آیا می‌دانید هزینه پارکینگ در تصادف به عهده کیست؟ آیا با قوانین ترخیص خودرو از پارکینگ پس از تصادف آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم به دقت به بررسی موضوع پرداخت خسارت خودروی توقیف شده در پارکینگ پس از تصادف و نحوه ترخیص خودرو پس از تصادف بپردازیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در مورد قوانین ترخیص خودرو پس از تصادف اطلاعات زیادی ندارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله به تمامی سوالات شما پیرامون قوانین و هزینه‌های دریافت خودرو از پارکنیگ خودروهای تصادفی پاسخ خواهیم داد.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

خسارت و هزینه پارکینگ در تصادف با مقصر است یا فرد خسارت دیده؟

بهتر است در همین ابتدای کار به پاسخ سوال مهم هزینه پارکینگ در تصادف به عهده کیست بپردازیم. همانطور که می‌دانید در اکثر تصادفات معمولاً کلیه خسارت‌های مالی و جانی توسط فرد مقصر به فرد زیان دیده پرداخت می‌شود. اگر راننده مقصر، بیمه شخص ثالث داشته باشد، این بیمه‌ بخش زیادی از خسارت‌های مالی و جانی وارد شده را به راننده مقصر باز می‌گرداند. داشتن و خرید بیمه بدنه نیز باعث می‌شود تا بیمه بخشی از خسارت‌های خودروی فرد مقصر را که در تصادف آسیب دیده است بپردازد. اما در تعهدات هیچ یک از این بیمه‌ها پرداخت هزینه پارکینگ به صورت مستقیم قید نشده است.

در قوانین راهنمایی و رانندگی نیز پرداخت هزینه پارکینگ پس از تصادف به عهده مالک خودرو است. بنابراین اگر خودروی فرد خسارت دیده به دلیل بررسی جزئیات در پارکینگ راهنمایی و رانندگی توقیف شود و چند روزی را در آنجا باقی بماند، پس از ترخیص، هزینه پارکینگ از مالک خودرو به صورت کامل دریافت می‌شود و در اینجا فرد مقصر هیچ هزینه‌ای را برای پارکینگ خودرو پرداخت نخواهد کرد.

توجه داشته باشید که برای دریافت خودروی خود پس از تصادف از پارکینگ پلیس راهنمایی رانندگی، هیچ نیازی به دریافت نوبت مانند دریافت نوبت تعویض پلاک یا رزرو معاینه فنی خودرو نخواهید داشت و در همان ساعات اولیه با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، می‌توانید خودروی خود را از پارکینگ ترخیص کنید.

چه کسی در تصادف موظف به پرداخت هزینه پارکینگ خواهد بود؟

چه زمانی خودروهای تصادفی به پارکینگ منتقل می‌شوند؟

معمولاً در تصادف‌هایی که باعث آسیب یا فوت یکی از طرفین می‌شود، بدون در نظر گرفتن وضعیت قربانی، خودرو آلت جرم به حساب می‌آید و باید توقیف شود. در این شرایط پس از تکمیل مدارک مورد نیاز می‌توانید به پارکینگ مورد نظر مراجعه کنید و با تحویل مدارک به مامورین پارکینگ، خودروی خود را تحویل بگیرید. یکی از مدارک لازم برای ترخیص خودرو، برگه عدم خلافی است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه گرفتن خلافی ماشین با شماره پلاک از اینترنت همین حالا نسبت به استعلام و پرداخت خلافی ماشین خود اقدام کنید.

قوانین توقیف خودرو انتقال به پارکینگ پس از تصادف

ترخیص خودرو از پارکینگ پس از تصادف با استفاده از بیمه شخص ثالث

از آنجا که پس از وقوع تصادفات جرحی و فوتی، خودروی مذکور به پارکینگ نیروی انتظامی منتقل می‌شود، راننده برای ترخیص خودرو نیاز به دریافت برگه تاییدیه خروج خودرو از پارکینگ نیروی انتظامی توسط قاضی پرونده دارد. اگر راننده مقصر بخواهد خودرو را پس از تصادفی که منجر به جرح و فوت شده است از پارکینگ تحویل بگیرد باید با ارائه بیمه شخص ثالث به دادگاه درخواست خود را ثبت کند.

پس از بررسی مدت بیمه شخص ثالث توسط قاضی پرونده و قبول بیمه برای پرداخت خسارات جانی به وجود آمده، فرد می‌تواند نامه و مجوز ترخیص خودرو از پارکینگ توقیفی راهنمایی رانندگی را دریافت کرده و با مدارک اصلی ماشین برای دریافت خودرو به پارکینگ مورد نظر مراجعه کند. اعتبار بیمه شخص ثالث از مهم‌ترین موضوعاتی است که کلیه رانندگان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. برای تمدید بیمه شخص ثالث پاسارگاد و سایر بیمه‌های کشور، می‌توانید از خدمات آیتول استفاده کنید.

چه مراحلی را باید برای ترخیص خودروی تصادفی از پارکینگ طی کرد؟

مدارک موردنیاز جهت ترخیص خودرو پس از تصادف

برای ترخیص خودرو از پارکینگ خودروهای توقیفی پس از تصادف باید کلیه مدارک زیر را به همراه داشته باشید. درست مانند پروسه انجام تعویض پلاک، نبود هر یک از این مدارک باعث لغو کارهای ترخیص خودروی شما می‌شود. مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو به شرح زیر هستد:

  • نامه کتبی مجوز ترخیص خودرو از سوی قاضی پرونده
  • کپی بیمه شخص ثالث
  • کارت ملی و شناسنامه راننده و مالک خودرو + یک نسخه کپی
  • برگه پرداخت عوارض شهرداری + یک نسخه کپی
  • برگه تسویه حساب خلافی خودرو + یک نسخه کپی
  • برگ سبز خودرو + یک نسخه کپی
  • کارت ماشین + یک نسخه کپی
  • صورت جلسه تصادف و جریمه وارد شده به خودرو از سوی افسر نیروی پلیس راهنمایی + یک نسخه کپی

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت حوادث‌های ناگوار، همیشه خرید بیمه شخص ثالث را در برنامه خود بگذارید. اگر وقت کافی برای تحقیق و پرس‌ و جو درباره شرکت‌های بیمه را ندارید، می‌توانید خرید بیمه را به طور آنلاین از سایت آیتول انجام دهید.

دریافت خلافی خودرو و تمدید بیمه شخص ثالث در کمترین زمان در سامانه آیتول

در این مقاله با پاسخ به سوال هزینه پارکینگ در تصادف به عهده کیست و بررسی موضوعات پیرامون آن، سوالات شما در زمینه نحوه ترخیص خودرو از پارکینگ پس از تصادف و مدارک مورد نیاز برای انجام این کار را به صورت کامل پاسخ دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید، برای ترخیص خودرو از پارکینگ نیاز به مدارکی همچون بیمه شخص ثالث، برگه پرداخت جریمه‌ها و خلافی‌های خودرو خواهید داشت.

اگر قصد تمدید بیمه شخص ثالث یا پرداخت‌خلافی‌های خودرو را داشته و زمان کافی برای انجام این‌ کار در اختیار ندارید، نیازی به نگرانی نیست؛ با مراجعه به سایت آیتول در کمترین زمان می‌توانید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید و با دریافت ریز خلافی خودرو آن را در کمترین زمان بپردازید.