براساس قوانین پلیس راهور، افرادی که قصد رانندگی با خودروهای سنگین را دارند، باید اقدام به دریافت گواهینامه پایه یک کنند. این گواهینامه، برای تردد با خودروهای سنگین مثل خودروهای باربری یا مسافربری است. شاید فکر کنید که گرفتن گواهینامه پایه یک سخت‌تر است و باید گفت که درست فکر می‌کنید و نیاز به طی کردن مراحل سخت‌تری دارید. اگر می‌خواهید گواهینامه پایه یک بگیرید و با شرایط (مدارک لازم برای، قوانین و هزینه گواهینامه پایه یک) یک بیشتر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

 گرفتن گواهینامه پایه یک چه مراحلی دارد؟

در ابتدا و قبل از دریافت گواهینامه پایه یک، باید ببینید که آیا شرایط گرفتن این گواهینامه را دارید؟ اگر شرایط لازم را داشتید، باید تمام مدارک موردنظر را آماده کنید و پس از آن در آزمون‌های تئوری و عملی نیز شرکت نمایید. همه این کلاسها توسط آموزشگاهی که ثبت‌نام می‌کنید، برگزار می‌شود. درصورت قبولی در این آزمون‌ها، موفق به دریافت گواهینامه پایه یک خواهید شد.

این را درنظر داشته باشید که بعد از گرفتن گواهینامه پایه یک و نشستن پشت خودروهای سنگین، حتما بیمه داشته باشید. مخصوصا در زمان وقوع حادثه بسیار مهم و ضروری است. درحال حاضر خرید بیمه به صورت آنلاین و به راحتی امکان پذیر است. در سامانه آیتول می‌توانید با مقایسه قیمت بیمه بدنه و ثالث از شرکت‌های معتبر، بهترین خرید را انجام دهید.

چقدر زمان میبرد تا گواهینامه پایه یک بگیریم؟

گرفتن گواهینامه پایه یک بستگی به عوامل مختلفی مثل آموزشگاه و شرایط شما دارد و باید گفت که به طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ روز زمان می‌برد که البته متغیر است. البته می‌توانید پیگیری گواهینامه را از سامانه آیتول نیز انجام دهید.

چقدر زمان میبرد تا گواهینامه پایه یک بگیریم؟

شرایط گواهینامه پایه یک در سال جدید

همانطور که می‌دانید گواهینامه‌های رانندگی به سه دسته تقسیم می‌شوند. اگر برای بار اول برای دریافت گواهینامه اقدام می‌کنید، باید ابتدا گواهینامه پایه ۳ بگیرید و پس از دریافت آن برای گرفتن گواهینامه پایه ۲ اقدام کنید. در ادامه به شرایط گواهینامه پایه یک می‌پردازیم که شامل موارد زیر است:

  • باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشید.
  • در آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی مربوط به رانندگی با خودروهای سنگین نمره قبولی را کسب کنید.
  • در آزمایش‌های رانندگی با استفاده از خودروهای سنگین نمره قبولی را بگیرید.
  • حداقل دو سال از زمان دریافت گواهینامه پایه دوم شما سپری شده باشد.
  • دانش لازم را درمورد خودروهای سنگین داشته باشید.
  • در معاینات جسمی پذیرفته شوید.
شرایط گواهینامه پایه یک در سال جدید

این نکته را بدانید که برای پیگیری و استعلام گواهینامه خود می‌توانید در سریع‌ترین زمان، از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. در ادامه به دیگر خدمات آیتول می‌پردازیم.

تمام بدهی های خود را با آیتول بپردازید!

آیتول سامانه‌ای برای پرداخت تمام بدهی‌های خودرو است. پرداخت عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه، خلافی خودرو، طرح ترافیک و همچنین مالیات نقل و انتقال خودرو قابل انجام است و شما تنها با نصب اپلیکیشن آیتول می‌توانید تمام بدهی‌های خودروی خود را یکجا و تنها با چند کلیک بپردازید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه پایه یک چیست؟

یکی از مهم‌ترین مراحل برای گرفتن گواهینامه پایه یک جمع‌آوری مدارک مورد نیاز بوده که این مدارک مهم به شرح زیر است:

  • اصل گواهینامه پایه ۲ و اصل کارت ملی
  • اصل شناسنامه عکس‌دار همراه با کپی
  • ارائه ۸ قطعه عکس تمام رخ که زمینه روشنی داشته باشد.
  • ارائه گواهینامه‌های دیگر مثل گواهینامه‌های موتورسیکلت، لیفتراک و ..
  • طبق قوانین جدید برای دریافت گواهینامه پایه یک نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نیست.مدارک لازم برای دریافت گواهینامه پایه یک چیست؟

گرفتن گواهینامه پایه یک چقدر هزینه دارد؟

هزینه ثبت‌نام گواهینامه پایه یک با توجه به آموزشگاهی که انتخاب می‌کنید، حدودی است و شما باید به آموزشگاه محل زندگی خود مراجعه کنید. به طور معمول نیز آموزشگاه به صورت یکجا، واریزی‌ها را از شما می‌گیرد. هزینه‌ها به صورت حدودی، برای ثبت‌نام و دریافت گواهینامه پایه یک در سال ۱۴۰۲، ۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان است. این هزینه شامل کلاس‌های تئوری و عملی، هزینه‌های پزشکی، کتاب و صدور کاردکس است. البته باید در نظر داشته باشید که امکان دارد به علت عدم قبولی در آزمون، نیاز به کلاس‌های بیشتر عملی یا تئوری داشته باشید. این را نیز بدانید که برای دریافت گواهینامه پایه یک باید حتما گواهینامه پایه دو داشته باشید و حداقل دو سال نیز از دریافت آن گذشته باشد. همچنین مهمترین کار بعد از گرفتن گواهینامه و تهیه ماشین، خرید بیمه شخص ثالث است که باید در اولویت قرار بگیرد.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک برای خانم ها به چه صورت است؟

شرایط گرفتن انواع گواهینامه رانندگی برای خانم‌ها و آقایان یکسان است و تفاوتی با هم ندارد، گواهینامه پایه یک نیز از این امر مستثنی نیست. ولی در هر صورت باید قبل از دریافت گواهینامه پایه یک، در ابتدا گواهینامه پایه دو را دریافت کنید. همچنین باید تمام دوره‌های تئوری و عملی را با دقت بالا بگذرانید و تمام مدارک پزشکی، کارت ملی و ۸ قطعه عکس باکیفیت را برای ثبت‌نام ارائه دهید. سن شما نیز باید حداقل ۲۵ سال باشد تا بتوانید همه مراحل گرفتن گواهینامه پایه یک را بگذرانید.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک برای خانم ها به چه صورت است؟

آیا برای دریافت گواهینامه پایه یک نیاز به کارت پایان خدمت داریم؟

شاید این پرسش خیلی از افراد باشد. در ابتدای مقاله و در قسمت مدارک نیز به این موضوع اشاره کردیم که با توجه به قوانین جدیدی که اعمال شده، متقاضیان بدون نیاز به داشتن کارت پایان خدمت هم می‌توانند برای ثبت‌نام و طی کردن دوره‌های عملی و تئوری تمام گواهینامه‌ها اقدام کنند.

آیا داشتن اطلاعات فنی برای گرفتن گواهینامه پایه یک مهم است؟

یکی از مواردی که شاید به عنوان شرایط گواهینامه پایه یک به نظر مهم نیاید، داشتن اطلاعات فنی راجع‌به خودروهای سنگین است که اتفاقا بسیار مهم است. برای مثال اگر در جاده مانده باشید و برای شما مشکلی مثل هرگونه خرابی در قطعات پیش بیاید، دسترسی به مکانیک بسیار سخت است و درصورتی که خودتان اطلاعات کافی داشته باشید، به راحتی می‌توانید در موقعیت‎های اضطراری، مشکل را به راحتی حل کنید. به همین دلیل کسب اطلاعات در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.