پیدا کردن مقصر در تصادف زنجیره‌ای کار بسیار پیچیده‌ای است و نیاز به بررسی جوانب مختلفی دارد. علاوه بر این خسارت‌های مالی که در چنین تصادفاتی به خودروها وارد می‌شود، بسیار بیشتر از یک تصادف معمولی خواهد بود. در این حالت حتی اگر مقصر تصادف زنجیره‌ای نیز تشخیص داده شود، ممکن است هزینه‌های خسارت از بیمه فرد مقصر نیز بیشتر باشد. به همین بهانه ما در این مقاله سعی می‌کنیم، در ابتدا با نحوه تشخیص مقصر در تصادفات زنجیره‌ای از لحاظ قانونی آشنا شویم و در ادامه به بررسی نقش بیمه در پرداخت خسارت این نوع از تصادفات به همراه نحوه دریافت خسارت تصادف زنجیره‌ای بپردازیم. از آنجایی که ممکن است همه افراد چنین اتفاق تلخی را تجربه کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه آیتول باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

نحوه تشخیص مقصر در تصادف زنجیره‌ای از نظر قانون

برای اینکه به سؤال در تصادف زنجیره‌ای مقصر کیست پاسخ دهیم، باید ابتدا با قوانین مرتبط با آن آشنا شویم. تصادف زنجیره‌ای زمانی رخ می‌دهد، که تعداد طرف‌های درگیر تصادف، بیشتر از دو خودرو یا وسیله نقلیه باشد. همین تعداد بالای طرف‌های درگیر در تصادف، کار تشخیص مقصر تصادف زنجیره‌ای را پیچیده‌تر می‌کند.

دلایل مختلفی ممکن است موجب تصادفات زنجیره‌ای شود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها نقص فنی در خودروهاست. همه ما بارها شنیده‌ایم که به دلیل نقص فنی مثلاً در فرمان یا ترمز یک خودرو یا وسیله نقلیه دیگر، تصادف زنجیره‌ای رخ داده است؛ بنابراین پشت سر گذاشتن معاینه فنی می‌تواند از بسیاری از این نوع تصادفات جلوگیری کند. خیلی از افراد به خاطر شلوغی مراکز، معاینه فنی را پشت گوش می‌اندازند. اما نیازی به نگرانی نیست، همین حالا می‌توانید از امکانات سایت و اپلیکیشن آیتول برای دریافت نوبت دهی معاینه فنی استفاده کنید و معاینه فنی خود را به سفیران آیتول بسپارید.

در ادامه نحوه تشخیص مقصر در تصادفات زنجیره‌ای را بررسی می‌کنیم:

مقصر تصادف زنجیره‌ای در حالتی که تمام ماشین‌ها ایستاده‌اند

اگر ماشین‌ها در کنار خیابان پارک شده یا در ترافیک کاملاً ایستاده باشند، اولین ماشینی که از عقب با خودروها تصادف کرده است مقصر شناخته می‌شود. معمولاً در این شرایط چون اکثر ماشین‌ها ثابت هستند، تشخیص مقصر کار سختی نیست. در این صورت فردی که از پشت به ماشین‌ها زده است، اگر از قبل اقدام به خرید بیمه شخص ثالث کرده باشد، باید تمام خسارت‌های ماشین‌های جلویی را از بیمه خود پرداخت کند.

مقصر تصادف زنجیره‌ای زمانی که ماشین‌ها در حال حرکت هستند

برخلاف حالت قبلی، تشخیص مقصر تصادفات زنجیره‌ای در این حالت پیچیده‌تر و سخت‌تر است. فرض کنید که در اتوبان شلوغی در حال حرکت هستید و ناگهان یک خودرو از پشت با شما برخورد می‌کند. در ادامه، شما هم کنترل خودرو را از دست می‌دهید و با خودروی دیگری برخورد می‌کنید. در چنین شرایطی ممکن است چندین خودروی دیگر نیز با هم تصادف کنند. در حالت کلی، در اینجا معمولاً هر ماشین مقصر برخورد با ماشین جلویی خود خواهد بود.

بااین‌حال، معمولاً سرعت خودروها و رعایت فاصله ایمنی نیز در تشخیص مقصرها در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین با اطمینان نمی‌توان در مورد نحوه تشخیص مقصر تصادفات زنجیره‌ای در حالتی که همه خودروها در حال حرکت هستند نظر داد و باید نتیجه‌گیری نهایی را به پلیس واگذار کرد. در اینجا نیز مانند حالت قبلی، مقصر باید تمامی خسارت‌های خودروهایی که از پشت با آن‌ها برخورد کرده است را از بیمه شخص ثالث خود بپردازد.

با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث در پرداخت هزینه‌های خسارت تصادفات زنجیره‌ای، اگر بیمه شخص ثالث ندارید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این بیمه را تهیه کنید، تا خدای‌نکرده در چنین تصادفاتی مجبور به پرداخت خسارت‌های سنگین نباشید و پرداخت خسارت را به شرکت بیمه خود واگذار کنید. در صورتی که بیمه شخص ثالث دارید، همین حالا می‌توانید در کنار استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث، برای تمدید بیمه خود اقدام کنید.

دریافت خسارت در تصادفات زنجیره‌ای

نحوه دریافت خسارت در تصادفات زنجیره‌ای

بعد از مشخص شدن مقصر در تصادفات زنجیره‌ای، نوبت به نحوه پرداخت خسارت می‌رسد. اگر شما مقصر حادثه باشید، در صورتی که بیمه شخص ثالث دارید و خسارت‌های وارد شده به خودروها کمتر از سقف خسارت تحت پوشش بیمه شخص ثالث است، با خیال راحت می‌توانید تمامی هزینه‌ها را از بیمه خود پرداخت کنید. البته در صورت ارسال خودرو به پارکینگ، پرداخت خلافی خودرو نیز اضافه می‌شود، که تحت پوشش بیمه نیست.

بااین‌حال، معمولاً خسارت‌های چندین خودرو از سقف بیمه شخص ثالث بیشتر می‌شود. برای مثال فرض کنید که سقف بیمه شخص ثالث شما ۲۰ میلیون است و در تصادف زنجیره‌ای به سه خودرو هر کدام ۲۰ میلیون خسارت وارد شده باشد. در چنین شرایطی پرداخت همه خسارت از طریق بیمه شخص ثالث ممکن نخواهد بود. در این موارد نیز راهکارهای بیمه‌ای دیگری وجود دارد که می‌تواند خیال شما را راحت کند.

 پرداخت هزینه‌های تصادف زنجیره‌ای با بیمه شخص ثالث و بدنه

پرداخت خسارت تصادف زنجیره‌ای با بیمه بدنه

با توجه به مثال بالا، در این حالت به هر کدام از خودروها مبلغ ۱۰ میلیون تومان از طرف شرکت بیمه فرد مقصر پرداخت می‌شود. خسارت دیدگان می‌توانند ۱۰ میلیون باقی‌مانده را از بیمه بدنه خود دریافت کنند. به‌این‌ترتیب وجود بیمه بدنه کمک می‌کند، تا اگر در یک تصادف زنجیره‌ای یا هر تصادف دیگری، هزینه‌ها از سقف بیمه شخص ثالث مقصر بیشتر شده باشد، رانندگان خسارت‌دیده با خیال راحت خسارت خود را دریافت کنند. پیگیری دریافت خسارت بالاتر از سقف بیمه شخص ثالث نیز بر عهده شرکت بیمه خواهد بود.

برای دریافت خسارت بیمه بدنه در چنین شرایطی، باید تشکیل پرونده دهید و علاوه بر این، مدارک مرتبط با بیمه شخص ثالث ماشین مقصر را هم به شرکت بیمه بدنه خود تحویل دهید. شما می‌توانید همین حالا بیمه شخص ثالث خود را از سایت و اپلیکیشن آیتول خریداری کنید، تا در تصادفات زنجیره‌ای نگران پرداخت هزینه‌ها نباشید. همچنین امکان تهیه بیمه شخص ثالث قسطی برای شما در سایت و اپلیکیشن آیتول فراهم شده است.

بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای ضروری برای تمامی رانندگان

در این مقاله سعی کردیم به سؤال در تصادف زنجیره‌ای مقصر کیست پاسخ دهیم. تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی کار سختی است و معمولاً پلیس باید در مورد آن نظر دهد. با این‌حال، حتی اگر مقصر تصادف شما باشید، با وجود بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌توانید خیال خود را برای پرداخت خسارت‌های وارد شده به سایر خودروها راحت کنید.

شما می‌توانید همین حالا با استفاده از خدمات سایت و اپلیکیشن آیتول علاوه بر خرید بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت در تصادفات، به‌صورت آنلاین نوبت معاینه فنی بگیرید و با مطمئن شدن از سلامت خودروی خود، از بروز تصادفات جلوگیری کنید.