اگر قصد خرید خودرو دست دوم را دارید، قبل از هر تصمیم‌گیری بهتر است با قوانین و مقررات مربوط به تعویض پلاک خودرو آشنا شوید. برخی خودروها به دلایل مختلفی از جمله مسائل فنی، قانونی و ایمنی، امکان تعویض پلاک ندارند. در همین راستا در این مطلب از آیتول قصد داریم تا شما را با خودروهایی که تعویض پلاک نمی‌شوند، آشنا کنیم و درباره این وسایل نقلیه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

تغییر موتور یا قطعات اصلی خودرو

خودروهای با مشکل تعویض پلاک

خودروها دارای قطعات اصلی و حیاتی مانند شاسی، اتاق و موتور هستند. اگر هریک از این قطعات به‌طور غیرقانونی تعویض شده باشند، خودرو دیگر اصالت خود را از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، این ماشین به‌عنوان وسیله‌نقلیه‌ای با مشخصات اولیه کارخانه شناخته نمی‌شود و در نتیجه، امکان تعویض پلاک آن وجود نخواهد داشت.

خودروهای دارای بدنه دو تکه و آسیب‌دیده

خودروهایی که دچار آسیب‌دیدگی شدید شده‌اند و اصطلاحا دو تکه هستند، از جمله ماشین‌هایی به‌شمار می‌آیند که تعویض پلاک نمی‌شوند. خودروهایی که در اثر تصادف بیش از ۶۰ درصد آسیب دیده‌اند، به دلیل عدم ایمنی و احتمال بروز مشکلات فنی جدی در آینده، امکان تعویض پلاک ندارند و معمولا گواهی اوراقی دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر خودروهای دو تکه به خودروهایی گفته می‌شود که شاسی آن‌ها از ترکیب دو شاسی مختلف ساخته شده است. این نوع ماشین‌ها به دلیل ضعف ساختاری و عدم استحکام کافی، ایمنی سرنشینان را به شدت تهدید می‌کنند و به همین دلیل امکان تعویض پلاک ندارند.

هدف از ممنوعیت تعویض پلاک این دسته از خودروها، حفظ ایمنی رانندگان و سرنشینان و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار جاده‌ای است. خودروهای دو تکه و ماشین‌هایی که آسیب‌دیدگی شدیدی دارند، به دلیل ضعف ساختاری و عدم استحکام کافی هنگام تصادف، احتمال واژگونی و ایجاد خسارات جانی و مالی بسیار بالایی دارند. به همین دلیل نیاز است تا در زمان خرید خودرو، برای استعلام کارت و سند خودرو اقدام کنید و شاسی آن را با شاسی درج‌شده در کارت خودرو مطابقت دهید.

خودروهای دارای شکایت با افراد ممنوع‌المعامله

اگر قصد خرید خودرو را دارید، حتما قبل از انجام معامله، اعتبار فروشنده را از طریق دفاتر پلیس +۱۰ استعلام بگیرید. خودروهایی که دارای شکایت هستند یا مالک آن‌ها ممنوع‌المعامله است، امکان تعویض پلاک ندارند و می‌توانند برای شما دردسرآفرین شوند.

خودروهای با سند در رهن

اگر قصد خرید خودرو را دارید، حتما به وضعیت سند آن توجه کنید. اگر سند خودرویی در رهن باشد، به این معنی است که سند خودرو به‌عنوان ضمانت برای وام یا قسطی که هنوز پرداخت نشده، در اختیار شخص یا موسسه دیگری است. این خودروها تعویض پلاک نمی‌شوند.

خرید خودرو با سند در رهن ریسک بالایی دارد؛ چون ممکن است حتی با پرداخت مبلغ خودرو نیز نتوانید سند آن را به نام خود بزنید و مالک واقعی خودرو محسوب شوید. در صورت بروز هرگونه مشکل قانونی در آینده نیز این احتمال وجود دارد که مشکلات زیادی برای شما به‌عنوان خریدار خودرو پیش بیاید. لازم به ذکر است که معامله خودروهای سند در رهن به دلیل عدم اطمینان از وضعیت قانونی خودرو امنیت ندارد.

خودروهای تغییر رنگ داده شده

برای این‌که بتوانید رنگ خودرو خود را تغییر دهید یا از کاور رنگی استفاده کنید، حتما باید مجوز لازم را از پلیس راهور دریافت کنید. بعد از گرفتن مجوز نیز لازم است برگ سبز جدیدی برای خودرو خود درخواست دهید.

اگر رنگ بدنه خودرو شما بدون گرفتن مجوز تغییر کرده باشد، امکان تعویض پلاک آن وجود ندارد. در واقع، رنگ بدنه خودرو باید دقیقا همان رنگی باشد که در برگ سبز آن درج شده است. اگر از کاور رنگی برای بدنه خودرو استفاده می‌کنید، رنگ کاور باید کاملا هم‌رنگ بدنه خودرو باشد. اگر رنگ کاور و بدنه متفاوت باشد، قبل از انجام مراحل تعویض پلاک باید کاور را جدا کنید.

ماشین‌های آفرودی دارای لوازم غیرمتعارف

ماشین های آفرودی دارای لوازم غیرمتعارف

علاقه‌مندان به ماشین‌های آفرودی معمولا دوست دارند تغییراتی در ماشین خود ایجاد کنند تا برای آفرودسواری آماده‌تر شود؛ اما باید بدانید که هر تغییری در خودرو مجاز نیست. اگر ارتفاع ماشین را زیاد کنید، اتاق ماشین را تغییر دهید، شماره موتور یا شاسی را دست‌کاری کنید، دیگر نمی‌توانید پلاک خودرو را عوض کنید.

همچنین در صورتی‌که ماشین شما شیشه دودی با درصد بالاتر از حد مجاز داشته باشد، برای تعویض پلاک خودرو با مشکل مواجه خواهید شد. این یعنی اگر روزی خواستید این ماشین آفرودی را بفروشید یا آن را به اسم دیگری کنید، برای تعویض پلاک با مشکل روبه‌رو خواهید شد.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول شما را با خودروهایی که تعویض پلاک نمی‌شوند، آشنا کردیم. همان‌طور که گفتیم، در صورت تغییر موتور یا قطعات اصلی خودرو، امکان تعویض پلاک آن وجود ندارد. همچنین خودروهای دارای بدنه دو تکه و آسیب‌دیده، ماشین‌های با صاحبان ممنوع‌المعامله و دارای شکایت، خودروهای با سند در رهن یا تغییر رنگ داده شده و ماشین‌های آفرودی دارای لوازم غیرمتعارف نیز امکان تعویض پلاک ندارند. اگر قصد انجام کارهایی مثل استعلام پلاک فعال، پرداخت جریمه و … را دارید، برای این منظور می‌توانید از طریق آیتول اقدام کنید.