احتمالاً بار‌ها در سطح شهر، بیلبورد‌های تبلیغاتی با مضامینی مانند «حادثه در کمین است»، «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» و … را دیده‌اید. اکثر افراد تصور می‌کنند، حوادث رانندگی فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد و آن‌ها با بررسی منظم وضعیت ایمنی خودروی خود و به دلیل دست‌‌فرمان خوبی که دارند، می‌توانند از هر حادثه‌ای جلوگیری کنند؛ بنابراین یک محاسبه ساده ذهنی انجام می‌دهند و به این نتیجه می‌رسند که وقتی خودشان حواسشان هست، دیگر نیازی به خرید بیمه بدنه ندارند.

متأسفانه تقریباً در بیشتر موارد این احتمالات خوش‌بینانه نتیجه معکوس دارد و خودرو یا سرنشینان آن دچار آسیب می‌شوند؛ چراکه نمی‌توان از خوب بودن دست‌فرمان دیگران نیز مطمئن بود! حال تصور کنید علاج حادثه قبل از وقوع را هم کرده‌اید و بیمه بدنه دارید؛ اما زمان دریافت خسارت، با عبارت فرانشیز بیمه بدنه روبرو می‌شوید و تازه متوجه می‌شوید که قرار نیست شرکت بیمه ۱۰۰% خسارت وارد شده به شما را پرداخت کند. بنابراین اگر قصد خرید یا تمدید بیمه بدنه خودرو را دارید، حواستان به فرانشیز بیمه بدنه باشد و اگر نمی‌دانید فرانشیز بیمه بدنه چیست یا راه‌حلی برای حذف آن وجود دارد یا خیر تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از فرانشیز بیمه بدنه چیست؟

از نظر لغوی، یکی از ترجمه‌هایی که در زبان فارسی برای فرانشیز در نظر گرفته‌شده «خودپرداخت» است. احتمالاً با خواندن جمله قبل تا حدودی حدس زدید که فرانشیز بیمه به چه معناست. در قوانین بیمه، فرانشیز به معنای بخشی از میزان خسارت است که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گذار بوده و شرکت‌های بیمه مختلف، انواع متفاوتی از فرانشیز بیمه  را دارند و نوع خسارت وارد شده به خودرو نیز در میزان آن مؤثر است.

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه بدنه

با انواع فرانشیز بیمه بدنه آشنا شوید

زمانی که در حال جست‌وجوی قیمت بیمه بدنه و خرید آن هستید، این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که فرانشیز بیمه بدنه شرکت بیمه‌ مدنظرتان چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود. دو نوع رایج فرانشیز بیمه خودرو به شکل زیر است:

فرانشیز بیمه بدنه به‌صورت عدد ثابت:

برای مثال، اگر در قرارداد بیمه بدنه، مبلغ ثابت ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان فرانشیز‌بیمه بدنه در نظر گرفته ‌شده باشد، به این معناست که در زمان خسارت، این مبلغ از سقف پرداخت بیمه کسر می‌شود. البته نوع خسارت نیز در میزان این فرانشیز مؤثر است.

فرانشیز بیمه بدنه به‌صورت درصدی:

در این حالت، در قرارداد، درصدی از مبلغ بیمه به‌عنوان فرانشیز در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر فرانشیز بیمه بدنه خودروی شما در زمان سرقت کلی، ۲۰% باشد به این معناست که اگر خودروی شما دزدیده شد و ارزش آن ۳۰۰ میلیون بود، شرکت بیمه ۸۰ % ارزش خودرو، یعنی ۲۴۰ میلیون تومان به شما پرداخت می‌کند.

البته اشکال دیگری از فرانشیز بیمه بدنه مثل مانند ترکیب دو نوع بالا یا فرانشیز بیمه با مشخص کردن سقف معینی از پرداخت نیز وجود دارد.

چه عواملی در تعیین میزان فرانشیز بیمه شرکت‌های بیمه تأثیر دارند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرانشیز بیمه، نوع پوشش بیمه بدنه و خسارت وارد شده به خودرو است. همچنین سابقه راننده خودرو در رانندگی، مدت‌زمانی که از زمان صدور گواهینامه‌اش گذشته (نباید کمتر از سه سال نباشد) و تعداد دفعاتی که خودرو خسارت‌ دیده، نیز در تعیین فرانشیز بیمه مؤثر است؛ بنابراین با توجه به تأثیر سوابق رانندگی راننده در فرانشیز بیمه بدنه، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید یا تمدید بیمه بدنه، پیگیری گواهینامه و استعلام وضعیت آن را نیز به فهرست کار‌های خود اضافه کنید.

حذف فرانشیز بیمه بدنه چگونه ممکن است؟

اکثر مالکان خودرو پس از محاسبه بیمه شخص ثالث، استعلام قیمت و پوشش‌های آن، به این نتیجه می‌رسند که بهتر است با خرید بیمه بدنه و استفاده از پوشش‌های اصلی یا فرعی این نوع بیمه، از خسارت‌های بیشتر در آینده جلوگیری کنند. برخی از شرکت‌های بیمه، پوششی تحت عنوان پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه دارند که می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر و فعال کردن آن، فرانشیز بیمه را حذف کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که به‌طور معمول، بعد از هر بار خسارت، میزان فرانشیز بدنه افزایش پیدا می‌کند.

چگونگی حذف فرانشیز بیمه بدنه

 

مدارک لازم برای دریافت هزینه خسارت در بیمه بدنه چیست؟

در تمام جرائم و حوادث رانندگی، اولین مدارکی که افسران راهنمایی و رانندگی از شما می‌خواهند کارت ماشین است. از آنجایی‌ که مراحل تحویل کارت خودرو زمان‌بر بوده، بهتر است با پیگیری کارت خودرو وضعیت آن را استعلام کرده و تا زمانی که آن را تحویل نگرفته‌اید از خودرو استفاده نکنید.

امیدواریم که جان و مال شما همیشه در امنیت باشد، اما اگر به هر دلیلی دچار سانحه شدید و خودروی شما بیمه بدنه داشت، برای دریافت خسارت باید مدارک زیر را به همراه کپی آن‌ها همراه داشته باشید:

  • بیمه بدنه
  • بیمه شخص ثالث و سند خودرو
  • گواهینامه راننده مقصر
  • شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو
  • کارت ملی راننده خودرو و بیمه‌شده
  • گزارش‌های مقامات انتظامی و راهنمایی و رانندگی
مقایسه فرانشیز بیمه بدنه با آیتول

از طریق سایت آیتول در کمترین زمان بیمه بدنه بخرید

با وجود اجباری نبودن بیمه بدنه، بسیاری از افراد به دلایل مهمی مانند افزایش قیمت خودرو و قطعات آن و افزایش سوانح رانندگی و احتمال سرقت، خودروی خود را تحت پوشش این بیمه نیز قرار می‌دهند.

اگر تصمیم به خرید یا تمدید بیمه بدنه دارید، می‌توانید به‌راحتی از طریق سایت آیتول این کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید و با خیال راحت‌تری رانندگی کنید. همکاران ما نیز از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ آماده ارائه مشاوره به شما هستند.