داشتن معاینه فنی معتبر برای همه خودروها الزامی است. از این رو، دولت برای تسهیل این فرایند و عرضه خدمات بهتر به رانندگان، سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران یا سیمفا را راه‌اندازی کرده است. سامانه سیمفا معاینه فنی، پلتفرم آنلاین جامعی است که تمامی کارهای مربوط به معاینه فنی خودرو را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سامانه سیمفا برای استعلام معاینه فنی، نوبت‌دهی آنلاین، پرداخت آنلاین، مشاهده مراکز معاینه فنی، گزارش تخلفات و … اقدام کنید. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا شما را با سامانه سیمفا آشنا کنیم و درباره آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم؛ پس، با ما همراه باشید.

معرفی سامانه سیمفا  symfa.ir

سامانه سیمفا

اگر بخواهیم شما را با سامانه سیمفا استعلام معاینه فنی آشنا کنیم، باید بگوییم که دولت برای عرضه خدمات مختلف در حوزه معاینه فنی خودرو به‌صورت اینترنتی، سامانه سیمفا را ایجاد کرده است که خدمات مربوط به معاینه فنی را به کاربران عرضه می‌کند. سیمفا به اسم سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران شناخته می‌شود و از طریق آدرس اینترنتی symfa.ir می‌توانید به این سامانه استعلام معاینه فنی دسترسی پیدا کنید. از مهم‌ترین خدمات سامانه سیمفا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استعلام: یکی از خدماتی که در سامانه سیمفا می‌توانید از آن استفاده کنید، استعلام معاینه فنی است. با استفاده از این ویژگی این امکان را خواهید داشت تا وضعیت معاینه فنی خودرو خود را استعلام بگیرید.
  • تاسیس مرکز: یکی دیگر از بخش‌های سامانه سیمفا معاینه فنی، تاسیس مرکز است. در این بخش کاربران می‌توانند برای تاسیس مرکز معاینه فنی اقدام کنند.
  • گزارش تخلف: گزارش تخلف یکی دیگر از خدماتی است که در سامانه سیمفا از آن بهره‌مند خواهید شد. شما در این بخش می‌توانید تخلفاتی را که در مراکز معاینه فنی مشاهده می‌کنید، گزارش دهید.
  • آشنایی با معاینه فنی: شما در سامانه سیمفا این امکان را دارید که روند انجام معاینه فنی را ببینید و به‌صورت کامل فرایند دریافت معاینه فنی را مطالعه کنید.

ویژگی‌ها و خدمات باعث شده‌اند تا شما در سامانه سیمفا علاوه بر استعلام معاینه فنی بتوانید برای دریافت نوبت معاینه فنی نیز اقدام کنید.

سرویس قولنامه خودرو آیتول

راهنمای ورود به سامانه سیمفا

اگر قصد دارید تا از خدمات سایت و سامانه سیمفا استفاده کنید، پس از مراجعه به این سامانه به آدرس symfa.ir نیاز است تا به ثبت‌نام در این پلتفرم بپردازید. سپس برای ورود به آن می‌توانید از نام کاربری و رمز عبوری استفاده کنید که زمان ثبت‌نام انتخاب کرده‌اید. بعد از ورود به این سایت نیز امکان دسترسی به ۴ بخش سامانه سیمفا معاینه فنی را خواهید داشت. اگر بخواهیم شما را با این بخش‌ها آشنا کنیم، می‌توان به قسمت‌های زیر اشاره کرد:

  • مراکز معاینه فنی: اولین قسمت از سامانه سیمفا بخش مراکز معاینه فنی است. صاحبان مراکز معاینه فنی با مراجعه به این بخش می‌توانند امور مربوط به مرکز خود را پیگیری کنند. برای وارد شدن به این بخش نام کاربری و کلمه عبور مربوط به مرکز خود را وارد کنید. از این طریق به صفحه مرکز خود در سامانه سیمفا دسترسی خواهید داشت.
ورود به سیمفا_ مراکز معاینه فنی
  • مراکز بازرسی: دومین قسمت از سامانه سیمفا بخش مربوط به مراکز بازرسی معاینه فنی خودرو است. این مراکز وظیفه دارند تا به عملکرد مراکز مربوط به اعطاء گواهی معاینه فنی نظارت کنند. کارکنان این مراکز می‌توانند با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که در سامانه سیمفا ثبت کرده‌اند، به صفحه خود در این سامانه دسترسی پیدا کنند.
ورود به سیمفا_ مراکز بازرسی معاینه فنی خودرو
  • سامانه اتوماسیون: بخش سوم از سامانه سیمفا، بخش اتوماسیون است. تمام افرادی که با فرایند دریافت گواهی معاینه فنی در ارتباط هستند، با وارد شدن به این بخش می‌توانند کارهای مربوط به معاینه فنی را از این طریق پیگیری کنند.
نحوه ورود به سامانه سیمفا
  • سامانه موتورسیکلت: بخش چهارم در سامانه سیمفا مربوط به موتورسیکلت است. دارندگان موتورسیکلت با وارد کردن کد کاربری و رمز عبور خود می‌توانند از این طریق کارهای مربوط به معاینه فنی موتورسیکلت خود را دنبال کنند.
سامانه سیمفا مربوط به موتورسیکلت

در واقع شما این امکان را دارید که متناسب با نیاز خود از بخش‌های مختلف سامانه سیمفا استفاده کنید.

استعلام معاینه فنی با سامانه سیمفا

یکی از خدمات سامانه سیمفا، استعلام معاینه فنی و استعلام جریمه معاینه فنی است. موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر معاینه فنی خودرو شما به اتمام رسیده باشد، در سفرهای درون‌شهری و بین‌جاده‌ای جریمه خواهید شد. به همین خاطر نیاز است تا رانندگان به‌صورت منظم از داشتن گواهی معاینه فنی معتبر مطمئن شوند.

شما پس از ورود به سامانه سیمفا معاینه فنی، در بخش مشاهده اعتبار معاینه فنی و با وارد کردن اطلاعات کاربری خود می‌توانید از میزان اعتبار معاینه فنی خودرو خود باخبر شوید. برای استفاده از این بخش نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد وب‌سایت  symfa.ir شوید.
  • روی گزینه «استعلام» کلیک کنید که در قسمت راست صفحه اصلی سایت قرار دارد.
اعتبار معاینه فنی
  • پس از ورود به این قسمت، شماره همراه خود را وارد کنید.
  • اگر قبلا در سایت ثبت‌نام کرده باشید، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانید وارد وب‌سایت سیمفا شوید و میزان اعتبار معاینه فنی خود را از این طریق مشاهده کنید.
  • اگر برای شماره موبایلی که وارد کرده‌اید، اکانت نساخته‌اید، وارد صفحه ثبت‌نام در سایت ‌شوید. سپس، در این صفحه اطلاعات شخصی خود را وارد کنید تا بتوانید ثبت‌نام در سامانه سیمفا را انجام دهید.
  • بعد از ورود به اکانت خود می‌توانید از این طریق اعتبار معاینه فنی خود را بررسی کنید.

با طی مراحل بالا این امکان را خواهید داشت که استعلام معاینه فنی خودرو خود را به بهترین شکل ممکن از سامانه سیمفا بگیرید.

استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

حرف آخر

در این مطلب از آیتول شما را با سامانه سیمفا آشنا کردیم که از طریق آن می‌توانید استعلام معاینه فنی خودرو خود را انجام دهید و از طریق این سایت به آدرس symfa.ir  خدمات مربوط به معاینه فنی را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری دریافت کنید. علاوه بر دارندگان خودرو، افرادی که مراکز خدمات معاینه فنی دارند، موتورسواران و… نیز می‌توانند از طریق این سامانه از خدمات غیرحضوری مختلف بهره‌مند شوند. با این حال از آنجایی که عموما سامانه های این چنینی با اختلالات فراوانی روبرو می شوند، شما می توانید از روش مطمئن تری برای استعلام معاینه فنی و حتی اطلاع از جریمه معاینه فنی خود استفاده کنید و در این زمینه آیتول همواره برای کمک به شما حاضر است. شما می توانید هر گونه خدمات مرتبط به خودرو همچون استعلام و خرید بیمه شخص ثالث و یا پرداخت هر گونه بدهی مرتبط با خودرو روی آیتول جساب باز کنید.