آیا می‌دانستید فرار از صحنه تصادف با عواقب کیفری همراه خواهد بود؟ طبق ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه راننده مقصر مصدوم را در صحنه رها کرده و فرار کند، دو سوم حداکثر مجازات برای او در‌نظر گرفته خواهد شد. البته میزان مجازات بستگی به نوع تصادف دارد. در این مقاله به بررسی مجازات فرار از انواع صحنه‌های تصادف، نحوه پیگیری فرار از صحنه تصادف و جبران هزینه‌ها توسط بیمه می‌پردازیم. اگر قصد دارید با جدید‌ترین قوانین مجازات تصادفات رانندگی آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی؛ تصادفاتی با زیان مالی

نوعی از تصادف که در آن آسیب به خودرو یا موتور‌سیکلت آسیب وارد می‌شود. به این تصادف، غیر جرحی می‌گویند. در این‌صورت، راننده مقصر مجرم شناخته نشده و عواقب کیفری نخواهد داشت. فرد زیان‌دیده در این نوع تصادفات می‌تواند از طریق بیمه خسارت‌های وارد‌شده را جبران کند. فرد زیان‌دیده باید بلافاصله مشخصات خودرو را یادداشت کند تا با ثبت شکایت حقوقی، درخواست جبران خسارت کرد.

افرادی که با رانندگی غیر‌ایمن موجب افزایش احتمال تصادف می‌شوند، باید به‌طور مستمر خلافی خودرو را استعلام بگیرند. پرداخت خلافی خودرو از طریق سامانه آنلاین به‌راحتی انجام می‌شود.

جریمه نقدی؛ مجازات فرار از صحنه تصادف غیر جرحی

مجازات فرار از صحنه تصادف جرحی؛ نقص عضو یا جراحات جسمی

تصادف جرحی، تصادفی است که در آن شخص آسیب فیزیکی می‌بیند. نوع آسیب به‌طور مستقیم در میزان مجازات تاثیر دارد. اگر تصادف باعث نقص عضو یا وضع حمل زودتر از موعد شود، حتی اگر عضو آسیب‌دیده از کار نیفتد، باید دیه مصدوم پرداخت شود و راننده خاطی به یک تا ۳ ماه حبس محکوم می‌شود. در‌صورتی‌که راننده از صحنه تصادف فرار کند، دادگاه بدون هیچ تخفیفی، دو سوم حداکثر مجازات را برای او در‌نظر خواهد گرفت.

هنگامی که تصادف رخ دهد، مامور انتظامی با تهیه کروکی و گزارش تصادف، فرد آسیب‌دیده را به بیمارستان منتقل می‌کند. سپس خودرو طرفین را توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد. پس از تشکیل دادگاه و تعیین مجازات، خودرو از پارکینگ ترخیص خواهد شد. در این‌صورت شما می‌توانید به کمک ترخیص غیر‌حضوری آیتول، خودرو را در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. در آیتول علاوه‌بر خدمات غیر‌حضوری، امکان استعلام کارت سوخت و سایر مدارک وجود دارد.

جرم فرار از صحنه تصادف فوتی؛ تعیین بیشترین مجازات برای راننده متواری

در‌صورتی‌که تصادف منجر به فوت شود، مجازات آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس و در‌صورت درخواست اولیا دم، دیه نیز خواهد بود. دیه تصادفات غیر‌عمد از طریق بیمه شخص ثالث به‌طور‌کامل پرداخت می‌شود. ولی اگر راننده خاطی از صحنه تصادف فرار کند، بدون هیچ تخفیفی، دو سوم حداکثر مجازات برای او در نظر گرفته خواهد.

رسیدگی به تصادفات منجر به قتل غیر‌عمد، دادگاه کیفری انجام می‌شود. پس از بررسی‌های پزشکی قانون و مشخص شدن علت مرگ، بررسی‌های کارشناس در‌مورد نحوه تصادف و تعیین مقصر، پرونده به دادسرا ارسال شده و پس از اعلام حکم قطعی به اجرای احکام می‌رسد. علاوه‌بر مجازات تعیین‌شده، نمره منفی گواهینامه نیز برای راننده اعمال خواهد شد. شما می‌توانید برای استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه آیتول اقدام کنید.

۶ ماه تا ۳ سال حبس؛ جرم فرار از صحنه تصادف فوتی

قانون فرار از صحنه تصادف و بیمه؛ دریافت خسارت از بیمه

راننده متخلفی که پس از تصادف، برخلاف قوانین از صحنه فرار کند، دیه مسئولیت پرداخت خسارت را بر‌عهده نخواهد گرفت. در‌صورتی که راننده، مجروح را به بیمارستان برساند، بیمه شخص ثالث، خسارت‌های وارده را در محدوده مسئولیت و پوشش‌های تعیین‌شده پرداخت خواهد کرد. همچنین، دیه کامل انسان در تصادف نیز از سوی بیمه شخص ثالث پرداخت خواهد شد.

اگر به‌عنوان فرد زیان‌دیده قصد دریافت خسارت را از بیمه دارید، باید مشخصات خودرو را ثبت کرده و به پلیس ۱۱۰ گزارش دهید. سپس با تهیه گزارش تصادف و کروکی، باید شاهد‌های حاضر در صحنه نیز گزارش را تایید کنند. از این طریق می‌توانید با مراجعه به دادگاه حل اختلاف، از راننده متواری شکایت کنید.

پیگیری تصادف با شماره پلاک؛ آیا پیگیری تصادف بدون شاهد امکان دارد؟

پیگیری تصادف از طریق سامانه‌های آنلاین امکان‌پذیر است. در‌واقع، در تصادفات بیشترین نگرانی مربوط به اعضای خانواده خواهد بود که از جزئیات کامل حادثه آگاه نیستند. برای رفع این مشکل و جلوگیری از مراجعه حضوری اعضای خانواده به صحنه تصادف، پلیس راهور سامانه آنلاینی را در نظر گرفته که با کمک آن می‌توان از جزئیات حادثه آگاه شد. شما می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک در سامانه راهور ۱۲۰، تصادف را پیگیری کنید.

برای پیگیری قضایی فرار از صحنه تصادف، حضور شاهد بسیار اهمیت دارد. به‌همین دلیل، بعد از فرار راننده خاطی از صحنه، از شاهدین درخواست کنید تا حضور مامور انتظامی در صحنه باشند.

سایت پلیس راهور؛ بهترین راه برای پیگیری تصادف با شماره پلاک

تخفیف جرم با کمک به مصدوم در تصادف

در این مقاله به بررسی قوانین و مجازات فرار از صحنه تصادف پرداختیم. مجازات بسته به نوع آسیب و بررسی‌های کارشناسی در موقعیت‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. این در حالی است که اگر راننده متخلف از صحنه تصادف فرار کند، بدون در نظر گرفتن هیچ تخفیفی، دو سوم حداکثر مجازات برای او تعیین خواهد شد. ولی در‌صورت همراهی فرد آسیب‌دیده در تصادفات جرحی، تخفیف برای راننده در‌نظر گرفته می‌شود.

اگر سوالی در‌خصوص نوع مجازات در تصادفات رانندگی و مراحل آن دارید، در قسمت نظرات بنویسید تا کارشناسان آیتول در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشند.