خودروهای مدل پایین و قدیمی، مشکلات و چالش‌هایی را به همراه دارند، اما هنوز افرادی هستند که علاقمند به استفاده از این نوع ماشین‌ها هستند. داشتن این نوع خودروها دغدغه‌هایی دارد که یکی از آنها بیمه بدنه است. خیلی از شرکت‌های بیمه، ماشین‌هایی که بیشتر از ۲۰ سال از عمرشان می‌گذرد را به دلیل فرسودگی زیاد، بیمه بدنه نمی‌کنند. ولی این نوع خودروها بالاخره توسط افرادی استفاده می‌شوند، پس باید چه کرد!؟ در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا درمورد راه حل آن به شما توضیح دهیم.

 بیمه بدنه چند درصد از خسارت را میدهد ؟

بیمه بدنه مانند بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری نیست، اما وجود آن برای خودرو ضروری بوده، به این خاطر که اگر خدایی نکرده خودروی شما به حادثه‌ای دچار شود، ضررهای مالی زیادی را متحمل خواهید شد، اما اگر بیمه بدنه خودرو داشته باشید، نیازی به نگرانی بابت هزینه‌ها نیست، حتی می‌توانید پوشش‌های مهمی مثل بیمه سرقت را هم تهیه کنید. بیمه بدنه برای خسارت اول تا ۹۰% مبلغ، برای خسارت دوم تا ۸۰% مبلغ و برای خسارت سوم تا ۷۰% مبلغ خسارت را پرداخت خواهد کرد.

خرید و تمدید بیمه بدنه ماشین مدل پایین

به چه ماشین هایی مدل پایین و قدیمی میگویند؟

به خودروهایی مدل پایین گفته می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ سال از تولید آنها گذشته باشد. درواقع سال ساخت خودرو نشان از قدیمی بودن آن دارد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل چه مواردی است؟

بیمه بدنه خودرو برخلاف بیمه شخص ثالث، پوشش‌های زیادی را شامل می‌شود که در دو دسته اصلی و اضافی جای می‌گیرد. دسته اصلی خساراتی است که قابل جبران است و شامل سرقت کلی خودرو، انفجار، آتش‌سوزی یا واژگونی خودرو و پوشش برخورد با اجسام مختلف ثابت و متحرک می‌شود. همچنین جبران خسارت‌های وارده به لاستیک و باتری تا سقف ۵۰% (فرسودگی جزو این پوشش نیست) هم جزو پوشش‌های اصلی به حساب می‌آید.

پوشش‌های اضافی نیز شامل سرقت‌های درجا، پوشش نوسان قیمت خودرو، خسارات ناشی از اتفاقات و بلایای طبیعی، خسارات ناشی از پاشیده شدن مواد شیمیایی و اسیدی، جبران خسارت بلا استفاده بون ماشین یا پوشش ایاب و ذهاب و پوشش کشیده شدن میخ می‌شود.

ماشین تا چه مدلی بیمه بدنه می شود؟

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، خودروهای بالای ۲۰ سال بیمه نمی‌شوند. البته این سن برای تمام خودروها یکسان نیست و در برندهای مختلف متفاوت است و هر مدل خودرو قانون خود را دارد.

پس برای بیمه بدنه ماشین مدل پایین، باید دنبال برند خودروی خود باشید. برای مثال خودرویی مانند زانتیا دیگر بیمه بدنه نمی‌شود. دلیلی هم که دارد، قرار گرفتن این ماشین در ردیف خودرو اقساطی است، اما دلیل مهم‌تر پیدا نشدن قطعات و لوازم این نوع خودروست.

خودروهای مدل پایین که بیمه بدنه نمی‌شوند

قیمت بیمه بدنه خودرو مدل پایین چگونه محاسبه می شود؟

قیمت بیمه بدنه ماشین مدل پایین نسبت به خودروهای معمولی متفاوت است. هرچه خودرو قدیمی‌تر باشد، هزینه بیمه هم بیشتر می‌شود. برای اینکه قیمت دقیق‌تری داشته باشید، باید استعلام کنید. خیلی از کارها مثل پرداخت خلافی خودرو هم نیاز به استعلام دارد. به طور کلی باید گفت که اگر ۵ سال از عمر خودروی شما بگذرد، شرکت بیمه، پرداخت خسارت را با ۵ درصد هزینه کمتر انجام می‌دهد. در مورد قطعات خودرو این عدد به ۲۰ تا ۲۵ درصد هم می‌رسد. این نکته را نیز بدانید که این شرایط درمورد شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است، پس قبل از خرید بیمه بدنه برای خودروی خود به این موارد توجه کنید.

نکاتی طلایی که باید برای بیمه بدنه ماشین مدل پایین به آن توجه کرد

نکاتی که باید قبل از خرید بیمه بدنه برای خودروی مدل پایین درنظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • خودروهایی که لوازم و قطعات آن‌ها پیدا نمی‌شود.
  • سن خودرو که با توجه به برند ماشین متفاوت است.
  • میزان استهلاک خودرو که با توجه به هر سالی که از عمر ماشین می‌گذرد، قابل توجه است.
  • ماشین‌هایی با کاربری جابه‌جایی بار که خیلی از شرکت‌ها، بیمه بدنه این نوع خودروها را انجام نمی‌دهند.

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استعلام معاینه فنی خودرو فرسوده نسبت به خودروهای سالم‌ مهم‌تر بوده و حتما باید سر موقع انجام شود تا خدایی نکرده مشکل خاصی پیش نیاید.

چه ماشین هایی دیگر بیمه بدنه نمی شوند؟

خودروهایی که دیگر هیچ شرکتی آنها را بیمه بدنه نمی‌کند شامل  مدل‌های زیر است:

  • زانتیا
  • پژو ۲۰۵
  • ماشین پاژن
  • ماشین‌های پروتون
  • سپند، رنو ۲۱ و رنو ۵
  • همه مدل‌های پیکان
  • پاترول‌های ۲ در و ۴ در
  • خودرو‌های حمل بار شاکمن
  • پرایدهای با عمر ۱۵ سال به بالا
  • تمام ماشین‌های میتسوبیشی
  • ماشین‌های قدیمی کادیلاک و بیوک
  • اپل کورسا، گلف یا گل، ویکتوریا و امگا
  • آکورد و سیویک (هونداهای ۴ در و ۲ در)
  • خودروهای مخصوص جابه‌جایی بار با عنوان استرالیس
  • خودروهای سی لو، ریسر، اسپیرو و دیگر تولیدات دوو
  • بنزهایی که توسط مزایده‌های همگانی به‌وسیله ناجا واگذار شدهبیمه بدنه برای چه خودروهای مدل پایین کارایی ندارد؟

آیا برای ماشین  عتیقه بیمه صادر می شود؟

اگر خودروی شما خیلی قدیمی و عتیقه باشد، باید به دنبال بیمه‌هایی به نام بیمه اموال باشید که در خارج از ایران هم رواج دارد. این نوع بیمه‌ها هزینه بالایی دارد که البته با توجه به مهم بودن خودرویتان، ارزش خرج کردن را دارد. بعضی افراد مثل کلکسیون‌دارها نیز علاقمند به نگهداری و استفاده از ماشین‌های قدیمی دارند.

شما برای خرید بیمه بدنه ماشین مدل پایین و هر کاری که به ماشین مربوط است، مثل استعلام و پرداخت جریمه طرح ترافیک، استعلام وضعیت گواهینامه، استعلام وضعیت کارت ماشین، معاینه فنی، تعویض پلاک و… می‌توانید از طریق آیتول اقدام کنید. در ادامه به خرید و تمدید انواع بیمه در آیتول می‌پردازیم.

نحوه خرید و پرداخت بیمه بدنه از طریق وبسایت و اپلیکیشن آیتول

با خرید و یا تمدید بیمه بدنه و ثالث خود از طریق آیتول، خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را کاهش دهید. بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری بوده که می‌توانید با مقایسه بهترین شرکت‌های بیمه، مناسب‌ترین بیمه ثالث را بخرید. بیمه بدنه نیز قیمت ثابتی ندارد و هزینه آن براساس برند، مدل، کاربری، سال ساخت ماشین و ارزش آن تعیین می‌شود که می‌توانید در آیتول، قیمت بیمه بدنه را از بهترین شرکت‌های بیمه‌ای دریافت و نسبت به خرید یا تمدید آن اقدام کنید.