استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو از مواردی است که لزوم اخذ آن به طور جدی از دهه ۸۰ شمسی به بعد در ایران آغاز شد. همچنین در دو سه سال اخیر به علت افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها و در راستای ایجاد هوایی پاک‌تر از ۵ سال به ۴ سال کاهش پیدا کرد، یعنی خودروها هر چهار سال یکبار باید معاینه فنی بگیرند و درصورت سرپیچی از این امر، اعمال قانون از سمت پلیس درمورد این خودروها صورت خواهد گرفت. برای معاینه فنی خودرو مراکزی وجود دارد که با توجه به نزدیکی به محل زندگی می‌توانید به آن مراجعه کنید. یکی از این مراکز که در غرب تهران واقع است، مرکز معاینه فنی آبشناسان بوده که در این مقاله به معرفی آن و فرآیند نوبت دهی معاینه فنی شاهین شمالی آن خواهیم پرداخت.

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی با توجه به نام آن به فرایند بررسی سلامت خودرو گفته می‌شود. کارشناسان در مراکز معاینه فنی خودرو، نحوه عملکرد ماشین و اجزا و قطعات آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و درصورت سالم بودن ماشین، برگه معاینه فنی داده می‌شود.

معاینه فنی خودرو چیست؟

برای معاینه فنی باید چه مدارکی داشته باشیم؟

زمانی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنیم باید اصل کارت یا سند خودرو و همچنین فرم تشخیص عیوب ظاهری ماشین را همراه خود داشته باشیم.

در مرکز معاینه فنی نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ارائه مدارک لازم
  • ثبت اطلاعات در سیستم
  • دریافت بارکد پس از ثبت کردن اطلاعات
  • پرداخت هزینه

کدام معاینه فنی بهتر است؛ عادی یا برتر؟

هزینه معاینه فنی برتر با حالت عادی تفاوتی ندارد و مالکین خودرو بدون توجه به سال تولید خودروی خود، می‌توانند با همان مبلغ معاینه فنی عادی برای دریافت این گواهی اقدام کنند.

به طور کلی آزمایش معاینه فنی برتر در برخی موارد سخت‌گیرانه‌تر از حالت عادی انجام می‌شود. مخصوصا این سخت‌گیری در بحث تست‌های آلایندگی هوا بیشتر از باقی آزمایش‌ها است.

چه مدارکی برای معاینه فنی نیاز است

معاینه فنی چند سال اعتبار دارد؟

اعتبار معاینه فنی برای وسیله‌های نقلیه مختلف متفاوت است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • موتور سیکلت، خودرو سواری شخصی و دولتی سبک؛ به مدت ۱ سال
  • خودروهای عمومی سبک ‌و ‌سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال؛ به مدت ۶ ماه
  • خودروهای عمومی سبک ‌و سنگین با عمر بیشتر از ۱۰ سال؛ به مدت ۳ ماه

دریافت نوبت معاینه فنی به چه صورت است؟

قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی می‌توانید به راحتی و به صورت آنلاین نوبت بگیرید. در بعضی شهرستان‌ها نیاز به گرفتن نوبت نیست. گاهی نیز در طول هفته مراکز آن قدر شلوغ نیستند که نیاز به گرفتن وقت باشد، اما با نوبت گرفتن خیال خودتان راحت می‌شود. همچنین برای استعلام معاینه فنی خودرو می‌توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. تنها کافی است تا شماره پلاک و VIN خودروی خود را وارد کرده و به راحتی استعلام بگیرید.

 برای معاینه فنی در غرب تهران کجا برویم؟

مرکز معاینه فنی آبشناسان از مراکز خوب در غرب تهران است. این مرکز معاینه فنی در تقاطع آبشناسان با شاهین شمالی قرار گرفته است. شماره تماس، ساعت‌های کاری و  ساعت پاسخگویی در این مرکز به شرح زیر است:

  • تلفن مرکز آبشناسان: ۰۲۱۴۴۴۶۰۰۰۲
  • سامانه پاسخگویی: ۹۶۰۰۶۰۰۰
  • ساعت کاری شنبه تا پنج شنبه: ۷:۳۰ صبح الی ۱۶
  • ساعت کاری جمعه: ۷:۳۰ صبح الی ۱۴

همچنین بازدید چشمی مخازن خودرو دوگانه‌سوز در مرکز معاینه فنی آبشناسان، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۵ و در روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۴ امکان‌پذیر است.

از دیگر مراکز معاینه فنی در غرب تهران می‌توان به معاینه فنی بیهقی، نیایش و چیتگر نیز اشاره کرد. برای دریافت نوبت از هر کدام از این مراکز می‌توانید به صورت آنلاین، از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. درادامه به معرفی خدمات دیگر آیتول می‌پردازیم.

معاینه فنی چند سال اعتبار دارد

با آیتول، سریع و فوری معاینه فنی بگیر

مراکز معاینه فنی تهران در خیلی مواقع شلوغ هستند و باید قبل از حضور در مرکز، رزرو معاینه فنی را انجام دهید. سامانه آیتول، امکان نوبت دهی معاینه فنی را برای شما فراهم کرده است و شما می‌توانید براساس ظرفیت مراکز معاینه فنی، نوبت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بگیرید. همچنین خرید انواع بیمه‌ها و  مقایسه قیمت بیمه بدنه و ثالث در سامانه آیتول فراهم است و می‌توانید با خیال راحت خریدی مطمئن داشته باشید.

در مرکز معاینه فنی آبشناسان چه مواردی بررسی میشود؟

در کلیه مراکز معاینه فنی، فرایند انجام خدمات مشابه یکدیگر است. پس از آنکه نوبت گرفتید و به مرکز معاینه فنی آبشناسان مراجعه کردید، پلاک خودرو توسط دوربین ثبت و اطلاعات خودروی شما در سامانه مرکز معاینه فنی ثبت خواهد شد. پس از آن وارد مراحل اجرایی و بررسی ویژه کارشناسان مرکز می‌شوید. در ادامه به مراحل می‌پردازیم:

۱.بازرسی چشمی خودرو که در آن کلیه بخش‌های ظاهری خودرو مثل آینه‌، برف‌پاک‌کن، شیشه، میزان پوسیدگی بدنه، صدای اگزوز و سایر موارد بررسی می‌شود.

۲.آزمون آلایندگی خودرو که در آن به کمک یک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی یا آلودگی گازهای خروجی خودرو بررسی می‌شود.

۳.آزمون کمک فنرها که توسط دستگاه‌های مخصوص بررسی می‌شود.

۴.بررسی و آزمون ترمزها که به‌منظور بررسی و ارزیابی وضعیت سیستم ترمز، حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

۵.بررسی سیستم تعلیق ماشین که در آن کلیه اتصالات و قطعات سیستم تعلیق خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۶.تست سلامت چرخ‌ها که به‌صورت‌کامل هم راستایی چرخ‌ها و بالانس بودن آن‌ها در این مرحله چک خواهد شد.

پس از انجام کلیه این مراحل، می‌توانید گواهی تایید معاینه فنی خودرو را مرکز معاینه فنی آبشناسان دریافت کنید.

در معاینه فنی چه مواردی بررسی میشود

هزینه معاینه فنی در مرکز معاینه فنی آبشناسان چقدر است؟

هزینه معاینه فنی در مراکز مختلف مشابه هم بوده و براساس آخرین مصوبه‌ای که در رابطه با هزینه معاینه فنی خودروها اعلام شده است، رانندگان اتومبیل‌های سبک باید در مراجعه اول مبلغ ۹۲ هزار تومان و در مراجعه دوم مبلغ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بپردازند.

جریمه دیرکرد گرفتن معاینه فنی چقدر است ؟

طبق اعلام پلیس راهور، اگر خودروی شما مشمول معاینه فنی خودرو باشد، اما نسبت به انجام این آزمایش اقدام نکنید، روزانه ۵۲ هزار و ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهید شد. این مبلغ به ازای هر یک روز خروج اتومبیل از منزل محاسبه می‌شود.هم‌چنین در صورت بی‌توجهی به پرداخت جریمه معاینه فنی، پیامکی مبتنی بر ضرورت پرداخت جریمه دریافت خواهید کرد. توجه نکردن به این پیامک و عدم پرداخت مبلغ موردنظر، در نهایت منجر به توقیف خودرو می‌شود.