ترس از دزدیده شدن وسیله نقلیه و همچنین لوازم آن، مسئله‌ای است که همیشه ذهن افرادی که خودرو دارند را به خود مشغول می‌کند، مخصوصا زمانی که مجبور باشید ماشین خود را برای انجام کاری در خیابان رها کنید. خیلی موقع‌ها شاید دزدگیرهای مجهز و سیستم ایمنی قوی هم نتواند کاری کند و سارق ماهر به سرعت اقدام به دزدیدن قطعات خودروی شما بکند. برای همین بیمه سرقت لوازم خودرو می‌تواند راهکار مناسبی برای این اتفاق باشد و شما را از خطرات مالی احتمالی نجات دهد. در ادامه درمورد بیمه سرقت لوازم خودرو و نحوه تهیه آن بیشتر می‌گوییم.

بیمه سرقت لوازم خودرو چیست؟

وقتی لوازم خودرو به صورت جزئی، بدون اینکه خودرو به سرقت برود، دزدیده شود، اصطلاحا به آن سرقت درجا می‌گویند. این لوازم می‌تواند شامل لاستیک، رینگ، لوازم صوتی و… باشد، اما اگر خودروی دزدیده شده‌ای بعد از سرقت پیدا شود که فقط قطعات و لوازم آن به سرقت رفته باشد، سرقت کلی محسوب می‌شود.

هر شرکت بیمه‌ای، این سرقت‌ها را در دسته خاصی از پوشش‌ها جای می‌دهند. شما با خرید بیمه بدنه‌ای با پوشش‌های مناسب و کامل از جمله پوشش بیمه سرقت لوازم خودرو، ماشین خود را در برابر خطرات احتمالی بیمه می‌کنید. با توجه به هزینه زیاد قطعات خودرو، پوشش‌های مناسب حائز اهمیت است. قیمت بیمه بدنه خودرو نیز با توجه به پوشش‌ها متغیر بوده، اما شما می‌توانید با بررسی شرکت‌های بیمه مختلف، مناسب‌ترین بیمه را برای خود انتخاب کنید.

بیمه سرقت لوازم خودرو، پوششی مهم در بیمه بدنه

شرایط پرداخت خسارت سرقت لوازم خودرو چگونه است؟

در صورتی که لوازم خودروی شما یا حتی خود خودرو به سرقت برود، باید در مدت زمان ۴۵ روز، دو بار در نشریات کثیرالانتشار، آگهی ماشین خود را منتشر کنید. درصورت پیدا نشدن خودرو، ماشین شما به نام شرکت بیمه منتقل خواهد شد. در اکثر مواقع، شرکت بیمه تا ۸۰% ارزش خودرو را می‌دهد.

درصورتی که قبلا بیمه‌گذار در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه از شرکت بیمه، خسارت دریافت کرده باشد، پوشش سرقت بیمه بدنه ماشین تا ۷۰% ارزش خودرو را پرداخت می‌کند و ۲۰ یا ۳۰% به عنوان فرانشیز بیمه بدنه به عهده خود بیمه‌گذار است، ولی بیمه گذار می‌تواند با انتخاب پوشش حذف فرانشیز و پرداخت حق بیمه بیشتر، تمام هزینه خسارت را به شرکت بیمه انتقال بدهد.

این نکته را نیز درنظر داشته باشید که تعداد شرکت‎های بیمه‌ای که چنین پوششی را ارائه می‌دهند محدود است و شما با توجه به پوشش‌های انتخابی خود باید اقدام به خرید شرکت بیمه موردنظر خود کنید. همچنین برای افرادی که علاقمند به پوشش‌های اضافه‌تری هستند، کارت طلایی ایران خودرو می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

شرایط پرداخت خسارت در بیمه سرقت لوازم خودرو

پوشش بیمه سرقت جزئی خودرو چیست؟

پوشش سرقت جزیی یا درجا، جزو پوشش‌های الحاقی یا تکمیلی بیمه بدنه است و بیمه‌گذار با انتخاب این پوشش و پرداخت حق بیمه بیشتر، از این پوشش برخوردار خواهد شد. در این مواقع، شرکت بیمه بعد از دیدن گزارش نیروی انتظامی، خسارت سرقت درجای وسیله نقلیه را می‌پردازد.

با توجه به اینکه این روزها میزان سرقت لوازم خودرو زیاد شده، انتخاب این پوشش بسیار مهم است و بهتر است در خرید این پوشش شک نکنید! و در کنار خرید بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، تهیه بیمه بدنه با پوشش‌های مناسب نیز خیال شما را از بابت خطرات مالی احتمالی در امان نگه خواهد داشت.

 سقف خسارت بیمه سرقت درجا چند درصد است؟

هر شرکت‌ بیمه سقف خسارت متفاوتی را برای پوشش سرقت درجای بیمه بدنه ماشین ارائه می‌دهد. برای مثال شرکت بیمه کارآفرین و ملت تا حداکثر ۱۰% ارزش ماشین ( ۲% برای لوازم صوتی و ۸% برای رینگ و لاستیک) را به عنوان سقف خسارت پرداختی برای پوشش بیمه سرقت درجا در بیمه‌ بدنه درنظر گرفته‌اند.

انجام چه کارهایی بعد از سرقت لوازم خودرو ضروری است؟

در صورتی که لوازم خودرو و یا حتی خود ماشین دزدیده شود، باید در اولین فرصت با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید، به این خاطر که اگر هر گونه تخلفی در زمان سرقت صورت بگیرد به نام صاحب خودرو ثبت می‌شود. پس باید سریعا سرقت را گزارش دهید. پس از آن پلیس گزارش سرقت را تهیه کرده و برگه گزارش را تحویل شما می‌دهد. بعد از آن باید به کلانتری محل رفته و گزارش سرقت را ارائه بدهید تا خودروی شما در لیست ماشین‌های دزدی قرار بگیرد.

دریافت خسارت سرقت خودرو از بیمه بدنه

مدارک لازم برای دریافت خسارت سرقت خودرو از بیمه بدنه

بیمه‌‌گذار با ارائه مدارکی که در ادامه به آن می‌پردازیم، باید به شرکت بیمه خودروی خود مراجعه کند و بعد از گذراندن مراحل قانونی، خسارت سرقت جزیی یا کلی ماشین خود را دریافت کند. مدارک به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار و گواهینامه او
  • اصل و کپی کارت و سند مالکیت خودرو
  • اصل و کپی بیمه ثالث و بیمه بدنه خودرو
  • گزارش پلیس برای تایید سرقت لوازم یا خود اتومبیل
  • ارائه گزارش پلیس مبنی بر عدم پیدا شدن وسیله نقلیه
  • فاکتور لوازم مسروقه در صورت سرقت جزیی ماشین
  • گواهی عدم خلافی و مفاصاحساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت

از آنجایی که حادثه همیشه در کمین است، تهیه انواع بیمه برای خودرو امری ضروری بوده و برای اینکه از نظر مالی فشاری به شما وارد نشود، می‌توانید از تخفیف بیمه شخص ثالث و بدنه استفاده کنید. در ادامه به خرید آسان و به صرفه بیمه بدنه از طریق آیتول می‌پردازیم.

 خرید بیمه بدنه آنلاین از طریق وبسایت و اپلیکیشن آیتول

برای تهیه بیمه بدنه می‌توانید به‌راحتی از طریق وبسایت و اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. سامانه آیتول بهترین شرکت‌های بیمه بدنه را یکجا جمع کرده و با مقایسه آنها و با توجه به پوشش‌هایی که برای شما مهم‌تر است، می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین بیمه شخص ثالث خود را نیز می‌توانید از آیتول تهیه کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید با بخش پشتیبانی با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس باشید.