اگر از نحوه رسیدگی به پرونده خسارت، نحوه صدور بیمه‌نامه و یا سایر مسائل مربوط به شرکت بیمه خود راضی نیستید، می‌توانید از شرکت بیمه شکایت کنید. معمولاً شرکت‌های بیمه‌ای، مرکزی برای رسیدگی به شکایات مشتریان خود دارند. اگر این مراکز به شکایت از شرکت بیمه رسیدگی نکردند و فکر می‌کنید که همچنان حق با شماست، راه‌حل دیگری وجود دارد. یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی رسیدگی به شکایت از شرکت بیمه است؛ اما چگونه باید از یک شرکت بیمه شکایت کرد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، در ادامه همراه آیتول باشید.

شکایت از شرکت بیمه با استفاده از سامانه ثبت پیشنهادات و شکایات

در صورتی که به هر دلیلی از یک شرکت بیمه یا نمایندگی آن شکایت دارید، اولین قدم ثبت شکایت در سیستم ارسال پیشنهادات و شکایات یا مراکز ثبت شکایات مشتریان در شرکت بیمه است. بسته به شرکت بیمه انتخابی شما، امکان ثبت شکایت آنلاین در سایت شرکت بیمه نیز ممکن است وجود داشته باشد. در این موارد معمولاً شکایت‌ها به دو دسته شکایت از کارکنان و شکایت از بیمه‌نامه تقسیم می‌شود. برای مثال بعد از اینکه متن شکایت و مدارک خود را ارسال کردید، معمولاً کد پیگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانید وضعیت رسیدگی به شکایت خود را پیگیری کنید.

اگر بعد از تهیه بیمه شخص ثالث از نحوه پرداخت خسارت شرکت بیمه راضی نیستید یا از یکی از کارکنان شکایتی دارید، این روش می‌تواند یک راه حل سریع برای پیگیری خواسته شما باشد. با این حال در بعضی از مواقع شرکت بیمه ممکن است به دلایل مختلف شکایت شما را رد کند. در این حالت باید به سراغ روش دیگری برای پیگیری مشکلات خود بروید.

شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی ایران

قوانین شکایت از شرکت بیمه در بیمه مرکزی ایران

فصل پنجم از آیین‌نامه شماره ۷۱ مصوب شورای عالی بیمه، مربوط به فرایند رسیدگی به شکایات بیمه‌ای است. این ماده تصریح می‌کند: در صورت عدم رسیدگی به شکایات بیمه‌ای در شرکت بیمه، بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان یا صاحبان حقوق آن‌ها می‌توانند موضوع مورد اختلاف را به صورت کتبی و همراه مدارک و دلایل لازم به بیمه مرکزی اعلام و تقاضای رسیدگی کنند.

برای مثال اگر بعد از تهیه بیمه موتور سیکلت از نحوه پرداخت خسارت شرکت بیمه راضی نیستید، می‌توانید مستندات خود را برای بیمه مرکزی ارسال کنید. بیمه مرکزی از شرکت بیمه می‌خواهد تا ظرف مدت دو هفته پاسخ خود را به مدارک و شکایت به صورت مستند ارائه کند. در نهایت بیمه مرکزی با بررسی مدارک، نظر خود را به طرفین اعلام می‌کند.

در چه مواردی می‌توان از شرکت بیمه شکایت کرد؟

اگر شرکت بیمه به تعهدات یا وظایف خود عمل نکرده باشد، شما می‌توانید از شرکت بیمه شکایت کنید. به طور کلی، شکایت از شرکت بیمه در اکثر موارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • شکایت از صدور بیمه‌نامه
  • شکایت از پرداخت خسارت
  • شکایت از وجود دفاتر غیرمجاز
  • شکایت از نمایندگان رسمی شرکت‌های بیمه
  • شکایت در صورت فقدان بیمه‌نامه، متواری شدن مسبب حادثه، لغو و تعلیق بیمه ‌گرو گذاشته‌ شده
  • شکایت در خصوص جبران کسری بیمه‌نامه، خارج از ظرفیت خودرو، بیش از سقف تعهدات بیمه‌گر

در صورتی که مدارکی دارید که نشان‌دهنده کوتاهی شرکت بیمه در ارائه خدمات است، می‌توانید با ارائه این مدارک از شرکت موردنظر شکایت کنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات سایت و اپلیکیشن آیتول برای دریافت خلافی خودرو به صورت آنلاین استفاده کنید. در صورتی که به خلافی خودرو اعتراض دارید نیز امکان رسیدگی به شکایت‌های شما در مراجع قانونی فراهم شده است.

معرفی سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سامانه مخصوصی را برای رسیدگی به شکایات آنلاین طراحی کرده است. پیش از این در مورد نقش بیمه مرکزی صحبت کردیم. برای معرفی بیمه مرکزی باید به ماده یک قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران اشاره کنیم. مطابق ماده یک قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آن‌ها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، موسسه‌ای به نام بیمه مرکزی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تأسیس می‌گردد.

سامانه یکپارچه رسیدگی به شکایات بیمه‌گذاران در واقع بخش اصلی از وظایف بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را پوشش می‌دهد. در این سامانه شما می‌توانید شکایت از شرکت‌های بیمه را ثبت کنید. همچنین در صورتی که قبلاً به روش‌های دیگری شکایت خود را ثبت کرده باشید امکان رسیدگی به آن‌ها وجود خواهد داشت. این سامانه در سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. با کمک این سامانه می‌توانید به صورت آنلاین شکایت‌های خود را ثبت و پیگیری کنید. به این ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد. امروزه بسیاری از امور دیگر مانند دریافت نوبت معاینه فنی خودرو نیز به صورت آنلاین امکان پذیر هستند.

سامانه شکایت بیمه مرکزی ایران

راهنمای ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی

در راهنمای شکایت از شرکت بیمه، با نحوه ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی آشنا می‌شویم. برای شروع ابتدا باید به سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به آدرس www.centinsur.ir مراجعه کنید. حالا در صفحه اصلی سایت گزینه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه وارد سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی می‌شوید. در ادامه ما مرحله به مرحله نحوه ثبت شکایت در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی را بررسی می‌کنیم.

 نحوه ثبت شکایت از شرکت بیمه در سایت بیمه مرکزی

مرحله اول، ثبت شکایت و انتخاب نوع شکایت

بعد از ورود به سامانه ثبت شکایات، بر روی گزینه ثبت شکایت کلیک کنید. در مرحله اول قوانین مربوط به شکایت از شرکت‌های بیمه در بیمه مرکزی برای شما به نمایش درمی‌آید که باید موافقت خود را با آن اعلام کنید. در مرحله دوم نوع شکایت خود را انتخاب می‌کنید.

مرحله دوم، وارد کردن مشخصات بیمه‌نامه

همچون سایر خدمات آنلاین مانند محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث، برای ثبت شکایت از بیمه نیز باید به سؤالات مهمی پاسخ دهید و اطلاعات لازم را وارد سامانه کنید. در بخش مشخصات بیمه‌نامه نام شرکت و شماره بیمه به همراه عنوان بیمه از شما درخواست می‌شود تا استعلام لازم انجام بگیرد.

مرحله سوم، وارد کردن اطلاعات شاکی

در مرحله بعدی شکایت از شرکت بیمه باید اطلاعات شاکی یا همان زیان‌دیده را وارد کنید، در این بخش کد ملی و تاریخ باید کاملاً مطابق با شناسنامه شاکی باشد. علاوه بر این، کد ملی زیان‌دیده با کد ملی که در بیمه‌نامه وجود دارد نیز باید یکسان باشند. تلفن، کدپستی، موبایل و وضعیت شکایت، از دیگر فیلدهایی است که در این بخش باید پر شوند.

مرحله چهارم، بررسی سوابق شکایت

طبق قوانین سامانه ثبت شکایت بیمه مرکزی، شما نمی‌توانید از یک موضوع چند بار شکایت کنید؛ بنابراین در بخش سوابق، اگر شاکی قبلاً در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی، شکایتی از هر یک از شرکت‌های بیمه ثبت کرده باشد، سوابق آن را مشاهده می‌کند. در صورتی که مغایرتی وجود نداشت، می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

مرحله پنجم، شرح شکایت

در مرحله شرح شکایت، باید موضوع شکایت را انتخاب کرده و در قسمت طرح شکایت، مشکلی که باعث شکایت شده را به صورت کامل شرح می‌دهید. لازم به ذکر است، شاکی می‌بایست شرح شکایت را به صورت روشن و شفاف عنوان نماید که خواسته وی قابل‌ درک و فهم باشد و قابلیت رسیدگی داشته باشد.

مرحله ششم، مستندات

مرحله ششم حساسیت بسیار زیادی دارد. با ورود به بخش مستندات می توانید مدارکی که برای ثبت شکایت از شما خواسته‌شده را ارسال کنید. تصویر بیمه‌نامه، تصویر نظریه شرکت، تصویر رأی دادگاه، وکالت‌نامه، کپی شناسنامه، تصویر شکایت، کپی کارت ملی، کپی کارت پایان خدمت و … از جمله مدارک و مستنداتی هستند که بر اساس نوع شکایت از شرکت بیمه، توسط سامانه رسیدگی به شکایات از شما درخواست می‌شود. دقت کنید که مدارک ارسال‌شده با مستند خواسته‌شده تطابق داشته باشند و هر یک در بخش مخصوص خود ارسال شوند.

مرحله هفتم؛ تکمیل شکایت و دریافت کد رهگیری شکایت از شرکت بیمه

در مرحله آخر، پیامی به شما نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد شکایت شما با موفقیت ارجاع شده است. برای پیگیری‌های بیشتر یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود که از طریق آن با مراجعه به بخش پیگیری شکایات می‌توانید وضیعت شکایت خود را بررسی کنید.

استعلام شکایت بیمه مرکزی و پیگیری شکایت از شرکت بیمه

پیگیری شکایات ثبت‌ شده در سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی

بعد از ثبت شکایت با استفاده از کد رهگیری می‌توانید مراحل طی شده و نتیجه شکایت خود را پیگیری کنید. برای این کار مجدداً باید وارد سایت www.centinsure.ir و بخش پاسخگویی و رسیدگی به شکایات شوید. در اینجا کافی است تا روی قسمت پیگیری شکایت کلیک کنید. حالا کافی است تا کد شکایت (کد رهگیری شکایت) و کد ملی شاکی را به همراه کد امنیتی خواسته‌شده وارد کنید.

در مرحله بعد جدول کامل فعالیت‌های صورت گرفته در مورد شکایت شما قابل مشاهده است. همچنین اگر شکایت به نتیجه رسیده باشد، وضعیت نهایی آن نیز به اطلاع شما می‌رسد.

با انتخاب هوشمندانه بهترین بیمه در آیتول، از شکایت‌های بعدی جلوگیری کنید

در این مقاله با نحوه شکایت از شرکت بیمه از صفر تا ۱۰۰ آشنا شدیم. با اینکه آنلاین شدن ثبت شکایت‌ها باعث افزایش سرعت رسیدگی به شکایت‌ها می‌شود، اما همچنان زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه قطعی لازم است. در نتیجه از آنجایی که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بهتر است در هنگام خرید بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث و بیمه موتور بهترین شرکت بیمه را انتخاب کنید تا در آینده با مشکلات کمتری رو به رو شوید. آیتول این امکان را برای شما فراهم کرده است تا شرکت‌های بیمه را باهم مقایسه کنید و از بین تمامی شرکت‌های بیمه در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین آیتول تضمین بهترین قیمت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه با امکان خرید قسطی بیمه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در کنار این خدمات، امکان استعلام و پرداخت عوارض خودرو به همراه رزرو نوبت معاینه فنی نیز در سامانه آیتول فراهم شده است.