گواهینامه پایه دو، نوعی از گواهینامه رانندگی است که برای خودروهایی با ظرفیت خاص، مثل ون و مینی‌بوس صادر می‌شود و با دریافت آن می‌توانید با این مدل ماشین‌ها رانندگی کرده و حمل و نقل و جابه‌جایی مسافر را انجام دهید. برای اینکه بتوانید متقاضی دریافت این نوع از گواهینامه باشید، نیاز به شرایط و مدارکی دارید، که در این مقاله به قانون جدید گواهینامه پایه دو و همچنین تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲ خواهیم پرداخت.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه دو چیست؟

برای اینکه بتوانید برای دریافت گواهینامه پایه دو ثبت‌نام کنید، باید قبل از دریافت آن و پیش از اینکه هرگونه هزینه‌ای انجام دهید و اقدام به تهیه مدارک کنید، شرایط گواهینامه پایه دو شامل موارد زیر است:

  • فرد متقاضی حتما باید ۲۳ سال تمام داشته باشد.
  • حداقل ۲ سال از دریافت گواهینامه پایه سه او گذشته باشد.
  • حداقل ۶ ماه از اعتبار گواهینامه پایه ۳ او مانده باشد.
  • آزمایش‌ و معاینات مربوط به سلامت جسمی و عدم اعتیاد را انجام داده باشد.
  • متقاضی باید در دوره‌های آموزشی آیین‌نامه و عملی، شرکت کرده و در آنها حداقل نمره قبولی را کسب کند.

برای پیگیری صدور گواهینامه خود می‌توانید به صورت آنلاین از طریق آیتول اقدام کنید و گواهینامه رانندگی خود را با جزئیات کامل صدور و ارسال آن مشاهده کرده و همچنین از مدت اعتبار و شماره گواهینامه خود نیز باخبر شوید. همچنین بارکد پستی گواهینامه شما در نتایج استعلام نشان داده می‌شود و خیلی راحت و سریع می‌توانید وضعیت صدور گواهینامه خود را از وبسایت یا اپلیکیشن آیتول پیگیری کنید.

پیگیری صدور گواهینامه پایه 2

برای ثبت ‌نام گواهینامه پایه دو چه مدارکی نیاز است؟

وقتی از شرایط دریافت گواهینامه پایه دو اطمینان حاصل پیدا کردید، باید مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و با این مدارک اقدام به ثبت‌نام برای دریافت گواهینامه پایه دو کنید. مدارکی که نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • اصل گواهینامه پایه ۳ و کپی آن
  • اصل شناسنامه و کارت ملی هوشمند و کپی آن‌ها
  • اصل هر نوع گواهینامه‌ی دیگری که دارید، مثل گواهینامه موتور، لودر، گریدر، جرثقیل و…
  • هشت قطعه عکس ۳ در ۴ که اخیرا گرفته شده و به صورت تمام و با زمینه روشن باشد. همچین باید این نکته را درنظر داشته باشید که شرایط عکس برای آقایان باید فاقد کلاه، کراوات و لباس نظامی باشد و بانوان مطابق قانون باید حجاب کامل اسلامی داشته باشند.

برای استعلام نمره منفی گواهینامه های دیگر خود نیز می‌توانید به صورت آنلاین، همانطور که قبلتر اشاره کردیم، اقدام کنید.

مدارک برای ثبت نام گواهینامه پایه 2

هزینه گواهینامه پایه دو چقدر است؟

اگر بخواهیم در مورد هزینه ثبت نام گواهینامه پایه دو به صورت مجزا بگوییم، شامل هزینه‌‎های زیر می‌شود:

  • هزینه کلاس‌های عملی رانندگی پایه دو: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  • هزینه آموزش تئوری رانندگی پایه دو: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • هزینه کتاب آیین‌نامه رانندگی پایه دو: ۲۰ هزار تومان
  • هزینه گواهی و تست عدم اعتیاد: ۱۰۰ هزار تومان
  • هزینه فیش‌های مربوطه: ۴۵ هزار تومان
  • هزینه چشم پزشکی: ۶۵ هزار تومان

در کل، نهایتا بین ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان برای شما هزینه می‌شود. برای هزینه‌های دقیق‌تر می‌توانید از چند آموزشگاه پرس‌جو کنید، به این علت که ممکن است هزینه‌ها به علت کیفیت جزوه و آموزش کمی متغیر باشد. برای اطلاع از هزینه و مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

این نکته را بدانید که وقتی گواهینامه خود را دریافت کردید و خواستید خودرویی را تهیه کنید، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کنید، پیگیری کارت ماشین است، به این دلیل که بدون آن نمی‌توانید ثابت کنید که این ماشین متعلق به شماست.هزینه های دریافت گواهینامه پایه 2

آموزشگاه‌های پایه دو در تهران کدامند؟

آموزشگاه شرکت واحد
آدرس: جنت آباد، انتهای بعثت
شماره تماس: ۴۴۴۴۶۰۲۰-۰۲۱

آموزشگاه ناوبران
آدرس: خیابان امام خمینی، جاده کارخانه انرژی
شماره تماس: ۵۶۵۲۸۱۱۲-۰۲۱

آموزشگاه یاوران نظم
آدرس: انتهای همت غرب، جنب دانشگاه علوم انتظامی امین، مجتمع پردیس غدیر
شماره تماس: ۴۸۹۳۱۳۵۳ (گویا) – ۴۸۹۳۱۳۵۴ (کاربران) – ۴۸۹۳۱۳۵۵ (مدیریت)

نحوه ثبت نام گواهینامه پایه دو به چه صورت است؟

افرادی که شرایط قانونی برای دریافت گواهینامه پایه دو را دارند و مدارک لازم را نیز تهیه کردند، با پرداخت هزینه‌های قانونی می‌توانند اقدام به ثبت نام گواهینامه پایه دو یا تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲ کنند که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح خواهیم داد.

در ابتدا، باید مشخصات خود را برای ثبت‌نام در یکی از آموزشگاه‌های مجاز رانندگی اعلام کرده و نامه‌های مربوط به آزمایش و معاینات را دریافت کنید. پس از انجام معاینات و مشخص شدن نتایج و همچنین دریافت جواب آزمایش‌ها، باید نامه‌ها و پاسخ آزمایشات را تحویل آموزشگاه بدهید.

پس از آن، ساعت کلاس‌های تئوری آیین‌نامه را مشخص کنید و در ساعات مشخص شده، در کلاس‌ها حاضر شوید. بعد از آنکه این دوره به پایان رسید، آزمون مقدماتی و اصلی تئوری از متقاضی گرفته خواهد شد که در صورت کسب حداقل نمره، به مرحله عملی آموزش وارد می‌شوید.

بعد از آنکه دوره عملی هم تمام شد، آموزشگاه مجددا یک آزمون مقدماتی عملی از شما خواهد گرفت و در صورت قبولی، طبق نظر مربی و تایید آمادگی شما برای حضور در آزمون اصلی، کاردکس برایتان صادر می‌شود. در مرحله پایانی، در آزمون عملی اصلی شرکت می‌کنید که در صورت قبولی و اخذ حداقل نمره موردنیاز، واجد شرایط برای دریافت گواهینامه پایه دو خواهید شد.

نحوه ثبت نام گواهینامه پایه 2

چرا داشتن گواهینامه پایه دو مهم است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا دریافت گواهینامه شرایط و مراحل سختی دارد؟ به این علت که اگر شرایط خاصی برای دریافت آن وجود نداشته باشد، میزان تصادفات بالا می‌رود. همچنین درصورت نداشتن گواهینامه در قانون جدید تصادف بدون گواهینامه مطابق با ماده ۷۲۳ قانون تعزیرات اسلامی: “هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.”

گواهینامه پایه ۲ چه تفاوتی با گواهینامه پایه ۳ دارد؟

تفاوت این دو گواهینامه‌های در نوع کاربری آن‌هاست. کاربرد گواهینامه پایه ۲ برای رانندگانی است که می‌خواهند با خودروهای نیمه‌سنگین مانند مینی‌بوس، آمبولانس، ون و . . . رانندگی کنند و گواهینامه پایه ۳ برای آن دسته از رانندگانی بوده که قصد رانندگی با خودروهای سبکی مثل ۲۰۶ ، پراید و… را دارند. هیچ کدام از این گواهینامه‌ها برای رانندگی با ماشینی در دسته دیگر قابل استفاده نیست.

تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲ به چه صورت است؟

یکی از رایج‌ترین سوال‌ها این است که آیا گواهینامه ب ۱ (پایه ۳ ) قابل تبدیل به پایه ۲ است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت: بله؛ گواهینامه پایه ۳ قابل تبدیل به پایه ۲ است، ولی شرایطی دارد، اول اینکه باید دو سال از دریافت گواهینامه پایه ۳ گذشته باشد، همچنین راننده باید ۲۱ سال تمام داشته باشد. در ادامه به مدارکی که برای تبدیل گواهینامه پایه ۳ به ۲ نیاز است اشاره می‌کنیم:

  • اصل گواهینامه پایه ۳
  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی عکس‌دار
  • شش عدد عکس سیاه و سفید ۳ در ۴ تمام‌رخ (عکس متقاضیان گواهینامه ب۲ نباید با عکس گواهینامه ب۱ آنها شبیه هم باشد)
  • اصل کارت پایان ‌خدمت هوشمند
  • واریز هزینه کلاس‌های آموزشی

استعلام انواع مدارک خودرو با آیتول

از طریق اپلیکیشن و یا وبسایت آیتول می‌توانید انواع مدارک خود مثل گواهینامه و نمره منفی آن، وضعیت کارت و سند خودرو و پلاک‌های فعال را استعلام بگیرید. همچنین از طریق سامانه آیتول مواردی مثل پرداخت بدهی و عوارض، پرداخت مالیات خودرو، طرح ترافیک، معاینه فنی و تعویض پلاک و همچنین خرید انواع بیمه قابل انجام است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این خدمات گسترده خودرویی می‌توانید با پشتیبانی ما به شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس باشید.