از این پس نگران تصادف‌ با خودروهای لوکس و گران‌قیمت و پرداخت خسارت آن‌ها نباشید! ترس و نگرانی تصادف با خودروهای لوکس میلیاردی از سال‌های گذشته همواره همراه رانندگان اکثر خودروهای سواری بوده است. اما خوشبختانه در قانون جدید بیمه شخص ثالث با تصویب قانون خودروی متعارف برای پرداخت خسارت مالی خودروهای گران قیمت، قوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. در ادامه در این مقاله، قوانین خودروی متعارف در بیمه و نحوه محاسبه خسارت خودروهای لوکس در بیمه ثالث را به صورت کامل برای شما شرح خواهیم داد. همراه ما باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

خودروی متعارف در سال ۱۴۰۲ به کدام خودروها گفته می‌شود؟

به زبان ساده منظور از خودروی متعارف خودرویی است که در زمان وقوع حادثه رانندگی، قیمت آن برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی یا ۵۰ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام باشد. همان‌طور که می‌دانید هر ساله نرخ دیه توسط قوه قضاییه مشخص می‌شود. پس از تعیین نرخ دیه در سال جدید، بیمه مرکزی بر اساس آن تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث را در سال جدید مشخص می‌کند.

مطابق با این قانون ارزش یک خودروی متعارف در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است. هر خودرویی که ارزش آن کمتر از این مقدار باشد، در سال ۱۴۰۲ به عنوان یک خودروی متعارف به شمار می‌رود. ارزش واقعی هر خودرو هنگام وقوع حادثه توسط کارشناس بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری مشخص می‌شود.

خودروی متعارف در بیمه چیست

خودروی غیرمتغارف چه خودرویی است؟

هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۵۰ درصد تعهدات بیمه در قبال خسارت جانی باشد به عنوان خودروی نامتعارف (خودرو لوکس) به شمار می‌رود. بنابراین بر اساس قانون سال ۱۴۰۲، هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۹۰۰ میلیون تومان باشد، در دسته خودروهای نامتعارف یا خودروهای لوکس قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید داشتن بیمه شخص ثالث برای کلیه وسایل نقلیه اجباری است. با داشتن این بیمه هنگام بروز تصادف دیگر نگران پرداخت خسارت به شخص سوم حادثه نخواهید بود. همچنین در صورت داشتن بیمه بدنه می‌توانید باقی مبلغ خسارت را از بیمه‌نامه بدنه خود دریافت کند.

آیا بیمه تمام خسارت را در زمان تصادف پرداخت میکند؟

با دریافت استعلام بیمه شخص ثالث ایران یا بیمه شخص ثالث مورد نظرتان از سایت آیتول می‌توانید در هر لحظه و در کمترین زمان از مدت اعتبار بیمه و تخفیفات آن به صورت کامل مطلع شوید. بهتر است بدانید که بیمه شخص ثالث هنگام بروز حادثه با خودروهای غیرمتعارف، پرداخت کلیه خسارات وارد شده به خودروی لوکس را به عهده نمی‌گیرد. در ادامه به توضیح نحوه پرداخت خسارت خودروهای غیر متعارف و خودروی متعارف از سمت بیمه شخص ثالث و قوانین آن بیشتر خواهیم پرداخت.

خودروی غیرمتعارف چیست

نحوه پرداخت خسارت خودروی متعارف در بیمه چگونه است؟

طبق قوانین بیمه‌، خسارت خودروهای متعارف به صورت کامل از سمت شرکت بیمه پرداخت می‌شود. تفاوتی ندارد بیمه شخص ثالث شما متعلق به بیمه شخص ثالث پاسارگاد باشد یا کوثر و یا هر بیمه دیگر؛ در تصادف دو خودروی متعارف با یکدیگر، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی بیمه کلیه خسارات وارد شده به خودروی متعارف را پرداخت می‌کند که میزان خسارت وارده از حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌نامه ثالث کمتر باشد.

نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف در سال ۱۴۰۲

نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف با خسارت خودروی متعارف تفاوت بسیاری دارد. طبق قانون میزان خسارت خودروی نامتعارف به صورت زیر محاسبه می‌شود.

میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی وارد شده به خودروی نامتعارف × قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف ÷ قیمت خودروی نامتعارف خسارت دیده

البته با توجه به اعتراض و شکایت‌های تعداد زیادی از رانندگان به دیوان عدالت اداری، اصلاحاتی در مورد این قانون نیز صورت گرفته است که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. برای اطلاع از استعلام بیمه شخص ثالث پارسیان و تمدید بیمه شخص ثالث همین حالا می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید.

پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف

تبصره ۳ ماده ۸ قانون جدید بیمه شخص ثالث برای محاسبه  و پرداخت خسارت خودروهای نامتعارف

همان‌طور که گفته شد قانون خسارت خودروی نامتعارف اعتراض‌های بسیاری را به همراه داشت. طبق تبصره ۳ ماده ۸ در قانون جدید بیمه شخص ثالث، برای محاسبه و پرداخت خسارت خودرو نامتعارف در صورت داشتن بیمه شخص ثالث راننده مقصر، شرکت بیمه برای پرداخت خسارت مالی خودروهای گران قیمت بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را در نظر می‌گیرد. درصورتی‌که قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین قیمت آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. برای اطلاع از شرایط استفاده از کوپن بیمه شخص ثالث می‌توانید به وبلاگ آیتول سر بزنید.

استعلام و تمدید بیمه شخص ثالث انواع خودروها در سامانه آیتول

در این مقاله به صورت کامل شما را با خودروی متعارف در بیمه و آشنایی با قوانین محاسبه خسارت خودروهای لوکس و غیر متعارف آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید، پرداخت خسارت خودروهای لوکس در بیمه ثالث شرایط متفاوتی دارد. بدون داشتن بیمه شخص ثالث هیچ بیمه‌ای خسارت‌های وارد شده در تصادف را تقبل نخواهد کرد.

برای استعلام بیمه شخص ثالث یا تمدید بیمه خود در کمترین زمان می‌توانید وارد سامانه آیتول شوید و تنها با چند کلیک بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن پاسخ سوالات خود پیرامون دریافت و تمدید بیمه شخص ثالث با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.