مطمئنا همه ما برای یکبار هم که شده ماندن در ترافیک را به خاطر پرداخت عوارض آزادراهی تجربه کردیم. انتظار و در صف ماندن باعث اتلاف وقت و عقب افتادن دیگر کارهایمان می‌شود. پرداخت خودکار عوارض آزادراهی راهکاری برای چنین موقعیت‌هایی بوده تا شما را از شر انتظار در صف‌های طولانی و هدر رفتن وقت ارزشمندتان نجات دهد. از اواخر سال ۱۳۹۷ بود که پرداخت عوارض آزادراهی به‌صورت الکترونیکی درآمد و در این میان روش‌های مختلفی برای آسان‌تر شدن این روند به وجود آمدند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های مختلف پرداخت خودکار عوارض آزادراهی و بهترین و ساده‌ترین روش آن صحبت کنیم.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

عوارض آزادراهی چیست؟

عوارض وسایل نقلیه زمینی یا به صورت عوارض آزادراهی بوده و یا در قالب عوارض طرح ترافیک است. بدهی عوارض پلاک هم در واقع همان عوارضی بوده که دوربین‌های تشخیص پلاک با استفاده از پلاک ماشین برای هر خودرو ثبت می‌کنند. عوارض آزادراهی هم عوارضی است که وسایل نقلیه باید در ازای تردد از یکسری از آزادراه‌ها بپردازند. تردد در این آزادراه‌ها به‌وسیله دوربین‌هایی که آنجا مستقر هستند منظور شده و کسانی که در این مسیرها تردد می‌کنند، باید این عوارض را بپردازند. این نکته هم بدانید که در صورت دیر پرداخت کردن عوارض خودرو، مشمول جریمه خواهید شد. در ادامه به روش‌های مختلف پرداخت عوارض آزادراهی می‌پردازیم.

پرداخت خودکار عوارض آزادراهی چیست؟

پرداخت با روش کسر مستقیم از حساب بانکی

همانطور که گفتیم، پرداخت عوارض خودرو باید در مدت زمان معین انجام شود، وگرنه مالک خودرو مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد. این مهلت حداکثر یک هفته بوده، پس بهتر است آسان‌ترین روش‌ را برای این منظور انتخاب کنید تا مشمول جریمه نشوید. پرداخت عوارض سالیانه نیز یکی از انواع پرداخت عوارض شهرداری خودرو است که برای هر ماشین محاسبه و دریافت شده و صرف نوسازی، نگهداری و ارائه خدمات شهری می‌شود. با توجه به اینکه مبلغ عوارض برای هر خودرو متفاوت است، بهتر است تا سریع‌ترین راه را انتخاب کنید.

در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای پرداخت خلافی خودرو و عوارض آزادراهی به وجود آمده؛ یکی از این‌ها کسر مستقیم از حساب بانکی است. مبلغ عوارض آزادراهی با هر بار عبور از آزادراه به صورت خودکار از حساب مالک ماشین کسر و به او اطلاع داده می‌شود. این کار هم با اجازه مستقیم کاربر صورت گرفته و یکی از روش‌های پرداخت خودکار عوارض آزادراهی است. خیلی از افراد هستند که تمایلی به این کار ندارند و ترجیحشان بر این است که خودشان این عوارض را پرداخت کنند، زیرا در این روش، اجازه برداشت از حساب به شخص ثالثی داده می‌شود و از این جهت امنیت کافی ندارد.

انواع پرداخت خودکار عوارض آزادراهی

پرداخت  و شارژ با استفاده از برچسب بانک مسکن

پرداخت عوارض آزادراهی با بانک مسکن یکی از روش‌های دیگر پرداخت عوارض آزادراهی است. شما از طریق سامانه اینترنتی بانک مسکن یا شعب منتخب آن و همچنین مراجعه حضوری به نمایندگان فروش می‌توانید این برچسب را تهیه کنید. در صورت داشتن این برچسب، زمان عبور از بزرگراه‌ها، مبلغ مورد نظر از کیف پولتان کسر می‌شود؛ همچنین می‌توانید این کیف پول را در مبلغ‌های دلخواه شارژ کرده تا در وقتتان صرفه‌جویی شود. فرایند ثبت‌نام و دریافت برچسب برای بعضی‌ها دشوار بوده و در کنار آن نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان هم هست. به این خاطر اغلب افراد به دنبال راهکارهای آسان‌تری هستند.

اگر می‌خواهید درمورد پرداخت خودکار عوارض آزادراهی بیشتر بدانید به مجله آیتول سر بزنید. شما در این بخش می‌توانید در مورد هر موضوعی در زمینه خودرو و دیگر وسایل نقلیه مثل بیمه موتورسیکلت اطلاعات کسب کنید.

پرداخت عوارض آزادراهی با اپلیکیشن‌های موبایل

این روزها اپلیکیشن‌های زیادی ساخته شده‌اند تا شما از طریق آنها بتوانید عوارض آزادراهی خودروی خود را بدون اتلاف وقت پرداخت کنید. هر کدام از این برنامه‌ها امکانات متفاوتی از جمله استعلام طرح ترافیک و آلودگی هوا و پرداخت آنلاین بدهی و عوارض را در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا بتوانند خیلی راحت و با سرعت بیشتری کارهای مربوط به خودروی خود را انجام دهند.

اغلب افرادی که خودرو دارند، این اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود نصب می‌کنند تا دیگر در صف‌های طولانی و ترافیک نمانند. اگر شما هم به دنبال راه‌های بهتری برای پرداخت خودکار عوارض آزادراهی هستید، در ادامه بهترین راه پرداخت عوارض را به شما معرفی خواهیم کرد.

نحوه پرداخت خودکار عوارض آزادراهی با آیتول

بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی با استفاده از آیتول

استفاده از اپلیکیشن و یا وبسایت آیتول، بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی است. شما به کمک امکانات آنی رو در سامانه خودروی من آیتول، می‌توانید بدون توقف در پایگاه‌های عوارضی، نسبت به استعلام عوارض خودرو و پرداخت آن اقدام کنید. تنها با وارد کردن شماره پلاک و موبایل مالک خودرو در سایت آیتول دیگر بابت دیرکرد پرداخت عوارض نگرانی نداشته باشید. در چند مرحله کوتاه، اطلاعات خودروی خود را داخل سایت یا اپلیکیشن آیتول وارد کنید و در کمترین زمان عوارض خودروی خود را استعلام گرفته و پرداخت کنید. نرخ عوارض محاسبه شده در این روش بسیار دقیق و بدون هیچ‌گونه خطایی است. شما با استفاده از آیتول نیز می‌توانید استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات را هم مشاهده کنید. این جزئیات شخصی هستند و فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرند. غیر از این از طریق آیتول نیز می‌توانید استعلام خلافی خودرو از طریق vin را نیز مشاهده کنید.

کدام آزادراه‌ ها تحت پوشش آیتول هستند؟

آزادراه‌های تحت پوشش در سامانه آیتول شامل آزادراه تهران-قم، آزادراه همت-کرج، آزادراه قزوین-زنجان، آزادراه تهران-ساوه، آزادراه کرج-قزوین، آزادراه گذرگاه شرق اصفهان، آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان (سان آرا) و آزادراه بندرعباس-شهید رجایی است. شما در صورت عبور از این آزادراه‌ها می‌توانید به‌راحتی عوارض آزادراهی خودروی خود را بدون نیاز به توقف پرداخت کنید. در آیتول امکان خرید انواع بیمه‌ها مثل بیمه ثالث و بدنه برای انواع وسیله نقلیه نیز قابل خریداری و تمدید است.

آزادراه های تحت پوشش آیتول برای پرداخت خودکار عوارض آزادراهی

خدمات خودرویی یکجا، در آیتول!

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.