طی سال‌های اخیر با توجه به اینکه سوخت‌هایی مانند گاز و بنزین در کشور ایران قیمت مناسبی داشته‌اند، تمایل افراد برای خرید خودروهای برقی چندان زیاد نبوده است؛ اما در سال جاری واردکنندگان تصمیم گرفتند که خودروهای برقی را به بازار خودرو ایران وارد کنند که البته مورد استقبال افراد بسیاری نیز قرار گرفته است.

در کشورهایی همانند چین، خودروهای پلاک سبز یا الکتریکی زیادی به چشم می‌خورند که با محدودیت تردد روبه‌رو نیستند و هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ندارند. ایران نیز سعی دارد با وارد کردن این خودروهای برقی از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کند.

یکی از خودروهای پرطرفدار وارداتی برقی، لونا نام دارد که از سوی شرکت ایران خودرو به بازار ماشین ایران وارد شده است. در صورتی‌که قصد خرید این خودرو را دارید، مطلب زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

مشخصات  خودرو لونا GRE ایران خودرو

ظاهر خودرو لونا GRE

همه ما با محصولات ایران خودرو، به عنوان یکی از تولیدکنندگان خودرو آشنا هستیم. شرکت ایران خودرو علاوه بر خودروهای تولیدی خود، در حال حاضر خودروهای برقی وارداتی به نام لونا را نیز به بازار عرضه کرده است که جهت نوسازی سیستم تاکسیرانی در نظر گرفته شده‌اند. 

این خودروهای برقی با نیروی باتری کار می‌کنند و توان باتری آن‌ها تضمین شده و دارای گارانتی است. با زمان آغاز ثبت نام ایران خودرو برای پیش‌فروش این خودروها، افراد بسیاری متقاضی خرید آن شدند. البته همان‌طور که گفتیم، این خودروها برای تاکسیرانی و حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده‌اند. 

مشخصات فنی این خودرو نشان می‌دهد که گزینه مطلوبی برای سفرهای درون‌شهری است. در ادامه برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات فنی لونا برقی ایران خودرو را به‌طور خلاصه نام می‌بریم: 

  • مجهز به موتور الکتریکی با مغناطیس مداوم
  • قدرت ۱۴۹ اسب‌بخار
  • گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر
  • دارای گیربکس تک‌سرعته
  • دارای شتاب ۹.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
  • مجهز به باتری لیتیوم فروفسفات
  • ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت
  • حداکثر توان باتری برای پیمایش ۴۱۰ کیلومتر
  • مدت زمان کافی برای شارژ کامل باتری با نیروی برقی معمولی: حدود ۸ ساعت
  • مدت زمان کافی برای شارژ کامل باتری با نیروی شارژ سریع: ۳۰ دقیقه
  • کلاس بدنه سدان
  • انتقال قدرت از طریق دیفرانسیل جلو
  • تعلیق جلو از طریق مک فرسون
  • تعلیق عقب از طریق مولتی لینک
  • طول خودرو: ۴۶۷۵ میلی‌متر
  • عرض: ۱۸۳۵ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۴۸۰ میلی‌متر
  • وزن: ۱۵۳۵ کیلوگرم

مزایا و معایب خودرو لونا ایران خودرو

این خودرو برقی به دلیل فاصله محوری مناسب و بزرگ خود، نسبت به برخی از خودروهای سواری فضای جادارتری برای مسافران دارد. برعکس برخی از خودروها همانند پژو ۲۰۶ که سرنشینان صندلی عقب خودرو با محدودیت جا روبه‌رو هستند، خودرو لونا gre برقی برای سرنشینان عقب فضای کافی دارد.

خودرو لونا GRE ایران خودرو

علاوه بر فضای بزرگ و جادار داخلی، این خودرو دارای صندوق عقب بزرگی است و شما می‌توانید حدود ۴ چمدان مسافرتی را در آن جای دهید. با وجود اینکه خودرو لونا ظاهر زیبایی دارد، اما از نظر امکانات چندان پیشرفته نیست که این موضوع از معایب اصلی آن محسوب می‌شود.

اگر در خودرو لونا gre برقی نمایشگر لمسی تعبیه می‌شد، بدون شک این ماشین ارزش بیشتری نسبت به سایر خودروها پیدا می‌کرد. با این وجود تهویه اتوماتیک لونا را نمی‌توان دست‌کم گرفت. البته برقی بودن این ماشین می‌تواند یکی از مزایای اصلی آن به حساب آید. از مزایای ماشین لونا ایران خودرو می‌توانیم موارد زیر را نام می‌بریم:

مزایا

  • مجهز به ترمز کمکی اضطراری
  • مجهز به استارت دکمه‌ای
  • سواری نرم و راحت
  • عدم نیاز به شرایط خاص برای نگهداری
  • دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالا
  • داشتن شتاب مناسب
  • مجهز به کابین بزرگ و جادار

علاوه بر مزایایی که برای این خودرو ذکر شد، متاسفانه لونا نیز همانند هر وسیله نقلیه دیگری دارای معایبی است که در ادامه به برخی از این نقاط ضعف واضح اشاره می‌کنیم:

معایب

  • نداشتن آپشن‌های ویژه و خاص
  • نداشتن امکانات رایج
  • عدم دسترسی به مراکز شارژ سریع

بررسی طراحی بدنه خودرو لونا GRE ایران خودرو

بدنه و ظاهر این خودرو جدید بسیار شکیل و زیباست و از ماشین‌های جدید تولید شده در کشور چین محسوب می‌شود. ظاهر فانتزی و خاص بدنه این خودرو می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. طراحی منحصربه‌فرد خودرو لونا تا حدودی نوین است و حتی در سایر ماشین‌های برقی نمی‌توان این طراحی را مشاهده کرد.

چهره و ظاهر لونا به دلیل چراغ‌های خاص و متفاوتی که دارد، نسبت به سایر ماشین‌های برقی زیباتر به نظر می‌رسد. علاوه بر نمای جلویی این ماشین، سقف و پنجره‌های آن نیز زیبایی خاصی دارند. ظاهر پشتی یا قسمت عقب لونا دارای چراغ‌های جدیدی است که کمک می‌کنند این ماشین لوکس به نظر برسد.

بررسی طراحی داخلی خودرو لونا GRE ایران خودرو

مشخصات خودرو لونا GRE ایران خودرو

شاید با مشاهده ظاهر بیرونی این ماشین فکر کنید که کابین و داخل آن نیز بسیار مدرن است، اما این‌طور نیست. در واقع کابین و قسمت داخلی لونا نسبت به قسمت‌های بیرونی آن سنتی‌تر به نظر می‌رسد. اگر کمی جستجو کنید، متوجه می‌شوید که قسمت داشبورد لونا به بنز اس ۵۰۰ شباهت زیادی دارد.

به‌طور کلی طراحی داخلی لونا چندان مدرن نیست؛ اما برخی از ویژگی‌های دیجیتال آن باعث شده‌اند که متقاضیان زیادی به این خودرو علاقه‌مند شوند. برای مثال پشت آمپر لونا صفحه دیجیتال وجود دارد و همین ویژگی یکی از خصوصیات مدرن لونا gre برقی به حساب می‌آید. با وجود اینکه این ماشین خیلی جادار است، اما صندلی‌های آن چندان استاندارد نیستند.

مشخصات فنی خودرو لونا GRE ایران خودرو

قبل از اینکه در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت‌نام خود را برای دریافت خودرو لونا تکمیل کنید، بهتر است که اطلاعات کاملی در مورد مشخصات فنی این خودرو به‌دست آورید تا بتوانید ماشینی بر حسب نیازهای خود بخرید. در جدول زیر اصلی‌ترین مشخصات فنی خودرو لونا را ذکر می‌کنیم:

نوع موتور موتور برقی
ظرفیت باتری خودرو ۴۳.۹ کیلو وات ساعت
قدرت خودرو ۱۴۹ اسب‌بخار
گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب خودرو ۹.۵ ثانیه
سرعت ماشین ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۴۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
نوع فرمان برقی
نوع بدنه سدان
نوع رینگ فولادی
طول ۴۶۷۵ میلی‌متر
عرض ۱۸۳۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۸۰ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۷۵۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۳۵ کیلوگرم
ظرفیت صندوق عقب ۴۱۰ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

امکانات (آپشن‌های) خودرو لونا GRE ایران خودرو

با توجه به اینکه لونا برای سازمان تاکسیرانی وارد ایران شده است، نمی‌توان از این خودرو به‌عنوان ماشینی جدید، برقی و فول‌آپشن انتظار زیادی داشت. البته لونا به دلیل امکانات خوبی که دارد، می‌تواند خودرو مناسبی برای سفرهای درون‌شهری محسوب شود. این وسیله‌نقلیه که از سوی تولید کننده چینی طراحی و عرضه شده است، آپشن‌ها و امکانات زیر را دارد:

کروز کنترل دارد
کروز کنترل اسمارت یا هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در نواحی سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضد قفل دارد
ترمز کمکی دارد

رقبای خودرو لونا GRE ایران خودرو

بعد از بررسی بازار خودروهای کشور می‌توان متوجه شد که هنوز رقیبی برای لونا در کشور ایران حضور ندارد. البته برخی از ماشین‌ها همانند KMC J7 که برقی هستند و برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شوند، می‌توانند فعال‌ترین رقیب لونا به حساب آیند.

علاوه بر این خودرو مخصوص حمل‌ونقل عمومی، آریزو ۵ نیز یکی دیگر از ماشین‌های برقی است که رقیب خودرو لونا خواهد بود. در واقع در حال حاضر تنها این ۲ خودرو نام‌برده‌شده اصلی‌ترین رقبای این ماشین برقی تازه‌نفس هستند.

قیمت و نمایندگی‌های خودرو لونا GRE ایران خودرو

قیمت ماشین لونا در خارج از کشور و بازار ایران تا حدودی به هم نزدیک است. در چین این خودرو با مبلغی معادل ۱۸ هزار تا ۲۷ هزار دلار به فروش می‌رسد و در ایران نیز لونا با نرخ ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قابل خریداری است.

از آنجایی که این خودرو به‌عنوان تاکسی به کشور ایران وارد می‌شود، هزینه‌های کمتری دربردارد و قیمت خودرو لونا آن چندان سرسام‌آور نخواهد بود. در واقع هزینه‌های جانبی واردات این ماشین مانند هزینه‌های مربوط به تعرفه گمرکی آن چندان زیاد نیست.

به عبارت دیگر افراد متقاضی می‌توانند این خودروی نوین را با ۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان خریداری کنند. البته هنوز قیمت نهایی و دقیق این ماشین مشخص نشده است. برای اینکه اطلاعات لازم را درباره قیمت نهایی این ماشین به‌دست آورید، باید از نمایندگی‌های رسمی آن کمک و راهنمایی بگیرید.

جمع‌بندی

در این راهنما سعی کردیم شما را با جدیدترین ماشین وارداتی شرکت ایران خودرو که ماشینی برقی است، آشنا کنیم. بدین‌ترتیب تمام ویژگی‌ها، مشخصات فنی، کارایی، قیمت، طراحی ظاهری و سایر ویژگی‌های مربوط به ماشین لونا را ذکر کردیم تا اطلاعات لازم را درباره این خودرو برقی به‌دست آورید.

خودرو لونا یکی از به‌روزترین ماشین‌ها در بازار ایران محسوب می‌شود و در صورتی‌که قصد خرید و ثبت‌نام برای دریافت این ماشین برقی را دارید، می‌توانید اقدامات لازم را از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین انجام دهید.