه فنی باید به آن توجه کنید، مدت زمان اعتبار معاینه فنی است. هر کشوری مدت‌زمان مشخصی را برای اعتبار معاینه فنی خودروها در نظر گرفته است که این مدت اعتبار به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، سن خودرو و حتی استانداردهای زیست‌محیطی منطقه وابسته است.

لازم به ذکر است که پس از دریافت معاینه فنی در طول دوره رانندگی باید حتما برای استعلام معاینه فنی اقدام کنید تا پیش از اتمام آن خیلی زود تمدید معاینه فنی خودرو را انجام دهید؛ زیرا در صورت عدم انجام این کار با مشکل جریمه نداشتن معاینه فنی مواجه خواهید شد. در اینجا شما را با جدول مدت اعتبار معاینه فنی خودروها آشنا می‌کنیم:

مدت اعتبار

نوع خودرو

۴ سال

سواری شخصی صفر

۱ سال

سواری شخصی کارکرده

۱ سال

سواری دولتی سبک

۶ ماه

عمومی با عمر کمتر از ۱۰ سال

۳ ماه

عمومی با عمر بیش از ۱۰ سال

۶ ماه

آمبولانس و آتش‌نشانی

۶ ماه

امداد خودرو

مدت اعتبار معاینه فنی انواع خودرو

سن معاینه فنی خودرو چقدر است

در حال حاضر بر اساس قانون، مدت اعتبار معاینه فنی برای هر نوع خودرو متفاوت است. اگر بخواهیم شما را با مدت اعتبار معاینه فنی انواع خودروها آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خودرو صفر

بر اساس قانون، افرادی که برای خرید خودرو سواری شخصی صفر اقدام می‌کنند، تا ۴ سال نیاز به دریافت معاینه فنی نخواهند داشت و پس از گذشت ۴ سال نیاز است تا برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

خودرو خارجی

از نظر قانون، تفاوتی بین خودرو داخلی و خارجی برای مدت اعتبار معاینه فنی وجود ندارد. در واقع، اگر خودرو خارجی خریداری کنید، در صورت نو بودن آن تا ۴ سال نیاز به دریافت معاینه فنی نخواهید داشت و در صورت کارکرده بودن، مدت اعتبار معاینه فنی خودرو شما ۱ ساله خواهد بود.

تاکسی

رانندگان محترم تاکسی برای اطمینان از ایمنی مسافران و حفظ سلامت خودرو موظفند به‌صورت دوره‌ای نسبت به معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند. موضوع مهمی که باید آن را مدنظر قرار دهید، این است که تاکسی ها به دلیل استفاده مداوم باید هر ۶ ماه یک‌بار معاینه فنی شوند. بر اساس قانون تاکسی‌های بالای ۱۰ سال با توجه به افزایش احتمال بروز مشکلات فنی در این دسته از خودروها نیاز دارند تا هر ۳ ماه یک‌بار برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. همچنین، انجام معاینه فنی به موقع برای تمامی تاکسی‌ها به اندازه خرید بیمه شخص ثالث و داشتن پروانه تاکسیرانی ضروری است و عدم انجام آن علاوه بر جریمه می‌تواند خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

خودروهای دوگانه‌سوز

خودروهای دوگانه‌سوز که یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت هستند، محبوبیت روزافزونی یافته‌اند. با این‌حال، برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد این خودروها انجام معاینه فنی دوره‌ای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو بر اساس قانون، باید هر سال برای دریافت معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز اقدام کرد. ایمنی مخزن گاز و سیستم‌های مرتبط با آن با توجه به ماهیت سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) دارای اهمیت بسیار زیادی است. معاینه فنی دوره‌ای به منظور شناسایی و رفع هرگونه نقص احتمالی در این سیستم‌ها و کاهش خطر بروز حوادث ناگوار انجام می‌شود.

مخزن گاز CNG به دلیل فشار بالایی که در آن وجود دارد، یکی از حساس‌ترین اجزاء خودروهای دوگانه‌سوز است. هرگونه نقص یا آسیب در این مخزن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. تست هیدرواستاتیک به‌صورت دوره‌ای به منظور اطمینان از ایمنی مخزن و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی انجام می‌شود.

خودرو سنگین

سن معاینه فنی خودرو سنگین

اگر خودرو سنگین دارید، باید به این نکته توجه کنید که خودروهای سنگین با عمر کمتر از یک دهه، یعنی خودروهایی که کمتر از ده سال از تاریخ تولید آن‌ها گذشته است، پس از انجام معاینه فنی نوعی گواهی دریافت می‌کنند که این گواهی به مدت شش ماه اعتبار خواهد داشت. خودروهای سنگین با عمر بیش از یک دهه نیز با توجه به افزایش احتمال بروز نقص فنی در خودروهای دارای عمر بیشتر، مدت اعتبار گواهی معاینه فنی کمتری دارند و اعتبار گواهی معاینه فنی آن‌ها به سه ماه کاهش یافته است. رعایت دقیق مقررات مربوط به معاینه فنی خودروهای سنگین و اخذ گواهی معتبر ضروری و الزامی است و عدم توجه به این نکته علاوه بر نقض قوانین می‌تواند منجر به بروز حوادث ناگوار و خسارات جانی و مالی شود.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول شما را با سن معاینه فنی خودروها آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم، خودروهای نو ۴ سال معافیت معاینه فنی دارند و پس از اتمام این زمان باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. همچنین مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای کارکرده ۱ سال، تاکسی‌ها ۳ تا ۶ ماه و خودروهای دوگانه‌سوز ۱ سال است.